Rasism I HÄstvÄrlden?

P

pompelina

Har nu försökt få tag på medryttare till min vbl valack, men så fort man nämner att han är varmblodstravare så är det helt plötsligt inte intressant! VARFÖR denna låga status? De är väl inte mindre "värda" än andra raser??? Någon som har en teori?:confused:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

en "vild" gissning är att dom är ridfolk?

samma sak när jag säger att jag har en arab och rider dressyr. fast det brukar gå bra för han är ponny ;)
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Nej, de är inte "mindre värda" de är ena rackare på det de är avlade för: trav, dessvärre är de inte lika hajja på traditionell dressyr, eftersom deras kroppar helt enkelt är rätt dåligt anpassade för det. Med detta inte sagt att det inte kan bli en bra dressyrhäst av en varmblodig travare, men det är ju lite som att starta en nordsvensk i ett galopplöp bland fullbloden, liksom inte riktigt samma förutsättningar... Om jag som medryttare till exempel är intresserad av dressyr så skulle jag inte välja en varmblodig travare, på samma sätt som jag inte skulle välja en shire om jag var intresserad av hoppning. Skulle jag bara rida i skogen hade det inte spelat mig någon roll alls. Men om du söker lite i forumen här kommer du nog snart hitta ungefär tre miljarder trådar om detta, och olika liknande ämnen ;)
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Det är deras förlust tycker jag. Om de inte ens provrider din häst för att det är ett varmblod så undrar jag om du missar så mycket.
De tar ju inte ens reda på hur hästen är. Det säger en del om dem som både ryttare och människor.
Hoppas du hittar en bra medryttare till din häst!
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Äh, det är väl bara för att de inte klarar av dem ;)
Det krävs en hel del av en ryttare för att rida till en travare, och alla har inte den kunskapen helt enkelt. Kanske vill en del inte heller lägga ner det jobbet på en häst man inte äger?
Det är bara att leta vidare, förr eller senare hittar du nog någon :banana:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

***knapplån***

Tyvärr är det så att många som skaffar travare som ridhäst inte har den kunskap och erfarenhet som krävs för att omskola hästen.
Många travare har också eftersatt hovvård, illa passande utrustning och andra brister i hanteringen/skötseln.

Det är alltså inte hästens fel att rasen fått dåligt rykte!

Om alla vi som rider travare rider dem i rätt form, har anpassad utrustning, bra hovvård och i övrigt sköter våra hästar rätt så kommer skitpratet att komma av sig med tiden!

Immer
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Sånt här har jag vart med om själv. Men jag har en fjording:(
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Letar själv efter medryttarhäst och måste erkänna att jag inte svarar på annonser där det enbart står varmblod, då jag främst är dressyrintresserad.
Hade nog svarat om det står att hästen t ex är välriden, går lättB dressyr eller liknande. Så skriv lite längre annonser, beskriv hurdan hästen är och inte bara ålder och ras. Skriv vad du vill ha hjälp med, t ex uteritt eller vad du nu önskar. Längre och mer detaljerade annonser som ger mer information är mycket bättre och (tror jag) får fler svar från rätt personer.

Vill tillägga att jag inte har något emot någon hästras som sådan, men letar efter en häst med en viss utbildning, oavsett ras (hoppas ni förstår vad jag menar...).
 
Senast ändrad:
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Letar själv efter medryttarhäst och måste erkänna att jag inte svarar på annonser där det enbart står varmblod, då jag främst är dressyrintresserad.
Hade nog svarat om det står att hästen t ex är välriden, går lättB dressyr eller liknande. Så skriv lite längre annonser, beskriv hurdan hästen är och inte bara ålder och ras. Skriv vad du vill ha hjälp med, t ex uteritt eller vad du nu önskar. Längre och mer detaljerade annonser som ger mer information är mycket bättre och (tror jag) får fler svar från rätt personer.

Vill tillägga att jag inte har något emot någon hästras som sådan, men letar efter en häst med en viss utbildning, oavsett ras (hoppas ni förstår vad jag menar...).

Den jag har ser inte ut som ett varmblod, rör sig inte som ett varmblod och gör dessutom rörelser upp till LA dressyr. Detta har jag skrivit men när det framkommit att han har sina siffror på halsen så är det inte intressant längre!
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

***knapplån***

Tyvärr är det så att många som skaffar travare som ridhäst inte har den kunskap och erfarenhet som krävs för att omskola hästen.
Många travare har också eftersatt hovvård, illa passande utrustning och andra brister i hanteringen/skötseln.

Det är alltså inte hästens fel att rasen fått dåligt rykte!

Om alla vi som rider travare rider dem i rätt form, har anpassad utrustning, bra hovvård och i övrigt sköter våra hästar rätt så kommer skitpratet att komma av sig med tiden!

Immer

håller med dig helt och hållet. :bow:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Har nu försökt få tag på medryttare till min vbl valack, men så fort man nämner att han är varmblodstravare så är det helt plötsligt inte intressant! VARFÖR denna låga status? De är väl inte mindre "värda" än andra raser??? Någon som har en teori?:confused:

När jag letade medryttarhäst tackade jag nej till varmblod, jag har tråkiga erfarenheter av dem och tycker att det är roligare att rida ridhästraser. Det betyder inte att de är mindre värda, men jag personligen tycker att det är roligare att rida andra raser, och eftersom man ändå lägger en del tid och pengar när man är medryttare så är det viktigt för mig att hästen är rolig att rida.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

***knapplån***

Tyvärr är det så att många som skaffar travare som ridhäst inte har den kunskap och erfarenhet som krävs för att omskola hästen.
Många travare har också eftersatt hovvård, illa passande utrustning och andra brister i hanteringen/skötseln.

Det är alltså inte hästens fel att rasen fått dåligt rykte!

Om alla vi som rider travare rider dem i rätt form, har anpassad utrustning, bra hovvård och i övrigt sköter våra hästar rätt så kommer skitpratet att komma av sig med tiden!

Immer

:bow: :bow: WORD!!!:bow: :bow:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Det krävs en hel del av en ryttare för att rida till en travare. Kanske vill en del inte heller lägga ner det jobbet på en häst man inte äger?

Tyvärr är ju problemet att fd. travares begränsningar oftast sitter i ryttaren och långt ifrån alla fd. travar-ägare är såpass duktiga att inte ev. duktiga ryttare som svarar på annaonsen blir den som får jobba "hårt" med hästen...
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Inte prisvärt?

Jag letar medryttarhäst, men inte mer än 1-2 dagar i veckan, så utbudet är litet. Jag är inte särskilt lockad av de varmblod som bjuds ut.

500 kr/månad för en 4-åring, unghästvana krävs.
Jag kan kanske tänka mig en ung häst, men ung + varmblod + betala + att jag får intrycket att ägaren inte kan kompensera min ganska begränsade unghästvana utan själv behöver stöd = nej tack

500 kr/månad för grundriden, stel och komplicerad, travare.
Jag är möjligen rutinerad men absolut inte längre seriöst satsande dressyrrytttarinna, så jag uppfyller inte kraven i annonsen. OM jag satsade skulle jag knappast välja att betala för att få utbilda denna häst.

Jag har funderat på att svara på en snäll och trafiksäker 7-åring, men 500 + reskostnader hemifrån käns lite mycket. Flera annonser (inte bara vbl) från samma stad faller bort på att de inte skriver VAR hästen står uppstallad. De jag kollat hittills har alla stått på fel sida stan, så numera krävs det någor extra för att jag ska bry mig om att kolla...

Ägaren till 10-åringen verkar ha behov av hjälp på oregelbundna tider, jag reser en hel del, okänt stall i samma stad igen...

5-åring, 800 samma stad...

2 st med stall utsatt, fel sida av stan...

Äntligen en på rätt sida om stan, men bara 154 cm och 5 år, 3 dar/vecka ägaren gravid. Accepterar ägaren min längd/vikt och skulle det fungera med min begränsade tid? Har ridit en häst i stallet tidigare och gillade blandningen av ryttare med helt olika inriktning, men ridterrängen är inte mycket att hurra för, och jag vill ju kunna rida ut även när det är mörkt.

Dessutom ett sto, det har jag ridit förut utan att fundera så mycket på det, men jag har nog inte riktigt återvunnit självförtroendet efter arabstoet som inte alls hade samma uppfattning som jag om vad som är normala krav på uppförande och vad som är övergrepp. Det ligger inte för mig att fråga om jag får stå oknuffad i boxen, det kräver jag... Att jag dessutom lyckades klantade till kontakten med ägaren gör inte historien lättare att smälta, så även om det är väldigt ologiskt är det lite extra jobbigt att svara när det gäller ston :o

Efter att ha läst detta fruktansvärda ratande av alla erbjudna hästar blir väl ingen förvånad om jag berättar att det var över ett år sedan jag senast var medryttare? :angel:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Ja visst finns det jättetrevliga varmblod. Jag var på kurs för ett par veckor sedan och tittade på den som red före mig. Jag funderade på vad det ´kunde vara för stam på den som rörde sig så otroligt trevligt, mjuk, taktmässig och var smäcker. Ett väldigt fint litet sto. Jag blev rejält förvånad när jag fick syn på märkningen på halsen.
Det finns många trevliga varmblod. Visa upp dem mera!! Tillslut blir ryktet bättre.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Rent generellt så är det så här: En ridtravare kräver ofta lite rutinerade ryttare, det är är en del jobb med att rida hästen lite grann beroende på hur den är byggd, hur utbildad den är osv. Dessutom är det ju ingen "ren" ridhäst som hoppar högst eller har bäst steg. (inte sagt att travare inte kan)

Och de ryttarna som är tillräckligt rutinerade för de här hästarna är oftast tävlingsintresserad och vill ha en "ridhäst" och inte en travare...

Så rasism vill jag väl inte kalla det, men fördomar finns ju alltid och drar man alla travare över en kant så kräver de flesata en hel del träning och kräver sina ryttare.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Nej, de är inte "mindre värda" de är ena rackare på det de är avlade för: trav, dessvärre är de inte lika hajja på traditionell dressyr, eftersom deras kroppar helt enkelt är rätt dåligt anpassade för det. Med detta inte sagt att det inte kan bli en bra dressyrhäst av en varmblodig travare, men det är ju lite som att starta en nordsvensk i ett galopplöp bland fullbloden, liksom inte riktigt samma förutsättningar... Om jag som medryttare till exempel är intresserad av dressyr så skulle jag inte välja en varmblodig travare, på samma sätt som jag inte skulle välja en shire om jag var intresserad av hoppning. Skulle jag bara rida i skogen hade det inte spelat mig någon roll alls. Men om du söker lite i forumen här kommer du nog snart hitta ungefär tre miljarder trådar om detta, och olika liknande ämnen ;)

Kunde inte sagt det bättre själv :bow:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

För mig egen del bytte jag från varmblod till halvblod för att jag själv skulle kunna utvecklas. Tiden med varmblodet var mycket givande och lärorikt och jag utvecklades mycket med hästen. Men för att komma vidare i min utveckling fick jag byta.

Kan mycket väl idag tänka mig att själv, från scratch, börja om med travare men för min utveckling kan jag se att jag behövde byta.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

jag har ridit två varmblod, den ena hade enbart blivit riden störredelen av sitt liv och var ganska gammal, den andra var bara fyra och tävladesi trav.
den yngre hästen var rejält förstörd i munnen, eller åtminstone hård. försökte med gramantygel på honom och alla möjlgia saker men det var totalt omöjligt. dessutom var han, liksom det äldre varmblodet, fruktansvärt ranglig och saknade alla säkrhet på foten när man red i skogen.
men det typiska jag hörde innan jag red just varmblod var att de var stela, hårda i munnen, och de var varmblod.

så det ligger nog en hel del fördomar om dom bara för att de är varmblod också. men tycker det är svårt och säga annars... av mina föga erfarenheter då har jag aldrig känt dom som ridhästar av det slag jag söker.
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 383
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp