reda ut begreppen...

Sv: reda ut begreppen...

Du är ju bara förbannad för att din egen hund höll på att bli söndertuggad av några pitbull-liknande saker. En sak är dock säker. De där hundarna som vandrar runt i det området är inte renrasiga och har säkerligen inte de bästa föräldrarna. Det finns få renrasiga APBT i Sverige och de är sällan inblandade i liknande incidenter.

Vad gäller mentaliteten hos amstaff och APBT så har de samma problem som finns inom Rottweiler och många andra raser. Man ser en ökad andel fega och nervösa hundar, men det är inte önskvärt eller rastypiskt för någon av dem. Bra nerver, vekhet och noll skärpa och försvar är en nödvändighet för att amstaffen och APBT ska bli en trevlig och hanterbar hund. Jag kan hålla med om att den överdrivna kampen i dagens läge är helt onödig, men det sker ett målmedvetet arbete för att avla bort denna kamp och istället göra ABPT till en brukshund. Något gott har dock kommit ur deras enorma kamplust. De har en envishet som inte går av för hackor och som kan användas till attfå en hund som jobbar på hur slitigt det än blir.

Jag har inget emot varken amstaff eller APBT. Jag vill inte ha en själv för det tror jag inte att jag fixar, men det finns andra som gör det.

naturElle skrev:
Men... Jag sa väl aldrig att just dom var snygga. Som Raven sa: de kan se väldigt olika ut. Jag gillar pitbullmodellen som kommer från östeuropa. Den är finlemmad men ser inte ut som spjälstaket.

um, ja fast anledningen till att dom är "spjälstaket" är ju för att dom är deffade i den formen, skulle man göda dom mer och minska på motionen skulle man få mer hull på dom.
Dom biffiga, blå apbt som också visades är amerikanska utställningslinjer, ännu ett bevis på vad amerikanarna förstör.

PIRU, du är full med okunskap, det hörs.....
tråkigt med trångsynta personer.

Senast ändrad av en moderator:

Tja..vad ska vi börja..egentligen vill jag inte ge mig in i denna diskussion men kan inte låta bli...:crazy:

exempelvis,APBT o staffe är inte längre avlade för att bli så kallade "kamphundar" i allafall inte här, har ni sett deras krav för att få använda sina hundar i avel??_det PIRU är tre gånger så hårda regler som att använda en Rottis i avel.Vilket jag tycker är bra, då schäfer och Rottweiler avlas hejvilt.Tyvärr. (vilket det gör inom många raser egentligen,även med dessa så kallade pitbulls,det är ju därför det blir fel.Man användel helt enkelt ofta fel hundar i avel)

Jag skulle inte tveka att skaffa mig en amstaff om jag vet var den kommer ifrån och ja skulle inte tveka med en staff heller... för det har ja ju redan:love:

MEN jag har oxå varit ägare till sammanlagt tre schäfrar vilket är en helt suverän hund att jobba med SAMT ATT HA SOM FAMILJEHUND!!!!
VAr det vi som även hade våra brukshundar som familjehundar som var puckon???
Alla våra hundar har pappa haft i sin tjänst som väktare och dom är som sagt helt suveräna familjehundar.

Hunden blir vad man gör den till!

Casper skrev:
exempelvis,APBT o staffe är inte längre avlade för att bli så kallade "kamphundar" i allafall inte här

staffen är det inte nej, men det vore naivt att tro att västvärldens mest använda kamphund inte gjorde det även om majoriteten av alla pibulls och pitbullblandningar inte är annat än till sällskap.

Dom seriösa uppfödare av Amstaff som jag känner iallafall avlar endast för sällskap/bruks/utställning.
Jag kan inte svara för blandras hundar,för där kan det som med alla raser oxå gå snett.

PIRU skrev:
jag är nog gammal för o tävla skydd o sen kunna bli väktare!
svider det när man säger fula saker om dessa puckohundar?

Det är väl för guds skull inte hundarna som är puckade utan människan som håller i kopplet. och man behöver inte generalisera alla pitbulls och staffar, det finns trevliga exemplar även om du inte tror det.

Det som är mest puckat i den här disskutionen är dina inlägg, använd lite trevligare svenska.. Med dina meningar och uttryck tar man dig inte speciellt seriöst.

Jadzia skrev:
Du är ju bara förbannad för att din egen hund höll på att bli söndertuggad av några pitbull-liknande saker. En sak är dock säker. De där hundarna som vandrar runt i det området är inte renrasiga och har säkerligen inte de bästa föräldrarna. Det finns få renrasiga APBT i Sverige och de är sällan inblandade i liknande incidenter.

Vad gäller mentaliteten hos amstaff och APBT så har de samma problem som finns inom Rottweiler och många andra raser. Man ser en ökad andel fega och nervösa hundar, men det är inte önskvärt eller rastypiskt för någon av dem. Bra nerver, vekhet och noll skärpa och försvar är en nödvändighet för att amstaffen och APBT ska bli en trevlig och hanterbar hund. Jag kan hålla med om att den överdrivna kampen i dagens läge är helt onödig, men det sker ett målmedvetet arbete för att avla bort denna kamp och istället göra ABPT till en brukshund. Något gott har dock kommit ur deras enorma kamplust. De har en envishet som inte går av för hackor och som kan användas till attfå en hund som jobbar på hur slitigt det än blir.

Jag har inget emot varken amstaff eller APBT. Jag vill inte ha en själv för det tror jag inte att jag fixar, men det finns andra som gör det.

Amen på den :bow:

*knapplån*

Här kommer ett litet lån från Engelska Staffordshire klubbens rasstandard:

I sitt hemland England har rasen en tämligen kort officiell historia, då den godkändes så sent som 1935.
Inofficiellt är rasen mycket äldre.

Det är dokumenterat att man redan i slutet av 1700-talet korsade den lätta bulldoggen med Old English Terrier och fick fram Bull and Terrier eller Bullterrier.
(Dagens Bullterrier skapades ca 1850 då Bull and Terrier
korsades med White English Terrier.)
För att skilja dem, fick den ursprungliga rasen sedermera tillägget "Staffordshire" efter sin huvudsakliga hemvist).

Avsikten med korsningen var att få fram en lättare och snabbare kamphund och som sådan användes den in på 1900-talet, då hundkamper förbjöds.
Sedan förbudet har aveln, målmedvetet och framgångsrikt,
inriktats på att dämpa kamplusten
utan att rasen förlorat styrkan, modet och intelligensen.

Detta gäller alltså STAFFEN

Detta är staffarnas bakrund:

Staffordshire Bull Terrier är en hund som onekligen drar blickarna till sig. "Fulsnygg" är en åsikt som ofta hörs om den.
De lustiga rosenöronen, det breda smilet och de oefterhärmliga rörelserna gör att man kommer på sig själv med att tänka:
Ar den här hunden vacker eller är den möjligen tvärtom ful?

Staffords har sina rötter i Black Country som ursprungligen är ett specifikt kolgruveområde, men numera ett samlingsnamn för de väldiga gruv- och industriområdena i och runt Birmingham,
Staffordshire och Midlands.

Dessa områden var oerhört tättbefolkade och barnrika och i sådana miljöer var det förstås ett krav att hundarna var absolut pålitliga och då inte minst mot barn. Inte för inte kallas de "The Nanny Dog" hemma i England.

Varje ansats till aggressivitet mot människor ledde till att hundarna togs bort helt enkelt.

Så här kan en Staff se ut! :love: :love: :love:

Charlie_juni04.jpg

Casper skrev:
Dom seriösa uppfödare av Amstaff som jag känner iallafall avlar endast för sällskap/bruks/utställning.
Jag kan inte svara för blandras hundar,för där kan det som med alla raser oxå gå snett.

amstaffen har aldrig varit avlad för kamp nej.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 764
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 979
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?

Hund, Katt, Andra Djur