Rasklubb och uppfödning igen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det verkar puckat av mig att säga att de ägare jag sålt till är fel. Då har jag ju både fött upp en valp som hundköpare inte klarar av och valt inkompetenta hundägare. Alltså kommer jag aldrig använda den ursäkten som nämndes i det inlägget.
Och inte gjort din plikt som uppfödare,man har ansvar efter försäljningen att utbilda o stödja/leda köparna i rätt riktning.

Just ja, det var du som förnekade exteriöra problem inom den rasen ja, det är ju den största skandalen inom SKK-avel ever.

Från början agree on disagree, men det är fullständigt obegripligt hur man kan förneka detta, det är ju i nivå med mopsar och cavalierer. Sedan kan ju dina hundar vara bra, men rasen som helhet var ju på gränsen till förstörd, annars kunde ju FM ha köpt in SKK hundar.

och sedan är du på mig för att jag tycker mentaltester var lite småvärdelösa.

Mitt sista svar till dig.
Och du har missat att @Fetaost är bruks uppfödare,inte räkavlare.

Sammanfattningarna är ju baserade på resultatet av utvärderingarna. Det är användbart för att det är genetiska egenskaper som uppvisas och alltså går att använda för att styra aveln. Den enskilda hundägaren får en djupare förståelse för sin hund och hur den fungerar.

Nej, det är inte olagligt att ogilla bph. Däremot är det oseriöst att avfärda det som trams och istället vilja göra egna tester på sina hundar. Vill du läsa röntgenplåtarna själv också? HD och ED är lika ärftligt som egenskaperna som utvärderas i bph och mh, de hanteras med index på samma sätt i flera raser.

Du får jättegärna beskriva i detalj hur du kommer utvärdera dina hundar, hur du kommer tolka resultatet, hur andra ska kunna tolka resultatet och framför allt med vetenskapligt stöd framföra hur din metod har större träffbarhet än vedertagna metoder som mh och bph. Jag är uppriktigt nyfiken.

Det beror på vilken ras det blir. Jag kommer göra som de flesta, det finns viktigare frågor att kriga om

När jag själv värderar resultat på individnivå, om det inte finns minst säg 10 nära släktingar skulle jag se värdera ett önskvärt resultat hos en amatör högre än motsvarande hos ett proffs. Om en amatör får mindre önskvärt skulle jag fråga hur det går i vardagen, på ett ickedömande sätt. Troligen är hunden i den stora massan av hundar som inte är psykisk sjuk men inte helt bra hundra stabil. Om det nu är ångest är min utgångspunkt att det är en naturlig egenskap hos djur som ska finnas där.

Vad gäller valpar kan man ju inte bestämma över sina sålda djur,men följa det som ägarna låter mig följa.

Avelsdjur, ja all tillgänglig info plus magkänsla. Klart jag skulle läsa det som fanns. Sedan är ju det en chansning, man får ju inte all info, ibland är halvdålig info bättre än ingen

De hundar jag har frågar jag de jag har förtroende för, faktiskt rätt många, och som är ärliga med negativa omdömen, färre och väger ihop detta. Jämför med andra.

Poängen är att däggdjur är för komplexa för sådana tester. Hur djör du nar du letar partner? Skulle ett bph på partners vara till hjälp? (fem faktorstestet) tyvärr tror jag att trial n error är det enda som funkar

Vad ska du skylla på då? Dig själv som skippat testerna eller usel avelsmaterial?

Ja, något fel har jag gjort. Kommer dock bara skippa tester om det inte används flitigt i aveln. Då får jag utvärdera all info. Som när jag hamnade fel i livet med allt fast det såg rätt ut. Det är sällan de enkla svaren som är rätt.

skulle jag se värdera ett önskvärt resultat hos en amatör högre än motsvarande hos ett proffs.
Varför i hela friden då? Det är helt bakvänt och oseriöst.

Om det nu är ångest är min utgångspunkt att det är en naturlig egenskap hos djur som ska finnas där.
Så ångest (inte rädslereaktioner som hanteras väl av hunden eller stress pga under- eller överstimulans) anser du alltså vara önskvärt? Okunnigt.

De hundar jag har frågar jag de jag har förtroende för, faktiskt rätt många, och som är ärliga med negativa omdömen, färre och väger ihop detta. Jämför med andra.
Så du ber hellre om ett antal subjektiva, amatörmässiga bedömningar än utför standardiserade tester som är vetenskapligt utvärderade. Oseriöst.

Poängen är att däggdjur är för komplexa för sådana tester. Hur djör du nar du letar partner? Skulle ett bph på partners vara till hjälp? (fem faktorstestet) tyvärr tror jag att trial n error är det enda som funkar
Nej, poängen är att man hos hundar har lyckats pinpointa egenskaper som faktiskt på alldeles riktigt är genetiska och har hög arvbarhet. Man har även tagit fram tester för att kunna se dessa egenskaper så att man kan styra aveln dit man vill ha den.

Jag är ledsen men om du vill avla seriöst så får du nog börja med att skaffa dig en seriös inställning om hur hundavel fungerar.

Varför i hela friden då? Det är helt bakvänt och oseriöst.

Så ångest (inte rädslereaktioner som hanteras väl av hunden eller stress pga under- eller överstimulans) anser du alltså vara önskvärt? Okunnigt.

Så du ber hellre om ett antal subjektiva, amatörmässiga bedömningar än utför standardiserade tester som är vetenskapligt utvärderade. Oseriöst.

Nej, poängen är att man hos hundar har lyckats pinpointa egenskaper som faktiskt på alldeles riktigt är genetiska och har hög arvbarhet. Man har även tagit fram tester för att kunna se dessa egenskaper så att man kan styra aveln dit man vill ha den.

Jag är ledsen men om du vill avla seriöst så får du nog börja med att skaffa dig en seriös inställning om hur hundavel fungerar.

För att hunden fungerar väl med ngn som är duktig.

Ångest är en biologisk reaktion. Hundar har mindre än hästar. Ångest kommer fram vid otrygghet i vid bemärkelse. Individen ska inte ha lättare än andra men inte heller för svårt att få ångest. Vid hotande situationer är ångest naturligt. Om det är för lite (ovanligt) blir hunden gränslös och tex oaktsam om sig själv. Grejen är att ångest alltid finns. En hund jag äger eller omplacera kan ha lätt till ångest, en hund jag avlar på ska ha svårt till ångest.

Alltså bhp och MH är bedömningsspirter och också åsikter. Vem har sagt amatörmässig, agronom, vet?

Det fanns ju inget önskvärt resultat i testerna?

@Sesca Om du nu vill avla seriöst på glada, sociala och problemfria hundar – varför envisas du med resonemang som hör hemma hos oseriösa valpproducenter som vill ursäkta sina hundars taskiga mentalitet?

Ta till dig och inse att du aldrig någonsin med amatörbedömningar, subjektiva utlåtanden och hemmasnickrade tester kommer att få samma precisa och användbara information om dina hundars genetiska förutsättningar som med mh eller bph.

Allt som inte är bedömt av en utbildad beskrivare i ett test utformat av utbildade etologer är amatörmässigt. Veterinärer kan verkligen inte allting om hundar och deras mentalitet, och inte agronomer heller, så i sammanhanget är dessa absolut amatörer.

Du har missförstått det där med bedömningen. Att det inte finns något godkänt eller inte godkänt eller bra eller dåligt beror på att det är så olika vilka egenskaper man önskar i sin hund och i olika raser. Testet som sådant är verkligen inte en bedömningssport, det har du fått helt om bakfoten.

Jag förstår överhuvudtaget inte din anledning till att du värderar amatörers åsikter och resultat högre än proffs.

Jag säger det igen du behöver inte göra något av detta om du inte tycker det passar dig. Inom sällskapsraser finns knappt några krav alls för att få avla. Det är bara och få ett godkänt på hälsoundersökningarna och tuta och köra. Tyvärr i en del fall.

Jag säger det igen du behöver inte göra något av detta om du inte tycker det passar dig. Inom sällskapsraser finns knappt några krav alls för att få avla. Det är bara och få ett godkänt på hälsoundersökningarna och tuta och köra. Tyvärr i en del fall.
Fast en cocker är ingen sällskapsras. Så med den aveln förstör ts bara.

@Sesca Alltså, ditt resonemang är så oseriöst. Det är som att säga "Min hund verkar ha ont i magen. Jag litar mer på vad min kritiska granne och bonden runt hörnet har att säga om orsaken till det, än vad jag litar på veterinären och testerna den kan utföra."

Antingen är mentalitet viktigt för dig och något du vill ha med i beräkningen i din avel, och då får du ta till dig vetenskapen och redskapen som finns om och för detta. Eller så är det inte speciellt viktigt för dig så länge du själv trivs med dina hundar, men då får du också stå för det och inte tramsa runt med egna utvärderingar som substitut för den äkta varan som faktiskt finns.

Jag förstår öht inte syftet med tråden och frågorna TS ställer i början.
Varför fråga om man inte vill ha svaren?

Som uppfödare behöver man vara sjukt självkritisk till sin avel, nyttja alla avelsverktyg (dvs tester) vara öppen för att förkasta gamla kunskaper och ta in nya, följa med i både rasens utveckling och ny forskning.

Jag finner det mycket märkligt att TS ena stunden tror på forskning och rapporter och i nästa stund förkastar andra som trams. I förra tråden var SKK djävulens påfund. Nu reffereras det hej vilt (dock feltolkat) från material från SKK.

Vill man bli en seriös uppfödare med bra hundar så kan man omöjligt klappa sig själv och sina åsikter medhårs.

@Sesca Alltså, ditt resonemang är så oseriöst. Det är som att säga "Min hund verkar ha ont i magen. Jag litar mer på vad min kritiska granne och bonden runt hörnet har att säga om orsaken till det, än vad jag litar på veterinären och testerna den kan utföra."

Antingen är mentalitet viktigt för dig och något du vill ha med i beräkningen i din avel, och då får du ta till dig vetenskapen och redskapen som finns om och för detta. Eller så är det inte speciellt viktigt för dig så länge du själv trivs med dina hundar, men då får du också stå för det och inte tramsa runt med egna utvärderingar som substitut för den äkta varan som faktiskt finns.

Konstigt bara att jag verkar ha bättre resultat än andra med just ångest. Kanske fö att jag förstår denOch jag frågar gärna grannen om magen om hen har utbildning

Konstigt bara att jag verkar ha bättre resultat än andra med just ångest. Kanske fö att jag förstår denOch jag frågar gärna grannen om magen om hen har utbildning
Nu var ju inte ångest överhuvudtaget poängen med mitt inlägg. Poängen är att de egenskaper som utvärderas i bph och mh inte alls är så flummiga och diffusa som du verkar tro – de är faktiskt både konkreta och genetiska med hög arvbarhet, och det är därför testerna finns!

Men om bonden är "bara" bonde, med agronomutbildning men utan veterinära utbildningar – är dennes åsikter mer värda än veterinären och veterinära tester som är utformade specifikt för ändamålet?

@Sesca Det är ju fint att du förstår ångest, men det krävs ju mer än så för att bedriva seriös avel som premierar en sund mentalitet.

För att avla seriöst och på ett sätt som gynnar rasen så krävs det oerhörd kunskap, inte minst om just avel som sådan och hur mentalitet och hälsa nedärvs. Det finns idag en hel del forskning om detta, som ligger till grund för olika tester och rasspecifika avelsprojekt. Läs på om projektet Mentalt Sund Collie till exempel.

Som sagt – antingen är mentalitet viktigt för dig, och då utbildar du dig i hur det fungerar och hur egenskaper nedärvs och hur de utvärderas och utgår ifrån det. Eller så är mentalitet trots allt inte så viktigt för dig, om du väljer att rata den oerhörda kunskap som finns idag och istället förlita dig på magkänsla och subjektivitet.

Om du strävar efter att faktiskt vara seriös och göra skillnad så är inte det andra alternativet det rätta. Det finns ju uppenbarligen någonstans en vilja att göra ett bra avelsarbete, annars skulle du väl inte starta dessa trådar.

Att du tycker dig veta bäst betyder inte att du faktiskt vet bäst. Lita på den kunskap som finns, som har forskats fram med vetenskapliga metoder helt utan magkänsla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 319
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar