Sv: Receptbelagd medicin
Fast vem i andra tråden sparade medicin och gav till andra hästar än medicinen ordinerats till?
Jag t ex jag sparar. Även katt- och hundmedicin. Dock ger jag inte varken till det djuret eller något annat, utan att veterinär ånyo rekommenderat JUST DET preparatetet till det andra djuret.
Ett exempel är hunden, det ligger närmast till hands. Hund U fick vid ett klokapselbrott Vetrimoxin utskrivet. Skulle äta i X dagar, och förpackningsstorleken gjorde att jag fick ut medicin för X+6 dagar. Således efter avslutat kur hade jag för 5 dagar till. Vilket inte är en 'full kur'.
Sen så hund V fick utskrivet samma antibiotika, Vetrimoxin. Hunden undersöktes av veterinär, som tog fram receptblocket och skrev ett recept för vetrimoxin. Hunden skulle behandlas i 14 dagar. (Vilket pga frpstorleken skulle ge extratabletter det med).
Jag tar mitt recept, knallar till apoteket, talar om att jag bara behöver 1 förpackning (räcker till 10 dagar), då jag redan har för fem dagar hemma. Jag hade med mig förpackningen med och de kollade att det var samma preparat och samma styrka.
Jag får ut vetrimoxin för 10 dagar, utskrivet till hund V. Jag kompletterar med 4 dagar från det jag hade över sen hund U. Hund V får sin 14 dagarskur. Jag har 2 dagar tabletter kvar. Försäkringsbolaget sparade en liten slant, apoteket slapp förstöra inlämnade tabletter för att 'strax därefter' expediera samma tabletter igen, med nytt överskott.
Hunden fick den medicin den efter veterinärundersökning fick utskriven. Alla nöjda och glada, särskilt glada är försäkringsbolaget och miljön.
Det är ju tyvärr ofta så att förpackningsstorlekarna är sådana att det inte stämmer 'på dagen' med kurerna. Ett SKRÄMMANDE exempel på detta är när förra hunden fick narkotikaklassad humanmedicin (morfinderivat) utskrivet. Minsta storlek är en burk om 100 tabletter. Hunden skulla ha en dos och behandlingstid som medförde 8 tabletter. Jag fick alltså 92 tabletter över, av ett preparat som för humant bruk är på särskild receptblankett, narkotikaklassat - och otäckt åtråvärt i missbrukarled.
Jag tog upp det med vet, att är det verkligen så himla bra. Varvid vet konstaterade att det är idiotiskt, och att de hellre skulle vilja 'dela ut' rätt antal tabletter, men de får inte det. Kvar är då att skriva ut en enorm 'överdos' jmf med vad som går åt på behandlingen, eller att inte skriva ut.
Nu är sådana extrema ex tack och lov sällsynt bland häst. Men ofta blir det lite kvar, ofta skriva det ut att ge 7-10 dagar, och då får man ut för 10 dagar. Räcker det med 7 dagar står man där. Eller om preparat X skrivs ut, och det inte fungerar, kuren avbryts i förtid och veterinären skriver ut preparat Y, som man också får över med för det ges som del i en kur.
Haken är ju att djur väger så enormt mycket mer olika än människor. Människor te x så är ju dosen ofta 'Vuxen, 1 tablett morgon och kväll', och normal behandlingstid är säg 10 dagar. Det innebär att en kur är 20 tabletter, och då kan man ge sig på att förpackningsstorleken är just 20 dagar. Inget spill/överflöd.
Men när det gäller hästar (och hundar) så är dosen olika om djuret väger 200 eller 700 kg, alt 5 eller 50 kg för hund. Och det är ju där problemet med att det blir medicin över kommer.
JAG skulle aldrig ge ett receptbelagt preparat på eget bevåg annat än i specifikt - veterinärrekommenderade situationer - till någon häst. Varken den preparatet en gång var utskrivet till, eller någon annan. Samtidigt anser jag att det inte gagnar någon och är slöseri med både pengar och miljö att kasta medicin som är fullt duglig, för att riskera att X tid senare få ordinerat och få köpa ut exakt samma sort.
Jag har inte sett några direkta mängder i förra tråden, men kan ha missat det?
Tillägg förresten: Jag bor inte direkt nära ett apotek, och arbetar knepiga tider ibland. Just min ovilja att kasta fullt duglig medicin, har mer än en gång gjort att ett djur som efter veterinärbesök rekommenderats och fått utskrivet exakt samma behandling, kunnat få sin behandling direkt, istället för att behöva vänta en eller flera dagar tills jag kommer till apoteket eller apoteket kunnat beställa hem. Det är inte en grundanledning, men har visat sig vara en bonus i vissa fall.
Jag har för övrigt informerat veterinär när jag fått ett recept på t ex XX att 'det har jag hemma, en annan katt fick det utskrivet och det är halva flaskan kvar' och vet har tyckt 'men jättebra, då kan du använda upp det' och rivit receptet. Dvs har aldrig mött någon veterinär som invänt mot det.
Sålänge man aldrig någonsin börjar laborera själv kan jag inte se annat än fördelar med det.
Jag förvarar all medicin hemma btw, ingen medicin finns i stallet.