Reg eller oreg?

Sv: Reg eller oreg?

Urklipp från Svenska pittbll föreningen

"Typen av hund användes där som allt-i-allo-hund och gårdshund, och skulle klara av alla på en gård förekommande arbetsuppgifter.
Storleken ökade något eftersom en större hund kunde försvara gårdens djur mot pumor, prärievargar och andra rovdjur.
Rasen är aktiv och arbetsvillig, skärpan är normalt låg och kamplusten hög.
Rasens historia som en allt-i-allo-hund präglar den än i dag då en APBT kan göra väl i från sig inom så skilda områden som lydnad, ank- och fårvallning, traditionellt bruksarbete, weight pulling och agility.
P.g.a. sin höga aktivitetsnivå och den arbetande hundens temperament behöver den en mycket kunnig och engagerad ägare.
Får den det har den alla förutsättningar för att bli en mycket god träningskamrat oavsett vad man tränar och en väl fungerande familjehund, speciellt för barnfamiljer. "

Så våra meningar går nog isär redan här, visst vissa föder upp den enbart för kamp, men det är långtifrån vad den seriösa aveln håller på med.

Men det finns kamphundar, kanske pitbullen nu inte är det.
Tycker du att det man ska kampa med de hundarna?

Om man nu kan föda upp enbart för kamp då måste man kunna föda upp vallhundar till annat än vall?

Med tanke på att Border Collie avlas fram ENBART på sina egenskaper (inte utseende/färger/storlek), så säger det sig självt att det finns oerhört mycket vallning i dom...
Det okunniga tar för lydnad och för "att hunden är såå lydig", :smirk: när den ex.vis ligger blixt still och tittar på matte som rider det är att bordern ligger och eye´ar. En sån BC har alla chanser i världen att utveckla låsningseye.
Visst den springer inte och balanserar matte och hästen, men det är likt föbaskat ett vallningsbeteende :smirk:
Dessutom, så får man inte regga valpar efter Border Collies, som inte har minst godkännt lokalprov :devil: tack och lov :cool:

Senast ändrad:

Men det är väl vad vi pratar om, eller hur ? Tycker det verkar som om dina argument börjar ta slut..

Oseriösa BC-uppfödare finns det säkerligen gott om, och jag tycker illa om ALLA oseriösa uppfödare.

Enligt dig så kan man avla bort kampbeteende men inte vallningsbeteende? (eller har jag missuppfattat?)

Ursäkta mig om jag tycker att hela denna diskusitionen har blivit rörig...

Den är rörig :) Och du har förstått mig alldeles fel

Kamplusten och hundslagsmål är för mig två skilda saker...

Kan man avla bort aggression är det bra, men kamplusten är inte ett ont alla gånger.

Och VARFÖR ska man avla bort vallbeteendet?
Det finns raser som lämpar sig för sällskap varför kan man inte välja en sådan ras ?
Varför måste man "förstöra" ytterligare en ras ?

För att bevara de underbara egenskaperna som en vallhund har, tyvärr hittar jag inte det beteendet och dem underbara egenskaperna som min hund har i en annan ras.

En bordercollie och en beardedcollie är för mig underbara raser, ändå är jag inte intresserad av vallning och jag hade kunnat tänka mig en sådan utan vallningsinstinkter svar JA.

Men jag tror och vet att vallhundar trivs utan att valla, man kan kompletera det med andra arbetsuppgifter (här går våra åsikter åt olika håll).

Vi får nog stryka debatten, eftersom jag aldrig kan vara så säker som du

" Men jag tror och VET att.... "

Däremot har jag iaktagit en större andel vallhundar som fått turen att valla, och tja jag tror på mina ögon

Innan vallinstinkten är bortavlad ur Border Collie-rasen, så är det nog dina barnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnbarns
barnbarnsbarnbarnsbarnbarnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnbarns
barnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnbarns
barnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnsbarnbarnsbarnbarn tur att köpa Border Collie :smirk: :cool:

har du hakat upp dej?

Drog upp det pga att avla bort kaminstinkten från kamphundar.

Har inte hakat upp mig, men att avla bort egenskaper från en hund, är inget som görs i en handvändning..... :smirk: Se´n måste man kunna skilja på kamplust och aggresivitet..... Det är milsvida skillnader på de två begreppen :smirk: :cool:

men det var inte det som var saken iheller det var som jag tog upp för att det var snack om att det gick att avla bort kampbeteendet...

Förstår du??

Tiggertjejen skrev:
Vi tar tex en pitbull vad är dem avlade till?
Kamphund eller hur?
Tycker du man ska använda dem till det dem är avlade till?
Är inte det du ?
:smirk:
Även mina Border Collies, Terriers, Jämtar och Finnar har Kamplust (och dådkraft med för den delen...) Sen är det olika hos olika raser, hur mycket/lite kamplust och dådkraft som finns, samt en väldig variation av de egenskaperna rent individuellt inom alla raser..... :smirk: :cool:

Det var inte det inlägget jag syftade på utan det som Calazirya skrev "Vilken seriös avlad hundras föds upp enbart till kamp ?"

Hur kan man avla bort ett kampbeteende? om det inte går att avla bort beteende förutom efter flera hundra år?

Jag är ändå helt bortrörad i denna tråden, tycker den har spårat ur faktiskt.

ja men det var du som pratade om att man inte avlar seriöst för att få den?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 204
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 363
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka