Rasism I HÄstvÄrlden?

Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Nu drar du väl alla över en kam ändå! Jag har sett många araber med stel struttig gång, framför allt i galoppen, men bara för det så anser jag inte att alla araber har det, jag väntar tills jag har sett individen innan jag bildar mig en uppfattning. Det finns alltid avarter i varje ras, misslyckad avel skulle man kunna säga, sedan så kan man göra mycket med gången och utveckla schwungen med rätt utbildning. Min travare har nog schwung så det räcker och blir över och jag känner att vi fortfarande utvecklas tillsammans, vissa saker har han lätt för och andra lite svårare men vi har absolut inte nått gränsen än och om jag ska vara ärlig så tror jag, med risk att bli påhoppad, att dom flesta "gränser" som ryttare når och som ryttaren gärna skyller på hästen beror på ryttaren själv och inte på hästen. Nu menar jag naturligtvis inte att alla hästar kan gå Grand Prix men jag tror att dom flesta hästar (oavsett ras) hos oss hobbyryttare inte når sin maximala kapacitet och detta pga ryttarnas bristande kunskap. Med det menar jag inte att jag själv är någon sorts expert, min häst hade förmodligen nått mycket längre med en skickligare ryttare än mig, men nu får han dras med mig och vi försöker lära oss så mycket vi kan, så att jag förhoppningsvis kan nyttja det på nästa häst :smirk:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Har nu försökt få tag på medryttare till min vbl valack, men så fort man nämner att han är varmblodstravare så är det helt plötsligt inte intressant! VARFÖR denna låga status? De är väl inte mindre "värda" än andra raser??? Någon som har en teori?:confused:


Jag tror det handlar om att "alla vet ju hur travare är" attityden. Jag tycker själv att alla hästar är värda att provas. Och vill man bli medryttare tillräckligt mycket så lägger man sig inte för en travare, om man säger så. Leta på! jag vet att det finns massor av tjejer/killar som vill rida din häst också!:banana:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Idag var jag i stallet och då kom det förbi en tjej ifrån grannstallet och började prata lite. Vi pratar om hästarna och hon frågar
"Men den där svarta, guud vad fin han är!! Är det hoppstam i honom eller?"
Ehum, nää, svarar jag.. Han är helt och fullt varmblodstravare..
"Vaa:eek: ??!! Jaha, oj.. Men han var ju fin ju!":rofl::cool:
Tyckte att det var lite kul..:D
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Har nu försökt få tag på medryttare till min vbl valack, men så fort man nämner att han är varmblodstravare så är det helt plötsligt inte intressant! VARFÖR denna låga status? De är väl inte mindre "värda" än andra raser??? Någon som har en teori?:confused:

Det är synd att dom tycker så, för dom flesta travare har den mest underbar och skönaste traven som i alla fall jag har upplevt.
Och som någon mer skrev så kräver det lite mer av oss "travar ägare"
att få hästen att gå i form, eftersom dom inte är vana vid det i början. Så det är mer "utmaning" att ha en fd travare, tycker jag:D
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Det är synd att dom tycker så, för dom flesta travare har den mest underbar och skönaste traven som i alla fall jag har upplevt.
Och som någon mer skrev så kräver det lite mer av oss "travar ägare"
att få hästen att gå i form, eftersom dom inte är vana vid det i början. Så det är mer "utmaning" att ha en fd travare, tycker jag:D


:bow: :bow::bow:
Håller helt med!!
Mitt varmblod har en underbar trav, mjuk och fin med riktig "schwung"!
Travarna är ju oftast lite stela och är vana vid uppkäkat och inspänt, ja, hela baletten, så det är ju i de flesta fall mycket arbete som ligger bakom en välriden fd travare! Jag har själv jobbat stenhårt med tillridning av mina travare och det har varit minst sagt klurigt många gånger, men den känslan som man får vid framstegen, om än ett litet sådant, är obeskrivlig!!
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Hej!
Det tog tid, men var roligt att läsa igenom den här tråden. Jag har heller inte lyckats hitta någon medryttare till min snälla söta varmblodstravare. Jag börjar dock förstå varför. Jag gick ut med i annonsen att han är oskolad, van vid ryttare (monté), att det inte finns tillgång till ridhus eller paddock. Att ta betalt för att någon vill hjälpa till och få ut honom på en tur då jag själv har ont om tid har det dock aldrig varit tal om. Blåögt trodde jag ändå att det fanns folk som skulle tycka det var trevligt att få rida lite, utan kostnad, på en häst helt utan olater, i all enkelhet. Alla är väl inte så tävlingsinriktade?:(

Jag höll till i ett privat travstall som ung, från skoldagens slut till läggdags, därför känns det mest vant med den rasen. Men att jag har en varmblodstravare idag kanske mest beror på att jag ville pröva monté, jag vet inte:o . Möjligheten finns annars att det hade kunnat bli en annan. Jag är inte tävlingsinriktad, men tycker om att träna hästar. För mig är inte rasen avgörande alls.

Efter att ha läst den här tråden skäms jag lite över att ha en så outbildad häst (som jag tänkt omskola). Han gick på travet till december månad i fjol och tar det idag lite lungnare i traven, går mer avslappnat och i lägre form i lungn trav. Vi skyndar mycket långsamt:angel: , men jag älskar honom och vill jobba mer med honom då jag får bättre med tid. Kommer nu hem sent på dagarna och det är mörkt, jag kan inte heller glömma att jag också är mamma.

Det var värst vad jag skriver. Jag tror jag söker lite bekräftelse. Så fel är vi väl inte. Jag hjälper en vän lite ibland med ett halvblod och i det stallet känner jag att jag blir osäker. Där verkar det bara handla om att få sina hästar i form. Jag har ännu inte sett någon häst där som fått sträcka ut eller göra något annat än gå rejält i form i långsam trav och gallopp.

Det måste väl finnas fler än jag som har andra mål?:confused: I ungdomen hade vi så mycket kul då vi hade gymkhana med dessa travare, red ut och lussade, lekte indianer och tolkade med skidor.:rofl:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Det finns många olika anledningar till att man väljer att ha häst. Allt handlar inte om tävling för alla, utan sammarbetet med en mycket kär vän kan se ut på många sätt. Men att rida hästen någerlunda i form är för att skona den, och bygga rätt muskler för att den ska hålla så länge som möjligt. Men det hindrar absolut inte att man kan få ha det roligt och göra lite bus ibland :).
Jag tycker att du ska rida och ni ska utvecklas som det passar er, det är ju ni två som är ett par, eller hur? ;)
Ulrika
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

:bow: Tack,det var nog det jag ville höra!
Vi (jag och Pollen) skyndar bara lååångsaaamt med utbildningen, men vi trivs ihop.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

jag hittade precis en medryttar häst för knappa 2 månader sedan.. svarade väl på 15 annonser eller så men med krånglande hästägare och lite tråkiga omständigheter (tappade skor, hältor osv osv) så blev det bara en provridning till sist...

en 20 årig farbror.. varmblod och gammal travare.. hade väl tänkt mig ett halvblod (japp fast i det tänkandet trots att jag ridit de mest varierade sorters hästar i mina dagar) eller kanske kanske kunde jag hitta en ny arab :love: att rida.. så blev det dock inte.. för jag åkte och provred och allt kändes bara så toppenbra.

Visst kan han trava väldigt fort.. och han studsar gärna upp och ner om han inte får springa och beter sig lite som en boll emellanåt.. (söta farbrorn älskar att galoppera med :p ) men studsandet var mest mitt fel som höll tillbaks honom lite *för* bra :p - man är väl van vid ett litet krutpacket till arab som även den studsade upp o ned o älskade att springa.

Så jag har hittat en häst som är precis som min gammla *ponny* även om det varken är samma ras, storlek, eller bakgrund.

hästar är personligheter och individer. de förtjänar lika mycket av en chans att bevisa sig oavsett vilken ras det handlar om!

sedan tror jag iof att många med alla dessa fördommar för travare ofta bara är rädda att prova något nytt. Det är ju bara ytterligare en dimmension av ridningen!

vill du bli en bättre ryttare måste du ju prova på lite och ha lite bredd. Det är NYTTIGT att rida olika typer av hästar, det ger dig större förståelse för dessa underbara djur och mer bredd som ryttare.

jag är jätteglad att rida en ridtravare :love: - sega och monotona hästar får jag nog utav den gången i veckan jag rider lektion.. när jag rider ut vill jag ha lite motor och livslust!
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jaså, många köper travare för att budgeten inte räcker till? Tror de som köper travare har en hel del pengar(läs miljoner)
Eller du kanske menade travare som används till ridning? Ja, de är väl inte så dyra. Lika dyra som en skadad eller triangelmärkt ridhäst som ej kan användas för sitt syfte längre.

Vad har travaren för speciell stil? Är mkt nyfiken...

Ja de flesta som köper varmblod som ridhäst vill inte betala en större summa för ett halvblod så de köper varmbloden då de är billiga i inköpspris.
Alla travare (varmblod) jag har ridit har korta kvicka steg och går väldigt hackigt, det är väldigt fult med andra ord. men de är helt underbara hästar, det håller jag med om.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

ojojoj vilken livlig diskution...kul o se va alla skriver..ja har själv en varmblodsvalack på 15 år,170 hög o grovt byggd. kvalade inte in som ung till travet...för stor helt enkelt...o ja älskar den hästen.fördelen me varmblod e att man inte kan hitta mer välhanterade hästar...klapp i r*ven o så går dom in i transporten..klippte min häst förra veckan...stod o sov till och med..aldrig varit nåt me honom...o ja har ridit ALLA möjliga hästar...jobbat på stuteri o tävlat massa olika hästar men aldrig haft en så snäll o omtänksam häst som min varmblodskille...o att han hoppar 1 meters banor o går L:B dressyr ser ja bara som ett stort plus :angel: men d ligger arbete bakom...Så ridtravare i all ära för min del...:banana:
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 383
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp