registrera föl?

Rumpnissen

Trådstartare
Med olika uppfödare och ägare, hur gör man då?

Läste att ägaren till stoet automatiskt blir uppfödare och ägare, måste man då i efterhand skicka in ett ägarbyte? Låter mycket krångligt i mina öron.

Är det så ovanligt att föl tingas?

Sv: registrera föl?

Om du ska stå som uppfödare till ett föl vars sto du inte äger skickar du med en kopia på fodervärdsavtalet till ASVH vid registreringen (om jag minns rätt!). :)

Kollade på ASVH:s hemsida och hittade följande text:
"Om Du lånat ett sto är det viktigt att fodervärdsavtal bifogas."
Så det stämmer det jag skrev ovan!

Fast du frågade egentligen om ägarsituationen, inte vem som blir uppfödare...

Senast ändrad:

Hos de flesta avelsförbunden skickar man med en kopia på ett köpekontrakt tillsammans med passansökan så får du (köparen/ fölets ägare) passet direkt hem till dig. Ägarbyte registreras direkt - stoets ägare står som uppfödare. OBS att du då får betala passet!

Om passet ska betalas av uppfödaren så tror jag att passet måste gå ut till denne först och att man sedan får skicka in ägarbytet... Eftersom man oftast får lösa ut passet. ASVH däremot skickar ju ut räkning så hos dem kanske man kan ange att fakturan ska skickas till uppfödaren!?

Ska du stå som uppfödare till fölet också måste du - som ovanstående sa - skicka med kopia på ett fodervärds-/ leasingavtal för stoet.

Senast ändrad av en moderator:

Det är bara köp, inte uppfödare. Ok, då får vi skriva papper. Får plita ihop ett litet kontrakt så också, låter ju absolut smidigast. (För det är helt rätt att jag betalar passet).

Tack för era svar!

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 741
Senast: ildiko
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
947
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 853
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • tämja halvvuxna katter