Reflektioner över en avslutad (?) relation

Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Mina "generaliseringar" om kvinnors och mäns sätt att kommunicera bygger på vedertagen forskning inom området. När jag skriver "oftast" i mina inlägg menar jag precis vad som står där: "oftast", inte "alltid".
Ja och jag var nyfiken på varför du betraktade mannen som någon som uttryckte sig stereotypt kvinnligt, samtidigt som du pekade på att om man är medveten om könsskillnader i uttryckssätt så kan man undvika missförstånd.

Om nu vedertagen forskning säger att sannolikheten är stor att han menar precis det han säger - varför ska man då anta att han menar något annat?

Jag undrade över inkonsekvensen bara.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Därför att alla individer uttrycker sig inte könsspecifikt. Vissa (en del, några) har anammat ett mer könsneutralt sätt att uttrycka sig, alternativt ett sätt mer likt det motsatta könets sätt att uttrycka sig, eftersom de själva tycker att det underlättar kommunikationen med det andra könet. Detta eftersom alla talare i en kommunikationssituation strävar efter samma sak: att bli förstådda, och inte missförstådda, av den andra.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Ja jag håller förstås med om att hur individer uttrycker sig är individuellt och inte könsbundet.

Ser dock fortfarande inte vitsen med att försöka tyda in gömda budskap.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Lästips:
Baron, Bettina & Kothoff, Helga. 2002.
Gender in Interaction. Perspectives on femininity and masculinity in ethnography and discourse Amsterdam: Benjamins.

Coates, Jennifer. 1986.
Women, Men and Language. A sociolinguistic account of sex differences in language. London & New York: Longman.

Coates, Jennifer. 1996.
Women Talk.London & New York: Blackwell.

Crawford, Mary. 1995.
Talking Difference. On Gender and Language. London: Sage.

Holmes, Janet. 1995.
Women, Men and Politeness. Oxford University Press.

Pauwels, Anne. 1998. Women Changing Language. Longman.

Tannen, Deborah. 1994 . Gender and Discourse. Oxford University Press.

Tannen, Deborah (ed). 1993. Gender and Conversational Interaction. Oxford University Press.

Johnson, Sally & Meinhof, Ulrike Hanna (eds). 1997. Language and Masculinity. Blackwell
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Varför gör du det i mina inlägg då?
Det gör jag inte. Jag läser precis det du skriver:

1, Mannen menar något annat än det han säger.

2, Män är generellt konkreta och avslutar sina anföranden.

Sedan lägger jag ihop det du skriver och undrar varför du antar något (1) som går stick i stäv med (2). Det är allt.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Det gör jag inte. Jag läser precis det du skriver:

1, Mannen menar något annat än det han säger.

2, Män är generellt konkreta och avslutar sina anföranden.

Sedan lägger jag ihop det du skriver och undrar varför du antar något (1) som går stick i stäv med (2). Det är allt.

1. Mannen kan vara en av dem som tillämpar ett annat kommunikationsmönster än den generelle mannen.
2. Vad anser DU att ordet generellt betyder? Förklara gärna ordets betydelse för mig!

För övrigt skickade jag en lista med lästips till dig i ett tidigare inlägg.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Nu jobbar du med kommunikation och är säkert superduktig på det, jag blir nyfiken på hur du gjorde bedömningen att just den här killen var ett undantag från den generelle mannens kommunikation? Hur vet man sånt?
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Jag utgick från antagandet att tjenixen inte skulle "falla" för en generell, vanlig, ordinär stapelvara till man :)
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Så aggressiv du blev!
Nej, det blev jag inte. Du får ursäkta om jag inte kommunicerar enligt dina mallar för hur kvinnor ska kommunicera, men nej, jag blev inte aggressiv. Jag bara köper inte vad du säger. Vad du än jobbar med.

Jag antar att du "lärt" din sambo att tolka dina implicita önskningar. Det kan man också göra, genom att få någon att uppmärksamma ditt sätt att kommunicera. Precis som du använder ett mer explicit språk, troligtvis eftersom du upptäckt att det fungerar.
Jag har inte lärt min sambo något, han är inte en hund som jag har tränat.

Nej, jag sitter inte och funderar när jag dejtar. Jag försöker hela tiden använda mig av ett klart och explicit språkbruk i varje kommunikationssituation, oavsett vilket kön personen jag kommunicerar med har.
Så varför sitta och uppmana TS att grubbla över vad han kan ha menat istället för att hon ska ta honom på orden? Varför komma med en massa alternativa "visst han sa x men han kanske menade y?"-gissningar?
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

1. Mannen kan vara en av dem som tillämpar ett annat kommunikationsmönster än den generelle mannen.
2. Vad anser DU att ordet generellt betyder? Förklara gärna ordets betydelse för mig!

För övrigt skickade jag en lista med lästips till dig i ett tidigare inlägg.
Tack för tipsen.

Du missar poängen, min poäng är att det naturliga är att anta det som har störst sannolikhet.

Varför ens ta upp könsskillnader när du samtidigt tycker att man ska betrakta mannen som en individ och inte en representant för sitt kön?
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Varför ens ta upp könsskillnader när du samtidigt tycker att man ska betrakta mannen som en individ och inte en representant för sitt kön?
Jamen precis. Och varför ens förutsätta att man förstår den här personen bättre än TS gör - trots att man inte träffat honom - bara för att man vet att det är en man och inte en kvinna? Det är ju helt absurt.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Därför att VÄLDIGT många kvinnor vill ÄLTA mäns uttalanden och ANALYSERA, TOLKA vad männen EGENTLIGEN kan ha menat :)

Fast, om du träffar en man som (verbalt) uttalar att han inte är det minsta sexuellt attraherad av dig och samtidigt febrilt gnider sitt kön mot din höft... Visst tror du då på hans verbala utsaga?
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Du och din sambo har troligtvis synkroniserat ert sätt att kommunicera. Ni har lärt er att tolka varandra.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Du får kalla det vad du vill, han är en tänkande individ som kan bete sig och som funkar i sociala sammanhang och relationer. Tror knappast att det gör honom unik och att alla andra män vandrar runt som får och inte förstår någonting alls.

Fascinerande för övrigt hur du väljer att bara kommentera en enda mening av det jag skrev, och inte resten. Gör inte så mycket dock - mitt internet ger upp vilken sekund som helst.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Jag talar om att det finns skillnader och avvikelser. Det finns faktiskt undantag där personer gör uttalanden som inte stämmer med deras beteende i övrigt. Ibland kallas det i folkmun "att någon ljuger".

Du överreagerar. Varför skulle din sambo vara unik på något sätt?
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Om jag har något på hjärtat, något som är viktigt för mig att prata med någon om så är det ju mitt ansvar att se till att det samtalet kommer till stånd.

Skulle aldrig ta för givet att den andre tar på sig ansvar för att samtalet blir av när det är jag som "vill prata". (Fy för den lede vad jag avskyr den frasen, för den har för mig aldrig någonsin förknippats med något positivt :crazy: )

Har inte läst exakt hela tråden så jag kan ha missat något här, men du meddelade att du ville prata, han svarade på det att det inte fanns tid just nu och sen..?

Fick inget intryck av att du faktiskt hörde av dig till honom sen utan att du satt och väntade på att han skulle ta initiativet till den där pratstunden?
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Då kontrar jag med att jag inte vill vara med en man som blir livrädd för en sådan sak.

Ärligt talat, ska jag leva med någon så får inte den personen vara rädd för att kommunicera, då kommer det aldrig att fungera i längden iaf.

Ärligt talat så skulle jag inte orka att leva med någon där varje steg ska analyseras och kryptiska frågor kommer via sms.
 
Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation

Därför att VÄLDIGT många kvinnor vill ÄLTA mäns uttalanden och ANALYSERA, TOLKA vad männen EGENTLIGEN kan ha menat :)

Fast, om du träffar en man som (verbalt) uttalar att han inte är det minsta sexuellt attraherad av dig och samtidigt febrilt gnider sitt kön mot din höft... Visst tror du då på hans verbala utsaga?
Att många kvinnor vill älta och tolka betyder inte att det är logiskt att göra det.

Haha vilket exempel! Jag hade frågat om han var ironisk, eller om han ville att jag skulle flytta mig några meter bort. Man vet aldrig, han kanske försökte tvinga sig själv till att ha sex med mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 556
Senast: Squie
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 828
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
5
· Visningar
375
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 446
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp