Sv: Reg eller oreg?
Jag har levt med border i 15 år eller så och under den tiden har det passerat ett flertal. Låter konstigt kanske men jag har ofta tagit mig an omplaceringar och haft tillfälliga bc´s som behövt lite uppfostran osv.
Jag har haft både reggade och oreggade och en del mer eller mindre bra korsningar.
Visst finns det bra oreggade hundar MEN och jag menar verkligen Men med stort M. Som det redan skrivits ovan så är dom ofta oreggade av en orsak. Ena eller båda föräldrarna har inte klarat av vallhundsprovet. Jag tycker att köper man en oreggad valp så ska man fråga varför den inte är reggad. Får ju genast svaret att mamma eller pappa inte gått vallhunsprovet med ett leende. Då SKA man fråga varför hunden inte gjort detta? Är det pga av ägarens ointresse eller har hunden gjort ett prov med inte klarat av dettta? I så fall vad var det som inte funkade? Just den frågan är faktiskt viktigare än man kan tro.
Hunden kan vara ointresserad av djuren, och istället vara tokig i tex kottar (hänt mig), det ger en bc som är helt bolltokig vilket leder till stress. Är hunden bitbenägen? En bc är ofta bitbenägen, det kan ge resultat i ett bitet barn tex eller andra hundar, djur mm. Är hunden vek? En vek bc är inte rolig, svår att jobba med, svår att ha med sig.
Så som du ser, om du funderar på oreggat så visst finns det bra hundar MEN, fråga noga om föräldrarna.