Rasism I HÄstvÄrlden?

Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Har nu försökt få tag på medryttare till min vbl valack, men så fort man nämner att han är varmblodstravare så är det helt plötsligt inte intressant! VARFÖR denna låga status? De är väl inte mindre "värda" än andra raser??? Någon som har en teori?:confused:
Folk är inte så ridvana att de vågar ge sig på en Travare.
De tror nog att travaren ska dra iväg till Solvalla
utan att stanna :angel:
men de skyller på andra egenskaper hos Travare.
Sanning - Javisst
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Har ett underbart varmblods sto. Det tar tid att få dem att muskla om till ridhäst..men oj vad det är värt det! Snällare, trevligare och mer positiva till arbete får man leta efter. Jag har nte ångrat en sekund att jag tog hem henne.

Hoppas du hittar någon medryttare!
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Ridfolk vet inget om travaren övh taget märker man. Har för sig det ena och det andra och högst 7% av det de säger stämmer. Så hitta dig någon medryttare som har haft kontakt med den varmblodiga travaren tidigare. Att få enkelspårade ridfolk att ändra uppfattning är nog för svårt tyvärr.

Travare är INTE roliga att rida, de har ofta en vaggande trav som är rent obehaglig. Galoppen är ibland nån korsning mellan trav och galopp. De känns som de är halta och lytta på alla fyra.
Jag skulle tro att travfolk är lika ointresserade att köra halvblod eller ponnyer om man är intresserad av trav, som ridfolket är av att rida varmblod. Det handlar inte om rasism utan att de är avlade för olika ändamål. Och om man ska rida travare så tycker jag personligen att kallbloden är trevligare, de har ofta en helt ok galopp dessutom.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Så talar en människa som har noll koll om att rida en traver rätt.. Det du beskriver är okunskap om att rida en häst rätt...

Travare har inte rätt balans i början och det kräver en duktig ryttare till att kunna rida en varmblostravare rätt.

Har ridit ridtravare i alla år och aldrig någonsin träffat på en häst så som du beskriver det, då har många av dom kommit direkt från banan..
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Så talar en människa som har noll koll om att rida en traver rätt.. Det du beskriver är okunskap om att rida en häst rätt...

Travare har inte rätt balans i början och det kräver en duktig ryttare till att kunna rida en varmblostravare rätt.

Har ridit ridtravare i alla år och aldrig någonsin träffat på en häst så som du beskriver det, då har många av dom kommit direkt från banan..

Men snälla nån dom är avlade att springa onaturligt fort i trav och självklart lämpar de sig sämre till dressyr och hoppning då.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Travare är INTE roliga att rida, de har ofta en vaggande trav som är rent obehaglig. Galoppen är ibland nån korsning mellan trav och galopp. De känns som de är halta och lytta på alla fyra. .
Jaaa, generaliseringar, va kul :banana:
Glöm inte att fjordingar är tjocka och lata, araber är hispiga, ardennrar är tröga, fullblod skadar sig jämt och att islänningar är raggsockor som inte kan gå i form :rofl:

Jag skulle tro att travfolk är lika ointresserade att köra halvblod eller ponnyer om man är intresserad av trav, som ridfolket är av att rida varmblod.
Hmmm...undrar vilka som får lov att räknas till det där "ridfolket"...?
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Klart att dom inte lämpar sig mindre till dressyr och hoppning för det, det är vad jag kallar okunskap och en stenålders fördom..
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Men det är klart att man säger så när man inte vill kunna rida ett varmblod.

Det krävsd sin ryttare, funkar inte för dom som är för fina i kanten och TROR dom kan rida..
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Travare är INTE roliga att rida, de har ofta en vaggande trav som är rent obehaglig. Galoppen är ibland nån korsning mellan trav och galopp. De känns som de är halta och lytta på alla fyra.
Jag skulle tro att travfolk är lika ointresserade att köra halvblod eller ponnyer om man är intresserad av trav, som ridfolket är av att rida varmblod. Det handlar inte om rasism utan att de är avlade för olika ändamål. Och om man ska rida travare så tycker jag personligen att kallbloden är trevligare, de har ofta en helt ok galopp dessutom.


Jo, jag tycker de ÄR roliga att rida. Kan ju bero på att jag ridit travare som ÄR ridbara och det kanske inte du har. Det du skriver är fördomar. Halta och lytta? Vaggande obehaglig trav? Korsning mellan trav och galopp? Visst, någon enstaka kanske är sådan. Men alla? Skitsnack. Bara för man ogillade en travare behöver man inte dra ner alla i samma hål. Om jag tex hade ridit ett halvblod som både kändes halt, vinglig och gick i korsgalopp, inte hade jag på fullaste allvar trott att hela rasen var sådan. Men det är som jag säger: ridfolk är enkelspåriga och kan inte ändra uppfattning. Eller, de vill inte ändra uppfattning fast det de tror är helt fel.
Nej, travfolk vill inte köra halvblod för halvblod får inte tävla i trav. Men många ridfolk köper travaren som ridhäst. Och det beror oftast inte på att de är fattiga och inte har råd med något bättre som många vill tro.

Ibland får man sig ett gott skratt när man läser vad alla "tror" om travaren. Speciellt om det är ljusår ifrån sanningen.

Kan någon då förklara varför dessa travare vinner över ridavlade hästar i tex LD och några klasser uppåt? Kan inte de ridavlade hästarna ens besegra en häst som inte ens är avlad för ändamålet i så pass lätta klasser?
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Vill bara säga:

Heja varmbloden:banana: !!!

Jag tycker att det är jättetrist med "ridfolk" som mobbar varmblodstravare.. Jag rider ett varmblod, som jag och hans ägare ridit till själva, och han är helt underbar! Han går precis lika fint och samlat som vilket halvblod som helst! Jag måste ärligt säga att jag inte förstår de som säger att varmbloden bara funkar till halvtaskiga promenadhästar:confused:..?

Har en kompis som tränade hoppning på sin ridskola med sitt varmblod och hon blev mobbad av de andra på ridskolan!!:eek: :mad: Ja, ni läste rätt: mobbad för att man rider varmblod!!
Gissa om hon hade kul när hon vann över några av dem på en tävling:smirk: ...
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Vill bara säga:

Heja varmbloden:banana: !!!

Jag tycker att det är jättetrist med "ridfolk" som mobbar varmblodstravare.. Jag rider ett varmblod, som jag och hans ägare ridit till själva, och han är helt underbar! Han går precis lika fint och samlat som vilket halvblod som helst! Jag måste ärligt säga att jag inte förstår de som säger att varmbloden bara funkar till halvtaskiga promenadhästar:confused:..?

Har en kompis som tränade hoppning på sin ridskola med sitt varmblod och hon blev mobbad av de andra på ridskolan!!:eek: :mad: Ja, ni läste rätt: mobbad för att man rider varmblod!!
Gissa om hon hade kul när hon vann över några av dem på en tävling:smirk: ...

Vi kan nu komma fram till att det finns hästrasism i hästvärlden. Jag tycker absolut man INTE är en riktigt hästälskare/djurvän om man ska hålla på att förakta olika hästraser. Visst, man kan ogilla någon enstaka häst men att formligen HATA en hel ras är helt befängt, korkat och elakt.

Hade jag hållt på med ridning hade jag bara tyckt det var kul att se travare på tävlingsbanorna och i ridhusen. Såg jag någon travare som blev fel riden eller illa behandlad skulle jag försöka hjälpa ryttaren att få ordning på problemen. Jag skulle inte snacka skit om ekipaget. Det finns oehört många travhästar som får det mycket bra som ridhästar. Hade jag sett ett sådant ekipage hade jag tänkt: vad kul för den travaren att den fick ett nytt hem istället för att kanske tillbringa sina sista dagar på en slakttransport till Italien utan vatten och foder och bli slagen med en blodig träpåk och släpas ut till slakthuset. Men vissa ridfolk hade säkert hoppat av glädje vid en sådan syn, eftersom de hyser så stort förakt för den otroligt snälla hästrasen som har försökt göra sitt bästa hela sitt liv.

Tycker det är en sorlig inställning vissa ridfolk har. Hade jag varit på trav och sett tex ett halvblod komma galopperande och inleda defileringen hade jag bara tyckt det varit kul och häftigt. Men kommer en travare inskrittande i ridhuset blir det båda hån och skratt. Den fattiga ryttaren som längtansfullt ser på de klippta halvbloden och önskar att hon hade råd med en klippmaskin och en riktig sadel, eftersom hon nu har en indisk som kostade 100 kronor 10 år gammal. Ja, så verkar många tro det är i alla fall. Finns faktiskt tro det eller ej många som har valt travaren som rihäst pga att de GILLAR rasen. Ja, helt otroligt va? Inte för att de inte hade råd med något bättre. Hästen kostar mängder mer att hålla än inköpet.
Det finns också okunniga ryttare som köper travaren MEN då är det inte travarens fel utan ägaren. Inte har travaren valt vem som ska rida den och sköta den. Finns okunniga och oseriösa ryttare på alla hästraser, ÄVEN halvblod. Men den dåliga ridningen syns inte lika väl på en ridavlad häst.
Finns många som har hästen som slav. Måste stå still på stallgången, måste vara still vid uppsittning, måste vara still när man väntar på sin tur att hoppa eller rida dressyr, måste stå givakt hela tiden annars blir det spö.

Men tyvärr går det aldrig få vissa ridfolk att ändra uppfattningen. De tror travaren inte kan galoppera rent, inte hoppa ordenligt, den kan inte heller trava rent och den ramlar omkull hela tiden för den är så vinglig. Den har lång rygg som gör att sadeln inte ligger rätt, den har huvudet högt uppe i det blå så det går inte att jobba den korrekt. Den breddar i traven när den går i joggtempo, den ser inte ut som en ridhäst alls i extriören utan mer som en...? Osv osv osv.

Men vad beror detta förakt på egentligen? Känner sig hotade på deras eget revir(fast det är rena ridfolk som har travarna)? Står inte ut med synen av travaren? Tycker den hör hemma i slakttransporten? Ja, vad vet jag.
Har man ridit en travare som kändes dålig, ja då är hela rasen bara något att slänga på soptiien. För hästar är väl inte individer? Eller?

Finns travare som lyckas bra i hoppning trots att de inte är ridavlade, finns travare som lyckas bra i dressyr trots de inte är ridavlade, finns travare som lyckas bra i distans trots att de inte är ridavlade. Likaså i western, barock, fälttävlan osv.
Och nej, det finns inga travare i den yttersta eliten eftersom de inte är ridavlade men trots det kan de slå en hel drös ridavlade ridhästar. Kul va?

I USA är travaren mycket mer värd som ridhäst. Kan kosta uppåt 60 000 där. Där är den omtyckt och exotiskt. Men Sverige är ju lite efter i det mesta.

Men alla ni som har travaren som ridhäst var stolta för er vackra, snälla, fina häst som vill vara er till lags. Bryr er inte om folk som sitter på sina höga hästar fulla av fördomar och skitsnack.
Tänk på att den travaren ni har er ägo kanske kostade en halvmiljon som ettåring, tjänade in några hundratusen, varit med på tv och tidningar ett antal gånger och blivit hyllad av publiken. Hur många vanliga, hederliga ridhästar har det?
Nej, njut av er häst och skit i syniska lallare som tror sig veta sådant de inte har den blekaste aningen om.


ps. Till er alla som tror travaren är gjuten i samma form, travar likadant och är vingliga som pinnar åk till närmaste travbana och se på alla loppen och värmingarna. Gå gärna lite på stallbacken också om ni har tillträde. Då kan ni se en riktigt sport med riktigt bra hästar som inte ser ut på samma sätt, som inte springer på samma sätt.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Det kanske blir lite trevligare inställning till travarna nu när man börjat blanda in franska travare i amerikanska(har jag för mig att det va!?) hopphästar.... Kan ju hoppas det iaf.
Hört en tränare som sagt att travare är överlägsna teknikmässigt upp till ca. 1m.
För att inte tala om deras supertrevliga personligheter och att de är så lätta att ha att göra med, positiva och arbetsvilliga.
Har en travare som jag snart ska börja hopptävla lite på. Kul att provocera "halvblodsfolket" :rofl:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

knapp lån

Men nu får ni väl ta och ge er, "hästrasism"? alla har rätten att välja en häst som man vill rida/köra eller vad f*n man nu vill göra, som man själv vill efter sitt eget intresse. Ska jag kallas "hästrasist" för att jag vill utveckla mitt dressyrintresse på en häst som är framavlad för sitt syfte?

Är man lika mycket "hästrasist" om man som travkusk/ägare till travhästar inte vill ha ett halvblod och träna till travet???
eller jockey som inte väljer ett kallblod som ska springa med fullbloden???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Du hälften av alla såkallade framavlde dressyr hästar är ändå inget att satsa på om man vill komma långt endast en handfull av dom blir riktigt bra..
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Och jag har rätten att själv välja om jag ska ha en häst som är framavlad till det intresse som jag har.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Och jag har rätten att själv välja om jag ska ha en häst som är framavlad till det intresse som jag har.
Du verkar ha missuppfattat vad diskussionen går ut på. Det är väl ingen som försöker tvinga dig att rida en häst du inte vill :confused:
Det är väl helt ok att inte vilja rida travare...men mindre ok att för den skull sprida skit och fördomar om hela rasen. Det många reagerat på är väl fördomsfulla inlägg som detta:
Travare är INTE roliga att rida, de har ofta en vaggande trav som är rent obehaglig. Galoppen är ibland nån korsning mellan trav och galopp. De känns som de är halta och lytta på alla fyra.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag kan inte påstå att jag tyckaer att carinah verkar vara en "hästrasist", hon säger sin åskt om att rida travare, i det inlägget du citerar så står det att hon inte tycker att det är roligt. Jag tycker inte att det är roligt att cykla på Mountainbike är jag "cykelrasist" då?
Hon beskriver också känslan hon har när hon rider travare, och jag kan till vis del hålla med henne om den känslan, men för den delen så kan jag inte påstå att alla ridtravare är så.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

knapp lån

Men nu får ni väl ta och ge er, "hästrasism"? alla har rätten att välja en häst som man vill rida/köra eller vad f*n man nu vill göra, som man själv vill efter sitt eget intresse. Ska jag kallas "hästrasist" för att jag vill utveckla mitt dressyrintresse på en häst som är framavlad för sitt syfte?

Är man lika mycket "hästrasist" om man som travkusk/ägare till travhästar inte vill ha ett halvblod och träna till travet???
eller jockey som inte väljer ett kallblod som ska springa med fullbloden???

Ja, man får välja vilken ras man vill men man behöver för den delen inte snacka skit och se ner på den rasen man inte har valt och tycka att de som väljer att rida den rasen är dumma i huvudet.
Ja, man får säga vilken åsikt man vill men bara för det behöver den inte vara sann. Dåligt att ge travaren ännu mer dåligt ryckte som ridhäst när man säger osanna, fördomsfulla saker. Men ligger väl i att man är okunnig som dömer en hel ras bara för man ridit något dåligt exempel.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag tycker det är jättesvårt över huvud taget få tag i medryttare...
Verkar som om det endast är hästar som går MSB dressyr o svår klass hoppning som man kan stila runt på som räknas...
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 383
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp