Receptbelagd medicin

Sv: Receptbelagd medicin

Fast du HAR en hel arsenal hemma, den har du själv räknat upp i förra tråden.
och dina trådar tidigare har förkunnat vitt och brett att du är tjenis med dina veterinärer som känner dig sen länge (är väl pga skadorna på dina hästar), och att du sms:ar/ringer din veterinär mitt i natten tillochmed. Önskar jag hade sparat tråden, men den finns säkert här om man orkar söka.

Jag har ALDRIG ringt ngt annat än jourhavande distriktsveterinär mitt i natten, så ja väldigt synd du inte sparade tråden. Jag FÅR ringa min hemmavet mitt i natten om det är kris och panik dock, i t ex ett läge där det helt enkelt tar för lång tid att köra in till Ultuna med en hund, risken är den inte klarar sig ända in, och det är ngt hemmavet kan sas stabilisera inför fortsatt färd.

Jag har räknat upp tre saker, är det en hel arsenal så javisst. Sen, om jag har en arsenal eller ej är ju eg irrelevant, det viktiga är ju hur det används/inte används. T ex pronaxenburken sen Vision, den är senast taget ur i januari 2008. Till Vision, i väntan på avlivning. Osv.

Så, en hel arsenal som inte används, eller en enda tud penicillinsalva som slabbas med kors och tvärs - det är inte arsenalen som är faran. Det är det ev bruket. Och det är ju tämligen klarlagt.

fast nyss skrev du om hur noga du var att inte hämta ut recept eftersom du kunde använda det du redan hade hemma. då behöver du ju aldrig använda halva receptet eller hur, om det vore så? :)

Beror ju på om jag har en 'full kur' hemma, det händer sällan. Men oftast när det gäller smådjur, så kan man då ta ut 1 av 2 frp på recept, och använda det man har hemma som komplement. Men det är extremt sällan det finns en full kur vad gäller hästar (då har behandlingen i princip omedelbart satts ut, och nästa häst som får utskrivet väger mindre och har en lite lägre dos t ex), det blir oftast för några dagar över. Hundar och katter däremot som sagt blir det ofta annorlunda.

Men på smådjur, speciellt om man sätter ut beh i förtid, t ex pga uteblivet behandlingssvar, så blir det lättare en full kur över.

Och ska vi prata om överflödskurer t ex, så nu när Lillen fick fång. Han fick utskrivet butta. I en dosering där 1 kartong räckte i 8,8 dagar. Skrevs ut 2 kartonger (i ett uttag), och så fick jag 5 påsar i handen av DV. Behandlingstiden sattes till 7 - 10 dagar. Jag bad apoteket bara expediera en kartong till att börja med, då det plus det jag fick i handen av DV gav mer än 7 dygns behandlingstid. Dvs trots att jag sa till om att få ut mindre, så hade det varit 7 behandlingsdagar hade jag haft cirkus 7 påsar butta över. Hade jag tagit ut som det stod på receptet hade jag haft 27 påsar över. Då börjar det bli fullkursmängd på det även på häst. Men där är det ju veterinärerna som skriver ut så det 'garanterat räcker', i kombination med aktuell förpackningsstorlek.

(nu gick ju rubbet åt, inkl att jag fick hämta ut det jag inte tog ut första gången, och så även ett nytt recept, men det hade inte behövt göra det, och vips hade jag då suttit på ett lager. Som jag alltså då skulle lämnat in på apoteket för destruering. Dvs slängt bort 400 kr drygt. Istället för låta det stå där det står på hyllan tills den dag det endera går ut, eller butta skrivs ut på recept igen till någon häst...

KL

ang. den lössläppta attityden till diverse behandlande preparat så tycker jag det ligger väldigt mycket i tiden, i fråga om dels alla dopingfrågor som rasar i elitvärlden just nu, men även den ökade marknaden av preparat för diverse saker som noviser till hästägare (och proffsfolk med för den delen) tar till sig och använder till vardags.

för ett par år sen pågick ett par mycket talande diskussioner här på forumet. den ena var på travforumet, där effekten av djävulsklo och rundsmörjningar av hästarna var prisat som skänken från ovan och guds mirakel. den andra tråden var en tråd startad av en lyckligt okunnig hästägare av ung ålder, som prisade hur fantastiskt hennes häst blivit att rida sen den började preppas med djävulsklo. HELT utan att förstå vare sig vad preparatet gör, eller varför det används, än mindre ställa sig frågan med tanke på dessa aspekter, varför hennes häst helt plötsligt kändes så otroligt fräsh.

Jag tycker debatten är jätteviktig och det är otroligt bra att det kommer upp och diskuteras. Jag skiter i hur många som förnekar eller erkänner att de använder receptbelagda preparat till hemma behandlingar efter eget tycke, jag ser inte alls det som trådens syfte, däremot hoppas jag att diskussionen förhoppningsvis öppnar ögonen på en del tysta läsare, eller att någon börjar fundera utöver det de tidigare funderat på saken.

Kärnans botten måste ju ändå vara veterinärens skyldighet i fråga om recept belagda preparat, att inte skriva ut såna utan att följa de lagar som finns, att ha diagnosticerat hästen och att FORTSÄTTA göra detta innan vidare recept och förnyelser av preparat skrivs ut. Det är ju kärnan, för följs detta som det ska, så kan inte hästägare nyttja systemet eller missbruka det.

Jag har ALDRIG ringt ngt annat än jourhavande distriktsveterinär mitt i natten, så ja väldigt synd du inte sparade tråden. Jag FÅR ringa min hemmavet mitt i natten om det är kris och panik dock, i t ex ett läge där det helt enkelt tar för lång tid att köra in till Ultuna med en hund, risken är den inte klarar sig ända in, och det är ngt hemmavet kan sas stabilisera inför fortsatt färd.

Jag har räknat upp tre saker, är det en hel arsenal så javisst. Sen, om jag har en arsenal eller ej är ju eg irrelevant, det viktiga är ju hur det används/inte används.
Så, en hel arsenal som inte används, eller en enda tud penicillinsalva som slabbas med kors och tvärs - det är inte arsenalen som är faran. Det är det ev bruket. Och det är ju tämligen klarlagt.

du skriver otroligt många inlägg för att försvara dig i denna tråden.
dina nattsamtal som redovisades var för häst, inte hund. och jag är rätt bombsäker på att det inte var distriktsveterinären utan det gällde ett fall som inte var pga omdelebar sjukdom eller dödsfara för djuret. just i den stunden eller ens nästa dag, alls. Men det har jag ju hittat på förstås : )

Så nej, jag vet ingen som har en sån privat relation till en yrkesarbetande heltidsveterinär att den fått bonusen att få ringa mitt i natten, så den relationen är högst unik som sagt.

nej, det viktiga är att vare sig använder eller spar en hel arsenal av preparat som skrivits ut för just ETT syfte, för ETT djur, för en specifik diagnos. Vad ska du ha dem till, varför har du dem hemma om de inte fyller någon funktion?

Nu tänker jag inte slösa mer tid på att kommentera dina friseringar av verkligheten. du har redan tagit upp en hel uppsats i denna tråd. Det räcker för mig.

Senast ändrad:

Kärnans botten måste ju ändå vara veterinärens skyldighet i fråga om recept belagda preparat, att inte skriva ut såna utan att följa de lagar som finns, att ha diagnosticerat hästen och att FORTSÄTTA göra detta innan vidare recept och förnyelser av preparat skrivs ut. Det är ju kärnan, för följs detta som det ska, så kan inte hästägare nyttja systemet eller missbruka det.

Håller helt med, men will också inflika att en del aw problemet är alla slattar som blir kwar och sparas. En halw tub Socatyl, en Fucithalmic från -92, grannbondens ärwda Streptocillin och en karta Baytril till katten om och ifall att. Allt som sparas är också ett problem, kanske wärre ändå ifråga om antibiotika, eftersom effekten får antas wara awtrubbad efter några år i stallskåpet. Otillräcklig för att bota, tillräcklig för resistensutweckling.

Ytterligare en sida aw hamstrandet är wäl medicinskåpet för twåbeningar. Hur mycket Kåwepenin har folk hemma i byrålådan egentligen? Och hur många tar en tablett om halsontet inte ger sig?

dina nattsamtal som redovisades var för häst, inte hund. och jag är rätt bombsäker på att det inte var distriktsveterinären utan det gällde ett fall som inte var pga omdelebar sjukdom eller dödsfara för djuret. just i den stunden eller ens nästa dag, alls. Men det har jag ju hittat på förstås : )

Eller blandat ihop. Vilket som.

nej, det viktiga är att vare sig använder eller spar en hel arsenal av preparat som skrivits ut för just ETT syfte, för ETT djur, för en specifik diagnos. Vad ska du ha dem till, varför har du dem hemma om de inte fyller någon funktion?

Men läser du inte? De fyller funktionen att OM exakt samma medicin, skrivs ut X tid senare, efter att veterinär undersökt hästen, så sparar JAG pengar, försäkringsbolaget sparar pengar och jag sparar miljön, genom att använda det/av det jag har hemma istället för att hämta ut nytt.

Om det inte blir ett läge där veterinär skriver ut samma sak, så lämnas det in på apoteket när bäst före har passerats.

Jag tycker debatten är jätteviktig och det är otroligt bra att det kommer upp och diskuteras. Jag skiter i hur många som förnekar eller erkänner att de använder receptbelagda preparat till hemma behandlingar efter eget tycke, jag ser inte alls det som trådens syfte, däremot hoppas jag att diskussionen förhoppningsvis öppnar ögonen på en del tysta läsare, eller att någon börjar fundera utöver det de tidigare funderat på saken.

Jag hoppas att många av de som sitter tysta och läser denna tråd tar till sig av vad som skrivs och tänker över sin egen situation. Tråden handlar inte om att få ett erkännande på vem och vilka som har preparat hemma i skåpen utan om hur denna medicin faktiskt existerar och även används. Förhoppningsvis kanske många tänker en extra gång innan de börjar kladda på receptbelagda salvor eller slänger in en påse extra antiinflammatoriskt i hästens mat när hästen känns lite knackig. Som enskild individ kan man inte göra mycket i världen men man kan börja med att förbättra sig själv.

TantEster skrev:
Håller helt med, men will också inflika att en del aw problemet är alla slattar som blir kwar och sparas. En halw tub Socatyl, en Fucithalmic från -92, grannbondens ärwda Streptocillin och en karta Baytril till katten om och ifall att. Allt som sparas är också ett problem, kanske wärre ändå ifråga om antibiotika, eftersom effekten får antas wara awtrubbad efter några år i stallskåpet. Otillräcklig för att bota, tillräcklig för resistensutweckling.

Här tycker jag du lyfter fram en otroligt viktig sak! Som du skriver tappar preparaten i styrka efter ett tag. Behandlar man då med den gamla medicinen eller salvan så har man inte lika stor garanti att bacillerna verkligen dör eller vad det nu är man vill ha bort. Istället kan de bli resistenta, för mycket hemafix och "eget kunnande" ökar risken markant att detta snart blir till verklighet! Det är som du skrivit inte bara hästen brunte som blir lidande av detta utan det kan få otroligt stor utstäckning. För att sväva ut extra så håller detta på att hända inom avmaskningen. Jag hoppas även här att folk tar sitt ansvar och inte hamstrar avmaskningsmedel och kör på rutin när hästarna ska maskas innan och efter betet. Att kosta på sig en "blå låda" kan underlätta väldigt mycket i framtiden, inte minst för hästens välbefinnande utan även för oss människor.

coari skrev:
Ser du inte ens själv att denna tråd är skapad utifrån vad du i den andra tråden skrev.

Du är så smart!! Jag lovar att bli en av de första att införskaffa mig ett ex av din bok när den släpps, jag förväntar mig att få den signerad! :angel:

Jag har haft extrem otur med mina hästar och har ett dunderlager av olika mediciner hemma både smärtlindrande, lugnande osv. Jag sparar allt som blir över om man "kan" dvs varför ska jag slänge två påsar finadyn om de är användbara 2 år till?

Givetvis får man rådgöra med veterinär innan man använde något och se till att det är rätt preparat men att jag sparat detta har gjort att vi "räddats" många gånger

Det gör jag med. Om inte annat för att kunna börja medicinera direkt om man har långt till Apoteket, det är stängt eller om preparatet man fått utskrivet är slut vilket inte är ovanligt. Men jag tror inte det var det diskussionen gick ut på.

*KL*

Hjälp vad mediciner en del har samlat på sig! Jag har haft egna hästar hela livet, och har aldrig behövt medicinera någon häst, eller jo där ljög jag, för 2-3 år sedan kastrerades en häst som blev infekterad och han blev då behandlad.

När jag flyttade till gården jag bor på nu, fanns där medicin i stallet, det slängdes direkt! Behöverj ag någon gång medicin så är det i samråd med vetrinär som först ska undersöka min häst, jag tar inte emot några recept som är utskrivna via telefon i princip.

Jag vet också människor som har en hel sjö av mediciner hemma, och det är i stort sett alltid någon häst som behandlas för något, utan samråd med vetrinär, och jag upplever att de hästar vars människor behandlar och behandlar, även bara för några dagar, att de blir aldrig friska, inte i ägarens ögon iallafall, och det är farligt.

Jag vet människor som tillochmed behandlat när pålle ser häging och ledsen ut, herregud vart är kunskapen? En häst ser väl inte glad ut 24/7? det gör väl inte en människa heller.

Hade man fått tillbaka pengar för den medicin man återlämnar kanske det hade minskat med hemmedicinen?

KL

inventerat medicinförådet..
det fanns jodopax och lite idomin och skillingarydsalva. Inget receptbelagt :D

Överlag har jag väldigt lite krämpor och skador på mina hästar.:bow:

Visst småsaker som EN hovböld några lättare kolikanfall osv.
Och då har jag haft en hel del pållar under dessa 35 år....

Tips till de med knackiga hästar. TID brukar vara den bästa medicinen. Tid att läka.

Nähää :confused:

Kan du definiera vad du menar med "annant än i specifikt-veterinär rekomenderade situatinoner?? Vet du inte att en veterinär begår tjänstefel om den rekomenderar ett recepbelagt prepparat utan att först IRL undersökt patienten.. (den enskilda individen)

Det verkar framgå att du har både hästar,hundar och katt, samtliga verkar ngn gång ha varit så sjuka att dom på veterinär rekomenmenderade situationer ordinerats receptbelagd medicin. En fråga har du eller haft ngt djur som aldrig ordinerats receptbelagd medicin??

Du skrev i den tråden alla hänvisar till: Jag har faktiskt alltid metacam hemma just för sådana lägen när han tappat sko på betet och jag märker det ett halvt dygn senare. Då hoppar han i princip på tre ben in, och är rejält varm, pulsar och svullen i det benet.

Sedan upptäckte du att det inte va så smart skrivet och i ett senare inlägg "korrigerade" lite, Där skrev du: Det är också anledningen han - på veterinärs inrådan, märk väl - får metacam om han hunnit gå utan sko såpass att han blir sådär grymt halt, svullen och pulsar.

Inrådan,,, det betyder att Vet inte IRL har sett hästen eller diagnosticerat orsaken till hältan men du sätter in metacam på Veterinärens inrådan efter din egen fallbeskrivning vilken kan vara fullständigt felaktig.

Vet du hur mkt du kan förvärra en skada om din fallbeskrivning är felaktig, typ hästen har i samband med tappskon ådragit sig ett hovbensbrott och du sätter in metacam på veterinärens "inrådan". Vet du vilka koncekvenser det senare kan få när det uppdagas till ditt försäkringsbolag och dom vidarebefodrar denna info till Veterinära ansvarsnämden. Glöm heller inte att dom kan vägra betala ut ersättning till dig oxå.

Jag känner till att det är mer en regel än undantag att du inte är nöjd förän du fått ett recept i handen och att du är ganska påstridig.

Jag tycker du ska lugna ner dig och sluta med att överanalysera allt till guds förbannelse, det brukar i slutändan inte leda till individens framtida välmående utan ett förkortat levene.

Kram på dig.;)

jag känner inte Akexandra men har stött på en viss typ av hästägare som tex läser om löss i ridsport går ut i stallet och finner alla hästar nedlusade och så måste hela stallet och hästarna behandlas

Vissa hästar behandlas alltid mot någonting

Problemet med dessa människor är att de är jättetrevliga och beskriver symptomen så ingående så vet handlar i god tro, de tror ju på beksrivningen

En lösare hög än vanligt är magsår - är en helt nedbajsad box minst

osv

Fast det problemet är lika enkelt avslöjad som de som får en akuttid på klinik för hästen är 'blockhalt'. När hästen kommer in är den 1 - 2 grader halt.

Dvs felinformationen visar sig i samma ögonblick som veterinären ser djuret.

Och utan veterinär som ser djuret får sådana hästar inga recept, även om ägaren är övertygad om att hästen har löss eller magsår, för att ta dina exempel.

Så sådana djurägare är 'självsanerande'.

Och en hälsning till alla er som anwänder sista slatten i flaskan med örondroppar 6 månader senare när Fido återigen börjar skaka på huwudet: NÖTTER!!!! Gud ware tack för anonymiteten, ni fick jag det äntligen sagt...

Jag har nt egjort mig skyldig till ovanstående, men jag kan erkänna att jag inte föddes med kunskap - jag har säkert gjort dumheter i okunskap i mitt 43 åriga liv

Men det är just okunskap - jag har lättare nu att hänga med i vad vet säger då jag har en liten medicisnk utbildning själv

Men jag tro vet - har svårt att tala med bönder på bönders vis

dvs tex förklara vad resistens är på ett enkelt vis

Ung

Blir en sorts bakterie resistent så betyder det att ingen medicin kan bota ett djur med den bakterien längre

Då är vi tillbaka på stenåldern före vi hade mediciner - för de medicinerna vi har kommer att bli värdelösa om bakterierna börjar kuna försvar sig mot dem = bli resistenta

Borde stå på alla kartonger

Ofta beror saker på ett glapp i kunskapsnivå och kommunikation

men sedan finns det de somhelt saknar känsla för levande varelser

Jag hade ett receot ej uttaget på ögondroppar då det är ett återkommande problem - men tack vare att det äntligen finns flughuvor king size - så är det flera år gammalt och går inte att få ut, jag skulle ringa vetrinären före Köttfärstadiet - långt före
och andra som "vårdar" i en slags konstig sysselsättning

Ytterligare en sida aw hamstrandet är wäl medicinskåpet för twåbeningar. Hur mycket Kåwepenin har folk hemma i byrålådan egentligen? Och hur många tar en tablett om halsontet inte ger sig?

Instämmer och jag har också själv tänkt tanken när vi röjde ur svärmors medicinskåp för många år sen efter hennes död:o Men vi lämnade det till apoteket, trots att visst, det kunde vara bra frestande att ha kraftigare smärtlindrare osv.

Hörde häromveckan en bekant som sparat valda delar av sin mammas medicinskåp, för att "bra att ha-" tanken kom, sömntabletter mm.

KL
Och hästar, ja jag har sparat butta o finadyne påsar samt pencillinsalvor de (lyckligtvis få) gånger jag fått det utskrivet genom åren. Tanken har inte varit att själv ge hipp som happ, men däremot att apotek inte har öppet dygnet runt och att det kan vara skönt "ifall att...." att kunna ge första dos snabbt om det behövs. Men eftersom jag väl har haft tur under alla år, så här långt så har behovet inte uppstått innan medicinen blivit för gammal. :bow: Det handlar väl mer om tur, annars hade jag nog gjort som flera skriver, startat med det jag hade hemma.

Numera har våra apotek mer öppet samt att det finns jouröppna t o m så det är ju ingen ursäkt egentligen. Och nu har jag f ö inget hemma heller.

Men det där kan bero på hur man bor, tänker jag.

Alexandra:
Måste säga igen (tror jag sagt det förrut) att det är synd att du inte satsat på veterinärbanan så att du hade kunnat få utlopp den vägen för dina funderingar och fascination för olika åkommor, och mediciner, tänkbara scenarier, experimentlusta osv (forskning:idea:) När man inte känner dej irl utan bara läser här så kan man bli lite bekymrad när allt istället verkar riktas mot dina egna djur,du överanalyserar och vrider och vänder på ett sätt som tyder på att du är djupt fascinerad och nästan ser det som forskningsprojekt:crazy:

Så är det kanske inte alls, det bara ger det intrycket, men allvarligt, du är väl inte så gammal, varför inte satsa på att utbilda dej till veterinär, helt och fullt allvar från min sida. :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill inte bli veterinär helt enkelt, mest därför. Skulle gärna bli djursjukvårdare, men inte så gärna att jag är beredd att sälja alla djuren och leva på CSN igen. Skulle kommit på det tidigare (läs direkt efter gymnasiet).

Dock, det 'överanalyserande' handlar inte så mycket om 'oj så spännande och intressant, det här måste jag gräva i', utan att jag som person är ganska mycket så. Jag är likadan i andra frågor med, du ska se när jag ska måla någonting t ex, normala människor går till färgaffären, säger att de vill ha en burk 'ljusblå färg'. Jag kollar, frågar både en och flera, läser på, och går till affären tillslut och säger jag vill ha en burk 'ljusblå akrylatfärg' t ex.

När det gäller djuren blir det ju en aspekt till, min strävan är ju alltid att de ska ha det så bra som möjligt. Oavsett om det gäller foderstat eller beslag.

Där kommer dock ett intresse in, börjar jag 'gräva' i något och lära mig mer, oavsett om det är färgtyper eller bästa beslaget för åkomma X, så ju mer jag lär mig, dessto mer vill jag lära. Jag har en hel massa skum kunskap på det viset om saker jag antagligen aldrig mer kommer få användning för. Andra tittar på TV, jag läser fascinerat avhandlingar, lätt tillspetsat.

Och det där märks som sagt rakt av. Jag skulle ta reda på vad avtalet på jobbet sa om en specifik sak, slutade med att jag läste hela avtalet inkl bilagor och lärde mig en hel massa 'extra'. Helt enkelt för det var intressant när man började läsa.

Jag måste säga att jag förstår inte varför du har blivit en sådan hackkyckling? Du måste verkligen ha retat upp folk av, eller så är det bara Buke i ett nötskal :cool:. Jag har förstått att du har en förmåga att fördjupa dig väldigt mycket i sådant som intresserar dig eller om du stöter på ett problem på vägen. Du har dock en förmåga att överanalysera vissa saker men säg mig någon som är felfri (förutom jag då :D:p).

Jag själv sparar också oöppnad medecin. Har hänt flera gånger att jag sparat pengar genom att inte behöva hämta ut nya recept då jag redan har hemma. Eller om någon kompis fått något ordinerat av vet så har de fått det från mig istället (sjävklart inom bästföredatum). På det viset blir alla nöjda (bortsett från de som tjänar pengar på att sälja preparaten).

Däremot så får man aldrig experimentera själv, men för mig är det en självklar grej.

Sen har jag också den stora förmånen att ha en veterinär som jag kan ringa/åka till mitt i natten om det behövs. Detta har jag utnyttjat 1 gång de senaste 15 åren.

Mvh

Tora

kl

Tycker att det Tant Ester tog upp ang resistens är jätteviktigt. Tycker att det är något som diskuterats länge och väl, men verkar verkligen inte gå in hos folk.

Jag sparar inte på medicin till min, skulle aldrig heller använda någon annans, skulle aldrig ta på mig den risken att behandla något som jag inte vet vad det är. Om något går fel skulle jag heldre vilja känna att det inte var mitt fel.
Veterinärer har utbildning av en anledning.

Jag måste säga att jag förstår inte varför du har blivit en sådan hackkyckling?
nej det gjorde inte jag heller förut

Jag kan bara svara för mig själv och jag känner bara Alexandra från det hon själv skriver, och jag har då aldrig sett på maken, när jag nu börjar läsa

Det är många tex. som drabbats av den förfärliga sjukdommen fång, de allra flesta uttrycker en stor oro för sina djur

En viss annan bukar börjar genast tala om avlivning redan efter en vecka har gått, och startar tom en tråd om ev nytt hästköp, och det är inte "att" utan "hur" - som får mig att baxna

Observera det är HUR som får mig att reagera

Andra i tråden är oroliga och uppdaterar, det intryck jag får är att det är roligare att räkan foderstater och hitta lamellrandsröta som inte är det

Det handlar helt om det intryck det skrivna ordet ger

och likaså den helt bisarra beskrivningen av avlivningen av den förra - helt detached. Jag har också avlivat hästar, men jag pratar inte om det som om det är koka potatis

det jag mer reagerar på är ju att det står i djuskyddslagen att man skall skydda sin häst mot onödigt lidande

utifrån det intryck A gör på mig när hon skriver så verkar det vara roligare att dutta med flera åkommor samtidigt när saker hänt

- än att förhindra när det händer

Och som den här tråden startade

Så beskrivs ett scenario där en häst bli vansinnigt halt av tappsko, och det är ett så pass återkommande fenomen att man har metacam hemma

Det känns för mig som helt fel ända att tänka i.

Senast ändrad:

Jag håller med om att denna tråd har varit väldigt bra

Det finsn många aspekter att fundera ur

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 875
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar