Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?
*nu lånar jag bara knappen*
Om ni går in på länken som jag satte in tidigare,kan ni se själva att varmblods travare verkligen kan!
Tala då om ni "tvivlare"att varmblod inte kan trava och galoppera rent,Säga till HAN på bilden där som rider dressyr att hans häst inte är avlad till att kunna gå sådär!Hans häst skall gå med huvudet uppe skyarna.Eller varför inte standard frasen.Han/hon är fin för att vara travare.Att omskola en travare tar tid,om man inte kan det själv så tar man hästen till rillridning/omskolning,så att hästen kommer till ens egen nivå.När den väl är där är det viktigt att rida för en instruktör som kan hjälpa er på fortsatt väg.
Även de ryttare ,som "bara"vill ha en skogsmulle,hoppas jag att de tar hjälp av en instruktör så att de kan rida hästen korrekt så att han/eller hon håller många år.
Min mamma har varit uppfödare på Schäfer hundar.
När jag köpte en Rottweiler hane med ett "skönhets"fel,han hade en vit fläck på bröstet.Mamma ifrågasatte varför i hellskotta jag köpte en hund med "skönhetsfel".hon sa att sådana hundar borde avlivas vid födseln.Jag anser att min mamma inte är en djurvän och vi diskuterar aldrig avel eller djur för den delen.
Hästar ,hundar,katter är för mig individer.Nu när jag fått Christo(en varmblodstravare)har jag fått höra hur jag kunde va så dum att skaffa mig en travare till!?men också fått höra när de sett han röra på sig att"men gud vilken tur du har som fått tag på en (häst)varmblodstravare,som lyfter så fint och har sååå fina steg,inte undra på att han inte platsade för travet."
Oj då nu vart det en novell
Nu är detta endast min åsikt och respekterar att andra har sin egen.
Men jag har också rätt att tycka att den som tycker att Varmblodstravare är bara avlade för att gå framåt och inte kan nå annat "snackar rappakalja"Och att de inte är på "riktiga Djurvänner"
Det är väldigt lätt att skaffa sig en häst som kan allt och man har en häst att "visa"upp titta vad jag kan!!! Men om man skaffar sig en travare från banan som man på ett eller två år får upp i klass Lc eller Lb,det tycker jag är en bedrift!!!
Nu är det egentligen Kallblodstravare som ligger mig närmast om hjärtat!!
När jag ser en Häst Kallblod/varmlods travare gå i fin form,gör sina öppna/sluta galant...Då rinner tårarna!! VACKRA HÄSTAR ÄR VACKRA HÄSTAR det.