Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
En nog så viktig tråd, men jag skulle bli väldigt förvånad om någon erkände att de slängde till sina hästar receptbelagd medicin utan ordination från veterinär.
av ren nyfikenhet, är inte superduperinsatt alls, men socatyl, det är väl inte receptbelagt? det har jag mest förstått är en bra sårsalva för att slippa flugor och djur i såren? har aldrig använt det själv dock så är inte alls insatt.
Man kan ju ha en oöppnad tub förvisso. Haken med ögongrejer är att det är väldigt svårt/omöjligt se ett litet hornhinnesår utan infärgning. Och om ett hornhinnesår förblir obehandlat/bara behandlat med en salva mot infektion/inflammation man fick förra sommaren, så kan det bli knas.
JAG skulle aldrig ge ett receptbelagt preparat på eget bevåg annat än i specifikt - veterinärrekommenderade situationer - till någon häst.
Kan du definiera vad du menar med "annant än i specifikt-veterinär rekomenderade situatinoner?? Vet du inte att en veterinär begår tjänstefel om den rekomenderar ett recepbelagt prepparat utan att först IRL undersökt patienten.. (den enskilda individen)
Det verkar framgå att du har både hästar,hundar och katt, samtliga verkar ngn gång ha varit så sjuka att dom på veterinär rekomenmenderade situationer ordinerats receptbelagd medicin. En fråga har du eller haft ngt djur som aldrig ordinerats receptbelagd medicin??
Inrådan,,, det betyder att Vet inte IRL har sett hästen eller diagnosticerat orsaken till hältan men du sätter in metacam på Veterinärens inrådan efter din egen fallbeskrivning vilken kan vara fullständigt felaktig.
Vet du hur mkt du kan förvärra en skada om din fallbeskrivning är felaktig, typ hästen har i samband med tappskon ådragit sig ett hovbensbrott och du sätter in metacam på veterinärens "inrådan". Vet du vilka koncekvenser det senare kan få när det uppdagas till ditt försäkringsbolag och dom vidarebefodrar denna info till Veterinära ansvarsnämden. Glöm heller inte att dom kan vägra betala ut ersättning till dig oxå.
Jag känner till att det är mer en regel än undantag att du inte är nöjd förän du fått ett recept i handen och att du är ganska påstridig.
Ja visst, men hur har man då fått tag på en oöppnad tub ögonsalva?
Ögon ska tas på allvar! En liten rispa kan bli så mycket värre om det får gå för långt utan rätt behandling.
Jag skulle då aldrig våga behandla ett rinnigt öga utan att färga först för att försäkra mig om att de inte är ett sår. Har sett ett par exempel på när djurägaren fått ut ögonsalva per telefon av veterinär (idiotiskt och olagligt) och 10-15 dagar senare tycker djurägaren att det inte ser så bra ut och söker för det och då är hela hornhinnan "som köttfärs" och blöder.
Och nej, jag har inte ändrat. jag har förtydligat, eftersom folk tydligen inte kunde låta bli att feltolka och få ihop att jag har en hel arsenal med extrema mängder läkemedel hemma, som jag helt oberoende av vem det är utskrivet till, för vad, när och hur tutar i första bästa djur helt på eget bevåg. Vilket är ungefär så långt från sanningen man kan komma.
.
Antagligen just pga förkärleken bland vissa vet att skriva ut för behandling i X - Y dagar. Säg vet skrivit ut för 7 - 10 dagar, en tub räcker i just 7 dagar. Då skrivs två tuber ut, alt två uttag på en tub. Och om då 7 dagar behandlingstid räcker, så är det en tub över.
.
DÄR tycker jag många veterinärer slarvar. De har en utmärkt möjlighet att skriva en begränsad giltighetstid för receptet, t ex 1 månad (kanske kortare med?). Skriver de inget är giltighetstiden ett år. Vilket gör att en mindre samvetsgrann djurägare på eget bevåg kan gå och hämta ut receptet 11 månader senare och ge på eget bevåg. (Eller för den delen hämta ut direkt och skaffa sig ett lager hemma).
Om du läst hade du sett att veterinär i samband med tappsko sett och undersökt hästen, därefter ordinerat metacam, och samtidigt rekommenderat att om samma situation uppstår igen sätt in metacam igen.
Apropå recept generellt förresten, och överflödet av sådana, så har jag SEX outhämtade recept på anslagstavlan. Två av dem är för 'hämta ut om det behövs', t ex 'om såret börjar soppa, så hämta ut det här och ge i X dagar'. De må väl vara okej.
Socatyl är en fantastisk uppfinning som bjuder till missbruk, men det är ju den kletiga sårskorpseffekten man will åt så warför uppfinner inte någon en liknande, antibiotikafri salwa?.
Rätt och riktigt. Det är weterinärens answar att se till att det inte skriws ut onödig eller onödigt mycket medicin. Å andra sidan sparar många djurägare ett antal tabletter på kartan eller en liten slatt i flaskan och sätter in wid symptom på i stort sett wilken åkomma som helst. Det är swårt att komma åt och det enda som torde hjälpa är upplysning om resistensläget och allwaret i det. Hur många wet eg wad resistens är? Många tror att det är något som drabbar djuret, eller det enskilda djurets bakterier. De begriper inte att bakterierna gör små bakteriebebisar som äwen de är resistenta. Och att barnbarnsbarnen kan orsaka en äcklig urinwägsinfektion hos en tant på Östermalm eller i Karlstad. Eller att den otäcka lilla buggen dessutom kan få för sig att byta DNA eller RNA med en helt annan bakterie, kanske en mysig Salmonella eller snuskig E-coli, och därmed "smitta" sin resistens till andra stammar. Det är inte hästen Brunte som blir resistent mot Ethacillin, det är bakteriestammen Brunte bär på och den har inte för awsikt att stanna hos Brunte för alltid.
Detta gäller förstås bara antibiotika.
Och en hälsning till alla er som anwänder sista slatten i flaskan med örondroppar 6 månader senare när Fido återigen börjar skaka på huwudet: NÖTTER!!!! Gud ware tack för anonymiteten, ni fick jag det äntligen sagt...
Socatyl är en fantastisk uppfinning som bjuder till missbruk, men det är ju den kletiga sårskorpseffekten man will åt så warför uppfinner inte någon en liknande, antibiotikafri salwa?