Receptbelagd medicin

I

incognito

Fortsätter diskussionen här gällande användandet av receptbelagd medicin eftersom tråden om tappskor snart låses pga detta.

Jag tycker det är skrämmande hur lät vissa verkar få ut mängder av receptbelagd medicin till sina hästar. Att denna sedan sparas och ges till andra hästar än den ordinerat.

Åsikter?

Sv: Receptbelagd medicin

Har bara följt andra tråden men är helt inne på ditt och mackans spår och det skrämmer mig hur ofta och lätt folk idag använder receptbelagt på sina hästar och så pass ofta. Måste ju i slutändan även leda till rejält trasiga magar på hästarna om man inte ser upp, min förra häst vart ju söndertrasad i magen efter extremkur á 30 dagar på metacam trots andapsin morgon och kväll.
För det måste ju de flesta som haft häst ett tag vara väl insatta med, hur känsliga de faktiskt är i magen? Speciellt med "starka" mediciner, tycker man lätt märker på hur känsliga de är efter en kur.

Att man då och då får kvar medicin av olika anledningar kan väl hända, men de mängder som man ändå förstår att det handlar om i andra tråden känns lite väl. Jag har aldrig fått några sådana mängder, det har oftast handlat om en "skvätt" som blivit kvar eller om man bytt från finadyne till metacam t.ex. för att hästen är svårövertalad att få i det.

jag tycker det är värre med allt antibiotikaslaskande. En mage som pajar pga en massa NSAID är den enskilde hästägarens problem. Antibiotikaresistens är hela samhällets problem!!

jag är inte galet insatt, jag har bara använt mediciner öht på två hästar. hursom känns det ju jävligt trisst att folk trycker i hästarna metacam etc lite då och då bara för att.

håller helt med. min häst har bara fått nsaid två gångar i sitt liv, en i min ägo. det varade i två dager.. slog ut magen direkt, hästen blev ledsen och hängig och tappade matlusten. mkt mer nedstämd av medicinen än sårskadan som gjorde ont. tog bort medicinen och han blev genast pigg och glad igen, trots lite ont i benet.

samma sak med antibiotika, mkt otrevliga biverkningar! sen risken för resistens.
detta evinnerliga penicillinsprutande förstår jag mig heller inte på, jag har spenderat det mesta av mitt hästliv i norge och där har jag aldrig upplevt att veterinären ger hästägare ett gäng sprutor, det skrivs endast ut sulfa. är hästen så svårt sjuk att den behöver penicillin i blodet hänvisas den till klinikvård ev kommer vet ut och gör jobbet. här delas penicillin ut för så banala saker som hovböld tex. utan instruktioner om hur man ska göra eller hur farligt det kan vara. samt att hästägaren ju står fritt att spara och använda sprutorna vid senare tillfällen.... vansinne. :crazy:

Ett större stall med seriösa hästmänniskor har ett stallskåp det är en sak, Och ibland får man medicin kvar, kan vara bra då man fått en ny ordination och kanske apoteket är stängt
Viss medicin mot enklare åkommor tex ögoninflammation är ju en sak

Sedan får man känslan av att vissa "leker doktor" med levande hästar

Jag läste och skrev i den förra tråden...

Exempel:

I januari jag får medicin utskrivet av veterinär till min häst och efter behandling är det en del över som sparas. I oktober skadar sig hästen igen, veterinär är där och återigen skriver ut medicin åt hästen. Det visar sig vara precis samma preparat som jag tidigare fått utskrivet och som jag fortfarande har kvar av. Då använder jag det "gamla" först innan jag hämtar ut nytt på apoteket.

Jag skulle aldrig få för mig att leka veterinär och ge hästen något som veterinär inte ordinerat för just den skadan. Skulle heller aldrig ge hästen något utan att vet tittat på den. Men jag ser inget konstigt i att jag använder den "gamla" medicinen innan jag hämtar ut den nya.

Fast vem i andra tråden sparade medicin och gav till andra hästar än medicinen ordinerats till?

Jag t ex jag sparar. Även katt- och hundmedicin. Dock ger jag inte varken till det djuret eller något annat, utan att veterinär ånyo rekommenderat JUST DET preparatetet till det andra djuret.

Ett exempel är hunden, det ligger närmast till hands. Hund U fick vid ett klokapselbrott Vetrimoxin utskrivet. Skulle äta i X dagar, och förpackningsstorleken gjorde att jag fick ut medicin för X+6 dagar. Således efter avslutat kur hade jag för 5 dagar till. Vilket inte är en 'full kur'.

Sen så hund V fick utskrivet samma antibiotika, Vetrimoxin. Hunden undersöktes av veterinär, som tog fram receptblocket och skrev ett recept för vetrimoxin. Hunden skulle behandlas i 14 dagar. (Vilket pga frpstorleken skulle ge extratabletter det med).

Jag tar mitt recept, knallar till apoteket, talar om att jag bara behöver 1 förpackning (räcker till 10 dagar), då jag redan har för fem dagar hemma. Jag hade med mig förpackningen med och de kollade att det var samma preparat och samma styrka.

Jag får ut vetrimoxin för 10 dagar, utskrivet till hund V. Jag kompletterar med 4 dagar från det jag hade över sen hund U. Hund V får sin 14 dagarskur. Jag har 2 dagar tabletter kvar. Försäkringsbolaget sparade en liten slant, apoteket slapp förstöra inlämnade tabletter för att 'strax därefter' expediera samma tabletter igen, med nytt överskott.

Hunden fick den medicin den efter veterinärundersökning fick utskriven. Alla nöjda och glada, särskilt glada är försäkringsbolaget och miljön.

Det är ju tyvärr ofta så att förpackningsstorlekarna är sådana att det inte stämmer 'på dagen' med kurerna. Ett SKRÄMMANDE exempel på detta är när förra hunden fick narkotikaklassad humanmedicin (morfinderivat) utskrivet. Minsta storlek är en burk om 100 tabletter. Hunden skulla ha en dos och behandlingstid som medförde 8 tabletter. Jag fick alltså 92 tabletter över, av ett preparat som för humant bruk är på särskild receptblankett, narkotikaklassat - och otäckt åtråvärt i missbrukarled.

Jag tog upp det med vet, att är det verkligen så himla bra. Varvid vet konstaterade att det är idiotiskt, och att de hellre skulle vilja 'dela ut' rätt antal tabletter, men de får inte det. Kvar är då att skriva ut en enorm 'överdos' jmf med vad som går åt på behandlingen, eller att inte skriva ut.

Nu är sådana extrema ex tack och lov sällsynt bland häst. Men ofta blir det lite kvar, ofta skriva det ut att ge 7-10 dagar, och då får man ut för 10 dagar. Räcker det med 7 dagar står man där. Eller om preparat X skrivs ut, och det inte fungerar, kuren avbryts i förtid och veterinären skriver ut preparat Y, som man också får över med för det ges som del i en kur.

Haken är ju att djur väger så enormt mycket mer olika än människor. Människor te x så är ju dosen ofta 'Vuxen, 1 tablett morgon och kväll', och normal behandlingstid är säg 10 dagar. Det innebär att en kur är 20 tabletter, och då kan man ge sig på att förpackningsstorleken är just 20 dagar. Inget spill/överflöd.

Men när det gäller hästar (och hundar) så är dosen olika om djuret väger 200 eller 700 kg, alt 5 eller 50 kg för hund. Och det är ju där problemet med att det blir medicin över kommer.

JAG skulle aldrig ge ett receptbelagt preparat på eget bevåg annat än i specifikt - veterinärrekommenderade situationer - till någon häst. Varken den preparatet en gång var utskrivet till, eller någon annan. Samtidigt anser jag att det inte gagnar någon och är slöseri med både pengar och miljö att kasta medicin som är fullt duglig, för att riskera att X tid senare få ordinerat och få köpa ut exakt samma sort.

Jag har inte sett några direkta mängder i förra tråden, men kan ha missat det?

Tillägg förresten: Jag bor inte direkt nära ett apotek, och arbetar knepiga tider ibland. Just min ovilja att kasta fullt duglig medicin, har mer än en gång gjort att ett djur som efter veterinärbesök rekommenderats och fått utskrivet exakt samma behandling, kunnat få sin behandling direkt, istället för att behöva vänta en eller flera dagar tills jag kommer till apoteket eller apoteket kunnat beställa hem. Det är inte en grundanledning, men har visat sig vara en bonus i vissa fall.

Jag har för övrigt informerat veterinär när jag fått ett recept på t ex XX att 'det har jag hemma, en annan katt fick det utskrivet och det är halva flaskan kvar' och vet har tyckt 'men jättebra, då kan du använda upp det' och rivit receptet. Dvs har aldrig mött någon veterinär som invänt mot det.

Sålänge man aldrig någonsin börjar laborera själv kan jag inte se annat än fördelar med det.

Jag förvarar all medicin hemma btw, ingen medicin finns i stallet.

Senast ändrad:

KL

En nog så viktig tråd, men jag skulle bli väldigt förvånad om någon erkände att de slängde till sina hästar receptbelagd medicin utan ordination från veterinär.

Senast ändrad:

Nej, knappast i den här tråden. Fast det syns en del i andra trådar, främst vad gäller salvor, socatyl och streptocillin t ex. Det bottnar oftast i okunnighet dock, om vad resistensutveckling innebär för hot.

av ren nyfikenhet, är inte superduperinsatt alls, men socatyl, det är väl inte receptbelagt? det har jag mest förstått är en bra sårsalva för att slippa flugor och djur i såren? har aldrig använt det själv dock så är inte alls insatt.

Jag fick ut socatyl på recept så jag antar att den är receptbelagd.

Ridskolan brukar ha lite olika saker hemma som t ex butta och streptocillin hemma. Kan vara sådant som blivit över efter tidigare behandlingar. I ett stall med över 25 hästar så lär någon skada sig och vara i behov av medikament. Ägaren kan med inrådan av vet börja behandla innan han varit ute.

Tror det är samma sak för människor som för djur. Man sparar lite om det blir över för det kan vara bra att ha någon annan gång.

Har fått ögonsalva utskrivit någon gång för att ha till hands när min häst får infektion på sommaren.

av ren nyfikenhet, är inte superduperinsatt alls, men socatyl, det är väl inte receptbelagt? det har jag mest förstått är en bra sårsalva för att slippa flugor och djur i såren? har aldrig använt det själv dock så är inte alls insatt.

Socatyl är receptbelagt. Och ska INTE användas (pga resistensrisk) och dutta på sår i onödan, eller bara för att hålla flugor borta. Då finns det utmärkta receptfria.

Socatyl innehåller sulfa, och indikationerna är svårläkta sår, infekterade sår osv.

Just att skydda sår mot flugor är ngt socatyl slentriananvänds till ganska ofta, tyvärr. Det är sådan användning som ger ökad risk för resistenta bakterier.

okej, jag hade ingen aning om det, har aldrig använt det, har bara haft finadyne och metacam till två hästar och det är det enda receptbelagda jag fått öht. men det är bra, man ska lära sig något nytt varje dag :)

KL

En nog så viktig tråd, men jag skulle bli väldigt förvånad om någon erkände att de slängde till sina hästar receptbelagd medicin utan ordination från veterinär.

Jag kan erkänna. Jag har gett min ponny butta som jag hade över hemma vid ett fånganfall innan jag fick tag i vet. Men jag är vet. student + att min ponny hade haft fång innan så jag visste vad det handlade om. Och vid ett fånganfall är det ju viktigt att sätta in behandling asap.

Däremot fattar jag inte varför hästar ska sprutas med pencillin för minsta lilla sår? Fick pencillin utskrivet till min stora när hon skrapat sig lite på ena frambenet. Var ytliga sår.

Har fått ögonsalva utskrivit någon gång för att ha till hands när min häst får infektion på sommaren.

Fast just ögonsalva är ju ingen höjdare att spara. Inte om man öppnat och använt av den. Fast du kanske hade en oöppnad ifall du behövde?

Däremot fattar jag inte varför hästar ska sprutas med pencillin för minsta lilla sår? Fick pencillin utskrivet till min stora när hon skrapat sig lite på ena frambenet. Var ytliga sår.

TYcker det där skiljer väldigt mellan olika vet, förkärleken för PC eller ej alltså. Här är de flesta ganska avhållsamma - bra tycker jag.

Viss medicin mot enklare åkommor tex ögoninflammation är ju en sak

Varför är det okej?

Ögonsalvor ska inte användas mer än i en månad efter att förpackningen brutits sen ska dom kasseras (dvs lämnas tillbaka till apoteket)

Ett öga är verkligen inget att experimentera med!!

Man kan ju ha en oöppnad tub förvisso. Haken med ögongrejer är att det är väldigt svårt/omöjligt se ett litet hornhinnesår utan infärgning. Och om ett hornhinnesår förblir obehandlat/bara behandlat med en salva mot infektion/inflammation man fick förra sommaren, så kan det bli knas.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 875
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar