Receptbelagd medicin

Sv: Receptbelagd medicin

KL

En nog så viktig tråd, men jag skulle bli väldigt förvånad om någon erkände att de slängde till sina hästar receptbelagd medicin utan ordination från veterinär.

Jag kan inte alls hålla med om det.
Hur många här inne har nån gång kletat Steptocillinsalva på ett sår som hästen fått? Ganska många skulle jag tro. Pratade senast med en hästägare idag på telefon som hade en häst med sticksår på bakbenet som hon smörjt med stept i 10 dagar och först idag när det inte ville läka kontaktade veterinär. Ett inte alls ovanligt scenario. TYVÄRR!!!

av ren nyfikenhet, är inte superduperinsatt alls, men socatyl, det är väl inte receptbelagt? det har jag mest förstått är en bra sårsalva för att slippa flugor och djur i såren? har aldrig använt det själv dock så är inte alls insatt.

Socatyl finns inte längre, däremot Socatil som är ett licensläkemedel som i högsta grad är receptbelagt. Det är ett antibiotikum som verkligen inte ska kladdas på alla sår!!

Man kan ju ha en oöppnad tub förvisso. Haken med ögongrejer är att det är väldigt svårt/omöjligt se ett litet hornhinnesår utan infärgning. Och om ett hornhinnesår förblir obehandlat/bara behandlat med en salva mot infektion/inflammation man fick förra sommaren, så kan det bli knas.

Ja visst, men hur har man då fått tag på en oöppnad tub ögonsalva?
Ögon ska tas på allvar! En liten rispa kan bli så mycket värre om det får gå för långt utan rätt behandling.
Jag skulle då aldrig våga behandla ett rinnigt öga utan att färga först för att försäkra mig om att de inte är ett sår. Har sett ett par exempel på när djurägaren fått ut ögonsalva per telefon av veterinär (idiotiskt och olagligt) och 10-15 dagar senare tycker djurägaren att det inte ser så bra ut och söker för det och då är hela hornhinnan "som köttfärs" och blöder.

okej, socatyl socatil, vad som, jag har aldrig använt det på någon av mina hästar så jag visste inte att det var receptbelagt - därav frågade jag, det är så man får reda på saker.

jag är verkligen inte för eget laborerande (vilket jag skrivit i mitt första inlägg) som jag vet att många pysslar med, vet ett flertal som utan vidare eller ordination från vet. "behandlar" med metacam etc lite "bara för att" och blir rädd över att de inte förstår bättre än så.

Jo jag såg att du skrev att du själv inte använt det, men av det du skrev drog jag slutsatsen att det var förekommande i din omgivning att använda det på sår mot flugor o så. Var det fel ber jag om ursäkt. Och givetvis är frågan fri! :)

vanligt förekommande vet jag inte, socatyl eller dyligt har aldrig riktigt varit på tapeten, men jag har aldrig behövt det trots en del rejäla sår så jag hade helt enkelt ingen aning. det var vad jag trodde man hade det till mest, har aldrig ens funderat över det. men som sagt, jag är inte direkt van medicinare förutom på två hästar varav en p.g.a. operation.

JAG skulle aldrig ge ett receptbelagt preparat på eget bevåg annat än i specifikt - veterinärrekommenderade situationer - till någon häst.

Nähää :confused:

Kan du definiera vad du menar med "annant än i specifikt-veterinär rekomenderade situatinoner?? Vet du inte att en veterinär begår tjänstefel om den rekomenderar ett recepbelagt prepparat utan att först IRL undersökt patienten.. (den enskilda individen)

Det verkar framgå att du har både hästar,hundar och katt, samtliga verkar ngn gång ha varit så sjuka att dom på veterinär rekomenmenderade situationer ordinerats receptbelagd medicin. En fråga har du eller haft ngt djur som aldrig ordinerats receptbelagd medicin??

Du skrev i den tråden alla hänvisar till: Jag har faktiskt alltid metacam hemma just för sådana lägen när han tappat sko på betet och jag märker det ett halvt dygn senare. Då hoppar han i princip på tre ben in, och är rejält varm, pulsar och svullen i det benet.

Sedan upptäckte du att det inte va så smart skrivet och i ett senare inlägg "korrigerade" lite, Där skrev du: Det är också anledningen han - på veterinärs inrådan, märk väl - får metacam om han hunnit gå utan sko såpass att han blir sådär grymt halt, svullen och pulsar.

Inrådan,,, det betyder att Vet inte IRL har sett hästen eller diagnosticerat orsaken till hältan men du sätter in metacam på Veterinärens inrådan efter din egen fallbeskrivning vilken kan vara fullständigt felaktig.

Vet du hur mkt du kan förvärra en skada om din fallbeskrivning är felaktig, typ hästen har i samband med tappskon ådragit sig ett hovbensbrott och du sätter in metacam på veterinärens "inrådan". Vet du vilka koncekvenser det senare kan få när det uppdagas till ditt försäkringsbolag och dom vidarebefodrar denna info till Veterinära ansvarsnämden. Glöm heller inte att dom kan vägra betala ut ersättning till dig oxå.

Jag känner till att det är mer en regel än undantag att du inte är nöjd förän du fått ett recept i handen och att du är ganska påstridig.

Jag tycker du ska lugna ner dig och sluta med att överanalysera allt till guds förbannelse, det brukar i slutändan inte leda till individens framtida välmående utan ett förkortat levene.

Kram på dig.;)

Kan du definiera vad du menar med "annant än i specifikt-veterinär rekomenderade situatinoner?? Vet du inte att en veterinär begår tjänstefel om den rekomenderar ett recepbelagt prepparat utan att först IRL undersökt patienten.. (den enskilda individen)

T ex 'här är ett recept på XXX, OM såret skulle börja soppa/djuret ha ont/bla bla, så hämta ut det och ge enligt dosering i X dagar'. Eller som med D.s metacam, att ge om jag inte hinner få in honom inom tillräckligt kort tid vid tappsko. En åkomma veterinär sett, och därefter ordinerat. Och sen tyckt att 'omd et händer igen, ge det här'. Dvs just specifika situationer, där det finns en veterinärrekommendation - efter att veterinär sett djuret - i botten.

Det verkar framgå att du har både hästar,hundar och katt, samtliga verkar ngn gång ha varit så sjuka att dom på veterinär rekomenmenderade situationer ordinerats receptbelagd medicin. En fråga har du eller haft ngt djur som aldrig ordinerats receptbelagd medicin??

Jajamensan, flera stycken. Sen, under en hel livstid brukar tyvärr de flesta djur behöva uppsöka veterinären. Kärnfriska stallkatten t ex skadade sig ute (föll och fastnade) i höstas, vilket innebar både veterinärbesök och medicinering. Just sådana saker, sårskador och liknande brukar de förr eller senare få ihop i alla fall någon under sin livstid.

Men både har och har haft t ex katt som enbart träffat veterinär för kastrering och vaccinationer. Och ett antal djur (de flesta tack och lov) som under sin livstid enbart behövt just sådan tillfällig akutmedicinering.

Inrådan,,, det betyder att Vet inte IRL har sett hästen eller diagnosticerat orsaken till hältan men du sätter in metacam på Veterinärens inrådan efter din egen fallbeskrivning vilken kan vara fullständigt felaktig.

Om du läst hade du sett att veterinär i samband med tappsko sett och undersökt hästen, därefter ordinerat metacam, och samtidigt rekommenderat att om samma situation uppstår igen sätt in metacam igen.

Vet du hur mkt du kan förvärra en skada om din fallbeskrivning är felaktig, typ hästen har i samband med tappskon ådragit sig ett hovbensbrott och du sätter in metacam på veterinärens "inrådan". Vet du vilka koncekvenser det senare kan få när det uppdagas till ditt försäkringsbolag och dom vidarebefodrar denna info till Veterinära ansvarsnämden. Glöm heller inte att dom kan vägra betala ut ersättning till dig oxå.

Givetvis kan en annan åkomma misstas, hitills har det inte hänt, men risken finns. Absolut. Den är dock väldigt liten, då det ganska snabbt skulle uppdagas att det här är något annat, och det som då skett 'fel' är att hästen stått på strikt boxvila ett par dagar och fått metacam.

Och nej, jag har inte ändrat. jag har förtydligat, eftersom folk tydligen inte kunde låta bli att feltolka och få ihop att jag har en hel arsenal med extrema mängder läkemedel hemma, som jag helt oberoende av vem det är utskrivet till, för vad, när och hur tutar i första bästa djur helt på eget bevåg. Vilket är ungefär så långt från sanningen man kan komma.

Jag känner till att det är mer en regel än undantag att du inte är nöjd förän du fått ett recept i handen och att du är ganska påstridig.

Då fabulerar du återigen. Antagligen lika medvetet som vanligt.

Ja visst, men hur har man då fått tag på en oöppnad tub ögonsalva?
Ögon ska tas på allvar! En liten rispa kan bli så mycket värre om det får gå för långt utan rätt behandling.
Jag skulle då aldrig våga behandla ett rinnigt öga utan att färga först för att försäkra mig om att de inte är ett sår. Har sett ett par exempel på när djurägaren fått ut ögonsalva per telefon av veterinär (idiotiskt och olagligt) och 10-15 dagar senare tycker djurägaren att det inte ser så bra ut och söker för det och då är hela hornhinnan "som köttfärs" och blöder.

Antagligen just pga förkärleken bland vissa vet att skriva ut för behandling i X - Y dagar. Säg vet skrivit ut för 7 - 10 dagar, en tub räcker i just 7 dagar. Då skrivs två tuber ut, alt två uttag på en tub. Och om då 7 dagar behandlingstid räcker, så är det en tub över.

Eller så har behandling avbrutits av annan häst. Jag hade extremt mycket ögonsalva, av tre olika sorter, kvar efter Kele togs bort t ex. (Som jag iofs donerade till min hemmaveterinär)

Men just ögon är precis som jag skrev innan och du skriver nu helt vansinnigt att 'tro om' själv, iom att man måste färga för att se om det är en hornhinneskada.

Apropå recept generellt förresten, och överflödet av sådana, så har jag SEX outhämtade recept på anslagstavlan. Två av dem är för 'hämta ut om det behövs', t ex 'om såret börjar soppa, så hämta ut det här och ge i X dagar'. De må väl vara okej.

Men sen har jag t ex ett recept utfärdat 2008-12-20, på metacam för katt. Mammas katt som fick en brusten analsäcksböld och jag åkte in med akut. De sövde, tömde osv. Och kom med ett recept på metacam som smärtstillande. Jag sa att jag redan har metacam hemma, efter en annan katt som behandlats med det i oktober. Varvid veterinären tycker 'bra' men att jag 'kan ju hämta ut mer om det inte räcker då'.

DÄR tycker jag många veterinärer slarvar. De har en utmärkt möjlighet att skriva en begränsad giltighetstid för receptet, t ex 1 månad (kanske kortare med?). Skriver de inget är giltighetstiden ett år. Vilket gör att en mindre samvetsgrann djurägare på eget bevåg kan gå och hämta ut receptet 11 månader senare och ge på eget bevåg. (Eller för den delen hämta ut direkt och skaffa sig ett lager hemma).

Och nej, jag har inte ändrat. jag har förtydligat, eftersom folk tydligen inte kunde låta bli att feltolka och få ihop att jag har en hel arsenal med extrema mängder läkemedel hemma, som jag helt oberoende av vem det är utskrivet till, för vad, när och hur tutar i första bästa djur helt på eget bevåg. Vilket är ungefär så långt från sanningen man kan komma.
.

Fast du HAR en hel arsenal hemma, den har du själv räknat upp i förra tråden.
och dina trådar tidigare har förkunnat vitt och brett att du är tjenis med dina veterinärer som känner dig sen länge (är väl pga skadorna på dina hästar), och att du sms:ar/ringer din veterinär mitt i natten tillochmed. Önskar jag hade sparat tråden, men den finns säkert här om man orkar söka.

vet ingen som behandlar sina djur så mycket för ditten och datten som du gör, helt ärligt. allt från metacam pga tappsko, till lugnande pga igångridning. du är UNIK.

Antagligen just pga förkärleken bland vissa vet att skriva ut för behandling i X - Y dagar. Säg vet skrivit ut för 7 - 10 dagar, en tub räcker i just 7 dagar. Då skrivs två tuber ut, alt två uttag på en tub. Och om då 7 dagar behandlingstid räcker, så är det en tub över.
.

fast nyss skrev du om hur noga du var att inte hämta ut recept eftersom du kunde använda det du redan hade hemma. då behöver du ju aldrig använda halva receptet eller hur, om det vore så? :)

Weterinärer får ju nu en gång för alla inte skriwa ut medicin till ett djur utan att ha undersökt det (med undantag för delegerad djursjukwård, ej aktuellt för enskilda häst eller smådjursägare).

Folk som slabbar med antibiotika har jag inte mycket till öwers för; korkat, snålt och idiotiskt. Jag kan förstå att det lockar, men det är absolut inte ok. Socatyl är en fantastisk uppfinning som bjuder till missbruk, men det är ju den kletiga sårskorpseffekten man will åt så warför uppfinner inte någon en liknande, antibiotikafri salwa?

Bruket aw NSAID är inte lika allwarligt, i mitt tycke, äwen om det fel anwänt kan skada den häst som får behandlingen. Är det så farligt egentligen? Förmodligen, för om det släpptes fritt så skulle war och warannan kuse wara dopad, ryttare skulle behandla symptomen istället för att söka efter diagnosen, koliksmärtor skulle maskeras till höger och wänster med katastrofala följder och magsårsfrekwensen skulle öka. Å andra sidan så är ju många hästar dopade ändå, hur ofta hittar man eg en wettig orsak till en hälta och kan man eg rädda den där hästen med tarmwred ens om man ser hur jäkla ont den har? Kanske bättre med en Magnecyl?

Totalt sett, och nu menar jag inom djursjukwården och inte ute i stallet med medicinslattar, undrar jag om smärtstillande inte anwänds på tok för lite? Eller har djur inte lika ont som wi? Som wid benbrottsmisstankar - man ska inte smärtstilla för att häststackarna ska ha så ont att den inte ens tänker tanken att sätta ner det onda benets how. Borde man inte på 2000-talet ha en bättre strategi än så? Borde det inte finnas bättre metoder att snabbt stabilisera och därmed snabbt sätta in adekwat smärtlindring?

Allt hade förstås warit lättare om djuren kunde tala... :idea:

Ursäkta utswäwning, det är morfinet som talar.

DÄR tycker jag många veterinärer slarvar. De har en utmärkt möjlighet att skriva en begränsad giltighetstid för receptet, t ex 1 månad (kanske kortare med?). Skriver de inget är giltighetstiden ett år. Vilket gör att en mindre samvetsgrann djurägare på eget bevåg kan gå och hämta ut receptet 11 månader senare och ge på eget bevåg. (Eller för den delen hämta ut direkt och skaffa sig ett lager hemma).

Rätt och riktigt. Det är weterinärens answar att se till att det inte skriws ut onödig eller onödigt mycket medicin. Å andra sidan sparar många djurägare ett antal tabletter på kartan eller en liten slatt i flaskan och sätter in wid symptom på i stort sett wilken åkomma som helst. Det är swårt att komma åt och det enda som torde hjälpa är upplysning om resistensläget och allwaret i det. Hur många wet eg wad resistens är? Många tror att det är något som drabbar djuret, eller det enskilda djurets bakterier. De begriper inte att bakterierna gör små bakteriebebisar som äwen de är resistenta. Och att barnbarnsbarnen kan orsaka en äcklig urinwägsinfektion hos en tant på Östermalm eller i Karlstad. Eller att den otäcka lilla buggen dessutom kan få för sig att byta DNA eller RNA med en helt annan bakterie, kanske en mysig Salmonella eller snuskig E-coli, och därmed "smitta" sin resistens till andra stammar. Det är inte hästen Brunte som blir resistent mot Ethacillin, det är bakteriestammen Brunte bär på och den har inte för awsikt att stanna hos Brunte för alltid.

Detta gäller förstås bara antibiotika.

Och en hälsning till alla er som anwänder sista slatten i flaskan med örondroppar 6 månader senare när Fido återigen börjar skaka på huwudet: NÖTTER!!!! Gud ware tack för anonymiteten, ni fick jag det äntligen sagt...

Om du läst hade du sett att veterinär i samband med tappsko sett och undersökt hästen, därefter ordinerat metacam, och samtidigt rekommenderat att om samma situation uppstår igen sätt in metacam igen.

OK då har Vet IRL undersökt hästen vid 1:a tappskon och och ordinerat metacam. Har jag fattat rätt???

Samtidigt rekomenderat att om samma situation uppstår igen sätt in metacam igen. Har jag fattat rätt???

I så fall fattar vare sig Vet eller du hur många andra orsaker som kan vara traumat med en "synlig" tappsko.

Det är fullständigt livsfarligt att på eget bevåg sätta in metacam eller annat smärtstillande så snart hästen får en tappsko,, det kan finnas andra orsaker till att den hoppar runt på tre ben och med smärtlindring avsevärt förvärrar den primära skadan.

Jag fattar inte att du som hela tiden överanalyserar inte lyckas analysera basic.

Ser du inte ens själv att denna tråd är skapad utifrån vad du i den andra tråden skrev.

Apropå recept generellt förresten, och överflödet av sådana, så har jag SEX outhämtade recept på anslagstavlan. Två av dem är för 'hämta ut om det behövs', t ex 'om såret börjar soppa, så hämta ut det här och ge i X dagar'. De må väl vara okej.

Jag tolkar det eftersom dom skriver "hämta ut om det behövs" att dom börjar tröttna på ditt eviga ringande om recept hit å dit.

Jag har full förståelse för deras männskliga reaktion, därmed inte förståelse för hur fel dom gör i sitt yrkesutövande.

Socatyl är en fantastisk uppfinning som bjuder till missbruk, men det är ju den kletiga sårskorpseffekten man will åt så warför uppfinner inte någon en liknande, antibiotikafri salwa?.

Fast t ex Tar Plaster, och kanske annan plåsterspray med, ger ju samma effekt vad gäller skydda sår mot flugor? Så eg finns ju där redan alternativet.

Rätt och riktigt. Det är weterinärens answar att se till att det inte skriws ut onödig eller onödigt mycket medicin. Å andra sidan sparar många djurägare ett antal tabletter på kartan eller en liten slatt i flaskan och sätter in wid symptom på i stort sett wilken åkomma som helst. Det är swårt att komma åt och det enda som torde hjälpa är upplysning om resistensläget och allwaret i det. Hur många wet eg wad resistens är? Många tror att det är något som drabbar djuret, eller det enskilda djurets bakterier. De begriper inte att bakterierna gör små bakteriebebisar som äwen de är resistenta. Och att barnbarnsbarnen kan orsaka en äcklig urinwägsinfektion hos en tant på Östermalm eller i Karlstad. Eller att den otäcka lilla buggen dessutom kan få för sig att byta DNA eller RNA med en helt annan bakterie, kanske en mysig Salmonella eller snuskig E-coli, och därmed "smitta" sin resistens till andra stammar. Det är inte hästen Brunte som blir resistent mot Ethacillin, det är bakteriestammen Brunte bär på och den har inte för awsikt att stanna hos Brunte för alltid.

Detta gäller förstås bara antibiotika.

Och en hälsning till alla er som anwänder sista slatten i flaskan med örondroppar 6 månader senare när Fido återigen börjar skaka på huwudet: NÖTTER!!!! Gud ware tack för anonymiteten, ni fick jag det äntligen sagt...

Är det svinifluensans uppkomst du här förklarar för det ligger mkt sanning i din forkning.

Socatyl är en fantastisk uppfinning som bjuder till missbruk, men det är ju den kletiga sårskorpseffekten man will åt så warför uppfinner inte någon en liknande, antibiotikafri salwa?

En sådan salva skulle inte fungera på aktiva överben.

Nej, jag talar om antibiotikaresistensen, grisens flunsa är ett wirus och jag warken forkar eller skedar.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 875
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar