Jag kan erkänna att varmblod har jag inte tycke för och det har jag aldrig haft.
MEN det är bra att det finns dom som gillar den rasen.
Varför gillar jag då inte varmblod?
För det första var jag alltid rädd för dom då jag var liten, mina kompisar hade alltid varmblod som sköthäst eller egen häst och de skulle alltid sticka iväg med mig, stora älgsteg, högt blås, skvättig och långbent, såg oftats sura ut, nej jag gillade dom inte.
Nu har man blivit äldre och förståndigare, jag är inte rädd för varmblod men varför gillar jag dom inte?
Samma sak där, de har det där obekväma steget jag inte faller för, själva rasen är bättre som körhäst än ridhäst (finns väl undantag) De är långbenta och snubblar sig fram, huvudet upp och spring spring spring, lägg nu till minne att jag inte pratar om ALLA varmblod.
Folk som har varmblod, rider varmblod ser den hästen som precis alla andra hästar.
Absolut! Det är en häst du både kan köra och rida som de flesta, men alla raser har sitt eget steg, psyke och utseende.
Varmblodet är långt ifrån den tjockpälsiga lilla modiga islandshästen med den bekväma tölten.
Varmblodet är långt ifrån den smäckra resliga araben med sitt vackra sväv.
Varmblodet är långt ifrån den muskliga/kraftiga courtern som är en toppenras inom western.
Men många raser är långt ifrån varmblodet för deras enormt snabba trav och dessutom den ras som syns mest på tv.
Den är avlad för trav och får då inte det där lätta dressyrsteget som folk oftast vill ha, eftersom de har i blodet att bara rusa framåt och komma först i mål med huvudet i det blå, de är byggd på det sättet. även utseendet kan spela stor roll.
Sedan kan man skylla lite på oss människor, många unga flickor får oftast varmblodet som sin första häst eftersom de säljs väldigt billigt pga att de inte är tillräckligt bra i det som den är avlad för, därmed rids hästen kanske inte på det rätta sättet utan man bara åker, rider i skogen, sågar sågar och tror hästen går i form, och eftersom det finns en sån här stor del/syn av små flickor med varmblod som inte kan rida riktigt får den också ett sämre rykte.
MEN, det finns alltid ett men, duktiga ryttare kan faktiskt få till sitt varmblod (som sägs vara den mest svårridna rasen) rätt hyfsat.
Min kompis har ett varmblod som hon tävlar western med, den hästen och ryttaren är väldigt duktiga.
Det roliga med detta är att kompisen inte alls gillar varmblod.
Alla gillar inte islandshästen för deras höga form och lilla stolek, precis som jag inte gillar varmblod med deras egna steg och lite till..
Hoppas inte allt för många blir arga nu över min åsikt