Reg eller oreg?

Sv: Reg eller oreg?

fast det funkar inte alla ggr :D

När jag skulle ha valp så fanns det 12 st i kullen...det fanns EN hund som stal skor och tuggade i sig dom , den skulle INTE jag ha....dessa valpar var lösa på gården och dom "böandade" ihop sig och jag pekade på en valp....det VAR skotjyven( han va den enda som var "namngiven" med toffeltjyven)...nåvars vi gick in och sen ut igen och då pekade jag på en valp...Det VAR toffeltjyven... :crazy: ...efeter en stunds kaffesörpling så gick vi ut igen och jag kollade runt o pekade på en valp....VEM tror ni jag pekade på???? Jo ...toffeltjyven....det var ju bara att inse att jag skulle ha den valpen :love:
..han har ALDRIG någonsin tuggat i sig någonting här hemma, och varit exemplarisk i lydnad o allt...han är 6 år nu och jag älskar honom :love:

Låt även hjärtat vara med så kemin stämmer med din hund.

Så sant så, hjärtat måste få vara med och bestämma :idea:

Ja, att kemin stämmer är nog viktigast av allt egentligen. De har en hane och två tikar kvar. Jag är inställd på en tik, men man vet ju aldrig, kanske är det hanen som får hämtas om en månad.

Bebbar är så ljuvliga :love:
Fast jag måste ju säga att det är rätt skönt att bli av med dom när dom är 8veckor ;) Ett helt gäng marodörer som tävlar om att valla allt som rör sig, tuggar på allt, får knäooryck när vi andra ska gå och lägga sig mm
Lycka till Annika

Med en oreggad hund, så får du inte ställa ut, tävla i vallning, regga valpar mm, och med tanke på hur mycket en blandrashund kostar nu, så skulle jag nog lägga några extra kronor på att köpa en reggad... :smirk:
Innan nån påpekar att det inte är en blandras, så är det som så att inom gruppen BC-ägare som är med i Svenska vallhundsklubben, så är en BC utan stamtavla = Blandras.. :cool:

Är medveten om detta. Ska och hämta min reggade BC nu på lördag :love: .

En BC är normalt sett inte bitbenägen :mad: isf är det nått psykiskt fel på den..
Se´n är det så att de förarveka hundarna tenderar att vara de som man jobbar bäst med :smirk: OBS inte att förväxla med att de är psykiskt veka :eek: för det är en helt annan sak.. :cool:

BC-ägare med förarveka, hårt arbetande, sociala,barnkära Border Collies :cool:

Vem säger att en hopphäst måste hoppas för att den i stammen har hoppsläkt?
Vem säger att en BC måste valla för att den i stammen har vallsläkt?

*knappstöld*

Om det är "fel" att ha en BC till annat än vallning,
borde det vara lika "fel" att ha en travhäst till annat än trav.
Ändå finns det många travhästar som enbart används till ridning för att de tex. inte funkat på travet.
Likväl finns det Border collies som inte funkat i vallning men som blivit underbara sällskapshundar eller som funkat bra i lydnad/agility.

Till skillnad från de flesta raser/arter, så avlas BC´n ENBART på dess vallningsegenskaper :smirk: vilket logiskt sett säger de flesta människor att chansen att få tag på en BC som inte har vallning i sig är tämligen minimal...(får dom inte valla djur, så vallar dom barn, cyklar, bilar, katter mm mm) De flesta vuxna BC`s som säljs till annat, än vallning, har vallning i sig, men pallar inte kraven att valla tillsammans med sin förare :smirk: På egen hand däremot går det oftast väldigt bra.. :cool:

Tiggertjejen skrev:
Vem säger att en hopphäst måste hoppas för att den i stammen har hoppsläkt?
Vem säger att en BC måste valla för att den i stammen har vallsläkt?

:crazy:

Men snälla ...

VARFÖR envisas vi människor med att tänka egoistiskt ?

Det finns så många raser, varför måste man proppsa på att välja en ras vilket man som ägare inte når upp till kraven för ?

Du menar att alla border collies måste valla annars mår inte rasen bra?
Du menar att det är egoistiskt av en människa som inte vallar att köpa en border collie?

Jag kan av egna erfaranheter säga dig att det går hur bra som helst att ha "vallhundar" som "vanliga" hundar. De kräver kanske mer än en labrador men å andra sidan får hunden något att jobba med så är den nöjd, sen vet inte jag för border collies du har träffat på antagligen felhanterade.

En labbe kräver ofantligt mycket mer än vad dom flesta verkar förstå, men så är rasen hyffsat förstörd.

Dagens många labbar är understimulerader, okoncentrerade, a pain in the as rent ut sagt ...

Åter till BC

Dina första frågor kan jag svara JA på direkt, svaret finns i mitt inlägg ovan ditt.

Och nej det var inga felhanterade BC alls, utan rena brukshundar som hade otroligt mycket stimulans ( elit lydnad )

Men att se dessa hundar släppas med får och veta i princip EXAKT vad dom skall göra trots att dom aldrig tränats, var helt fantastiskt och det var då jag fick min uppfattning.

Hur många vallhundar har du haft eftersom du kan basera sådan fakta utefter dina egna hundar ?

Jag bara en vallhund men bekanta har haft BC hela sitt liv jag vet att dem kräver mycket men jag vet också att dem inte måste valla för att känna sig tillfredsställda.

Min hund är inte stressad och jag märker ju att han trivs och är tillfredsställd, och han vallar inte och kommer inte heller att valla. Han får mycket motion och han får jobba mycket.

Ja men det är ett fåtal hundar ur en hel ras...

Jag står fast vid vad jag skrivit tidigare, att det finns så många andra raser att välja bland eller så får man lösa situationen

Jag kan bara ta mig själv som ex:

Nästa hund kommer definitivt ( nästan iaf ) bli en jaktcocker ( av många anledningar )

Men jag själv håller inte på med jakt, jag vet att hunden högst troligt skulle överleva rätt drägligt utan jakten, men varför i hela friden ska jag beröva hunden något som den är avlad och oftast älskar ?

Jag har helt sonika bokat upp en jaktkamrat som skall träna hunden på jaktbiten...

Förstår du vart jag vill komma , eller ?

Ja jag förstår vad du menar men jag har ju fortfarande mina åsikter då jag menar att man inte behöver använda djur till de dem är avlade till!

Undrar fortfarande om det finns så många människor i sverige som vallar som det finns vallhundar, jag tror liksom inte det.

Och bara för att vissa gör det så rättfärdigare det att andra apar efter ?

Du har dina åsikter och jag har mina..

Jag kommer fortfarande hävda att hunden mår bäst av att urföra det den är avlad för

Vi tar tex en pitbull vad är dem avlade till?
Kamphund eller hur?
Tycker du man ska använda dem till det dem är avlade till?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 204
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 363
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka