Sv: Rehabilitering vid Fång
*KL*
Suck.. Jag skulle inte skrivit det där glada inlägget igår på årsdagen.
För idag så kan jag, med en dags skillnad bara jmf med förra året, se fram emot en LÅNG LÅNG box/sjukrutevila
Efter en heldag på klinik med böjprov, utredning, bedövningar, röntgen, ultraljud och ett antal springa & longera så konstaterades att raraste lilla Lillen lyckades på helt eget bevåg ställa till det. Jag minns inte exakt vad det hette, har pappret i bilen, men en inflammation och blödning i infästningarna till gaffelbanden. Inte helt ovanligt på unga hästar som rör sig 'stort'. De rör sig helt enkelt 'för mycket' för tidigt. Jag tyckte att 'men han har ju knappt gjort något mer än promenerat och sprattlat i hagen sen mars, hur kan det här blivit?' varvid vet tyckte att 'rörelsemekaniken, jag vet ju hur han rör sig i normala fall och det är det där stora, runda som just ger en risk'.
Han har dessutom, med största sannolikhet pga gaffelbandshelvetet, fått hovledsinflammationer. Reagerade lite i kotleder (rejälare i HF), och även en aning i knäet HF. Iofs inte så¨konstigt kanske. Hovlederna BF är behandlade iaf då de brukar behöva mer hjälp på traven än bara vila för att läka ut.
På ett sätt skönt att jag sas inte 'gjort det själv', å andra sidan lite tröstlöst.
POSITIVT idag var dock: Att Lillen vägde in på 418 kg (bandet 400 kg, diff 18 kg), fått kommentaren 'sportponny!' om sitt hull, att han skött sig suveränt, att han fått tonvis med beröm och att det INTE hade med fång att göra. Och, den något udda kommentaren att 'det var det mest perfekta bajs jag sett, tydligt tecken på att magen mår utmärkt och fodret är rätt'. Fascinerande, men roligt =)
Men, ang fång.. HUR i hela friden ska jag kunna kontrollera vikten när han står på box? Det finns ju inte en fair chans i helvetet känns det som. Och börjar han gå upp, inklusive att rörelse och motion minskas markant, så är ju risken för minskas insulinkänslighet och fång där på en pisskvart? =/ Vi talar minst 4 månader i box/sjukruta...
Lilla gubben så han ställt till det =/ Prognosen för gaffelbandsdelen är dock mycket god, däremot är det en risk för att han inte kommer få tillbaka den gång han hade innan. Är ju både positivt och negativt det, men oavsett så det går att leva med om han bara blir fullt brukbar.