Nåja, du tycks ha en ganska hög häst.
Största delen av mina besök i hundrastgård skedde när jag bodde tillsammans med en man som hade borzoi, en ras som behöver kunna sträcka ut i full galopp, men som också ofta har mycket stor jaktlust, jagar med synen och är vindsnabb. Därför kan det vara utmanande att ha dem lösa om det inte är inhägnat. Inte för att hunden drar som en avlöning bara man tar av kopplet, men om den drar efter vilt kan det mycket väl innebära dött vilt, något som inte får ske.
Visst går det att få vettig lydnad på hunden, men jag tror många vinthundsägare uppskattar att kunna låta sina hundar vara lösa och springa fort, fort utan att de själva måste ha 84 ögon i nacken och andra obskyra kroppsdelar. Det är inget att bli uppgiven över.
Ovanstående är ett exempel. Jag tror att många som använder sig av hundrastgårdar gör det för hundarnas skull. Varför skulle hundarna bara "rastas lite" i en rastgård? Det finns ingen motsättning i att använda sig av rastgård och motionera sin hund även på andra sätt. Jag har gått många mil med borzoier i koppel genom åren, trots att de fick springa i rastgård varje dag.