Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Min c-ponny fick fång förra året. 16 år, aldrig haft innan.
Hon stod inne i 10 dagar, med metacam. och som några skrivit, metacam är inte någonting som hjälper mot fång. det är väl mer smärtlindrande, (anti-inflammatorisk värkmedicin). Fick istället Finadyne, det svarade hon väldigt bra på och hon blev "frisk snabbt".
Hon rymde dock från sin lilla hage (utan gräs) till en större hage med ned ätet gräs och då kom fången tillbaka direkt. Så släpp inte din häst i gräshage, vare sig det är "ned ätet" eller inte.
Gjorde samma sak med hennes hovar, som du gjort. och lät dem växa ut. Jätteviktigt att man fortsätter med bra skoning efteråt.

Nu 1 år senare går hon hos sin nya ägare, får hon gå i tunnare gräshage på kvällarna... som hon klarar jättebra!
hoppas det blir bra med din häst :)

*kl*

Ni som har erfarenhet av fång. Har era hästar/ponnys varit svullna i framknäna samt baksidan av fram benen( ca 3 cm från baksidan av framknät och ner mot hoven?

Digitalpuls, den känner man väl ändå inte på kotan utan nere strax ovanför hoven?

*kl*

Ni som har erfarenhet av fång. Har era hästar/ponnys varit svullna i framknäna samt baksidan av fram benen( ca 3 cm från baksidan av framknät och ner mot hoven?

Digitalpuls, den känner man väl ändå inte på kotan utan nere strax ovanför hoven?

Nej ang svullen.

Men jo ang digitalpuls. Den känner man i nederkant och bakkant på kotan. Man kan känna längre ner med dock, men lättast är bakkant kotan.

Här: http://www.stephenbrooksequine.co.uk/image/laminitis-digital.jpg

Men vissa känner här med: http://www.russostackshack.com/tips/founder/digitalpulse.gif

Vet att jag har frågat innan säkert men frågar igen.. Hur många av era hästar som haft både sänkningar och rotationer har INTE varit bra efter ca fyra v? Hur lång tid har de tagit innan de har gett sig någorlunda? Har de gett sig överhuvudtaget?? Medicin el ej medicin? Man funderar om och om igen de bästa för henne kanske hade fått vara att få somna in och slippa ha ont?? Men hon är pigg och kry i boxen och går där bra, vill verkligen göra allt för att hon skall bli bra... Får höra mer med vet imorgon, men de är även intressant om man nu kan säga så om en sådan tråkig grej som fång men intressant att höra hur ni går till väga med allt...

Nu hade min INGA rotationer/sänkningar, men jag svarar ändå. För trots min inte hade rot/sänkn, så hans anfall tog LÅNG tid på sig att hävas, och han hade fortfarande ont utan medicinering efter 4 v. Han stod lång tid på butta. I hans fall var nog sockerhalten en stor bov.

Min vet ansåg att det skulle smärtlindras (Ges butta) om det fanns symptom, punkt.

Sen ang somna in etc kan jag inte svara på, där spelar ju prognos, grad av förändringar etc in och inte minst - hur DU känner och hur du tror hästen klarar resten av konv etc.

Enligt distr.vet som var här ute igår har hon aldrig hör att man ska känna efter pulsen strax ovan för hoven...Enligt henne ska man ta den mitt på kotan...

Kan bara säga att jag stod som ett frågetecken när hon sa det:confused:

Jag har aldrig sett en svensk veterinär kolla digitalpuls annat än i bakkant/nederkant på kotan, dvs som på första bilden jag länkade till.

Däremot har jag noterat att utomlands tycks de variera lite mer. Det spelar väl eg ingen roll, så länge det är rätt kärl man känner på. Dock ligger det nära huden och ytligt där i bakkant på kotan, så det är enklast både att hitta det där, och att känna ev förstärkning av pulsen. Fast teoretiskt kan man ju leta upp det varsom helst på längs hästbenet och känna.

Jo, och varma dagar kan man se var det kärlet går på benet med, när/om det blir lite 'stasat'. anska fascinerande tycker morbida jag, annars tänker man ju inte på hur det går förutom där man känner.

Intressanta bilder! Skulle vara kul att höra vad en hovslagare har att säga om dem. Fanns det klinikhovslagare där du var iväg med hästen?

Ang näbben, varför skulle man inte kunna korrigera rotationen pga den?

Sådan näbb kan uppkomma av lite andra orsaker med, min fblvalack hade sådana, nu minns jag inte förklaringen, kan kanske leta om jag har den kvar, men det är inte så jätteovanligt på löphästar tydligen. Hursom, hans hovben var ju där de skulle, med näbben. Nu var den inte lika 'stor' som för din, men jag förstår inte varför 'näbben' i sig skulle göra att man måste låta hovbenet vara?

Kanske inte du vet heller, jag är bara nyfiken som sagt =)

Summerwind skriver:Hon har fortfarande puls i båda fram men e inte varm ( hade rotationer båda fram och sänkning på ena) Skall ringa vet imorgon skulle höra av mig ngr dgr efter avslutad kur om de ej blev bättre..
Har varit en ledsam kväll... för mig e mina hästar som mina barn (som för många andra..) gör så ont i en när man ser att de har ont...
Vet att jag har frågat innan säkert men frågar igen.. Hur många av era hästar som haft både sänkningar och rotationer har INTE varit bra efter ca fyra v? Hur lång tid har de tagit innan de har gett sig någorlunda? Har de gett sig överhuvudtaget?? Medicin el ej medicin? QUOTE
]

Jag vet hur det känns. Mitt sto går i box utan metacam nu (en vecka). Gick på smärtlindring 14 dagar inkl nedtrappning. Tycker att hon rör sig ok. Har dock inte varit på klinik för röntgen. Vill dock åka snart så att man kan se hur verkningen ska göras, men är också orolig att man ställer till det med en transport. Hur ofta verkades era hästar??

Röntgades kanske din häst i den akuta fasen? Då ser man ju endast här och nu vad som sker och skett.
Jag tror att att det kan ta tid även utan rotationer samt sänkningar.

Senast ändrad av en moderator:

Efter röntgen verkades min var femte vecka. Klinikhovslagaren där jag var, var upplärd av Micke på Strömsholm, så dom körde efter hans teknik.

Ofta växer hovarna fortare efter ett fånganfall och det är viktigt att tån hålls kort hela tiden - därav dom täta intervallerna.

Till Summerwind, ursäkta om du har svarat på detta innan, men vet du vad som utlöste fången? Som Aelx W och Betty har sagt kan det vara en idé att fundera på om det kan finnas någonting som ligger och trigger och håller i gång det akuta stadiet hela tiden. T.ex. socker i foderstaten.

Jag tror även mkt på att trycket kvarstår i hoven.

Kylning flera gånger dagligen tills man har gjort liten eller större resektion- trycket ger med sig.

*KL*

Min verkades var 4:e vecka. Det gjordes han dock även innan fånganfallet, det är hans normala intervall.

Jo han behöver verkas, men har inte vågat låta hovis komma och knipsa nu när pålle haft så ont...

Ja jag tycker också det skulle vara intressant att höra vad hovis tycker. Ska visa honom bilderna när han kommer.

De har hovslagare på kliniken, men hon är inte där alla dagar och inte igår..

Alexandra_W Jag vet inte riktigt om näbben... Hon sa bara att den ställer till det. Den har ju bildats genom att hovbenet försökt att plana ut sig liksom, så den kanske petar uppåt om man försöker verka till det. Ingen aning jag bara gissar.

ursäkta helknasig fråga
men hur kan det bli en spets på ett skelettben?

Jag vet inte om förklaringen gäller för just för näbben. Men om ett skelettben blir infekterat t ex, så förstörs hållfastheten, och då kan ske en remodellering. Benet blir poröst och svagt, och kan påverkas av omkringliggande vävnad.

För länge sen såg jag en i sig ganska läskig röntgenbild, inte på ett hovben men ändock, där skelettbenet i princip 'smält' i kanten.

Min V fick en infektion efter ett spiktramp, och infektionen fick fäste ändå upp i hovbenet. Syntes på röntgen, och det pratades då just om att det var synnerligen obra, för benstrukturen 'löstes upp' och skelettet kunde bli deformerat där.

Jag förstår vad du menar, ganska läskigt att det kan tillbakabildas/brytas ner eller vad det nu är frågan om.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 341
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad