Rasism I HÄstvÄrlden?

Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

va? brukar de reagera för att han är arab? det var nått nytt.. årets arab är en dressyrhäst..
den rasen är en allround häst med mycket gott rykte, knepigt folk ni har där;)
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Då ställer jag mig frågan var det verkligen hästen som begränsade de dig, eller du själv.

Har ridit ridtravare sttörre delen av mitt liv, och oftast och alltid är det faktiskt ryttaren som begränsar hästen, oftast omedvetet.

De har faktiskt exackt samma möjligheter som andra hästar inom ridning det tar bara lite längre tid......
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag kan erkänna att varmblod har jag inte tycke för och det har jag aldrig haft.
MEN det är bra att det finns dom som gillar den rasen.

Varför gillar jag då inte varmblod?
För det första var jag alltid rädd för dom då jag var liten, mina kompisar hade alltid varmblod som sköthäst eller egen häst och de skulle alltid sticka iväg med mig, stora älgsteg, högt blås, skvättig och långbent, såg oftats sura ut, nej jag gillade dom inte.

Nu har man blivit äldre och förståndigare, jag är inte rädd för varmblod men varför gillar jag dom inte?
Samma sak där, de har det där obekväma steget jag inte faller för, själva rasen är bättre som körhäst än ridhäst (finns väl undantag) De är långbenta och snubblar sig fram, huvudet upp och spring spring spring, lägg nu till minne att jag inte pratar om ALLA varmblod.


Folk som har varmblod, rider varmblod ser den hästen som precis alla andra hästar.
Absolut! Det är en häst du både kan köra och rida som de flesta, men alla raser har sitt eget steg, psyke och utseende.

Varmblodet är långt ifrån den tjockpälsiga lilla modiga islandshästen med den bekväma tölten.
Varmblodet är långt ifrån den smäckra resliga araben med sitt vackra sväv.
Varmblodet är långt ifrån den muskliga/kraftiga courtern som är en toppenras inom western.

Men många raser är långt ifrån varmblodet för deras enormt snabba trav och dessutom den ras som syns mest på tv.
Den är avlad för trav och får då inte det där lätta dressyrsteget som folk oftast vill ha, eftersom de har i blodet att bara rusa framåt och komma först i mål med huvudet i det blå, de är byggd på det sättet. även utseendet kan spela stor roll.

Sedan kan man skylla lite på oss människor, många unga flickor får oftast varmblodet som sin första häst eftersom de säljs väldigt billigt pga att de inte är tillräckligt bra i det som den är avlad för, därmed rids hästen kanske inte på det rätta sättet utan man bara åker, rider i skogen, sågar sågar och tror hästen går i form, och eftersom det finns en sån här stor del/syn av små flickor med varmblod som inte kan rida riktigt får den också ett sämre rykte.


MEN, det finns alltid ett men, duktiga ryttare kan faktiskt få till sitt varmblod (som sägs vara den mest svårridna rasen) rätt hyfsat.
Min kompis har ett varmblod som hon tävlar western med, den hästen och ryttaren är väldigt duktiga.
Det roliga med detta är att kompisen inte alls gillar varmblod.


Alla gillar inte islandshästen för deras höga form och lilla stolek, precis som jag inte gillar varmblod med deras egna steg och lite till..

Hoppas inte allt för många blir arga nu över min åsikt:crazy:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Har nu försökt få tag på medryttare till min vbl valack, men så fort man nämner att han är varmblodstravare så är det helt plötsligt inte intressant! VARFÖR denna låga status? De är väl inte mindre "värda" än andra raser??? Någon som har en teori?:confused:

Det är överhuvudtaget svårt att få en medryttare, speciellt långt ute på landet och araber står inte heller högt i kurs. Orsaken är väl att de flesta vill träna hopp och dressyr. Det är ju varken araber eller travare de ultimata hästarna till. Dessutom kan det många gånger vara svårt att få till en sugande galopp på ett varmblod. Av den orsaken väljer jag själv då bort varmblod, även om de många gånger har de mest underbara temperament och är lätthanterliga hästar. Så det är väl orsaken skulle jag tro?

Hälsning Maja
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Om travare har mindre status: Ja
Om travare är mindre värda: Nej

Har själv ridit travare i mååånga år och det ÄR skillnad på vad man kan kräva av de flesta travare, än en framavlad ridhäst.

Här är några anledningar till varför många drar sig för travare
*Travare har ofta svårt med böjningen på mindre volter
*traven är större och de drar gärna upp huvudet (då de har lärt sig att de ska göra så)
*galoppen är ofta svår att få samlad, likaså galoppfattningarna
*Svårt med avstånden i hoppning

Det finns många anledningar till varför många drar sig för travare, och är det egentligen så konstigt? De brukar fungera alldeles utmärkt på klubbtävlingsnivå, men om man vill satsa så är det väldigt få travare (obs att jag skrev inte inga) som faktiskt har kapaciteten till att kunna konkurrera på de större tävlingarna.

Att de som har travare hyser så varma känslor för dem beror mycket på deras otroliga personlighet och deras sätt att ta hand om sin ryttare.
Alla de travare som jag har haft har varit mina små älsklingar och jag har inte brytt mig om att de inte är lämpade för den mer avancerade ridningen, utan har anpassat mig efter hästen istället och lagt mig på dess nivå.

Däremot kan jag säga att jag idag inte kommre att skaffa travare just pga de anledningar som jag nämde, för jag har upptäckt att jag trivs bäst med att arbeta med hästen, mer än bara luffsa runt i skogen.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

jag tycker det är så roligt. för det var ingen som trodde på Briar förutom Jan brink. och kolla vart han är nu. en av världens bästa dressyr häst. såg här i något forum om att minna och lussan(tror jag) använde sig av islandssadlar. heelt plötsligt verkade alla vilja ha det bara för att de hade det. innan hade de inte kunnat tänka på att köpa en islandssadel.
har hästen ingen fin stam eller inte är ett stort svenskt halvblod för 150.000 kr kan den eller är den tydligen ingenting i vissas ögon.

jag tycker det är roligare att se när tex. en travare utvecklas till ridhäst än att se Anky göra sina piruetter. jag säger inte att hon har fula eller dåliga hästar, de är JÄTTE fina och JÄTTE duktiga och jag skulle absolut inte säga nej om jag skulle få en sådan häst, men dett är lite det här att om DE har sådana hästar ska jag också, i ryttarvärlden.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag tycker att det absolut inte är något fel på travare, eftersom min kusin är delägare i två stycken, men när jag red en travare var det kanske inte så rolig.:(
Det kanske har att göra med den lite knasiga traven som många kanske avböjer när det gäller att rida travare. Fast man behöver ju inte mobba andra som har travare, det är ju bara så fegt!:mad:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

*kl*

Första hästen jag hade gick MSV dressyr, andra utbildade jag till LA/MSV hopp MSV dressyr, tävlades aldrig, tredje hästen gick MSV/MSV. För tre år sedan blev jag tvungen att ta ett uppehåll i ridningen pga knä problem och tillhörande operationer.
Har nu skaffat med en häst igen, en travare!

Har hört hur dum jag är som skaffade mej en travare för vad skulle jag ha den till, skogsridning?
Hon är sönderkörd, slagen och vanskött. Hon har ett humör utan dess like (4 virrvlar i pannan) men hon är intelligent. Skulle hon riva en bom hoppar man lite högre nästa gång, kommer hon fel på ett hinder löser vi det lite bättre nästa gång. Hon går alla 3 gångarterna, fattar galopp från skritt tom. Visst går det lite fort i bland men hon har ju inte de rätta förutsättningarna.
När folk frågar vad jag ska ha henne till så säger jag: Fälttävlan.
Hon har uthålligheten, lungkapaciteten och viljan. Hon är orädd och kan hoppa. Hon blir aldrig (skämt) trött, kondis träning i skogen så tar hon bara ett djupt andetag så är puls och andning normal. Visst kommer jag att stöta på motgångar men jag vill aldrig byta bort denna häst, fast hon bara är en travare (skämt) Jag älskar henne!
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

***knapplån***

Tyvärr är det så att många som skaffar travare som ridhäst inte har den kunskap och erfarenhet som krävs för att omskola hästen.
Många travare har också eftersatt hovvård, illa passande utrustning och andra brister i hanteringen/skötseln.

Det är alltså inte hästens fel att rasen fått dåligt rykte!

Om alla vi som rider travare rider dem i rätt form, har anpassad utrustning, bra hovvård och i övrigt sköter våra hästar rätt så kommer skitpratet att komma av sig med tiden!

Immer


:bow:
Du är klok som en bok!
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Ridfolk vet inget om travaren övh taget märker man. Har för sig det ena och det andra och högst 7% av det de säger stämmer. Så hitta dig någon medryttare som har haft kontakt med den varmblodiga travaren tidigare. Att få enkelspårade ridfolk att ändra uppfattning är nog för svårt tyvärr.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag kan erkänna att varmblod har jag inte tycke för och det har jag aldrig haft.
MEN det är bra att det finns dom som gillar den rasen.

Varför gillar jag då inte varmblod?
För det första var jag alltid rädd för dom då jag var liten, mina kompisar hade alltid varmblod som sköthäst eller egen häst och de skulle alltid sticka iväg med mig, stora älgsteg, högt blås, skvättig och långbent, såg oftats sura ut, nej jag gillade dom inte.

Nu har man blivit äldre och förståndigare, jag är inte rädd för varmblod men varför gillar jag dom inte?
Samma sak där, de har det där obekväma steget jag inte faller för, själva rasen är bättre som körhäst än ridhäst (finns väl undantag) De är långbenta och snubblar sig fram, huvudet upp och spring spring spring, lägg nu till minne att jag inte pratar om ALLA varmblod.


Folk som har varmblod, rider varmblod ser den hästen som precis alla andra hästar.
Absolut! Det är en häst du både kan köra och rida som de flesta, men alla raser har sitt eget steg, psyke och utseende.

Varmblodet är långt ifrån den tjockpälsiga lilla modiga islandshästen med den bekväma tölten.
Varmblodet är långt ifrån den smäckra resliga araben med sitt vackra sväv.
Varmblodet är långt ifrån den muskliga/kraftiga courtern som är en toppenras inom western.

Men många raser är långt ifrån varmblodet för deras enormt snabba trav och dessutom den ras som syns mest på tv.
Den är avlad för trav och får då inte det där lätta dressyrsteget som folk oftast vill ha, eftersom de har i blodet att bara rusa framåt och komma först i mål med huvudet i det blå, de är byggd på det sättet. även utseendet kan spela stor roll.

Sedan kan man skylla lite på oss människor, många unga flickor får oftast varmblodet som sin första häst eftersom de säljs väldigt billigt pga att de inte är tillräckligt bra i det som den är avlad för, därmed rids hästen kanske inte på det rätta sättet utan man bara åker, rider i skogen, sågar sågar och tror hästen går i form, och eftersom det finns en sån här stor del/syn av små flickor med varmblod som inte kan rida riktigt får den också ett sämre rykte.


MEN, det finns alltid ett men, duktiga ryttare kan faktiskt få till sitt varmblod (som sägs vara den mest svårridna rasen) rätt hyfsat.
Min kompis har ett varmblod som hon tävlar western med, den hästen och ryttaren är väldigt duktiga.
Det roliga med detta är att kompisen inte alls gillar varmblod.


Alla gillar inte islandshästen för deras höga form och lilla stolek, precis som jag inte gillar varmblod med deras egna steg och lite till..

Hoppas inte allt för många blir arga nu över min åsikt:crazy:

Är travaren byggd så den måste ha huvudet uppe i det blå hela tiden? Vad har travaren för eget steg egentligen?

Inte lätt att veta saker och ting om man inte tar reda på dem ordentligt.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

I detta fallet var det hästen. Rider fortfarande för samma tränare men har utvecklats mkt mer sedan jag bytte häst. Helt medveten om att jag som ryttare kan begränsa.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag är inte så förtjust i att RIDA varmblod :crazy: gillar inte deras "stil" om man nu kan säga så. Men är de väl utbildade så varför inte? De flesta köper ju faktiskt varmblod för att deras budget inte räcker til något annat och då säger de flesta fatiskt "det var tur att jag inte hade råd med en dyrare häst". men gud va snälla de är :love: jag kan då säga att det är fler varmblod än halvblod som är snälla (de jag har träffat på, vilket är rätt många) ;)
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag har nyligen köpt ett varmblod och har fortfarande inte riktigt fått kläm på "vad som är felet med dem", eftersom de är så billiga och tycks ha så dåligt rykte.

Hon är inte ens 6 år och har körts lite grann men inte mycket alls. Jag har inte ridit överhuvudtaget på 18 år och förra ägaren har knappt inte ridit henne alls, så om hon är bra ( vilket jag tycker :love: )så är det inte våran förtjänst det känner jag mig rätt säker på. Så hon har väl blivit riden mellan hon var 3 och 5 antar jag.

Hon är jätte lyhörd! Superkänslig i munnen och svarar på minsta lilla hjälp. Jag tycker att det är en härlig trav som kan vara både samlad och långsam eller jätte snabb med långa flygande steg. Och hon älskar att galoppera! Hon föredrar galopp framför trav. Jag rider bara i skogen och kan själv ingen dressyr men för mina ändamål är hon ljuvlig!:love:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

jag har en varmblods valack och satte ut en annons Som det stog så här i ungefär:

Snäll och Lysnar mycket på en I ridningen. Har hoppat 1 m med honom och han hoppade det galant kan hoppa högre. Tränare kan komma ut om så vill. Fint område att rida ut i, nära till ridhus. Dressyren är sådär men han kan.
Och priset var för 1-2 ggr 300 kr men inte varje månad jag ville mest ha någon som tog hand om min hästen när jag hade mycket skolarbete eller jobbade mycket men då går också pengarna en gång till instruktör( om man ville rida mer för instruktör så betalar man skälv).
Och då fick jag massor med svar men eftersom han är lite kompliserad (man kunde inte använda skänklarna ) Man var tvungen att prata med honom om man vill att han ska göra något. Hade ut ca 20 Personer på honom innan jag hitta någon som kunde rida honom...=/ sen Så han vart helt knasig..han studdsade jämnfota med frambenen och ville inte göra någonting alls..men efter två veckor så fick den personen komma igen och prova för då hade han lugnat ner sig. Och dom två passade perfekt hon är kvar en idag och hon rider nu för instruktör (vi rider för instruktören varanan gång).

Man måste hitta någon som det klickar både med hästen och sig själv.Och jag hade tur =)
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

JAG KAN SÄGA att VARMBLOD är underbara!

Min första häst jag hade sj var ett varmblod på 155cm hon var en gammal travare och hade vunnit några lopp, sen blev hon omskolad och hon ÄLSKADE att galoppera i skogen, men även att arbeta på banan. VI hade allt! Vi var bästa vänner!

sen fick vi ta bort henne när hon var 25 år nu för 3 år sen och det var något av de värsta jag varit med om. Det var verkligen en kompis som dog.

Men jag kan säga att VARMBLOD är världens snällaste!

jag kunde gå under henne när ja va mindre, sitta i boxen o göra läxor eller bara vara där o gråta ut.

De har ett HJÄRTA av guld!

har träffat många varmblod o alla lika underbara!
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jaså, många köper travare för att budgeten inte räcker till? Tror de som köper travare har en hel del pengar(läs miljoner)
Eller du kanske menade travare som används till ridning? Ja, de är väl inte så dyra. Lika dyra som en skadad eller triangelmärkt ridhäst som ej kan användas för sitt syfte längre.

Vad har travaren för speciell stil? Är mkt nyfiken...
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Det krävs ju mycket för att skola om en travare till ridhäst. Man måste bygga nya muskler anpassade till ridning m.m. Alla klarar inte av det, och då blir hästen inte särskilt trevlig att rida. Kanske har de potentiella medryttare du träffat bara stött på såna travare, som inte är ordentligt omskolade. Sen drar de alla över en kam.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Tror jag med.
En dåligt inriden travare som älgar iväg i "travartrav" med huvudet i vädret och knappt går att få stopp på, är faktiskt ingen höjdare att rida.
Många som har en sådan säger "jamen jag rider ändå bara i skogen, så den behöver inte vara så duktig" :crazy:
Har man bara träffat på sådana ridtravare kan jag förstå om man inte är sugen på att bli medryttare.
Å andra sidan är det ju bara att kolla runt här på Buke för att se att den bilden inte stämmer på alla...här finns så många välridna o fina travare :love:
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 383
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp