Att det finns situationsbaserade faktorer motsäger inte att testet lockar fram basala, medfödda reaktioner. Du kan låta en främling gå med hunden också om du vill (möjligen blir då momenten lek med ägare och förarkontakt missvisande). Ja, man får gå bph med en hur gammal hund som helst men för att resultatet ska räknas in i rasens statistik får den inte vara äldre än 18 månader.Vad jag vet så accepterar även de forskare som studerat detta att det finns stora situationsbaserade faktorer men att det jämnar ut sig med stora grupper så för större etablerade raser med liknande ägare bör det gå att använda.
Enkelt exempel, bitighet vill du inte ha. Om x visade en hund skulle hunden möjligen ha fått ngn kommentar om ointresserad när testledaren blivit av med handen om ngn annan visade den. Samma sak med en hund som jag visar vingar den nog gå fram till läskiga saker även om den inte skulle gjort det med någon annan.
Jag tycker detta stämmer väl med beteendeforskningen. Du kan möjligen mäta tendensiella utvecklingar och höja intresset för mentaliteten, inte mäta en genetisk kod.
Dessutom är medelåldern för bph 2,5 år, då hinner man påverkar rätt mycket.
Nu vill jag ju inte hålla på med problemhunfar utan med sociala glada hundar. För mig känns det bättre att en tränare med biologisk utbildning lånar min hund och berättar vad hon tycker istället för att hunden och jag springer runt en ny konstig bana som vi gör hela tiden.
Hunden kan säkert uppfatta ett visst stöd av sin ägares blotta närvaro, men testet är som sagt utformat så att ägaren inte påverkar hundens instinktiva reaktioner. Om du tror dig kunna styra hunden i dessa situationer med subtila signaler så tror jag att du kommer bli mäkta förvånad.
Beskrivaren är utbildad och kunnig, och kommer att förmedla sin bild av hunden genom beskrivningen och framförallt efteråt.
Poängen med bph och mh är ju att få fram egenskaper som hunden bär på och som kan föras i arv men som i hundens vardag inte kommer fram lika tydligt eller ens alls.
Om du vill ha sociala och glada hundar så är det ju en väldans tur för dig att även dessa egenskaper är ärftliga och syns på bph