Rasism I HÄstvÄrlden?

Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Ja som någon innan sa så spårar såna diskutioner ut ofta tyvärr då travfolk blir arga om andra har olika åsikter och kanske inte gillar travare lika mkt som de gör...

men alla får väl ha en egen åsikt?!
vissa kanske älskar varmblod och satsar allt i att utbilda denne till dressyr/hopphäst medans andra bara vill ha en totto att rida ut i skogen på och inte bryr sig lika mkt om hur pass bra den är på att hoppa/gå högre dressyr eller kanske ens galoppera helt rent.

det hjälper inte att skälla och bli arg på en människa som säger att den inte gillar varmblod/fd.travare..den människan kommer ändå inte ändra sin åsikt!
oftast har man ju egen speciell favoritras..sen om man köper fd.travare pga att de kostar lite eller om man älskar den rasen spelar ingen som helst roll! det är helt upp till var och en som individ!

jag ser inte mig själv som en "hästrasist" bara för att jag personligen inte skulle köpa en fd.travare som egen häst...men det är bara för att jag inte passar så bra med den rasen, och har inte lust att lägga ner så mkt tid som det oftast behövs för att lära om en sån häst till att bli en "vanlig" ridhäst..
däremot har jag ridit flera travare och även om dessa inte varit de bäst utbildade( en var direkt tagen från banan och nyligen börjat bli uppsutten på) så har ja tyckt att det var rätt skoj att få rida en annan sorts häst än min egen!

så alla har vi våra favoriter och alla får ha sin egen åsikt! alla hästar är lika mkt värda men det är bara att acceptera att de olika raserna är avlade för helt olika saker!
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Återgår till ursprungsinlägget helt och hållet, varför man tackar nej till en travare som medryttarhäst. Jag har gjort precis det när jag letade medryttarhäst och känner mig uppmanad att svara.

Jag tackade nej för att jag letade efter en häst att utvecklas dressyrmässigt på. Jag ville ha en häst som låg över min egen nivå, så jag letade efter en häst som gick LA-MSV dressyr både rörelsemässigt och formmässigt. Det andra jag letade efter var en häst som var lung och sansad i skogen, som jag kunde sitta och fundera över middagsmaten på i skritt och känna mig säker på i trav och galopp. Mina tidigare erfarenheter av travare är inte överensstämmande med ovanstående, även om jag är fullt medveten om att det finns undantag. Sedan ville jag ha tillgång till ridhus och ridbana, och många som har varmblod har tyvärr inte det eftersom det är mycket skogsridning (vet att det finns undantag, har haft en stallkompis som tränat dressyr och hoppning regelbundet på sin travare).

En annan sak jag faschineras över är hur folk tar betalt för medryttare kontra vilka krav de ställer på dem som blir medryttare (betalar själv 1000kr/månad och tycker det är helt ok för det jag får, så jag är ingen "gratisförespråkare" på något sätt). Om man letar efter en duktig medryttare som är dressyrintresserad, och har en häst som inte kan så mycket (kanske utb LB och bär sig LC-LB) så kan man inte ta lika mycket betalt som någon som kan erbjuda "mer" i hästväg, alternativt så får man nöja sig med dem som inte räckte till vid provridningen av de duktiga hästarna. Pris kontra efterfrågan helt enkelt, oavsett ras.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

*nu lånar jag bara knappen*
Om ni går in på länken som jag satte in tidigare,kan ni se själva att varmblods travare verkligen kan!
Tala då om ni "tvivlare"att varmblod inte kan trava och galoppera rent,Säga till HAN på bilden där som rider dressyr att hans häst inte är avlad till att kunna gå sådär!Hans häst skall gå med huvudet uppe skyarna.Eller varför inte standard frasen.Han/hon är fin för att vara travare.Att omskola en travare tar tid,om man inte kan det själv så tar man hästen till rillridning/omskolning,så att hästen kommer till ens egen nivå.När den väl är där är det viktigt att rida för en instruktör som kan hjälpa er på fortsatt väg.
Även de ryttare ,som "bara"vill ha en skogsmulle,hoppas jag att de tar hjälp av en instruktör så att de kan rida hästen korrekt så att han/eller hon håller många år.
Min mamma har varit uppfödare på Schäfer hundar.
När jag köpte en Rottweiler hane med ett "skönhets"fel,han hade en vit fläck på bröstet.Mamma ifrågasatte varför i hellskotta jag köpte en hund med "skönhetsfel".hon sa att sådana hundar borde avlivas vid födseln.Jag anser att min mamma inte är en djurvän och vi diskuterar aldrig avel eller djur för den delen.
Hästar ,hundar,katter är för mig individer.Nu när jag fått Christo(en varmblodstravare)har jag fått höra hur jag kunde va så dum att skaffa mig en travare till!?men också fått höra när de sett han röra på sig att"men gud vilken tur du har som fått tag på en (häst)varmblodstravare,som lyfter så fint och har sååå fina steg,inte undra på att han inte platsade för travet."
Oj då nu vart det en novell:crazy:
Nu är detta endast min åsikt och respekterar att andra har sin egen.
Men jag har också rätt att tycka att den som tycker att Varmblodstravare är bara avlade för att gå framåt och inte kan nå annat "snackar rappakalja"Och att de inte är på "riktiga Djurvänner"
Det är väldigt lätt att skaffa sig en häst som kan allt och man har en häst att "visa"upp titta vad jag kan!!! Men om man skaffar sig en travare från banan som man på ett eller två år får upp i klass Lc eller Lb,det tycker jag är en bedrift!!!
Nu är det egentligen Kallblodstravare som ligger mig närmast om hjärtat!!
När jag ser en Häst Kallblod/varmlods travare gå i fin form,gör sina öppna/sluta galant...Då rinner tårarna!! VACKRA HÄSTAR ÄR VACKRA HÄSTAR det.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Är Man Lika Mycket "Hästrasist" Om Man Som Travkusk/Ägare Till Travhästar Inte Väljer Ett Halvblod Och Träna Till Travet?

Är Man Lika Mycket "Hästrasist Om Man Inte Väljer Ett Kallblod Att Starta Galopp Med Tillsammans Med Fullbloden?

Är Man Lika Mycket "Hästrasist" Om Man Som Elitryttare I Hoppning Inte Väljer En Ardenner?

:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jodå, halvblod är en ras. Ursprungligen var halvblod en korsning där ena föräldern var fullblod, men numera räcker det om båda föräldrarna är halvblod för att avkomman ska kallas halvblod.

Däremot är varmblod ingen ras. Varmblod är en av de tre huvudgrupperna av hästraser - de övriga två är kallblod och ponny.

Immer

Ursäkta men det där förstod jag nog inte...:confused: vill nog påstå att det fortfarande är korsning då det (ofta) förekommer att ena föräldern är fullblod (alltså galoppör, varför de ska ge högre status än travare förstår jag inte heller...)och de är väl ALLTID så annars att om båda föräldrarna är halvblod så blir fölet det med (likaså arab, welsh eller vad det nu månne vara! ;) )

Ja vbl är en grupp men om en häst är vbl travare men aldrig gått på trav utan säg endast dressyr eller hoppning, är det fortfarande en travare då?!?:crazy: eller blir den utan ras?! hmmm.....eller är den helt enkelt ett varmblod och kan, i teorin iaf ,räknas till halvblod? kanske om man korsar denne med ett fullblod så blir det ett halvblods föl?
"Med halvblod menar man hästar som ursprungligen uppstått genom korsning mellan fullblod och icke fullblod."(ur. ABC om hästar av Gösta Bengtsson)
Bara en fundering.....:) :angel:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Har haft samma problem, och nu är det bara jag själv som har honom. Skulle jag inte ha tid en dag, då får han stå, nu står han på løsdrift och tidigere sto han ute länge på kvällarna. En gång ibland lider han ingen nöd. Men ja det finns många fördommar ute och går.

Nu har jag en välriden vmbl valack, jobber med honom för att få honom ännu bättre. Rider dressyr och hoppning två gånger i veckan för instruktör. Ceb är kvadratiskt bygdt och har otorlig swung i galoppen samt ren trav, som jag har tur med honom rent fysisk, i tillegg är han stabil som sjutton uppe i huvudet, det ända han inte gillar är broar.

Att det blev en vmbl travare var bara tillfälligt, här stämde kemi, en häst är häst oavsett ras, men alla har sina begränsningar.
Jag har mina tankar rundt detta spes med tanke på mig själv, tror også fördommarna också gäller mig. Många tror inte jag kan rida vanliga ridhästar just pga att jag kuskar runt på en vmbl. Men jag har då ridit GP hästar, och kan rida minst lika bra som någon annan. Här kommer min fördom in ;) , jag tror att endel ridfolk, inte är lika obs på at man måste jobba mycket mer och ha tydligare hjälper när man rider en omskolad f.d som gått trav. Under förutsättning av att hästen är godt grundriden och under utbildning.

Jag har löst det med att har jag inte tid, då får han stå. Kanskje inte bästa lösningen men jag orkar inte flera medryttare som rider några gånger och så e det stopp. Det blir vara förvillande för Ceb att förhålla sig til så många olika ryttare.:banana:

Uansett lycke till, av och till kan det klaffa....
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Ja vbl är en grupp men om en häst är vbl travare men aldrig gått på trav utan säg endast dressyr eller hoppning, är det fortfarande en travare då?!?:crazy:

Självklart är den fortfarande varmblodig travare, eftersom rasen heter så :smirk: En kallblodstravare är alltid en kallblodstravare vare sig den används inom travet eller är ridhäst. En shirehäst är alltid en shirehäst oavsett om den rids eller körs. Ett engelskt fullblod är alltid ett engelskt fullblod, vare sig den går på galoppbanan eller används som fälttävlanshäst. Osv osv.

Immer
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag håller med dig om att travaren ska få bra hovvård, passande utrustning god omvårdnad. Det ska självklart ALLA hästar få, oavsett ras.

Jag känner många som har vbl-travare som ridhästar, och alla sköts väl. De har ägare som älskar dem och månar om dem.

Det jag vill lägga till är att det är viktigt att den som köper en vbl-travare förstår var hästen kommer ifrån. Framförallt travare som tränats och/eller tävlats inom travet. Det räcker inte att vara en duktig ryttare. För att lyckas med en travhäst måste man förstå den värld den kommer från. Hur den tränats, varför den beter sig som den gör osv.

Sen måste man också ha förståelse för att en travtränad häst kan aldrig mäta sig med ridhästar. Hur väl omskolade de än är. Vad folk än säger så kommer travaren alltid att dra det kortaste strået i jämförelse med dressyr och hopphästar. Likväl som de senare aldrig kan mäta sig med en travare inom travet. Om både ridmänniskor och ridtravarmänniskor kan förstå det så skulle fördomarna vara färre.

Jag skulle önska att det fanns fler ridtravarföreningar runt om i landet som kunde ge utrymme för dessa ridtravar-tjejer att träffas, umgås och tävla på ridtravarnas villkor. Där travarna får mäta sig med varandra och på sina egna villkor. Det vore fantastiskt.

Kbltravarna har generellt bättre gångarter, och lättare för sig i dressyren, än vbltravarna tycker jag. Kbltravare som inte tränats för trav överhuvudtagen kan bli fantastiska hästar. Vbltravare som inte tränats kan bli fina ridhästar de också!

Norrland (som har erfarenhet av både kbl- och vbltravare som gått på travet, likväl som de som inte tränats utan bara ridits)
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

visst nu är det väldigt mycket fördommar mot travare, men ibland känns det som vi varmblods ryttare/ägare/ älskare vill att alla ska älska travarna just för att dom inte är så omtyckta av alla..

det är undermedvetet.. det är ju för att det är mycket fördommar mot dem...

men man måste acceptera att alla tilltalas inte av varmblod.. lika som att du själv inte tiltalas av alla hästraser..
varför det är så stor grupp av människor som inte tycker om just varmblod kan jag inte svara på men tror att det är fördommar.

men är man inriktad på en tävlingsgren väljer man den häst som passar bäst för den rasen..
vill man tävla trav väljer man inte ett halvblod även om det är ett halvblod med ett helikes travsteg så får den ingen chas i trav!
Det är ju egentligen samma sak i grund och botten!

Men jag tycker personliga att man ska ge varje individ, inte ras utan individ en fördomsfri chans men hur lätt är det?


men nu har det ju gått frammåt då man ser fler och fler fina varmblod som tävlingsrids i diverse olika grenar...


tycker personligen att fördommar är till ingen nytta men dom finns ju där ändå..
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Sorry där har du fel min valack är startad och han har ändå en makalös shwung i traven enligt dom som kan sånt ingen av dom tror att han sprungit på banan..

Det är bara en av alla fördomar som florera vilt....
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Sorry där har du fel min valack är startad och han har ändå en makalös shcwung i traven enligt dom som kan sånt ingen av dom tror att han sprungit på banan..

Det är bara en av alla fördomar som florera vilt....
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Det är inte en fördom, det är egen erfarenhet. ;)

Jag har ägt, och äger, både varm- och kallblodstravare. Flera stycken, både de som tränat trav och som inte gjort det.

Norrland
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Hej! En del av mina travare är precis som halvblod, i steget. Dom blir vad du gör dom till. Det beror på hur mycket tid man har lust att lägga ner. En del tar längre tid att lära om, en del kortare tid:rofl: En del har rätt förutsättningar, och blir riktigt bra ridhästar. En del har mindre bra förutsättningar, och kan också bli ridhästar, men kanske inte bäst i världen. Men det finns ju såna av halvbloden också som inte har rätt förutsättningar för att bli bra ridhästar.Det finns dom som ser ner på mina hästar, tex hovslagare, som inte behagas dyka upp, eftersom dom inte springer in tusentals kronor på travet, utan "bara" är ridtravare. Du kan köra vilken häst som helst, få den att bli bra, om den har rätt förutsättningar. tvärtom gäller också. :eek:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Ridfolk vet inget om travaren övh taget märker man. Har för sig det ena och det andra och högst 7% av det de säger stämmer. Så hitta dig någon medryttare som har haft kontakt med den varmblodiga travaren tidigare. Att få enkelspårade ridfolk att ändra uppfattning är nog för svårt tyvärr.


:bow::bow:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Sånt här har jag vart med om själv. Men jag har en fjording:(

Vaa :eek: Jag har letat som en GALNING efter en fjording o ha på foder. Men det verka inte som det fanns nån över huvud taget då.
Hade du frågat mig hade jag blivit sååå glad.. jag älskar fjordingar :love:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Och det är nog minnsan nåt halvblod som skulle kunna vinna över en travare i de lägre divisionerna...

kan nästan säga att det är en omöjlighet.
i de "lägre" divisionerna så är sluttiden ändå runt 20-18 tider. MYCKET svårt att tro att ett halvblod kan trava så fort...
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jo det var väl lite mer ett konstaterande än en fråga :angel: ...Dumt namn "travare"....shire och fullblod var ju inte riktigt samma sak... "ska du ut och shire din häst?" hehehe ;) Lugna ner dig lite :smirk:
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 383
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp