Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast du HAR en hel arsenal hemma, den har du själv räknat upp i förra tråden.
och dina trådar tidigare har förkunnat vitt och brett att du är tjenis med dina veterinärer som känner dig sen länge (är väl pga skadorna på dina hästar), och att du sms:ar/ringer din veterinär mitt i natten tillochmed. Önskar jag hade sparat tråden, men den finns säkert här om man orkar söka.
fast nyss skrev du om hur noga du var att inte hämta ut recept eftersom du kunde använda det du redan hade hemma. då behöver du ju aldrig använda halva receptet eller hur, om det vore så?
Jag har ALDRIG ringt ngt annat än jourhavande distriktsveterinär mitt i natten, så ja väldigt synd du inte sparade tråden. Jag FÅR ringa min hemmavet mitt i natten om det är kris och panik dock, i t ex ett läge där det helt enkelt tar för lång tid att köra in till Ultuna med en hund, risken är den inte klarar sig ända in, och det är ngt hemmavet kan sas stabilisera inför fortsatt färd.
Jag har räknat upp tre saker, är det en hel arsenal så javisst. Sen, om jag har en arsenal eller ej är ju eg irrelevant, det viktiga är ju hur det används/inte används.
Så, en hel arsenal som inte används, eller en enda tud penicillinsalva som slabbas med kors och tvärs - det är inte arsenalen som är faran. Det är det ev bruket. Och det är ju tämligen klarlagt.
Kärnans botten måste ju ändå vara veterinärens skyldighet i fråga om recept belagda preparat, att inte skriva ut såna utan att följa de lagar som finns, att ha diagnosticerat hästen och att FORTSÄTTA göra detta innan vidare recept och förnyelser av preparat skrivs ut. Det är ju kärnan, för följs detta som det ska, så kan inte hästägare nyttja systemet eller missbruka det.
dina nattsamtal som redovisades var för häst, inte hund. och jag är rätt bombsäker på att det inte var distriktsveterinären utan det gällde ett fall som inte var pga omdelebar sjukdom eller dödsfara för djuret. just i den stunden eller ens nästa dag, alls. Men det har jag ju hittat på förstås : )
nej, det viktiga är att vare sig använder eller spar en hel arsenal av preparat som skrivits ut för just ETT syfte, för ETT djur, för en specifik diagnos. Vad ska du ha dem till, varför har du dem hemma om de inte fyller någon funktion?
Jag tycker debatten är jätteviktig och det är otroligt bra att det kommer upp och diskuteras. Jag skiter i hur många som förnekar eller erkänner att de använder receptbelagda preparat till hemma behandlingar efter eget tycke, jag ser inte alls det som trådens syfte, däremot hoppas jag att diskussionen förhoppningsvis öppnar ögonen på en del tysta läsare, eller att någon börjar fundera utöver det de tidigare funderat på saken.
TantEster skrev:Håller helt med, men will också inflika att en del aw problemet är alla slattar som blir kwar och sparas. En halw tub Socatyl, en Fucithalmic från -92, grannbondens ärwda Streptocillin och en karta Baytril till katten om och ifall att. Allt som sparas är också ett problem, kanske wärre ändå ifråga om antibiotika, eftersom effekten får antas wara awtrubbad efter några år i stallskåpet. Otillräcklig för att bota, tillräcklig för resistensutweckling.
coari skrev:Ser du inte ens själv att denna tråd är skapad utifrån vad du i den andra tråden skrev.
Nähää
Kan du definiera vad du menar med "annant än i specifikt-veterinär rekomenderade situatinoner?? Vet du inte att en veterinär begår tjänstefel om den rekomenderar ett recepbelagt prepparat utan att först IRL undersökt patienten.. (den enskilda individen)
Det verkar framgå att du har både hästar,hundar och katt, samtliga verkar ngn gång ha varit så sjuka att dom på veterinär rekomenmenderade situationer ordinerats receptbelagd medicin. En fråga har du eller haft ngt djur som aldrig ordinerats receptbelagd medicin??
Du skrev i den tråden alla hänvisar till: Jag har faktiskt alltid metacam hemma just för sådana lägen när han tappat sko på betet och jag märker det ett halvt dygn senare. Då hoppar han i princip på tre ben in, och är rejält varm, pulsar och svullen i det benet.
Sedan upptäckte du att det inte va så smart skrivet och i ett senare inlägg "korrigerade" lite, Där skrev du: Det är också anledningen han - på veterinärs inrådan, märk väl - får metacam om han hunnit gå utan sko såpass att han blir sådär grymt halt, svullen och pulsar.
Inrådan,,, det betyder att Vet inte IRL har sett hästen eller diagnosticerat orsaken till hältan men du sätter in metacam på Veterinärens inrådan efter din egen fallbeskrivning vilken kan vara fullständigt felaktig.
Vet du hur mkt du kan förvärra en skada om din fallbeskrivning är felaktig, typ hästen har i samband med tappskon ådragit sig ett hovbensbrott och du sätter in metacam på veterinärens "inrådan". Vet du vilka koncekvenser det senare kan få när det uppdagas till ditt försäkringsbolag och dom vidarebefodrar denna info till Veterinära ansvarsnämden. Glöm heller inte att dom kan vägra betala ut ersättning till dig oxå.
Jag känner till att det är mer en regel än undantag att du inte är nöjd förän du fått ett recept i handen och att du är ganska påstridig.
Jag tycker du ska lugna ner dig och sluta med att överanalysera allt till guds förbannelse, det brukar i slutändan inte leda till individens framtida välmående utan ett förkortat levene.
Kram på dig.
Och en hälsning till alla er som anwänder sista slatten i flaskan med örondroppar 6 månader senare när Fido återigen börjar skaka på huwudet: NÖTTER!!!! Gud ware tack för anonymiteten, ni fick jag det äntligen sagt...
Håller helt med, men will också inflika att en del aw problemet är alla slattar som blir kwar och sparas. En halw tub Socatyl, en Fucithalmic från -92, grannbondens ärwda Streptocillin och en karta Baytril till katten om och ifall att. Allt som sparas är också ett problem, kanske wärre ändå ifråga om antibiotika, eftersom effekten får antas wara awtrubbad efter några år i stallskåpet. Otillräcklig för att bota, tillräcklig för resistensutweckling.
Ytterligare en sida aw hamstrandet är wäl medicinskåpet för twåbeningar. Hur mycket Kåwepenin har folk hemma i byrålådan egentligen? Och hur många tar en tablett om halsontet inte ger sig?
nej det gjorde inte jag heller förutJag måste säga att jag förstår inte varför du har blivit en sådan hackkyckling?