reda ut begreppen...

Sv: reda ut begreppen...

snälla... varken jag eller du vet om hundarna ifråga var s.k. arbetande hundar eller inte?!

OJ då!!!
Jag har visserligen inte gått på ngn sån linje men har en del undervisning där o min hustru är gymnasielärare med bla hund som ämne.
PL

Senast ändrad:

men varför måste hunden ha dom egenskaperna som hund då om den bara ska vara sällskap???

ja menar vill man bara ha sällskap så kan den väl vara timid o bara vilja allt o alla väl o inte bli rabiat o vilja tugga sönder hundar o.s.v.

rottweiler och schäfer är ju arbetadehundar som ska användas där också det är inte gjorda för sällskap utan de mår bäst i arbete.

thea skrev:
snälla... varken jag eller du vet om hundarna ifråga var s.k. arbetande hundar eller inte?!

jisses tror du själv att ex en väktare skulle ställa sig o busa på sin TJH på en hund så han riskerar o bli av med jobb o sin hund för 10 tusentals kr

hahaha... hur vet du då att ägaren stod brevid? hur vet du att ägaren var i närheten? sa jag det? en rottweiler kan väl rymma den med?

PIRU skrev:
men varför måste hunden ha dom egenskaperna som hund då om den bara ska vara sällskap???

ja menar vill man bara ha sällskap så kan den väl vara timid o bara vilja allt o alla väl o inte bli rabiat o vilja tugga sönder hundar o.s.v.

rottweiler och schäfer är ju arbetadehundar som ska användas där också det är inte gjorda för sällskap utan de mår bäst i arbete.

Pitbullen är avlad på kamp, ja. Men det är en brukshund som vill jobba med hjärnan precis som vilken bruksras/hund som helst. Den är dessutom väldigt bra på det. Den är lättlärd, glad, öppen o älskar att vara till lags. Som en schäfer. Eller rottweiler. Min kusin jobbade mycket med sin pitbull, gick kurser på brukshundsklubben mm.

Men även om hunden jobbas är den väl ett sällskap också? Eller har du dina hundar ute i garaget o plockar bara ut dom när du ska träna? Det är det jag menar med sällskapshund. De är väl dina vänner? Ni gosar väl o myser ihop?

Även de hundar som ingår i rasgruppen sällskapshundar borde jobbas. Ett understimulerat djur är ganska jobbigt att handskas med. Oavsett ras.

:bow: :bow:
dessutom kan man aktivera dem med weight pulling :idea:
en kompis till mig har en Pitbull tik som är helt underbar! Hon är helskön :D

PIRU skrev:
jag är nog gammal för o tävla skydd o sen kunna bli väktare!
svider det när man säger fula saker om dessa puckohundar?

usch... skäms över att det finns så trångsynt folk inom branchen... låter ju för tusan värre än dom sletna gubbarna som vart inom branchen i hela sina liv...du vet väl att det är väldigt mycket servicejobb va?? trots att man är tuff å är/ska bli hundförare tsss...:smirk: trött jag blir
sorry OT men...

asså? vilken skola? :D
men jag går ju i skolan här i göteborg..

Senast ändrad av en moderator:

har inget alls med o vara macho o bli väktare enda anledning till det är o få hålla på med hund och dressera skyddshundar som är min stora passion i livet. Skydd i alla dess former gillar jag både tävlings mässigt o Tjänstemässigt sen även skyddslydnaden är underbart kul o hålla på med.

PIRU skrev:

Jag förstår inte varför du uttalar dig om raser som du uppenbarligen inte kan ett smack om? Det blir bara pinsamt för dig själv.

thea skrev:
:bow: :bow:
dessutom kan man aktivera dem med weight pulling :idea:

Jag mötte ett sådant ekipage en gång. Jag tror hunden hade tränat för mycket för när jag passerade min mina hundar så lyftet tjejen upp hunden så att den inte kunde nudda backen med tassarna :confused: Hade den blivit för stark eller?

Trissa skrev:
Jag förstår inte varför du uttalar dig om raser som du uppenbarligen inte kan ett smack om? Det blir bara pinsamt för dig själv.

vadå pinsamt, jag har sett vad 2 st har ställt till med på min egen som de bettede sig gör fan inte en normalhund.

som den andra som är lös kommer i 140km/h o jag håller upp min i halskedjan o ger han en känga dessutom stålhätta slår en volter o biter nästan tungan av sig, en normal hund hade endra tyckt att det där ska ag nog inte göra eller riktar om aggressionen mot mig men NEJ på min hund direkt efter den orienterat sig själv o högg han så innihelvete , ända tills jag stampat lös den o hängde den tills ägaren kom. Ägaren blir förbannad för jag nästan tagit död på hans hund.
Nåt är sjukt me dom lika den första räckte med han såg oss komma så slet den sig lös på o skulle slåss som tur var ägaren rätt rejält då han tog den i ljumsken o vart rejält biten själv men fick lös skiten.
Jag ser även min brors Amstaff hane vilka egenskaper den besitter, världens trevligaste hund på alla vis, med en enorm kamp och dödadrift. varit med på ett X antal L-test med Amstaff ingen godk.
många extremt stor kamp men livrädda. Varför måste hundarna ha såna egenskaper som den stora kampen om det är sällskapshundar , för du blir uttråkad i soffan o måste ha nåt o kampa med????.

Så baserat på två blandraser som attackerat din hund, samt en amstaff kan du uttala dig om alla bullraserna? Pinsamt, som sagt. Läs på.

Trissa skrev:
Så baserat på två blandraser som attackerat din hund, samt en amstaff kan du uttala dig om alla bullraserna? Pinsamt, som sagt. Läs på.

2 st som flugit på min egen
min brors och sen har jag varit på 5st L-test o ingen godk så det är väl iaf 8 st o alla varit lik men alla har extremt storkamp o dåliga nerver säger väl en del iaf...

PIRU skrev:
jag är nog gammal för o tävla skydd o sen kunna bli väktare!
svider det när man säger fula saker om dessa puckohundar?

Lär man sig inte kommunikation på väktarutbildningen? Tycker att det borde vara viktigt att väktare lär sig att kommunicera utan att provocera...

Jag är också tveksam till pit bullliknande hundar, men majoriteten av dem jag har träffat har varit väluppfostrade, lojala hundar som fungerar alldeles utmärkt som familjemedlemmar. Detta kan visserligen bero på att jag inte lika ofta kommer i kontakt med oseriösa ägare.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 764
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 979
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama