Rasism I HÄstvÄrlden?

Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jojo! hästrasism är det! Har en 16-årig vbl valack som trav tränats som 2-åring men aldrig startat...han kan nästan bara galoppera:crazy: ?! kanonsnäll och trygg! Har dessutom ett 13-årigt korsnings sto där mamman var vbl. P.g.a. detta säger folk att "jaha synd att det är travare i henne annars hade hon nog kunnat bli riktigt bra":mad: !!! Men vad är hbl då? det är ju för sjutton bara korsningar även idag! de kan ha fbl som pappa men är ändå ett hbl?! Hbl är ju ingen egentlig ras?!:confused: Så ni som "trycker ner" andra raser än hbl i dressyr och hoppning kanske skulle ta reda på hur många raser det är i er egen häst först!!:smirk:

:banana: go vbl :banana: go travare :banana: go fjordingar :banana: go araber och alla andra "udda" raser!:bow:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Ja, man får välja vilken ras man vill men man behöver för den delen inte snacka skit och se ner på den rasen man inte har valt och tycka att de som väljer att rida den rasen är dumma i huvudet.
Ja, man får säga vilken åsikt man vill men bara för det behöver den inte vara sann. Dåligt att ge travaren ännu mer dåligt ryckte som ridhäst när man säger osanna, fördomsfulla saker. Men ligger väl i att man är okunnig som dömer en hel ras bara för man ridit något dåligt exempel.

Jag vet inte om det är någon som har sagt att ryttare som väljer ridtravaren är "dumma i huvudet" som du uttrycker dig, jag har aldig stött på en människa som har den åsikten men det tycker jag säger mer om den som yttrar sig på det viset än om ryttarna som valt ridtravaren.

De ridtravare som jag (och säkert många andra) stött på är mindre lämpade som ridhästar i den bemärkelsen att kunna tävla ca LB/LA klasser, som jag tycker att en ridhäst borde klara av med en duktig ryttare.

Hur kommer det sig att det är så många ryttare som har en negativ inställning till travaren som ridhäst tror du (eller någon annan icke "hästrasist")?
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag vet inte om det är någon som har sagt att ryttare som väljer ridtravaren är "dumma i huvudet" som du uttrycker dig, jag har aldig stött på en människa som har den åsikten men det tycker jag säger mer om den som yttrar sig på det viset än om ryttarna som valt ridtravaren.

De ridtravare som jag (och säkert många andra) stött på är mindre lämpade som ridhästar i den bemärkelsen att kunna tävla ca LB/LA klasser, som jag tycker att en ridhäst borde klara av med en duktig ryttare.

Hur kommer det sig att det är så många ryttare som har en negativ inställning till travaren som ridhäst tror du (eller någon annan icke "hästrasist")?

Nej, men de behöver inte säga det. Det räcker med nedlåtande blickar, skitsnack och allmänt otrevligt bemötande. Typ att en del ridskolor inte hyr ut till ridtravarägare eller att en del tränare inte vill ta sig an ridtravare därför det inte är någon "riktig" ridhäst.
Men träning är just det en ridtravare behöver, en häst blir ingen bra ridhäst på en vecka.

Det beror helt och hållet vilken typ av häst det är. En del travare har lättare för samling, galopp, hoppning osv medan andra har lite svårare. Det är mer en träningsfråga. Tror nog många travare kan gå åtminstonde LB/LB med rätt träning och en erfaren ryttare. Vissa kommer inte dit och andra går längre. Finns bla en travare som tävlar 130 -145 hoppning med bra resultat. Sedan finns det en del andra travare som kommit högt upp i klasserna och även korsningar.
Men att säga att travaren generellt är en dålig ridhäst är inte rätt. Finns många travare som duger i lätta klasser och funkar bra som allroundhästar - och sådana hästar är många ute efter.

Att många ryttare har en negativ inställning till ridtravaren vet jag inte. De kanske har sett något skräckexempel, ridit en travare som kändes dålig eller helt enkelt bestämt sig för att den bara hör hemma på travbanan?
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Sånt här har jag vart med om själv. Men jag har en fjording:(


Även jag. Många tycks tro att fjordingar bara kan lufsa runt i skogen samt gå i hagen och äta gräs! En fjordis kan precis som alla andra raser göra allt som den blir tränad till. En fjordis är väldigt allround. Kan hoppa, kan dressyr, kan gå i all terräng, passar hela familjen mm mm
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag kan inte påstå att jag tyckaer att carinah verkar vara en "hästrasist", hon säger sin åskt om att rida travare, i det inlägget du citerar så står det att hon inte tycker att det är roligt. Jag tycker inte att det är roligt att cykla på Mountainbike är jag "cykelrasist" då?

Nej, hon skriver inte att hon tycker så - utan att det ÄR så.
En milsvid skillnad.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Men vad är hbl då? det är ju för sjutton bara korsningar även idag! de kan ha fbl som pappa men är ändå ett hbl?! Hbl är ju ingen egentlig ras?!:confused:

Jodå, halvblod är en ras. Ursprungligen var halvblod en korsning där ena föräldern var fullblod, men numera räcker det om båda föräldrarna är halvblod för att avkomman ska kallas halvblod.

Däremot är varmblod ingen ras. Varmblod är en av de tre huvudgrupperna av hästraser - de övriga två är kallblod och ponny.

Immer
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Att många ryttare har en negativ inställning till ridtravaren vet jag inte. De kanske har sett något skräckexempel, ridit en travare som kändes dålig eller helt enkelt bestämt sig för att den bara hör hemma på travbanan?

Eller så har de sett illa ridna varmblodstravare, med illa tillpassad utrustning och med eftersatt hovvård, och dömer sedan alla varmblodstravare därefter.
Som jag skrev tidigare: det är inte hästens fel att rasen fått dåligt rykte!

Immer
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

*lånar Knappen*
När man köper häst oavsett ras,ser man till att hästen har utrustning som är anpassad,sköter hästens hovar ,vaccinationer,avmaskningar och mer därtill.
Är det så att man inte har kunskapen att rida till sin häst så får man väl se till att hästen blir tillriden av någon som är rutinerad också oavsett ras.Har sett människor som köpt hästar(halvblod) till det runda 100 000 kr och inte kunnat bibehålla hästens kunskaper och utveckla, utan rent förstört sin häst både fysiskt och psykiskt.Har sett andra(halvblod) så stela,inte kunnat trava och galopperat rent.
Så Varmblodshästen är det inget fel på,man kan söka på internet där det finns en sida, med länk till USA där man kan få se bilder på riktigt fina varmblodstravare som används till dressyr,hopp,trafikpolis o dylikt.Nu är det nog dags för häst folk i Sverige att lägga ner sina fördomar,ta reda på vad det är ni har fördomar mot,SÖK kundskap!!
En viss man med stor bredd har tydligen sagt att Kallblodstravare är helt oslagbart inom akademisk ridkonst och klart imponerad av vad den klarar.
Men Varmblodstravare är nu på uppgång,Tack och lov för det!
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jo, jag tycker de ÄR roliga att rida. Kan ju bero på att jag ridit travare som ÄR ridbara och det kanske inte du har. Det du skriver är fördomar. Halta och lytta? Vaggande obehaglig trav? Korsning mellan trav och galopp? Visst, någon enstaka kanske är sådan. Men alla? Skitsnack. Bara för man ogillade en travare behöver man inte dra ner alla i samma hål. Om jag tex hade ridit ett halvblod som både kändes halt, vinglig och gick i korsgalopp, inte hade jag på fullaste allvar trott att hela rasen var sådan. Men det är som jag säger: ridfolk är enkelspåriga och kan inte ändra uppfattning. Eller, de vill inte ändra uppfattning fast det de tror är helt fel.
Nej, travfolk vill inte köra halvblod för halvblod får inte tävla i trav. Men många ridfolk köper travaren som ridhäst. Och det beror oftast inte på att de är fattiga och inte har råd med något bättre som många vill tro.

Ibland får man sig ett gott skratt när man läser vad alla "tror" om travaren. Speciellt om det är ljusår ifrån sanningen.

Kan någon då förklara varför dessa travare vinner över ridavlade hästar i tex LD och några klasser uppåt? Kan inte de ridavlade hästarna ens besegra en häst som inte ens är avlad för ändamålet i så pass lätta klasser?

Vilka rasister travfolket är som inte vill köra halvblod och som till och med förbjuder dem att vara med i löp.....
Och det är nog minnsan nåt halvblod som skulle kunna vinna över en travare i de lägre divisionerna...
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jaså, många köper travare för att budgeten inte räcker till? Tror de som köper travare har en hel del pengar(läs miljoner)
Eller du kanske menade travare som används till ridning? Ja, de är väl inte så dyra. Lika dyra som en skadad eller triangelmärkt ridhäst som ej kan användas för sitt syfte längre.

Vad har travaren för speciell stil? Är mkt nyfiken...

anledningen till att många säljer travare billigt är just därför att de inte har passat till banan. och de vill bli av med dem, därför är det så många som köper en travare men kanske inte kan utbilda dem till en ordentlig rid häst.

Men visst finns det många som köper en travare redan som föl för att sedan utbilda dem i hopp och dressyr.

Känner själv en som tävlat framgångsrikt med sitt varmblod i hoppning som var maxad D-ponny;)
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Nej, hon skriver inte att hon tycker så - utan att det ÄR så.
En milsvid skillnad.


Det gäller att verkligen formulera sig rätt här: Det har inte varit roligt att rida de ridtravare som jag har ridit, det finns fina ridtravare, de är bara svåra att hitta enligt min erfarenhet, tyvär kan jag räkna dessa fina ridtravare på min ena hand.

Immer- Håller helt med dig.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

De travare jag ridit, har haft ägare som varit väldigt måna om att utrustning o skötsel varit det allra bästa. Travare är som alla andra hästar. Vissa kan man uppleva som hård i munnen, vissa kan du inte ens ta i munnen. Det här med att vara hård i munnen, är ju en fråga om hur man rider. Även en travare, som oftast är självgående skall drivas för skänkel osv. Ridas fram till bettet. Det är inget man skall undvika, fast man kanske kan uppleva hästen som framåt,. Det är då du får en häst, som upplevs som "luft" i händerna. Det är inget specifikt just för en travhäst. Finns hästar av alla de raser, som lägger sej på bettet.:devil:

En del av våra mest berömda hopphästar har travblod i släkten. Trav hästen har ett frånskjut,som gör den till en utmärkt hopphäst. Och man kan lägga in travstam i aveln när man ska ta fram hopphästar.
:bump:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Är Man Lika Mycket "Hästrasist" Om Man Som Travkusk/Ägare Till Travhästar Inte Väljer Ett Halvblod Och Träna Till Travet?

Är Man Lika Mycket "Hästrasist Om Man Inte Väljer Ett Kallblod Att Starta Galopp Med Tillsammans Med Fullbloden?

Är Man Lika Mycket "Hästrasist" Om Man Som Elitryttare I Hoppning Inte Väljer En Ardenner?
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Den här debatten har kanske pågått hur länge som helst. Det verkar finnas hur mkt som helst att säga om den och den tycks alltid spåra ut. Jag kan väl hålla med om att det är lite överdrivet att kalla folk för hästrasiter.

Men visst det finns väldigt många människor som är trångsynta och tycker att man är dum i huvudet som väljer att rida en fd.travare (talar av egen erfarenhet). Jag har själv ridit väldigt många travare men även en hel del välutbildade hästar också. Jag personligen tycker att travare kan bli underbara ridhästar under rätt ryttare.

Men för att kunna säga att "de har ofta en vaggande trav som är rent obehaglig. Galoppen är ibland nån korsning mellan trav och galopp. De känns som de är halta och lytta på alla fyra" så måste man ju har ridit bra många travare. Annars kan man väl inte bilda uppfattningen att dem ofta har vaggande trav osv. Jag själv har ridit bra många travare och kan dock inte alls hålla med om detta påstående. Visst det finns travare med sämre trav men långt ifrån alla har en vaggande och obehaglig trav. Och att dom älgar iväg i världens travar trav och inte lyssnar? Och att dom inte kan galoppera rent? Ja det blev jag ärligt förvånad när jag läste. INGEN av dom travare jag ridit har haft problem att galoppera orent. Visst det kan i början vara lite knepigt att få dom i galopp, men att den sen skulle vara oren och konstig? Och visst det går fort i början men det går att jobba på.
Men om man sen inte vill jobba på just dessa saker så kanske man helt enkelt inte skaffar en travare utan en häst som kanske är lite lättare att utbilda. Men det finns dom som tycker att det är roligt att jobba med dessa saker, jag själv tex. <b>Jag</B> själv tycker att det finns ingen härligare känsla än när du för allra första gången får hästen i galopp, det är lika underbart med varje häst.

Visst det krävs mkt av ryttaren för att man ska kunna utbilda hästen rätt. Min förra medryttar häst som jag & min syster utbildade blev en väldigt fin ridhäst men det krävdes av ryttaren för att hon skulle jobba rätt, många blev imponerade när dom såg hur fin & maffig hon blev när hon jobbade rätt. Och det var inte alla som kunde rida henne rätt.
Just den hästen ligger mig så otroligt varmt om hjärtat, hon hade ett hjärta av guld och man kunde göra allt med henne. Du kunde rida, köra, bobba ja vad som än föll dig in var hon med på. Just därför tycker jag att travare är så roliga att ha att göra med, man kan göra så himla mkt med dom!

Men jag kan väl hålla med om att om man vill satsa på tex hoppning eller dressyr inom dom riktigt höga klasserna så kanske man inte skaffar just en fd.travare/varmblod (även om det finns ett am.varmblod tror jag att det var som tävlar idom riktiga högaklasserna, men den hästen har säkerligen aldrig gått på travet).
Men samtidigt så kan man ju visst tävla med travare också. På min förra ridskola fanns det en helt otrolig fd.travare som tävlade i ganska höga klasser i hoppning, han var väldigt duktig under rätt ryttare.

Det är inte heller alla som känner att dom passar med fd.travar/am.varmblod. Tex som jag själv som tycker att araber kan var hur läckra som helst att se på och dom kan se hur snygga ut som helst när andra rider men jag känner inte att det är en ras för mig, det betyder aboslut inte att jag inte tycker om rasen men dom passar inte mig som ryttare bara. Jag tycker som sagt att det är en skitläcker ras!

Som sagt det finns hur mkt som helst att säga i denna debatt och många ser ned på travryttare osv. Och det är svårt att formulera sig vettigt.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Är Man Lika Mycket "Hästrasist" Om Man Som Travkusk/Ägare Till Travhästar Inte Väljer Ett Halvblod Och Träna Till Travet?

Är Man Lika Mycket "Hästrasist Om Man Inte Väljer Ett Kallblod Att Starta Galopp Med Tillsammans Med Fullbloden?

Är Man Lika Mycket "Hästrasist" Om Man Som Elitryttare I Hoppning Inte Väljer En Ardenner?

Nej inte alls, enligt min mening.
Men däremot om man säger/skriver tex att halvblod är korkade och värdelösa att köra, att alla kallblod är tröga och klunsiga och att ingen ardenner går att rida vettigt...och dessutom kanske grundar dessa uttalanden endast på sin egen, högst begränsade, erfarenhet av individer av dessa raser.
Det är ju alla dessa generaliseringar om travare som ridhästar som är så förbaskat tröttsamma...att en del minsann "vet" hur alla travare är trots att de kanske bara ridit två :smirk: (påstår dock inte att just du hör till dem)
Det handlar om individer.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Nej inte alls, enligt min mening.
Men däremot om man säger/skriver tex att halvblod är korkade och värdelösa att köra, att alla kallblod är tröga och klunsiga och att ingen ardenner går att rida vettigt...och dessutom kanske grundar dessa uttalanden endast på sin egen, högst begränsade, erfarenhet av individer av dessa raser.
Det är ju alla dessa generaliseringar om travare som ridhästar som är så förbaskat tröttsamma...att en del minsann "vet" hur alla travare är trots att de kanske bara ridit två :smirk: (påstår dock inte att just du hör till dem)
Det handlar om individer.

Kunde inte hålla med mer! Bra skrivet måste sägas.
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 383
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp