rätt, fel eller fjasko?

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
ni som såg V75 idag, har bara en fråga: vad tyckte ni? skulle man ha ställt in? det jag reagerade mest på var hur dåliga kuskarna är på linjestart! jag menar, åtta åringar gör de bättre! visst förutsättningarna dåliga men hur svårt är det att köra på ett led och ingen får köra förbi åttan? de ska de väl klara av utan att startbilen ska behöva vara med och störa!

vad tycker ni? var det rätt att de körde tävlingarna eller var de fel?
var de ett fjasko?

Sv: rätt, fel eller fjasko?

var ej på plats, så jag kan inte bedömma om loppen skulle köras eller inte (men vi fick ju två segrar till stallet, så jag får väl säga att dom skulle köras... :bump: ) däremot tycker jag att starten i V75-4 var fiasko! Jag menar, kan inte bilen accelerera i första starten kan den ju knappast göra det i den andra heller... bara för att vingarna inte är ute då blir det ju inte bättre... :confused: Nä, där skulle de helt klart kört "riktig" linjestart tycker jag, utan bilen! Annars verkade det mest vara ett lotteri...

ja verkligen! men jag tycker att kuskarna ska gå en kurs i hur man gör en riktig linjestart. Ettan ska INTE vara före åttan! som den va idag...ca 40m längre fram :) bilen komplicerade ju det hela lite mer men de borde kunnat göra en bra linjestart ändå, fast jag fattar att de tog chansen att få så bra spår som möjligt när de visste att starten skulle släppas i vilket fall....

jo, men nu skulle dom ju köra efter bilen, inte efter 8:an. Håller ändå med om att det såg ut som om ettan tog en ganska fin tjuvstart...

Om du tänker på lopp 4 a ..så skulle bilen vara master ..1an har ingen chans att se vart 8 an är. DET loppet/starten skulle ha varit omstart..

Avd 4 var ju ett rejält fiasko. F_n bilen hann ju inte undan så att en av dom betrodda galopperade... kan tänka att jag hade varit "ganska" arg om det varit min häst... Måldomaren hade nog fått träffa en av mina dåliga sidor...

Riktig skandal att de släppte iväg V75-4. Fyran hade ju inte en chans. Och vart skulle åttan ta vägen om den laddar från start. Oj, det står en bil i vägen... Det är ju livsfarligt.

Antagligen trodde de väl att det skulle bli bättre utan vingar bara för att det blev det sist när det var storm, men det var ju sörjan som var problemet idag + vinden. Men när de sen körde nästa bilstartslopp som linjestart (lopp 11), så tycker man ju att de borde ha blåst för omstart i V75-4 också.

Dom borde ställt in (inte för att dom någonsin skulle göra det men i alla fall)
Det är ju livsfarligt både för häst och kusk. Om bilen inte får fäste vad händer då med sulkyns däck i doseringen?? Tänk om den glider lite och rätt in i en annan häst eller vagn eller något? LIVSFARLIGT!!
Och dom som körde måste ju vara helt borta!! Att dom ens går med på att köra under sådana förutsättningar, vad tänker dom på?????

MoonFlight skrev:
Dom borde ställt in (inte för att dom någonsin skulle göra det men i alla fall)
Det är ju livsfarligt både för häst och kusk. Om bilen inte får fäste vad händer då med sulkyns däck i doseringen?? Tänk om den glider lite och rätt in i en annan häst eller vagn eller något? LIVSFARLIGT!!
Och dom som körde måste ju vara helt borta!! Att dom ens går med på att köra under sådana förutsättningar, vad tänker dom på?????

Att sulkyns däck(sulkyn) skulle glida i snön är minimal..Det är skillnad mellan en bil .den skunker.Det var därför den inte kom ifrån hästarna i aktuella lopp.Sen är det skillnad om det är is ..då är det livsfarligt.Det som gjorde det farligt igår var vinden och den täta snön som föll.Men visst jag kan hålla med dig om tävlingarna inte skulle ha fortsatt igår. på tanka med omstädigheterna

Att dom hade tävlingarna igår var för att dom hade frågat tränarna /kuskarna (alla inblandade)vad dom tyckte .....Antagligen så var det inte så farligt innan tävlingarna.
Sen ,,tyvärr så ställer inte atg in v75 tävlingar "bara så där" ...det handlar inte om att gå back med några hundra kronor ...utan det handlar om miljarder.

pratade med jobbkompisen som var nere med starthäst. Hon hade fått glasögonen och visiret av Thomas innan segerdefileringen för att gå och spola av dom, han hade inte kunnat ha på dom för man såg ingenting. och detta var i lopp 3!!! :mad: som sagt, ren tur att ingen olycka hände!

*lånar knapp*

Det borde absolut varit omstart i V75-4 när de försökte göra linjestart med bilen som master, istället borde de kört utan bil med åttan som master. Jag tycker att kuskarna (lärlingar) löste det väldigt bra när bilen inte kom undan i start 1. Det är inte så lätt med laddade hästar och inte så rutinerade kuskar och en bil som inte släpper fältet...

Jag var inte där men tycker inte att tävlingarna skulle ställts in. Visst var sikten dålig men inte katastrof. Då fanns det större anledning att ställa in förra gången det var V75 på Jägersro då stormen flytttade hästar i sidled på upploppet mot slutet av dagen. När det är dåligt väder är det ofta svårt att se, det vet alla som kört lopp. Om några av kuskarna hade tyckt att det var farligt att fortsätta tävlingarna hade de med säkerhet kunnat påverka tävlingsledningen att ta beslut om att avbryta.

Jag säger bara KATASTROF!!

När går pengar före säkerhet?? Nu får dom börja tänka om!

Montéryttare skrev:
När går pengar före säkerhet?? Nu får dom börja tänka om!

Det gör det inte. Jag är övertygad om att kuskarna hade sagt ifrån om de upplevt det som farligt att köra.

Men då hörde du inte på intervjun efter loppen?

Var det Peter som sa att sikten var mycket dålig? Kommer inte ihåg vad han sa mer… intervjuade de fler? Om kuskarna suttit i defileringsvolten innan ett lopp och sagt att nä, här kan vi inte köra så hade det inte blivit fler lopp. Det är skillnad på det och att efter loppen säga att det var dålig sikt. Måldomaren bestämmer men indirekt är det kuskarna, det är de som kan göra den bästa bedömningen, inte måldomaren i sitt torn.

För ett tag sedan var det en tråd här på buke där någon var förbannad för att de inte hade ställt in i tid på Rättvik(?), där trodde de att banan skulle hålla om det blev kallare som väderutsikterna sa men det gjorde det inte. Hur man än gör är det alltid någon som inte är nöjd… Jag tror att det hade varit fler som varit arga om det ställt in tävlingarna från V75-4 i lördags.

solros skrev:
Var det Peter som sa att sikten var mycket dålig? Kommer inte ihåg vad han sa mer… intervjuade de fler? Om kuskarna suttit i defileringsvolten innan ett lopp och sagt att nä, här kan vi inte köra så hade det inte blivit fler lopp. Det är skillnad på det och att efter loppen säga att det var dålig sikt. Måldomaren bestämmer men indirekt är det kuskarna, det är de som kan göra den bästa bedömningen, inte måldomaren i sitt torn.

För ett tag sedan var det en tråd här på buke där någon var förbannad för att de inte hade ställt in i tid på Rättvik(?), där trodde de att banan skulle hålla om det blev kallare som väderutsikterna sa men det gjorde det inte. Hur man än gör är det alltid någon som inte är nöjd… Jag tror att det hade varit fler som varit arga om det ställt in tävlingarna från V75-4 i lördags.

Om det är en SEX6 sekunder dålig bana så, bara det är för dåligt...

Det är alltid nån som klagar, det är sant men tänk om olyckan hade varit framme.. då är det lätt o vara efterklok.. Näää inte bra...

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 675
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 645
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 422
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025