Sv: Reflektioner över en avslutad (?) relation
Nja, fördummar håller jag inte med om
Jag har tidigare tänkt precis så, och undrat varför jag ändå inte lyckas kommunicera på ett sådant sätt i relationer, varför jag faller tillbaka på vissa mönster.
Så först måste jag identifiera mönstret (tick)
Sedan ifrågasätta varför i helvete jag ens beter mig så (tick)
För att förstå vilka situationer jag behöver bemöta annorlunda (tick)
Så att jag tar mig i kragen och gör det istället för att gå på autopilot (...typ halvtick, snart iaf)
På jobbet pratar jag ju inte känslor utan praktiska lösningar. Fast! Som del av detta har jag faktiskt börjat/försökt/provat uttrycka känslor i vissa arbetsrelaterade fall där det passat. Det har gett mycket bra resultat
Mina vänner har även uppmärksammat mig på att jag inte släpper in och kan vara ganska svårtydd (trots att jag uppfattas som väldigt öppen - jag svarar ärligt, öppet och gärna om någon frågar! Oftast frågar jag andra... Och ja, du gissade det - lägger fokus på dem.), så även där har jag tagit initiativ för att berätta vad som pågår och hur jag mår. Det har också gett fina resultat och jag har verkligen märkt hur underbart omtänksamma och kärleksfulla mina vänner är
tänk att jag inte givit dem fri väg bry sig om mig på det sättet tidigare! Att jag inte varit mottaglig när de försökt. Åh de är så fina.
Så i en kärleksrelation tar kommunikation av känslor mycket mer utrymme mycket tidigare än i arbete eller vänskap. För att vara brutalt ärlig så det jag brottas med oftast är att jag helt enkelt aldrig lärt mig att personer (män - ja, jag vet det är puckat) i nära relationer är intresserade av känslor. I min ryggrad tror jag att män tycker att mina känslor är något jobbigt/irriterande/ointressant/ jag helst ska hålla för mig själv så att alla bara kan slappna av och undvika överraskningar. Typ.
Det här har jag ju fattat för ett tag sedan att det är helt och hållet bullshit. Att dela med sig och vara öppen och ärlig med sina känslor är ju något av det finaste och mest generösa en person kan göra för en annan. Men för mig, i en känslomässig relation med en man, kommer det inte naturligt, utan det tar lite längre tid. Ibland fem minuter efter att jag reagerar, ibland några dagar. Förhoppningsvis snabbare med tiden så att det blir lite bättre kontakt mellan magkänsla, hjärta och hjärna