Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Ja jag känner faktiskt att jag och mitt sto har fått en ny relation. Visst var den bra innan, men nu har vi något nytt, som trots allt gör en glad. Jag vill göra allt för henne och hoppas att vi har många många år ihop. Pyssel är det, har två små små barn, en hundvalp och en man som knappt är hemma nu i hötider. Men vi ska fixa det!

Nä fy! Hoppas det inte ger några symptom. Jag ska nog sätta för lite extra härhemma nu.

Snygg. Längtar tills mitt sto kan ha en vacker överlinje. Hon är ingen utställningshäst nu ;) Idag tycker jag att hon är lite bukig. Hon var svullen och fet hela hon under den akuta fasen. Aldrig mer får hon bli en tjockis...

Hur skulle du göra i följande fall:

Två hästar (halvblod & welsh cob) på ett mindre bete. Båda i hyfsat hull innan utsläpp, lite åt rundare hållet.
Efter bete 3-4 timmar/dag har de båda rusat upp i vikt och fettet på den ena har mest lagt sig på mankammen (tänk hingsthals) och på den andra hästen mankammen, rygg och rumpa.
Man känner lätt revbenen på båda.
Pga detta har det endast fått beta 4-6 timmar per dag. När man tar in dem är de proppmätta och ser ut som om de ska föla närsomhelst.

Nu har vi satt upp stängslet för "huvudbetet". Ingenting är betat där ännu. Det är bitvis lite långlänt, blött, men åtskilligt större än betet de går på nu.

Jag våndas över att släppa dit dem samtidigt som jag funderar på om det är bättre för dem där. De får ströva omkring och kanske motionerar mer - och att det betet möjligen är bättre för fetknoppar.

Den ena hästen stod inne nattetid förra sommaren fastän hans kompisar var ute. Det gick bra.
1 augusti kommer en tredje häst så då betas det ju mer.

Ska jag släppa ner dem på detta bete - med GG? - på sikt hela dagarna och kanske låta dem vara kvar på detta bete hela perioden?
Eller ska jag byta mellan betena så att gräset alltid är mera halvhögt?
Så har jag haft tidigare år, min pålle har givetvis blivit fet men hanterligt.
Vet inte vad som är i gräset detta år, båda betens är mkt gamla.

Är så rädd för fång, har haft fånghäst tidigare, dock lätt variant.

Svårt. Ett stort bete där de rör sig mycket är ju alltid bättre än ett mindre. Ute på dagarna och inne på nätterna ett tag i början hade nog jag gjort, om det är möjligt. Och så mycket motion som möjligt

Det är nu ca 3,5 vecka sedan min fick fång. Hur har era rört sig vid den tidpunkten? Var de helt ohalta? Jag tycker min är ohalt i skritt men kan vid vändningar röra sig lite "fångigt". Provade att springa några steg och han var inte direkt halt utan verkade mer ömfotad.

kl.

Axel är du här någonstans??
Jag har för mig att du tyckte en speciell betesreducerare var den bästa enl dig, den hade en botten som inte liknade någon av de vanliga som finns i handeln, typ som galler (?).

Hur såg den ut?

Jag var i en hästaffär igår och såg en som liknade den du visade på bild, så jag blev tvungen att köpa den eftersom du lovordat en liknande (tror jag, minnet kan förstås svika).
Dock ska jag modifiera min lite innan den används på häst.

*KL*

Suck.. Jag skulle inte skrivit det där glada inlägget igår på årsdagen.

För idag så kan jag, med en dags skillnad bara jmf med förra året, se fram emot en LÅNG LÅNG box/sjukrutevila :crazy:

Efter en heldag på klinik med böjprov, utredning, bedövningar, röntgen, ultraljud och ett antal springa & longera så konstaterades att raraste lilla Lillen lyckades på helt eget bevåg ställa till det. Jag minns inte exakt vad det hette, har pappret i bilen, men en inflammation och blödning i infästningarna till gaffelbanden. Inte helt ovanligt på unga hästar som rör sig 'stort'. De rör sig helt enkelt 'för mycket' för tidigt. Jag tyckte att 'men han har ju knappt gjort något mer än promenerat och sprattlat i hagen sen mars, hur kan det här blivit?' varvid vet tyckte att 'rörelsemekaniken, jag vet ju hur han rör sig i normala fall och det är det där stora, runda som just ger en risk'.

Han har dessutom, med största sannolikhet pga gaffelbandshelvetet, fått hovledsinflammationer. Reagerade lite i kotleder (rejälare i HF), och även en aning i knäet HF. Iofs inte så¨konstigt kanske. Hovlederna BF är behandlade iaf då de brukar behöva mer hjälp på traven än bara vila för att läka ut.

På ett sätt skönt att jag sas inte 'gjort det själv', å andra sidan lite tröstlöst.

POSITIVT idag var dock: Att Lillen vägde in på 418 kg (bandet 400 kg, diff 18 kg), fått kommentaren 'sportponny!' om sitt hull, att han skött sig suveränt, att han fått tonvis med beröm och att det INTE hade med fång att göra. Och, den något udda kommentaren att 'det var det mest perfekta bajs jag sett, tydligt tecken på att magen mår utmärkt och fodret är rätt'. Fascinerande, men roligt =)

Men, ang fång.. HUR i hela friden ska jag kunna kontrollera vikten när han står på box? Det finns ju inte en fair chans i helvetet känns det som. Och börjar han gå upp, inklusive att rörelse och motion minskas markant, så är ju risken för minskas insulinkänslighet och fång där på en pisskvart? =/ Vi talar minst 4 månader i box/sjukruta...

Lilla gubben så han ställt till det =/ Prognosen för gaffelbandsdelen är dock mycket god, däremot är det en risk för att han inte kommer få tillbaka den gång han hade innan. Är ju både positivt och negativt det, men oavsett så det går att leva med om han bara blir fullt brukbar.

Nej men vad fan :( Gud vad tråkigt.

Ang foder och hålla vikten.
Jag vet en försäljare som säljer nät med 2 cm stora maskor. Jag har inte köpt från honom ännu, men hade tänkt göra det inför hösten. Det är inte färdiga hönät, man får pyssla ihop det själv.

Hur skulle du göra i följande fall:

Två hästar (halvblod & welsh cob) på ett mindre bete. Båda i hyfsat hull innan utsläpp, lite åt rundare hållet.
Efter bete 3-4 timmar/dag har de båda rusat upp i vikt och fettet på den ena har mest lagt sig på mankammen (tänk hingsthals) och på den andra hästen mankammen, rygg och rumpa.
Man känner lätt revbenen på båda.
Pga detta har det endast fått beta 4-6 timmar per dag. När man tar in dem är de proppmätta och ser ut som om de ska föla närsomhelst.

Nu har vi satt upp stängslet för "huvudbetet". Ingenting är betat där ännu. Det är bitvis lite långlänt, blött, men åtskilligt större än betet de går på nu.

Jag våndas över att släppa dit dem samtidigt som jag funderar på om det är bättre för dem där. De får ströva omkring och kanske motionerar mer - och att det betet möjligen är bättre för fetknoppar.

Den ena hästen stod inne nattetid förra sommaren fastän hans kompisar var ute. Det gick bra.
1 augusti kommer en tredje häst så då betas det ju mer.

Ska jag släppa ner dem på detta bete - med GG? - på sikt hela dagarna och kanske låta dem vara kvar på detta bete hela perioden?
Eller ska jag byta mellan betena så att gräset alltid är mera halvhögt?
Så har jag haft tidigare år, min pålle har givetvis blivit fet men hanterligt.
Vet inte vad som är i gräset detta år, båda betens är mkt gamla.

Är så rädd för fång, har haft fånghäst tidigare, dock lätt variant.

Skulle undvika det korta och/eller stort intag. Så på med greenguard/hinkmodell, och sen är kuggfrågan i vilken hage får de i sig MINST socker TOTALT. Jag har ju mina på hyperkort gräs, som sockermässigt är livsfarligt. MEN iom att de har munkorg och jag med flit håller det hyperkort får de i sig minimalt. På ett längre bete med mindre socker, skulle de få i sig - även med munkorg/GG - MER mat, och mer MJ. Var de får minst socker är kuggfrågan. Halten är en del, total mängd en annan.

Skulle INTE släppa heldag eller ens heldygn på något av det dock om de gått upp såpass av det lilla och är så proppmätta. Var har de gått utöver de där 3 - 4 h/dag?

Nej men vad fan :( Gud vad tråkigt.

Ang foder och hålla vikten.
Jag vet en försäljare som säljer nät med 2 cm stora maskor. Jag har inte köpt från honom ännu, men hade tänkt göra det inför hösten. Det är inte färdiga hönät, man får pyssla ihop det själv.

Han är för smart. Överlistade de med 4 cm maskor PLUS alla mina hemmabyggda grejer (foderautomater/slowfeeders). Den första prototypen jag gjorde blev för grym, på en hel natt fick han i sig ett hekto. Två veckor senare tömde han exakt den modellen på 4 kg på under 2 h =/

Han är för smart. Överlistade de med 4 cm maskor PLUS alla mina hemmabyggda grejer (foderautomater/slowfeeders). Den första prototypen jag gjorde blev för grym, på en hel natt fick han i sig ett hekto. Två veckor senare tömde han exakt den modellen på 4 kg på under 2 h =/

Dubbla 2 cm maskors nät?

Men fyy så trist! Usch, att man orkar liksom..
Jag har ju haft samma sak fast på andra hållet så att säga. Kotledsinflammtion, ligamentsskada, och nu fång URTRIST! Särskilt på en häst man känner att man inte vill behålla för tid och evighet..

Rasthage typ40 x 60 m ....suck. Med gräs kort som den kortaste golfgreen.
Och pållen skriker åt mig så fort han ser mig. Nu har stoet börjat hon också.

Nu ikväll har vi släppt dem i stora hagen där de får gå i 2 timmar.
Snacka om glad pålle ! Han rusade runt och bockade så det stod härliga till.

Sedan blir det stallet....

Osis med din pålle.....tur att han verkar vara mentalt mycket stabil som har klarat allt annat hittills.

Suck.. Jag skulle inte skrivit det där glada inlägget igår på årsdagen.

. Jag minns inte exakt vad det hette, har pappret i bilen, men en inflammation och blödning i infästningarna till gaffelbanden.

Han har dessutom, med största sannolikhet pga gaffelbandshelvetet, fått hovledsinflammationer.

POSITIVT idag var dock: Att Lillen vägde in på 418 kg (bandet 400 kg, diff 18 kg), fått kommentaren 'sportponny!' om sitt hull, att han skött sig suveränt, att han fått tonvis med beröm och att det INTE hade med fång att göra. Och, den något udda kommentaren att 'det var det mest perfekta bajs jag sett, tydligt tecken på att magen mår utmärkt och fodret är rätt'. Fascinerande, men roligt =)

Men, ang fång.. HUR i hela friden ska jag kunna kontrollera vikten när han står på box? Det finns ju inte en fair chans i helvetet känns det som. Och börjar han gå upp, inklusive att rörelse och motion minskas markant, så är ju risken för minskas insulinkänslighet och fång där på en pisskvart? =/ Vi talar minst 4 månader i box/sjukruta...

.

Jag känner bara till några få skador/sjukdomar som hästar kan få och det är ingen av dem du beskriver. Men jag kan nästan gissa att det ändå är bättre än ett fånganfall, finns antagligen inte mkt som är värre. Och egentnligen var det ju det du skrev om sist - att han hade klarat sig så länge. Det stämmer fortfarande vad jag förstår.

Kul också med vikten (om det stämmer på min ponny med samma avvikelse varför det nu skulle göra det så är jag nöjd) Kul också med kommentarerna.

Min ponny verkar inte ha en känslig mage (underligt nog). Hon bantade en stor del av sin viktnedgång under boxvilan och då hade hon höga insulin- och ganska högt sockervärde - försöker peppa dig lite. Ta en sak i taget. För att vara lite tjatig så finns det ju mediciner det går kanske att medicinera om han börjar bygga fettdepåer under boxvilan. Ett litet tips som jag antar att du redan vet om är att ge dem lite foder i taget. Nu ska han ju inte banta mer precis men jag gav min ponny mat sju ggr om dygnet - lite varje gång.

Det är tur att han är så samarbetsvillig som han verkar vara.

han fick mat varannann timme när han fick fång, en liten tuss per gång. Det gör dock inte att det går att sänka maten, så det är ju där problemet både har varit fram tills gräset kom, och kommer när gräset försvinner, har ju redan haft ångest för vintern angående det. Dock hade jag ju hoppats att ha honom igång då och kunna påverka så. Så problemet kom bara tidigare än förväntat, men är både testat och grubblat över förut. Det finns tyvärr inget sätt lösa problemet när gräset försvinner. Som jag skrev i bantningstråden ska jag höra med hemmavet imorgon om han kan prata med experten om beh, men det är inte direkt lätt få det så, jag gör mig eg inga förh om det innan glukosbelastningen är gjord, och det lär ju dröja. Känns som ett moment 22, och framförallt att det spelar ingen roll vad jag gör i det här läget, jag kan inte lösa det hur mycket jag än vill. Otroligt frustrerande. Speciellt om det slutar med att han går upp och allt jobb är förgäves..

Och japp, allt är bättre än fång. Drygt bara med vad boxvila så länge gör me bantningen etc. Och om jag verkligen ska gnälla så ett år, och inte igång, och nu kom det ännu längre fram.

Men, om han inte hade varit så himla trevlig och positiv lillen, hade jag haft ännu större huvudbry. Himla skönt bara en sån sak som att inte ens behöva tänka tanken att "hjälp, hur ska han klara så lång boxvila", utan det 'bara' är andra praktiska saker som kan ställa till det. Och att han är så lätt att själv bara lasta och åka, att jag har semester 5 v nu och kan skämma bort honom osv - finns mycket positivt med.

Dubbla 2 cm maskors nät?

Jo, kanske? Inte helt övertygad då inte trippla nät med 4 cm maskor hjälpte. Men är ju inte helt jämförbart så, och ibland förvånas man ju. Han äter doc silage i nästan samma fart med hinkmunkorg som utan. På ett plan kan man inte undgå att imponeras..

Sen kanske man kan ha på lite gnaggräs som innan med i ett lite senare skede, att flytta boxhagar nere på vallen, det är ju bra terapi. Eller kanske plocka gräs och lägga in som strössel. Frågan är att bedömma fångrisk med det? Att nåonstans hitta balansen, både fär fångnojan, och tjocknojan. Om han går upp tex 20 kg, eller får ett halvkilo - kilo repat gräs behöver ju inte automatislt innebära fångdöden. Men man an aldrig veta, och hur mycket vågar man? Jag avstår ju hellre än chansar i sådana lägen, men kanske måste jag inse att jag måste våga mer, på gott och ont...

Trist med din häst! Boxvila är aldrig kul..:crazy:

Här hände en katastrof idag. Lilla fångponnyn blev fritagen (!) av min unghingst. Så när jag kommer till hagen står hon på betet, supernöjd. JÄVLAR!:devil:

Ingen puls eller värme ännu men jag är livrädd för att det dyker upp :crazy::cry:

Just när hon var så bra! Pigg & ömmar inget, ingen puls ingen värme..inget!

Fan,fan,fan. Unghingsten blev förvisad till annan hage med högre staket & starkare el med min gamling som uppfostringsvakt.

men en inflammation och blödning i infästningarna till gaffelbanden. Inte helt ovanligt på unga hästar som rör sig 'stort'. De rör sig helt enkelt 'för mycket' för tidigt. Jag tyckte att 'men han har ju knappt gjort något mer än promenerat och sprattlat i hagen sen mars, hur kan det här blivit?' varvid vet tyckte att 'rörelsemekaniken, jag vet ju hur han rör sig i normala fall och det är det där stora, runda som just ger en risk'.

Han har dessutom, med största sannolikhet pga gaffelbandshelvetet, fått hovledsinflammationer.

Ja, vad säger man...:crazy: Vilken knashäst! Hemskt synd att detta ytterligare försenar igångsättning :(.

Ja, vad säger man...:crazy: Vilken knashäst! Hemskt synd att detta ytterligare försenar igångsättning :(.

Nja, knashäst, är ju inte hans fel att han har bra gång kanske, däremot önskar jag att han kunde bli pipigare, säga till tidigare och visa mer, där är han ju knasig. Om han hade gnällt lite och slutat busa i hagen eller så. men det hänger väl ihop med hans personlighet jag annars prisar, det där alltid positiva och accpterande. Men, får väl ta det onda med det goda. Surt med igångsättning ja, men framförally boxviln. Hans vikt gör ju mer än att jag inte får rida etc.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar