Rasval till lydnad

Sv: Rasval till lydnad

Jasså? Nu blev jag nyfiken för jag trodde det var en av få som inte var det, eller är det mer mentalt snarare än utseendemässigt? Sneglar själv åt deras håll om jag vill ha riktig brukshund så jag ser gärna exempel på vad som skiljer;)

Mest mentalt. Många utställningsavlade belgare är rena skräpet mentalt. Bara att surfa runt på nätet, kolla MH-statistik osv så har du svart på vitt. Skotträdsla, sociala rädslor etc. Bruksvarianten har oftast mindre päls, bredare skalle m m o går därför inte så bra i utställningsringen.

Min moster har en malle, väldigt trevlig hund om än lite galen ;) (en arbetsmaskin såklart). Inga oförklarliga rädslor eller något sådant. Man får väl (som alltid vid köp av hund) vara nogrann med valet av uppfödare.

Man "hör" ju dessutom så mycket i hundvärlden ska man avstå varje ras för att någon hört nått dåligt om den rasen så lär det väl inte bli nå raser kvar tillslut. Bättre att fatta sig en egen uppfattning än att gå på vad folk hört.

Hon kanske har en bruksmalle? Skillnaden på en bruksmalle o en utställningsavlad grönis el terv är oftast som natt o dag. Det är en enorm skillnad på mentalitet i belgarrasen, från bästa tänkbara till sämsta tänkbara... En bruksmalle kan vara lite too much för lydnad men bruksavlade tervar o grönisar är ofta kanon i allt utom skyddet.

Nån av de Belgiska vallhundarna kanske?

Absolut inte.

Jag litar inte en sekund på dessa hundar och blev dessutom biten av en terv för ett par år sedan.

Att kunna ta hem gäster med barn, åka bort och lämna hunden hos bekanta eller ge husnyckeln till en nära vän över dagen trots att hunden är hemma ska inte innebära några problem. Jag vill ha en hund som välkomnar människor oavsett om det är hemma eller på en neutral plats.

Jag vet att dessa kriterier inte är helt självklara för en rottweiler, men har noggrant diskuterat med ett par tänkbara uppfödare hur deras hundar skulle reagera i sådana situationer. De har inte linjer med vakt i utan skulle nog påstå att dessa hundar var lika trevliga som en välkomnande retriever.

Har idag talat med tre till uppfödare till labradorer. Två med utställningslabbar varav en även hade flera hundar meriterade inom lydnad. Aktiva och något nättare labbar, dock inom utställningsmått. Hur mycket motor är det i den mest aktiva showlabben man kan hitta? Jämför gärna med en flatte?

Talade även med en uppfödare med DP-inriktning. Jag sa ärligt att jag trodde att man mest fick "mellanmjölk" genom sådan avel, det vill säga hundar som inte är speciellt bra på något. Dock måste jag säga att hon hade mycket vettigt att säga och hennes hundar hade mycket meriter inom båda grenarna. Hur ska man tänka gällande DP? Jaktlabbarna tycker jag ju blir för små i kroppen, medan showlabbarna blir för stabbiga. Hur blir ett mellanting?

Alltså, skit i storleken och köp dig en tollare! :D (Jag är väl aldrig partisk? NÄÄÄ)

Jag känner väldigt varmt för tollare! En vän har en fantastisk tik som arbetar suveränt i agility! Men det är en för liten hund... tyvärr!

Du får väl åka och kolla på hennes hundar helt enkelt?! Rottisen kan ju jag som sagt rekommendera, då jag tycker den har det du efterfrågar. Tror att en rottis har mer drag i sig än en icke jaktavlad labbe. Och jag uppfattar att det är en väldigt glad ras, som är väldigt välkomnande och positiv mot människor.

Du får väl åka och kolla på hennes hundar helt enkelt?! Rottisen kan ju jag som sagt rekommendera, då jag tycker den har det du efterfrågar. Tror att en rottis har mer drag i sig än en icke jaktavlad labbe. Och jag uppfattar att det är en väldigt glad ras, som är väldigt välkomnande och positiv mot människor.

Tja att åka 60 mil enkel resa för att "åka och kolla på deras hundar" känns kanske lite mycket begärt i nuläget?! Här i närheten finns det inte speciellt mycket seriösa uppfödare så det är inte bara att åka tyvärr.

Har nu även varit med en grupp (3 tikar, 2 hanar) rottisar ute i skogen! Kenneln hade lite träff och tränade, väldigt nyttigt att se.

Ähh, undanflykter ;). Skarevasåskareva? Nä, skämt åsido. Jag förstår dig. Jag kan iaf varmt rekommendera en Rottis från en bra uppfödare till dig, det finns de med rejält drag under tassarna. Ska och hälsa på en imorgon faktiskt, hon har lika mycket driv som vilken bruksschäfer som helst och är liten och nätt :). Så det finns...

Var bor du?

Jag haller med ... Jag har aldrig jobbat med en hund forut och har aldrig haft problem med min (avlad med mycket jakt och forsvar 'drive') rottis. Hon VILL gora ratt och vara till lags och jag haller henne slim sa hon ar snabb och vig som en iller.:p

Ähh, undanflykter ;). Skarevasåskareva? Nä, skämt åsido. Jag förstår dig. Jag kan iaf varmt rekommendera en Rottis från en bra uppfödare till dig, det finns de med rejält drag under tassarna. Ska och hälsa på en imorgon faktiskt, hon har lika mycket driv som vilken bruksschäfer som helst och är liten och nätt :). Så det finns...

Var bor du?

Visst finns det hundar av alla raser som är mer än de flesta andra men Rottisarna kan både vara tröga och framförallt värmekänsliga. Det går åt många liter kallvatten för en del att arbeta en sommardag.

Om det är viktigt för dig att komma upp i elitklass i lydnad så ska du nog hålla dig i grupp 1. Är det brukslydnad och något av specialmomenten som hägrar så gå gärna över och titta på Rottweiler, Beauceron och Hovawart. Några hundar som jag tycker verkar vara på frammarsch i brukset är Holländarna. Mycket fart och will-to-please i dem. Hur de är i lydnaden vet jag inte riktigt men kan tänka mig att det är som en Malle. Vill du inte låsa dig till en gren utan ha chans att lyckas i lydnad och bruks så är det bara att läsa statistiken och skaffa en Schäfer. :d

Dar jag bor ar det ungefar som Svensk sommar (18-28*C dagtid och 10-18*C nattetid) Mars till May och igen October - December. Sommar manaderna ligger vara temperaturer mellan 30-40*C dagtid och 20-28*C som kallast nattetid. Min Rottis fodrar lite mer "pamper" under sommaren (Juni-Augusti) da hon garna blir langsam (fast hon loper da med) och varm. Resten av aret far hon som en iller och springer och hoppar outtrottligt. Pa vintern (-1-2*C - +15*C) har hon sadan fart att jag inte hinner med.:p

Dar jag bor ar det ungefar som Svensk sommar (18-28*C dagtid och 10-18*C nattetid) Mars till May och igen October - December. Sommar manaderna ligger vara temperaturer mellan 30-40*C dagtid och 20-28*C som kallast nattetid. Min Rottis fodrar lite mer "pamper" under sommaren (Juni-Augusti) da hon garna blir langsam (fast hon loper da med) och varm. Resten av aret far hon som en iller och springer och hoppar outtrottligt. Pa vintern (-1-2*C - +15*C) har hon sadan fart att jag inte hinner med.:p

Som jag skrev så är ju alla individer men det är ganska känt att Rottisar är värmekänsliga och att det inte är ovanligt att man häller kallvatten över dem innan man ska in på lydnadsplan på sommaren. Hovawarten är det likadant med. Vissa individer kan arbeta hur varmt det än är men det är inte ovanligt att de är sega när det blir varmt. Om nu TS ska ha en hund som har mycket motor, kvick och will to please och nå till Elit i lydnad så är inte en renodlad brukshund det första man väljer. På beskrivningen låter det som en Belgare, Holländare eller det som TS dissar, en border eller Aussie.

Och då får man väl ta det som ligger närmst till hand, liksom. Någon ras som både funkar till vänstervarv och har möjlighet att ta sig till elitlydnad. Men det man ska vara medveten om är ju att t.ex. en Rottis eller Hoffe kräver mer jobb för att ta sig dit, då de ÄR självständiga hundar. Och vill man både ställa och ha en hund med will to please, finns det ju inte så många att välja på, särskilt när TS har väldigt bestämda åsikter (;)). Det är ju liksom Rottisen, Hoffe, Beauceronen som finns. Och ingen av dessa är väl ett "säkert kort" när det gäller att satsa på elitlydnad.

Absolut inte.

Jag litar inte en sekund på dessa hundar och blev dessutom biten av en terv för ett par år sedan.

Att kunna ta hem gäster med barn, åka bort och lämna hunden hos bekanta eller ge husnyckeln till en nära vän över dagen trots att hunden är hemma ska inte innebära några problem. Jag vill ha en hund som välkomnar människor oavsett om det är hemma eller på en neutral plats.

Mina tervar är hemma hos en dagmamma på dagarna när jag jobbar. Där kan det vara upp till nio barn samtidigt, från åldrarna ett till tolv. Jag har sex syskonbarn varav tre av dem inte är särskilt hundvana och kan bli lite mycket ibland. Inga som helst problem med varken åtta åringen eller valpen.

När inte dagmamma kan ha dem så brukar det komma hem någon till oss under dagen, inga som helst problem det heller, de blir bara glada. De är båda väldigt sociala och speciellt den stora är alldeles tokig i alla människor.

Så om man tänker igenom lite vilken uppfödare man vill ha så borde inte det behöva vara några problem. Mina kommer från två olika uppfödare.

(tilläggas bör att jag inte känner några andra tervar än mina egna, men att min gamla är mycket stabil och trevlig och att lillan har alla förutsättningar för att också bli en mycket trevlig vuxen hund.)

Och då får man väl ta det som ligger närmst till hand, liksom. Någon ras som både funkar till vänstervarv och har möjlighet att ta sig till elitlydnad. Men det man ska vara medveten om är ju att t.ex. en Rottis eller Hoffe kräver mer jobb för att ta sig dit, då de ÄR självständiga hundar. Och vill man både ställa och ha en hund med will to please, finns det ju inte så många att välja på, särskilt när TS har väldigt bestämda åsikter (;)). Det är ju liksom Rottisen, Hoffe, Beauceronen som finns. Och ingen av dessa är väl ett "säkert kort" när det gäller att satsa på elitlydnad.

Precis! Man ska vara medveten om att ibland får de för sig att "kan själv" är det enda som existerar. Och som det står i texterna när man läser rasbeskrivningen för åtminstone Hovawart; Man måste vara utrustad med en stor mängd humor för att passa e Hoffe. De är avlade för att kunna ta egna beslut och det måste man kunna leva med den dagen man står på lydnadsplan och hojtar "rutan" och hunden står som förstenad och glor på en och ser ut som "det där har jag aaaaldrig hört förut, vad menar du?" Så är det att träna den här typen av hundar!

Har läst igenom tråden nu.
Du vill alltså ha en ras som:

• Fungerar i utställningsringen
    Kan nå elitlydnad
    Inte är för liten

Glömde säkert nåt men men.
Har du kollat något på vit herdehund?
Där har du en hund med "will to please", än är den inte uppdelad i show och bruks (och hoppas att det fortsätter så).
Den har all potential att nå långt inom både lydnad och bruks med rätt förare. Lagom i storlek.
Den har ju definitivt inte samma syn på människor som flatten, men väljer du rätt linjer och ger den rätt uppfostran från början så är det en mycket trevlig hund!
Den larmar om nåon kommer men tar oftast emot besök med viftande svans.
Är du nyfiken på rasen är du välkommen att fråga på, kan även rekommendera bra kennlar som har bra hundar:)
Rasklubbens sida: www.vitherdehund.com

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 392
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 933
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
347
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka