Refraktometer

cutty

Trådstartare
Kollade idag mitt fullgånga ( förväntad den 14 mars) stos mjölk. Mellan fair och good. Höjs det när det närmar sig? Eller, då det droppat i två dagar redan varit som högst? Dags att mjölka ur?
Tacksam för svar!
 
Senast ändrad:
Sv: Refraktometer

Fast mellan fair och good är det ingen ide att mjölka ur,det duger inte.
Dags att beställa plasma/råmjölk etc,eller ha is i magen och se om det stiger,det borde det göra.
 
Sv: Refraktometer

Varför skulle ej mellan fair och good räcka till för antikropparna? Fair skall ju stå för ok, good för bra. :confused:
 
Sv: Refraktometer

Mellan fair och good kan duga utmärkt. Det beror på hur mycket du får i fölet och hur fort.
Jag citerar mitt eget blogginlägg i frågan:

"Så här gör man när man räknar ut hur mycket mjölk fölet behöver få i sig: I refraktometern går gränsen för bra mjölk vid tjugo enheter. Målet är att få i fölet minst en liter råmjölk av minst den kvaliteten. Då räknar man så här: 10 (deciliter) x 20 (enheter)= 200.
200 är med andra ord siffran du ska komma upp till. Det betyder att om mjölken är sämre och ligger på till exempel 17, måste du i stället få i fölet ungefär 1,2 liter mjölk för att komma upp i tillräckliga antikroppsnivåer. "

Om stoet läcker finns det en klar risk för att värdet nu kommer att sjunka, håll noggrann koll på vartåt det barkar. Se till så att du har en backup plan.
 
Sv: Refraktometer

Fölet har kommit och reftaktometern visade 21. Direkt 2 dl i nappflaska. Nu väntar vi och håller tummarna. Piggt föl!

Under hur lång tid har du menat? Här behövs ju en liter, men inom vilken tid?
 
Sv: Refraktometer

Oj, fick visst inte med hela texten då jag klippte in. Inom 6 timmar är det som gäller.
 
Sv: Refraktometer

Och jag vidhåller att 21 är precis på håret,så har inte fölet fått i sig minst 1 1/2l innom 6 tim så skulle jag ta ut vet. för ett foalcheck.
Föl kan gå från pigg till halvdöd på bara ett par timmar eller snabbare.
 
Sv: Refraktometer

Mjölkade ur och fick i 4½ dl första två timmarna. Sedan dess har fölet diat själv.
Pigg och fin, så jag får hålla tummarna.
 
Sv: Refraktometer

Därefter upptäcker vi stort navelbråck... Så där kul.
Postar ny tråd i hopp om att få fler tips och info. Så jag vet vad jag skall fråga vet i morgon då jag ringer.
 
Sv: Refraktometer

Togs en foalcheck i samband med operationen för navelbråcket. Full pott!
Skönt.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 082
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 113
Senast: zassoo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 463
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp