Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?
Vem citerar du? Jag har aldrig påstått att min svärmor skulle tycka mindre om min son än om hans kusin. Så låga tankar har jag inte om henne :smirk:
Lugn och fin nu.
Egentligen förde jag diskussionen vidare från de första svaren du fick och kommenterade dethär fenomenet i allmänhet, inte din specifika situation, även om din situation var ursprung till tråden. Om du ser vad jag har skrivit så är det mestadels kommentarer till svaren som jag spann vidare på.
Min teori är att allt sånthär bottnar i syskonavund.
Men syskonavund är något som finns väldigt djupt inom oss, och ofta inte ens på medveten nivå, även om den hela tiden färgar våra tankar och känslor.
Orsaken till att jag tror så är att jag har sett den dynamiken i min egen familj. Och jag avskyr det.
Jag föreslår för ett syskon att det handlar om häns förhållande till våra föräldrar, men hän skäller bara ut mig istället och dessutom drabbas förhållandet mellan syskon och syskonbarn negativt av att mina syskon berghårt förnekar att det kan ligga syskonavund bakom. Det blir liksom ingen rak kommunikation då det jämt ligger nån bitterhet och gror nånstans. Än är det det ena syskonets barn som har blivit förfördelat, än är det det andra syskonets barn. Än är det nån som "efter vad jag har hört" har fått mycket pengar till sin examen medan vår unge bara fick si och så. Än är det andra orättvisor. Jag lovar dig att det blir väldigt, väldigt störande till slut.
Varför kan man inte bara lägga sånthär bakom sig och se framåt? Vara nöjd med det man har? Varför måste man knyta sin lycka till hur andra människor gör/inte gör?
I min familj är det så att äldsta och yngsta barnet har de minst komplicerade relationerna till våra föräldrar. Mellanbarnen har väldigt komplicerade relationer, både till föräldrarna och syskonen. Något som jag tror är rätt vanligt. Och då blir mellanbarnen dessutom störda på att äldsta och yngsta barnet inte har samma traumatiska inställning till föräldrarna... *suckar*
Ett exempel är att ett av mina syskon tycker att vår mamma har förstört häns liv, för att hon är så känslokall och inte bryr sig.
Jag ser det som att vår mamma alltid har varit lite av en ensamvarg, både allmänt socialt sett och hemma i familjen. Hon bara är sån, big deal. Jag accepterar henne som hon är, för jag kan ändå inte ändra på henne. Medan mitt syskon stångar huvudet i väggen år efter år, för hän skulle vilja att verkligheten såg annorlunda ut.
Just mellanbarnen i vår familj bevakar svartsjukt alla gåvor som överräcks inom familjen. Äldsta och yngsta syskonen "är bara med". Gissa om det tär på våra föräldrar när de verkligen försöker vara rättvisa, men det aldrig duger.
Såja, dagens bikt.