Reducerad hyra?

movi

Trådstartare
En tanke slog mig,och absolut inte av snålhet!

Dottern ska ha med sig hästen till skolan i 6 veckor (fördjupning?),så hästen ska stå där 6v i sträck!

Men bör jag fortfarande betala full stallhyra där hon står i vanliga fall?
Att jag måste betala en viss del av hyran det förstår jag,jag uppehåller ju min plats,så det är inga problem!

Men tex fodret äts ju inte på 6v!
Hur skulle ni gjort?
Hade ni frågat om billigare hyra eller hade ni betalat fullt och låtit det vara?

Och som tidigare skrivit,det handlar inte om snålhet,jag betalar ju ändå samma summa varje månad,år ut och år in!
Så jag kan betala även den månaden hästen inte är där!

Sv: Reducerad hyra?

Jag tycker helt sponatant att du bara ska betala för själva boxen i sig. Hästen kommer inte vara där, dvs inte äta något, stå på något eller kommer att behövas släppas ut eller in.

Jag skulle nog välja att betala fullt men ta med grovfodret som ingår i stallpriset. Detta för att hästen ska slippa göra två foderbyten med kort mellanrum.

Du kan nog räkna med att betala samma pris även om man tycker att den borde bli reducerad. Detta pga att hyran är eräknad på vad som ingår, sedan om man utnyttjar det eller ej är upp till hästägaren själv.
Men fråga kan man alltid :)

Jag skulle nog välja att betala fullt men ta med grovfodret som ingår i stallpriset. Detta för att hästen ska slippa göra två foderbyten med kort mellanrum.

Samma tanke slog mig också! Då kanske det inte kostar så mycket på andra stället heller ;)

Att man ska betala för själva boxplatsen tycker jag med, de har ju inte möjlighet att hyra ut den till någon annan på så kort tid, så man håller ju ändå platsen.

Men som sagt att ta med fodret som ändå ingår ska ju inte vara några problem!

i vårt stall är det fast pris så jag skulle betlat hela, det är ju jag som väljer att flytta hästen.
Men hade jag betalt kallhyr o foder utöver detta kanske jag tagit upp detta med stallägaren.

Har du inte kallhyra skulle jag fråga om jag fick ta med det grovfoder hästen skulle ätit till nya stället, för att slippa foderbyta som någon annan sa. Jag skulle själv tillåta det om du hade din häst inhyrd här (foder och service ingår i hyran). Däremot skulle jag inte reducera hyran.

Ingår fodret i din stallhyra har ju stallägaren köpt in hö för att det ska räcka till de inhyrda hästarna, är du då inte där blir det fodret över liksom. De gånger jag själv varit inhyrd har jag alltid betalat, utan att fråga, de gånger jag tagit hästen från stallet (tex för sommarbete) om jag velat behålla min box.

Personligen skulle jag åtminstone fråga vänligt om det finns något system för liknande tillfällen, där man kan betala s a s kallhyra. Man nyttjar ju varken hö, spån, el, vatten osv till hästen så det är klart att boxen inte kostar lika mycket när det inte står en häst i den.
Fråga som sagt :)

Som tidigare nämnts så bör ni ta med Grovfodret p g a att slippa foderbyte....(har erfarenhet i vårt stall om häst som fick fång när den kom hem efter även där 6 veckor)....även kraftfodret är lätt att ta med & till & med strö om det är på "bal"....i övrigt så betalar man för sitt då man som även det tidigare nämnts - ändå är er "hyresrätt" & ni som väljer att "åka bort" så att säga !!!

Fråga kan man ju alltid men det är ju upp till stallägaren vad denne vill göra, beroende på vilken typ av kontrakt ni har er emellan förstås.

Jag tacka för alla svar!

Jag betalar och är tyst,och tar med hö!
Nu har jag en himla schysst stallägare,så man vet inte,hon kanske säger något!
Annars så låter jag det vara!

Jag skulle fråga innan jag tog med hö från stallet, har för mig att jag läste i någon tråd om hyra under uppsägningstiden att det skulle räknas som stöld om man hämtade det fodret hästen skulle få på platsen därifrån. Men som sagt är det något jag har för mig att jag läst i en annan tråd, så det är ingen säker källa! Men jag skulle fråga först iaf. :)

Men hon betalar ju för grovfodret! Självklart får hon ju ta med sig något som hon faktiskt betalat för :)

Hittade tråden jag hade läst det i. Den handlar dock om vad som gäller under uppsägningstiden, men det bör vara samma princip? Därav mitt råd att höra med stallägaren innan, för att inte ställa till med en konflikt. :)

Ingen stallplats, ingen mat. Fodret serveras på stallplatsen, står du inte i stallet har du inte rätt till maten. Det är faktiskt så enkelt. Annars köper du ju fodret separat, då har du rätt att ta med det.

Jmf med att du hyr lägenhet inkl. värme. Bara för att du flyttar ut tidigare än kontraktet anger får du inte hyresreduktion för att du kostar hyresvärden mindre i värmekostnad.

Men hon betalar ju för grovfodret! Självklart får hon ju ta med sig något som hon faktiskt betalat för :)

Nope, är inte alls självklart att hon får ta det med sig. Som någon tidigare skrev så betalar du för det foder som utnyttjas under tiden du använder din stallplats. Alltså ingen specifik mängd, så när hästen inte står på sin plats i stallet är den mängden foder du utnyttjar 0kg.

Men jag hade ändå diskuterat det med stallägaren INNAN jag åkte bort för jag tror dom flesta stallägare är till viss del diskutabla, eftersom dom vill ha ett bra förhållande till sin hyresgäst.

/Camilla

Nu är jag redan citerad ur en annan tråd, men det behöver inte alls vara OK att ta fodret från platsen. Hyr man stallplats inkl. foder hyr man en service. Service box och mat till hästen. Jämför med hotellfrukost (för att ytterligare klargöra konceptet). Du köper servicen hotellnatt inkl. frukost. Men inte får du plocka på dig frukost så du storknar, utan det gäller ju för servering där.

Det är alltså SERVICEKONCEPTET man köper i de flesta fall. Det blir ju lättare om man betalar hyra för sig och därefter debiteras separat för foder man använder. Då är det ju bara att komma överens med stallägaren hur mycket man tar med sig.

Jag har hittills aldrig stått i ett stall eller ens hört om ett stall där det är OK att ta med foder för användning när man inte är på anläggningen.

Jag hade frågat om jag fick reducerad hyra (som sagt frågan är fri, och inte ens korkad)

Och om inte reducerad hyra så fråga om foder resp strö för perioden att ta med... Med rätt stallägare så ska detta inte va några som helst problem ...

Kan ju uppdatera lite,för nu är ju hästen iväg,och blir borta i 7v,det blev en vecka mer!

Stallägaren sa åt oss att kraftfoder fick vi ta,och att vi även skulle ta med lite hö för att blanda,för att sen gå över på det andra höet från skolan,och sen skulle hon räkna lite på hyran!

Ja,vi har en kanon-stallägare! Under denna 7 v fördjupning så är vår stallägare även lärare för min dotter och hennes klass i hovvård och tappskokompetens..

Sen är det även teori,hoppning och dressyr på programmet!
Hästen verkar trivas alldeles utomordentligt att gå lektion 3-4 dar i veckan för instruktörer!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 596
Senast: Bullen22
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 637
Senast: fejko
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 772
Senast: Kingsland89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka