Reg eller oreg?

Sv: Reg eller oreg?

Nej, tycker också det är skumt att sälja dem som rena sällskapshundar, det är ju trots allt en arbetande ras.

Vad bra! Tror att alla är det på klubben här också.

Så det är verkligen så att om jag vill ta min oregistrerad dobermann och träna/tävla i agility så är jag inte välkomnmen??

Men en vanlig valpkurs och därefter lydnad, går det då?

Jag trodde ärligt att det bara var utställning som man inte fick vara med på då, man egentligen inte kan garantera att man itne har en korsning eftersom man itne har papper som styrker hundens identitet.

Du får gärna förklara lite mer för mig, för jag hade tänkt börja träna valpen på något sätt......

I de klubbar jag har varit med i har alla varit välkomna på vanliga kurser ( lydnad, tävlingslydnad agility m.m )

Vid intresse av brukskurser går renras före blandras då det inte får tävla..

Dom brukshundklubbar som inte välkomnar alla raser för "vanliga" kurser tycker jag först och främt gör ett stort misstag och för det andra skulle jag inte stödja en sådan klubb..

Hoppas du finner en klubb som välkomnar dig :)

Ja, vi får testa den som ligger närmast mig först och se om jag är välkommen där med dels blandrastiken och så dobermannvalpen.

Fler funderingar, hoppas nån vil lsvara!
Valpkurs, vad gör man där egentligne? Och lydnad, ska man ha gått valpkursen först? Och när kan jag träna valpen? Hur mycket klarar de av i den här åldern, så som träning ( jo, tills koncentrationen tryter, korta pass) och långpromenader?

Det ärså länge sedan jag hade valp.........

Det verkar vara svårt att finna en bordercollie valp som är reggad, för uppfödarna vill ju att man ska ha får eller nöt att valla iså fall eftersom dessa valpar verkligen har vallblod i sig. Om hunden vill valla så kan jag ju gå vallkurs och införskaffa djur, men jag förstår ju att uppfödarna vill sälja till de som redan vallar.

Så ni som har oreggade hundar. Hur upplever ni detta och hur ställer det till problem? Jag vet redan att man inte får tävla i utställning och bruks, men vill gärna ha fler åsikter.

Jag har levt med border i 15 år eller så och under den tiden har det passerat ett flertal. Låter konstigt kanske men jag har ofta tagit mig an omplaceringar och haft tillfälliga bc´s som behövt lite uppfostran osv.
Jag har haft både reggade och oreggade och en del mer eller mindre bra korsningar.
Visst finns det bra oreggade hundar MEN och jag menar verkligen Men med stort M. Som det redan skrivits ovan så är dom ofta oreggade av en orsak. Ena eller båda föräldrarna har inte klarat av vallhundsprovet. Jag tycker att köper man en oreggad valp så ska man fråga varför den inte är reggad. Får ju genast svaret att mamma eller pappa inte gått vallhunsprovet med ett leende. Då SKA man fråga varför hunden inte gjort detta? Är det pga av ägarens ointresse eller har hunden gjort ett prov med inte klarat av dettta? I så fall vad var det som inte funkade? Just den frågan är faktiskt viktigare än man kan tro.
Hunden kan vara ointresserad av djuren, och istället vara tokig i tex kottar (hänt mig), det ger en bc som är helt bolltokig vilket leder till stress. Är hunden bitbenägen? En bc är ofta bitbenägen, det kan ge resultat i ett bitet barn tex eller andra hundar, djur mm. Är hunden vek? En vek bc är inte rolig, svår att jobba med, svår att ha med sig.
Så som du ser, om du funderar på oreggat så visst finns det bra hundar MEN, fråga noga om föräldrarna.

Tack för ditt tänkvärda svar! Om det blir så då ska jag fråga noga om föräldrarna. Den första valpen som jag ringde på var ju oreggad pga av att hon som ägde mamman inte hade intresset, och det tycker jag man kan ta. Men fadern hade försökt men inte blivit godkänd i vallprovet. Det gjorde ju att man blev lite misstänksam.

En aspekt på att köpa oreggat är ju att en vacker dag KAN utställningsintresset vakna till liv, och då står man där...

Brukshundsklubbar får inte neka kursdeltagande pga ras/icke ras. Däremot kan de ju skylla på att kurserna är fulltecknade, eller vara otrevliga.... :mad:

Ja, det är ju ett problem. Tror dock inte att det blir utställning, men tävling i bruksgrenarna kanske. Tror inte att BCn får tävla i utställning om den är reggad heller, det fick den inte förr ialla fall.

AnnikaW skrev:
Tror inte att BCn får tävla i utställning om den är reggad heller, det fick den inte förr ialla fall.
Jodå, det går att ställa ut BC, men bara på SKKs internationella utställningar.

agility är inte en bruksgren och du får tävla på samma villkor som oreggade (enda grenen där det inte görs nåon skillnad). du får också tävla lydnad med en oreggad hund och ta LP men inte CH. många klubbar tar emot oreggade i sina bruksträningsgrupper, men inte alla. skälet kan vara att du inte får tävla och därför tar upp "onödig" plats.

Jag ska och titta på reggade valpar på lördag!! Det kommer att bli spännande.

Det är i Eskilstuna. Jättekul ska det bli. Är det något särskilt jag ska tänka på?

Har du möjlighet att välja på fler valpar ur kullen så sitt en ganska lång stund och bara titta på dom. Helst ska du sitta så att du inte stör dom.
Det du ska titta efter är lite olika beroende på vad du ska ha valpen till. Om vallningen inte är prio 1 så välj inte den valp som tar för sig först eller visar att den är väldigt på sina syskon, inte heller en valp som visar tydliga eyesignaler.
Ett test om just vallegenskaper som en del uppfödare kör med som jag tycker ger ett bra resultat är att testa med en trasa eller gosedjur eller annat. En lång pinne med ett snöre där saken är fastbunden. Typ fiskspömodell. Använd pinnen som ett fiskspö vid valparna, lämpligen är inte tiken med. En bc med väldigt mycket vall utmärker sig i denna lek. Du ser att den eyear saken, eventuellt lägger sig och spanar in osv. En bc med mindre vall i sig tycker att det är en kul leksak och hoppar efter, biter som vilken valp som helst.
Lycka till :bump:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 204
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 521
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 363
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka