Registrera vart?

Joyride

Trådstartare
Blev lite undersam om i vilket förbund jag skall registrera min kille. han är efter Godkänt svh U:Welch av cobtyp, med full stam(132cm hög)
(Jag hoppas innerligt att han stannar på D-ponny gränsen, men man vet ju alldrig)

Så vilket förbund tycker ni han skall reggas i????????

Sv: Registrera vart?

Mmmm antog att det är någon av dem, men vilket är igentligen bäst att regga han i?????
Han uppfyller väll inte dom krav för att bli Svensk ridponny? Tänk OM :smirk: han blir ett hingstämne och kanske godkänd då är väll aspr bättre?

Det går fortfarande bra att regga honom som welsh part bred. Nuförtiden har dom sitt eget register och skall stambokföras. Krävs minst 12.5% welshblod och din har ju 50 så det är OK.
Det finns en gk Welshpartbred hingst idag.

vad har han för stam mer än ett sto av cobtyp?

I nya Ridsport jämnförs de olika föreningarna som registrerar korsningar:

- ASVH
- ASRP
- SWF
- ARAB (ej för denna häst)

Om det vore min ponny skulle jag registrera den hos ASRP och stämpla passet hos SWF med "Welsh Partbreed" så kan den vara med på aktiviteter hos båda föreningarna :)

Förväntar du dig att din korsning blir en ponny, vilket nog är troligt är det viktigaste att du registrerar i en SPAF ansluten ponnyförening.
SWF, ASRP.

SPAF arrangerar treårstest, kvalitetsbedömningar och ungponnychampionat. För deltagande i SPAF aktiviteterna spelar det ingen roll om du väljer ASRP eller SWF.
För bägge föreningarna gäller samma SPAF regler att ponnyn slall vara fallen efter en godkänd hingst.

När det gäller avelsvärde är det lite knepigare.

Grundregistrerade i SWF, kommer welsh P/B troligtvis att få samma regler som renrasiga welsh. (dom har det inte i år)
Grundregistrerad i SWF och ALLA visade hingstar som inte kasseras veterinärt kan lösa hingstlic.

Grundregistrerad i ASRP som ponny korsning med full härstamning.
En förstakorsning med full härstamning är inte härstamningsmässigt fullvärdig som ridponnyhingst.
En ridponnyhingst skall vara fallen e. RP hingst u RP sto.
Däremot finns ett dispenssystem.
I praktiken har tidigare enligt detta dispenssystem godkännts hingstar som varit förstakorsningar.

Kraven för hingstar är 40 p exteriört och godkända bruksprov.
3 åring löshoppning + ridprov
4 åring bruksprov i hoppning och dressyr, för egen ryttare och testryttare.
4 åring bruksprov i hoppning och dressyr, för egen ryttare och testryttare.

2005 godkändes två Svenskfödda treårshingstarhingstar och två Svenskfödda 4-årshingstar. Troligt är det ungefär i den storleksordningen att två av ca 100* födda hingstar med full härstamning godkänns årligen.

* Årligen föds ca 100 hingstar med full härstamning inräknat både förstakorsningar och ridponnyer.

Så vad det gäller avelsvärdet blir det skillnad, i SWF kan du själv bestämma om du vill använda din hingst i avel.

I ASRP är det avelsvärderingsnämnden (exteriör+bruksprov)som sorterar ut ca 2-5% av årskullen att verka som hingstar.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Joyride skrev:
Blev lite undersam om i vilket förbund jag skall registrera min kille. han är efter Godkänt svh U:Welch av cobtyp, med full stam(132cm hög)
(Jag hoppas innerligt att han stannar på D-ponny gränsen, men man vet ju alldrig)

Så vilket förbund tycker ni han skall reggas i????????
Aha det låter som en uppfödning som kommer från en annan bukefalist :idea:
Jag skulle reggat som WPB.
Om det är det stoet som jag tror att det är så har hon ju smått bakom sig. Isåfall är ju mormor en sekt B. I WPB registret spelar det dessutom ingen roll om han skulle kliva över ponnymåttet. Är han så bra att han är ett hignstämne så kan han ju gå in som WPB hingst.

Joyride skrev:
Fler som har synpunkter vart jag skall registrera han?
Självklart som Welsh Partbred, han är ju det!
Varför krångla till det med först reg. i ASRP (dom vill ju varken ha halvblod eller welsh sec C i sitt avelsprogram) och spendera pengar på dom.
Är det ett hingstämne så kan han ju visas som WPB, och du kan ju visa honom på SPAF's utställningar som welsh partbred.
Lycka till!

poloplayer skrev:
Självklart som Welsh Partbred, han är ju det!
Varför krångla till det med först reg. i ASRP (dom vill ju varken ha halvblod eller welsh sec C i sitt avelsprogram) och spendera pengar på dom.
Är det ett hingstämne så kan han ju visas som WPB, och du kan ju visa honom på SPAF's utställningar som welsh partbred.
Lycka till!
Tack det svaret hjälpte mig att välja, får bli reg Welch Partbred :D

Men fler synpunkter gör inget....

Varför kan han inte bli svensk ridponny? Står ju att förädlare små halvblod? Och hans mor är ju welch.

Joyride skrev:
Varför kan han inte bli svensk ridponny? Står ju att förädlare små halvblod? Och hans mor är ju welch.
Sekt C är ju inte så populärt i ridponnykretsar och inte halvblod heller. OM du i framtiden vill ha honom som avelshingst så har du bara ett alternativ som jag ser det i dag, WelshPartBreed i SWF.

Welsh skrev:
Sekt C är ju inte så populärt i ridponnykretsar och inte halvblod heller. OM du i framtiden vill ha honom som avelshingst så har du bara ett alternativ som jag ser det i dag, WelshPartBreed i SWF.

Okej då förstår jag lite bättre i alla fall :smirk: försöker att lära mig allt om aspr o wpb, inte det lätaste har jag märkt.

Vi satt några uppfödare och diskuterade hur framtiden skulle kunna arta sig för welsh P/B och ridponny.

Det är ju två helt olika saker, welsh P/B som registrerar ALLT och då även vilken hingst som helst endast i kraft att vara hingst kan lösa en P/B lic och avla avkommor till P/B register.

ASRP som har en stambok för korsningar och avlar utifrån både rasbeskrivning och avelsmål och med en policy att hingstar exteriört skall hålla 40 p nivå och även vid bruksprov visat att de har bruksegenskaper en god bit över medelnivå.

Det här trodde vi i praktiken kommer innebära att det blir relativt sett många P/B hingstar och hingstägarna får hård konkurrens av väldigt många hingstar och att i princip blir det liknande som redan renrasiga welsh har just nu--de flesta hingstar får mycket få betäckningar någon enstaka hingst med värde även för andra ston än hingstägarens egna.

Däremot RP hingstarna kommer att behålla sin attraktionskraft att vara hingstar med avelsvärde som kan dra till sig andras ston.
ASRP är har dessutom börjat komma igång, lång har uppbyggnadsperioden varit men nu finns ett flertal ASRP ston fullt kapabla att föda söner till verksamma ridponnyhingstar som håller int kvalite.
Historia är att svenskfödda ridponnyhingstar var sämre än importhingstarna.
De unga Svenskfödda hingstar som godkänts de två senaste årensom är säkerligen kapabla att kunna visas även i andra ridponnyföreningar utan att behöva skämmas för sig.

Hur agerar man då, vad skall man välja ???

Om det var ett stoföl med full härstambning var vi eniga om att ASRP var bästa alternativet, eftersom då kan stoet avelsvärderas och stambokföras och därmed kunna bli hingstmoder till en hingst med avelsvärde att kunna sälja.

Däremot hingstföl blir mer knepigt, bedömer man det så bra att det kanske har en möjlighet att kunna stambokföras som RP hingst blir valet ASRP.
Troligtvis blir man dock ägare till en valack helt utan avelsvärde.

Väljer man welsh P/B så är man garanterad att man har en hingst och man kan utan besvär och kostnader ha en fader till sina blivande föl, men därifrån till en attraktiv W/P hingst som drar till sig andras ston kände vi att vägen blir svår.
Stoägarna kommer ha en mängd lic. hingstar att välja mellan och får gå på helt andra vägar att meritera sin hingst och troligtvis vill stoägarna använda endast lite äldre hingstar som visat väldigt goda sportmeriter.
Det tar nog mycket lång tid innan welsh föreningen kommer igång med kvalitetsbok och frivilliga bruksprov i nivå med ASRP.

I Danmark har länge funnits lic. welsh P/B hingstar.
Vi som diskuterade kände inte till namnet på en enda en och dom verkar leva i en undanskymd tillvaro. Däremot kände flera av oss till namnet på Danska sportponnyhingstar och hade även funderat på om man kunde använda dom (vi träffades i skåne).

Ja så gick diskussionen och vi som pratade var både korsnings och ridponnyfolk, så funderingarna finns också även för avkommor efter stambokförda ridponnyhingstar undan stambokförda ridponnyston.

Själv har jag inget emot bra ridponnyvalacker, hingstar kan gärna någon annan än jag härbergera.

peråke

På avel.nu (om jag minns rätt nu, googlade fram det) står det att welsh PB är welsh+fullblod el halvblod. Är det gammalt då?

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 682
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 075
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 444
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 429
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka