Receptbelagd medicin

Sv: Receptbelagd medicin

Varför är det okej?

Ögonsalvor ska inte användas mer än i en månad efter att förpackningen brutits sen ska dom kasseras (dvs lämnas tillbaka till apoteket)

Ett öga är verkligen inget att experimentera med!!

Har missat detta, även om jag svarat på det redan

Jag har fått utsrkivet recept så jag skulle kunna få ta ut en tub till om jag skulle få återfall. (eftrsom den gamla är "gammal" )

Före flughuva king size så fick min häst ögoninflammationer som ledde till stopp i tårkanalerna snabbt. Flyweil och insektsmedel samt ögontvätt, mian egenhändigt sydda flughuvor gck sänder fort.

Jag VILL vara seriös, jag lyssnar och gör som veterinären säger, och jag vill lära mer, jag vill göra rätt

Man kanske alltid skall ta reda på mer än vad veterinären säger

Sedan vi är alla olika, och olika uppmärksamma jag har haft sår på hornhinnan - och ringde ut veterinären på jour då hästen verkade "ögonskydd"

Jag pluppade inte i ögonsalva på eget bevåg

Denna tråd behövs i alla fall

Jag har fått utsrkivet recept så jag skulle kunna få ta ut en tub till om jag skulle få återfall. (eftrsom den gamla är "gammal" )

Här är ett e empel på ett helt felaktigt tänkande. Du har en tub med antibiotikasalwa som du direkt börjar ge om hästen wisar tecken på ögoninflammation - hur kan du bedöma att det är en infektion? Att det är en bakteriell infektion? Att det inte är en uweit, en keratit eller distikiasis? Som weterinär, eller för den delen läkare, är man naturligtwis skyldig att noga redogöra för hur en behandling ska gå till, men en wiss form aw själwinsikt måste man utgå från att djurägaren har. Att denna inte kan diagnosticera en ögoninflammation och på eget bewåg awgöra wilken behandling som kräws.

Jag antar att du fått receptet aw din weterinär för att kunna göra precis som du beskriwer - det innebär att din weterinär bryter mot lagen och kan förlora sin legitimation.

Om jag skulle ta en resistensdiskussion med warje djurägare samt tydligt redogöra för att man inte får anwända sparad antibiotika wid sjukdomar som kan likna denna och att man ska lämna in medicinrester till apoteket så skull jag tywärr behöwa höja mitt arwode. Jag har inte 10 minuter e tra till warje patient och jag har heller aldrig hört en läkare som redogör för alla tänkbara scenario som man inte bör ställa till med. Answaret för resistensen ligger på samhällsniwå, om folk - nej, förlåt, eftersom folk - inte begriper bättre så borde man informera. Wia utskick, TW, tidningsartiklar (fanns fö att läsa en sådan serie i DN för nåt år sedan).

Jag förstår inte riktigt allt du skriwer, men du werkar ju wilja lära mer. Det är bra. Wad gäller Ale andra så kan hon, efter wad du wet, bara ha en sjujäkla otur. Eller ett genuint intresse. Detta är ett diskussionsforum, om man är intresserad och will spekulera i olika symptom - wad passar bättre än att göra det här? Att hon har lite Metcam hemma i skåpet är inte direkt en dödssynd och det är STOR skillnad på att dutta med antibiotika kontra smärtstillande.

Nåja det har man ju inte egentligen...

Det finns ju ett mellanting oxå mellan "överanalysera" och "skita i" .

Sen tror jag inte så mkt på tur och otur i längden heller om jag skall vara helt ärlig.

Klart man kan ha otur, jag hade oturen att en av mina hästar åt en växt som hästar inte egentligen äter och blev förgiftad vilket ledde till kronisk allergi.
Det är ju otur.. eller om man har en häst som går omkull i hagen och bryter benet, det är oxå otur men när folk har hästar som har inflammationer i leder hit och dit i tid och otid så handlar det ju sällan så mkt om otur och att just dom personerna är mer vaksamma och nogranna än andra.

Jag tycker inte man kan dra likhetstecken mellan att dom som har mkt skador och fel på sina hästar är dom som någon beskrev "ju mer man vet och lär sig desto svårare är det att blunda för saker och ting".

I min bok är dom som "ju mer man vet och ju mer man lär sig" dom som har lärt sig att undvika att hästar får skador i tid och otid om man bortser från rena yttre trauman som man inte kan påverka.

Nu pratar jag inte om Alexandra just utan ett rent allmänt bemötande mot dom som tycker att det är noggranna, kunniga och inkännande folk som åker till vet. stup i kvarten för att dom märker direkt att något är fel.

Jag själv har en 17-årig märr som har stått i ca 4 år. Först var hon dräktig och sedan råkade hon stuka sitt knä när hon trampade av sig en sko. Det tog nästan ett år innan hästen var frisk. Det som retar mig mest är att om veterinären lyssnat på mig så hade hon kanske bara behövt stå i två månader. När vet till slut efter mycket tjat behandlade även den mellersta och nedre leden i knät så var hästen nästan 100% på bara två veckor.

Sen blev hon stående då jag var gravid. Halt igen (under vilan alltså). Det visade sig att det var en pigg som börjat växa i det stukade knät. Lätt åtgärdad med en enda kortisonbehandling. Men samma visa där. Ibörjan så ville veterinären ha det till att det var strålbenet då det syntes minimala förändringar på röntgen (hästen uppvisar inga som helst andra symptom på strålbenenshälta). Denna gången bytte jag veterinär efter dennes kommentar "Hade min 17-åring varit bara så lite halt som din så hade jag ridit på". Inte kan jag sitta och rida en häst som är så pass ofräsch som hon var. Veterinär nr 2 hittade piggen i knät och hästen var ohalt på några veckor.

Så hade jag inte haft så pass mycket kunskap och varit så pass enveten så hade min häst antagligen dömts ut redan för 3 år sedan. Självklart har jag fått denna kunskap ifrån någonstans och då har det varit genom sjuka hästar. Dock så har jag arbetat med hästar under många år bla travhästar, avel och rehabhästar så mängden egna hästar som har varit sjuka har faktiskt inte varit speciellt stort.

Så kunskapen kan man faktiskt skaffa på andra håll än sina egna hästar.

Sen har jag många gånger fångat upp problem innan de har gått så långt som till hälta just för att jag inte tänker som så "Hästen känns ju lika konstig varje dag alltså är det normalt för den att vara så".

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Sen har jag många gånger fångat upp problem innan de har gått så långt som till hälta just för att jag inte tänker som så "Hästen känns ju lika konstig varje dag alltså är det normalt för den att vara så".

Mvh

Tora

Som jag sa det finns ju ett mellanting mellan överanalysera och skita i , hade du tänkt att hästen känns lika konstig varje dag så är det ju = att skita i.

Däremot tror ju inte jag att antalet skadade hästar man har automatiskt ger dig lärdomen om att undvika skador, utan mer intresset och kunskap om hästens anatomi, fysiska förutsättningar, rörelsemekanism, träningslära osv samt då en förmåga att analysera och känna in utan att för den sakens skull överdriva. Däremot kan det ju väcka ett intresse för detta OM man har mycket skador på sina hästar.

Och nu är vi helt OT ;)

Senast ändrad:

KL
Och hästar, ja jag har sparat butta o finadyne påsar samt pencillinsalvor de (lyckligtvis få) gånger jag fått det utskrivet genom åren. Tanken har inte varit att själv ge hipp som happ, men däremot att apotek inte har öppet dygnet runt och att det kan vara skönt "ifall att...." att kunna ge första dos snabbt om det behövs.

Är det bara jag som sparar för pengarna skull med? Jag har inte råd att slänga massa fullt duglig medicin och sen kanske få hämta ut ny. Djurmedicinerna är ju inte direkt gratis.

Är det bara jag som sparar för pengarna skull med? Jag har inte råd att slänga massa fullt duglig medicin och sen kanske få hämta ut ny. Djurmedicinerna är ju inte direkt gratis.

Nejdå, både jag och flera har ju nämnt ekonomin som anledning med, som mer eller mindre huvudanledning. Även om man har en försäkring som står för medicinen, så ju mindre kostnader de har, dessto mindre kostnader får ju kunderna på sikt.

*kl*

Back to topic..

Jag tror, som nämnts i förbifarten tidigare, att veterinärerna faktiskt måste ta större ansvar och upplysa folk i vissa frågor. Kanske inte tio minuters resistensförklaring, men i simplare fall.

Till exempel, min häst har haft bronkit i flera år. Min veterinär skriver med jämna mellanrum ut recept på den medicin han behandlas med, med 3-4 uttag, för att jag ska kunna sätta in behandling själv när hästen blir sämre.

Jag hade inte en aning om att detta var olagligt förrän jag läste denna tråd.
Veterinären säger ju inget, han skriver ut och ger ordinationen att ge om det blir sämre igen. Ja, då gör jag ju det, för veterinären, som jag litar på, sa att jag skulle.

Att folk sparar slattar och överbliven medicin är en sak, men detta strösslande med mediciner från veterinärerna som om det vore NonStop de delar ut, det tycker jag inte att man som hästägare ska hållas helt ansvarig för. Hade min veterinär sagt att jag måste komma dit varje gång hästen blir sämre, så hade jag ju SJÄLVKLART gjort det! Hur ska jag kunna veta?

Jag tror detta är en av de stora nycklarna till att lösa problemen med vissa mediciner, att inte tillåta alla dessa upprepningar på uttag.

Jag har även ett recept på Metacam hemma där veterinären av misstag skrev fem uttag när hon menade ett. Självklart har jag aldrig använt detta igen, men en del hade säkert kunnat göra det.

En bekant fick ut 5 (!) sprutor med streptocillin till sin häst när den hade fått en sparkskada. Hon gjorde av med en spruta på såret. Nu har hon fyra till. När min häst fick en spark så rådfrågade jag en annan veterinär på telefon, och denne frågade då om det fanns någon streptocillin i stallet och att jag skulle använda det isåfall. Och det fanns det, och så gjorde jag.

Jag hoppas ni förstår min poäng. Om veterinärerna blir lite mer restriktiva med att skriva ut så tror jag att folk får större respekt för läkemedel och använder dem varsammare. Som det är nu så tror jag att risken är att medicin som skrivs ut lite hejsan hoppsan används lite hejsan hoppsan.

Och tack till er som fick upp mina ögon för det här, ska definitivt åka till vetten nästa gång pålle blir hostig igen!

*kl*

Back to topic..

Jag tror, som nämnts i förbifarten tidigare, att veterinärerna faktiskt måste ta större ansvar och upplysa folk i vissa frågor. Kanske inte tio minuters resistensförklaring, men i simplare fall.

!

Hmm det hävs ju ut humanmedicin till höger och vänster av en enkel anledning som tex läkemedelsföretag och tjäna pengar , det har ju tom kommit fram att läkare får procent om dom skriver ut ett visst läkemedel, kan det inte vara något liknande med veterinärer ? *spånar*

:bow: :bow: :bow:

Jag håller med du

Jag är glad för denna tråden. Jaghar i andra sammanhang varit tvungen att inse att man måste tänka själv

Här har jag varit i god tro - och bara tagit för givet att auktoriteten har koll

Jag har nog inte ens grubblat över vad det är i ögonsalvan. Tack för det Tant Ester. Nu är det bygonessedan flera år, men inför framtiden och andra preparat

Jag har regagerat på att man får ge penicillin själv i spruta - det tycker jag är lite otäckt. Jaghar också fått otilrläckliga instruktioner. Jag har snälla hästar - jag har gjort det hagen i ungdommen.

Tills jag fick höra om penicillinchock. För den som vet om det - undrar ju är du galen? Eller NÖTTER, som Tant Ester skrev om örondroppar och hundar

Om man VET så är man både galen och en påse nötter, men om man inte vet...

Före ståhejet om ekollon visste inte många

Hästägare skall ha en viss basnivå på sitt kunnande. Spm nybörjare gör man dumheter. Men mankanheller inte vara veterinär, hovslagare, Equiterapeut, sjukgymnast kemist

Jag tror ändå att om mankan mycket om en sak - är det lätt attglömma hur det var innan man kunde det man kan

Igen "tala med bönder på bönders vis"

*kl*

Back to topic..

Till exempel, min häst har haft bronkit i flera år. Min veterinär skriver med jämna mellanrum ut recept på den medicin han behandlas med, med 3-4 uttag, för att jag ska kunna sätta in behandling själv när hästen blir sämre.

Jag hade inte en aning om att detta var olagligt förrän jag läste denna tråd.
Veterinären säger ju inget, han skriver ut och ger ordinationen att ge om det blir sämre igen. Ja, då gör jag ju det, för veterinären, som jag litar på, sa att jag skulle.

Detta är inte olagligt. Din häst har en diagnosticerad kronisk åkomma som kräwer symtomatisk behandling och naturligtwis kan weterinären skriwa ut slemlösande och bronkwidgande på det här sätter. Inte alls märkligt. Om du däremot fick ett recept på antibiotika som du själw skulle sätta in om du misstänkte att hästen fått en infektion - då wore det fel!

Att folk sparar slattar och överbliven medicin är en sak, men detta strösslande med mediciner från veterinärerna som om det vore NonStop de delar ut, det tycker jag inte att man som hästägare ska hållas helt ansvarig för. Hade min veterinär sagt att jag måste komma dit varje gång hästen blir sämre, så hade jag ju SJÄLVKLART gjort det! Hur ska jag kunna veta?

Se owan. Resistens gäller fö bara antibiotika och maskmedel, inte slemlösande eller smärtstillande. Om det är det du menar med NonStop?.

Jag tror detta är en av de stora nycklarna till att lösa problemen med vissa mediciner, att inte tillåta alla dessa upprepningar på uttag.

Jag har även ett recept på Metacam hemma där veterinären av misstag skrev fem uttag när hon menade ett. Självklart har jag aldrig använt detta igen, men en del hade säkert kunnat göra det.

Många gånger skriwer man flera uttag på just smärtstillande. Om en hund har artros te så kräws liwslång behandling för att göra liwet bekwämt för wowwen. Ungefär war tredje månad tar man in hunden för en kontroll aw ffa lewer och njurwärden.

En bekant fick ut 5 (!) sprutor med streptocillin till sin häst när den hade fått en sparkskada. Hon gjorde av med en spruta på såret. Nu har hon fyra till. När min häst fick en spark så rådfrågade jag en annan veterinär på telefon, och denne frågade då om det fanns någon streptocillin i stallet och att jag skulle använda det isåfall. Och det fanns det, och så gjorde jag.

Streptocillin ligger i förpackning om 5 sprutor, den går tywärr inte att dela på, däraw 5 st. Inget wetten kan göra något åt precis..:angel: Och warför inte anwända den medicin som fanns i stallet, förutsatt att den war riktigt förwarad och ej passerat bäst före datum? När det sker på weterinär rekommendation är det ju ok, huwudsaken är att man inte själw sätter in en bahandling utan att weta wad man sysslar med.

Jag hoppas ni förstår min poäng. Om veterinärerna blir lite mer restriktiva med att skriva ut så tror jag att folk får större respekt för läkemedel och använder dem varsammare. Som det är nu så tror jag att risken är att medicin som skrivs ut lite hejsan hoppsan används lite hejsan hoppsan.

Medicin skriws inte ut hejsan hoppsan. Men de anwänds ibland hejsan hoppsan..!

Och tack till er som fick upp mina ögon för det här, ska definitivt åka till vetten nästa gång pålle blir hostig igen!

Spara de pengarna istället!! Anwänd ditt recept, det är så det är tänkt att det ska wara. Får hästen feber eller gult snor, däremot, bör du uppsöka wet. Likadant om hästen inte swarar på insatt behandling på några dagar!

tiotiotiotio

*En bekant fick ut 5 (!) sprutor med streptocillin till sin häst när den hade fått en sparkskada. Hon gjorde av med en spruta på såret. Nu har hon fyra till. När min häst fick en spark så rådfrågade jag en annan veterinär på telefon, och denne frågade då om det fanns någon streptocillin i stallet och att jag skulle använda det isåfall. Och det fanns det, och så gjorde jag.

Självklart är det som du skriver, det var precis det jag försökte styra in på i mitt senaste inlägg (eller en av de senaste orkar inte dubbelkolla).
Just streptocillin är intressant tycker jag, för det känner jag knappt en enda hästägare som inte fått utskrivet av någon veterinär på begäran, att "ta till om det behövs". De flesta använder det och duttar på för ditten och datten. Jag kan återkoppla till redogörelsen tidigare i tråden från någon som berättade om ett sticksår som hemma behandlats med penicillin salva. Känner till exakt samma scenario, då man pumpat in streptocillin salva i ett sticksår, med resultat att lymfangit uppstod inom ett par dygn. sticksår ska man nämligen inte röra i alls, utan bara spola, om man ska "hemmabehandla". Men det visste ju inte hästägaren, utan den såg "allvarligt sår - sticksår - har penicillin hemma, jag tar till det starkaste jag har".

Har dock sett en klar förbättring här senaste åren, med veterinärer - särskilt faktiskt unga nya förmågor, som direkt sätter sig på tvären om någon vågar sig på att fråga om streptocillin att "ha ifall att", när veterinären är ute i ngt annat ärende, så ombedes den skriva ut lite när de ändå är där, vilket varit praxis tidigare. Dessa unga förmågor har då faktiskt satt sig på tvären och föreläst för hästägaren om hur man tvättar och håller rent sår UTAN penicillin som egen hemmakur. BRA. Fler veterinärer borde hänga på. Särskilt som sagt med tanke på vad lagen faktiskt säger.

Medicin skriws inte ut hejsan hoppsan. Men de anwänds ibland hejsan hoppsan..!

Jopp det gör det enligt mina erfarenheter - gällande streptocillin.

Senast ändrad:

Hmm det hävs ju ut humanmedicin till höger och vänster av en enkel anledning som tex läkemedelsföretag och tjäna pengar , det har ju tom kommit fram att läkare får procent om dom skriver ut ett visst läkemedel, kan det inte vara något liknande med veterinärer ? *spånar*

Nej, så är det inte. Wi får ingen kompensation alls, men det händer att wi blir bjudna på en macka i samband med läkemedelspresentationer. Jag brukar skriwa ut de mediciner wars representanter ger mig korw på mackan.

Liten spinofftanke, ang streptocillin. Jag har aldrig fått det på recept, men däremot i handen av veterinär, just för att lokalbehandla sår. Jag fick en 'hel bunt' sprutor, och skulle använda streptocillin 1 gång/dag på såret.

Jag gjorde så, såret läkte jättebra. Men sen var vet ute för en annan sak några veckor efter, och vi kom att prata om såret och streptocillinet och jag tyckte att 'jo läkte ju jättefint, men det gick ju bara åt 2 sprutor'. Varvid vet konstaterade att det var ju himla bra att såret läkt, men att jag hade 'underdoserat' streptocillinet rätt rejält om jag behandlat X dagar och hade Y tuber kvar. Det var tydligen meningen att jag skulle använda en hel spruta/dag, och jag använde typ 1/5 spruta.

Och där är ju en sak som är ursvår, veta hur mkt/lite salva man egentligen ska använda, det sägs ju sällan så mycket om dos när man får salva. På sin höjd stryk på ett tunt lager/ett rikligt lager.

Streptocillin är en styggelse och har inte i häststall att göra. Man får wäl tänka på att man hade en helt annan antibiotikapolicy förr, för bara 10-15 år sedan war resistensproblematiken inte alls så problematisk. Klart man slabbade mer då och det lewer wäl kwar hos den äldre generationen weterinärer. Och det är förstås fel.

Streptocillin är eg en intramammarie att anwända lokalt i spenen på en ko med juwerinflammation. Funkar på sår iofs, men anwänds för flitigt aw wissa.

Nej, så är det inte. Wi får ingen kompensation alls, men det händer att wi blir bjudna på en macka i samband med läkemedelspresentationer. Jag brukar skriwa ut de mediciner wars representanter ger mig korw på mackan.

*skrattar högt* (Åt korvdelen).

Men liten halv off topic-fråga. Ibland har ju veterinären sådana där 'halvt färdigtryckta' receptblock. Där läkemedelsnamnet är ifyllt redan. Jag antar kallt att de får dem från läkemedelsbolaget som tillverkar aktuellt preparat. Och har undrat just om de får 'provision' för de skriver ut just det. Men så är det alltså inte?

(Min hemmavet har t ex ett sånt block för flexicam. Iofs skriver han ut det billigaste, så numera är det rheumocam eller hur det stavas, så där 'drabbar' de ju inte djuräg alls.)

Sen tror jag inte så mkt på tur och otur i längden heller om jag skall vara helt ärlig.

I min bok är dom som "ju mer man vet och ju mer man lär sig" dom som har lärt sig att undvika att hästar får skador i tid och otid om man bortser från rena yttre trauman som man inte kan påverka.

Nu pratar jag inte om Alexandra just utan ett rent allmänt bemötande mot dom som tycker att det är noggranna, kunniga och inkännande folk som åker till vet. stup i kvarten för att dom märker direkt att något är fel för grejen är att åtgärda innan det blir fel och då snackar vi kunniga och noggranna folk!!

Jag håller med om perspektivet, som jag skrev förut så handlar det om att förhindra att saker händer, man kan inte kunna allting, men man kan lära sig av sina misstag

Man kan heller inte gardera sig mot allt, men man kan tänka efter före om man redan har erfarenhet av problemet

Jag vet tex åtminstonde två stall där ett flertal hästar fått benen avsparkade.

Ingen tänker - varför hände det här - kan vi förhindra att det händer igen

Ibland har man varit oaktsam, en felplanerad hage, felplacerad grind, för många hästar på liten yta, då kan man ju försöka förhindra att det händer igen

Bara som exempel

absolsut är det så! tänk hur mkt läkemedelsindustrin tjänar nu med den fullständigt obegrundade hysteri dom skapat runt den sk svininfluensan som alla bara måååste vacciner sig mot annars dör man typ.

det är ett jättestort problem att läkare blir påverkade av denna allmäktiga industri och det gäller helt säkert för veterinärer också. piller och pulver och sprutor blir lösningen på alla problem. trots att något så enkelt som VILA skulle räcka.

Att man påwerkas är en sak, men weterinärer får inte procent på den medicin de skriwer ut. Det är ett helt felaktigt påstående. Eftersom apoteket dessutom har monopol på medicinförsäljningen så får weterinärer inte heller sälja medicin.

Allt som anses som mutor, t e resor till kongresser i soligare länder som lm-företag bjuder på, större middagar osw, är förbjudet enligt lag sedan ett antal år.

Korwmackor är nog tillåtet, tror jag.

*skrattar högt* (Åt korvdelen).

Men liten halv off topic-fråga. Ibland har ju veterinären sådana där 'halvt färdigtryckta' receptblock. Där läkemedelsnamnet är ifyllt redan. Jag antar kallt att de får dem från läkemedelsbolaget som tillverkar aktuellt preparat. Och har undrat just om de får 'provision' för de skriver ut just det. Men så är det alltså inte?

(Min hemmavet har t ex ett sånt block för flexicam. Iofs skriver han ut det billigaste, så numera är det rheumocam eller hur det stavas, så där 'drabbar' de ju inte djuräg alls.)

Nej det förekommer inget sånt provisionssystem inom veterinärbranschen.

Såna förtryckta receptblock får man ibland i samband med tex ett informationsmöte då en representant från läkemedelsbolaget träffar personalen på tex en klinik och berättar om företagets nya produkter, någon ny indikation eller nya rön inom deras område. Utbildning alltså. Man får då lite broschyrer om preparatet, doseringslistor, en reklampenna kanske och ibland färdigtryckta receptblock om det är något som ofta skrivs recept på. Just NSAID är ju ett sådant preparat, olika antiparasitära preparat tex mot fästingar är också såna som skulle kunna finnas på förtryckta block. Om veterinären sedan använder detta block är helt upp till honom/henne. Visst, ett sätt för läkemedelsbolaget att göra reklam som säkert kan ge förtjänst till tillverkaren men nån provision finns som sagt inte.

*KL*

Nu är tråden rensad, någon gjorde ett tappert försök att återbörda den i rätt riktning men det lyckades bara en stund. Jag vill utfärda en varning här och nu, kan man inte fortsätta i trådens ämne utan hänfaller sig till att låta den spåra ur så ser jag tyvärr ingen annan råd än att ta bort den.

Boj/moderator

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 875
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar