S
SusanneO
Sv: Rävar!!!
Ja, visst kan ett fåtal rävar blir friska igen efter ett skabbangrepp. Men tyvärr får de sällan pälsen tillbaka eftersom huden blivit så skadad av kvalstrenas grävande. Därför skulle dessa rävar ändå duka under i norra Sverige, för de överlever aldrig -30 grader. Möjligtvis att de skulle klara sig i södra Sverige om de har ett bra revir ur födosynpunkt och kan bygga på ett riktigt rejält fettlager. Fettet kan då fungera som kompensation för bristen på päls med att hålla värmen.
gejsa skrev:Tänk vad lustigt eg. Jag såg den här veckan på Animal Planet om just rävar. Där var det en hanne som hade skabb. Hans hår på svansen var avskavd och lite på kroppen var pälsen också borta. Han var ledarhannen och hade två stycken honor som han varje år betäckte. Konstigt nog blev varken honor eller ungar smittade av skabben. Det gick ett år sedan när våren kom så fick man se hannen och honorna igen. Då sa han som pratade att skabben hade försvunnit på hannen. Konstigt va? Jag trodde faktist när skabben hade kommit så långt som det hade gjort på honom att han aldrig skulle klara sig. Jag blev arg att dom överhuvudtaget hade gjort en film om rävarna när dom såg att hannen hade skabb. Jag trodde nästan att det skulle sluta med att dom skulle visa att alla dog i skabb på vintern. Så jag blev glatt överraskad.
Ja, visst kan ett fåtal rävar blir friska igen efter ett skabbangrepp. Men tyvärr får de sällan pälsen tillbaka eftersom huden blivit så skadad av kvalstrenas grävande. Därför skulle dessa rävar ändå duka under i norra Sverige, för de överlever aldrig -30 grader. Möjligtvis att de skulle klara sig i södra Sverige om de har ett bra revir ur födosynpunkt och kan bygga på ett riktigt rejält fettlager. Fettet kan då fungera som kompensation för bristen på päls med att hålla värmen.