Rasism I HÄstvÄrlden?

Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag missförstod dej, tydligen.
Jag trodde du var en av de okunniga som på fullt allvar tror att en travare som inte längre är aktiv på travbanan plötsligt inte är travare längre utan enbart varmblod. :smirk:

Förvånansvärt egentligen hur okunniga folk är om vad det är som står i deras stall/går i deras hage. Jag har letat kallblodstravare nu en tid, och lärt mej att jag måste även läsa annonserna där det står "nordsvensk". Det finns tydligen massor av kallblodstravare som är registrerade i FNH (Föreningen Nordsvenska Hästen) om man får tro vad som står i annonserna... :rofl:

Immer
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Det jag tycker är lite tråkigt med travaren är att den aldrig stiger i pris nämnvärt, vare sig den är utbildad eller ej. Jag har träffat många travare genom mitt liv, och vet att de kan bli trevliga ridhästar. Men hur man än vänder och vrider på det så är det ingen som helst ekonomisk vinst med att utbilda sin travare. Skulle man behöva sälja så ligger priset ofantligt lågt. Det samma gäller som avelshästar utanför den egna rasen. Jag vet inte om det skulle vara skillnad om man kunde bevisa att stoet är tävlat 110 hoppning.
Jag vet inte om jag vill kalla det rasism från mitt håll. Det tar bara så mycket längre tid att utbilda en travare som gått på banan till en trevlig ridhäst, än vad det tar med ett dåligt ridet halvblod(som dessutom stiger i värde efter utbildning.)
Jag blir ledsen när jag ser dessa tonårstjejer som får en travare som förstahäst och som inte reder ut det. Hästen travhoppar alla hinder etc. Men jag blir väldans glad när jag ser en travare som fått en ordentlig utbildning.
Det finns massor av trevliga travare runtomkring, men jag betvivlar att jag kommer att skaffa en.. Men man vet ju aldrig.. ;)
Ulrika
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Ja, man får välja vilken ras man vill men man behöver för den delen inte snacka skit och se ner på den rasen man inte har valt och tycka att de som väljer att rida den rasen är dumma i huvudet.
Ja, man får säga vilken åsikt man vill men bara för det behöver den inte vara sann. Dåligt att ge travaren ännu mer dåligt ryckte som ridhäst när man säger osanna, fördomsfulla saker. Men ligger väl i att man är okunnig som dömer en hel ras bara för man ridit något dåligt exempel.

Men det blir ju alltid så.. Står jag med en hopphäst i ett dressyrstall inser jag att min världens underbaraste hopphäst inte alls är lika vacker exteriört som de där fina dressyrhästarna.
Kommer det in en arab i ett "tävlingsstall" så höjer folk på ögonbrynen, fram tills araben visat att den kan något.
Ganska övertygad om att tävlingsstallsfolket först tittar lite skeptiskt om jag kommer med en islandshäst, achal-teke, eller vad det skulle vara. Fram tills de visat att de kan något, och att JAG kan något.
Samma gäller travaren. Vem kommenterar att du sitter på en dålig häst om du just vunnit över dem på omhoppningen?
Ulrika
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag har tävlat en del med min varmblodstravare, inte jättemycket men en 3-4 starter på regional nivå brukar det väl bli per år, inte i år dock pg gaffelbandsskada.
Dressyr är min stora passion och jag måste väl säga att det faktiskt har gått ganska bra, inga vinster individuellt men väl i lag och flertal placeringar. Det är sällan vi får resultat under 60%, i alla fall på LA nivå.
Vi har väl provat och startat någon medelsvår men vi är inte klara där, har svårt med galoppombytena och har haft lite svårt att korta steget. Min travare har väldigt stor gång i skritt och trav och jag måste erkänna att jag har missat att lära honom korta steget, för mig blev det lite att man fastade i den där stora flotta traven som folk blir imponerade av och glömde (visste inte riktigt heller) att i medelsvåra klasser och uppåt så måste man visa att man kan både korta och länga steget på sin häst, ups!! Så det jobbar vi jättemycket på idag och jag har stor hjälp av hans lätthet för samling så det blir mycket övergångar piaff-trav.
Jag måste säga att jag inte har märkt så mycket av den här hästrasismen, enda gången som jag faktiskt har märkt av det är någon gång när jag har tränat för en ny tränare som kanske är lite skeptisk och vi har svårt för ett moment så har jag ibland (absolut inte alltid) märkt att man är lite väl pigg på att skylla det på hans bakgrund och inte ger mig eller hästen en schans att försöka.
På tävling så har jag inte heller upplevt att vi har blivit bortdömda någongång, i alla fall inte pga hans ursprung utan då har andra med jättefina halvblod fått sämre bedömningar, domaren kanske helt enkelt inte uppskattade våra hästar, det är ju en bedömningssport..

Det är mycket vanligt att folk kommer fram på tävlingsplatser och berömmer honom och säger att dom tycker det är jättekul med en travare som tävlar i dressyr och då blir man ju jätteglad.

Jag tycker också att det är svårt att hitta medryttare pga att när jag skriver att han kan medelsvåra och vissa svåra rörelser så spelar det inte någon roll att jag också skriver att jag vill ha någon som motionerar honom i skogen eftersom jag vill sköta dressyren själv, dom flesta som ringer frågar ändå om dom får träna för tränare. Det är alltid svårt med medryttare tycker jag det är så mycket som ska stämma.. Hoppsan det blev visst en uppsats:angel:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Ja men se, det var ju lite det jag förväntade mig :). Kan hästen och ryttaren något så blir det ingen rasism, men det är väl inte så underligt om folk är lite skeptiska i början? Det är ju de tidigare upplevelserna man har av en ras som gör vilket intryck man har av den.. Så frågan är om det verkligen är rasism? Kommer det ut fler goda ambasadörer så är jag helt övertygad om att folk inte orkar bry sig.
Roligt att det går så bra för er. Du har inga bilder? Gissar att det är den på avarten, men den är ju lite liten ;). Der fin ut iallafall.
Jag vet inte hur många medryttare som är intresserade av att betala för att skritta ut. Jag är så bortskämd av att ha egen häst så jag skulle inte göra det. Skulle jag vilja leta medhäst så var det för att ha möjlighet att utbilda mig och hästen för instruktör, för att ta igen vad jag förlorat under mina hästfria år. Men det lutar åt egen häst snarast möjligt!
Ulrika
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Dom flesta som rider och som söker efter en häst att rida, vill nog kanske inte bara rida i skogen, utan kanske även träna dressyr och hoppa och de tror kanske inte att din travare är utbildad nog för att de ska kunna göra det.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag ska ärligt säga att jag inte träffat någon välutbildad travare, men jag skulle bli glad om jag fick göra det. Kan inte ni som sitter på de fantastiskt allsidiga och trevliga och välridna travare som beskrivs i tråden komma ut och visa er? Det är ju inte lätt för folk att ändra uppfattning om de inte får någon anledning till att göra det.
Ulrika
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag ska ärligt säga att jag inte träffat någon välutbildad travare, men jag skulle bli glad om jag fick göra det. Kan inte ni som sitter på de fantastiskt allsidiga och trevliga och välridna travare som beskrivs i tråden komma ut och visa er? Det är ju inte lätt för folk att ändra uppfattning om de inte får någon anledning till att göra det.
Ulrika

kolla i tråden på gnägg, där visas en hel del välridna travare :bow:
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag ska ärligt säga att jag inte träffat någon välutbildad travare, men jag skulle bli glad om jag fick göra det. Kan inte ni som sitter på de fantastiskt allsidiga och trevliga och välridna travare som beskrivs i tråden komma ut och visa er? Det är ju inte lätt för folk att ändra uppfattning om de inte får någon anledning till att göra det.
Ulrika

Verkar som om flera av de seriösare ridtravarryttarna här på Buke faktiskt gör just det :)
Kolla den här tråden tex...två travare i laget:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=691276&highlight=allsvenskan
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

ville bara säga att jag fullständigt ääääääälskar varmblod:love: :love: :love: men tyvärr har jag ingen sån av olika skäl:(
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Men herregud, vi har ju absolut inget att bevisa för dig..

Jag har ridit halvblod som är 75 resor värre än ett oriden varmblodstravare.

Men du kan ju få prova min herre någon gång, han har narturlig fallenhet för ridning trotts många års startande på bana mm......
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Men herregud, vi har ju absolut inget att bevisa för dig..

Jag har ridit halvblod som är 75 resor värre än ett oriden varmblodstravare.

Men du kan ju få prova min herre någon gång, han har narturlig fallenhet för ridning trotts många års startande på bana mm......

Oj jag tror absolut du tog det fel! Jag behöver absolut inte bevisas. Jag ville se det för att jag tycker att det hade varit roligt att se. Jag vet att ridningen gör mycket på en häst, och ville se lite välridna travare eftersom jag inte springer på det i stallen. Hur kunde du ta det så fel? Jag ska erkänna att jag trivs utmärkt med att rida halvblod, men är öppen för att även andra raser kan fungera som ridhäst, men möts man av attityden blir man ju inte vidare nyfiken att lära sig mer.. Som jag skrivit tidigare blir jag glad av att se att en häst kommer till ett kunnigt hem, extra glad blir jag när en travare gör det, eftersom de ofta blir förstahäst pge priset. Jag ville helt enkelt se hur bra de kunde bli. En del av er klagar över att "vi" är rasister för att vi inte väljer att rida varmblod, och nu finns det en ikketravarmänniska som är lite nyfiken. Vad är felet på det?
'
Har jag skrivit något nedlåtande om fd. travare? Har jag sagt att jag behöver bevisas?
Ulrika
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Kan någon då förklara varför dessa travare vinner över ridavlade hästar i tex LD och några klasser uppåt? Kan inte de ridavlade hästarna ens besegra en häst som inte ens är avlad för ändamålet i så pass lätta klasser?

Det är ju svårt säga när jag inte själv har sett en ridtravare vinna i dressyrklasser. Men bara för att jag inte sett det så betyder det inte att det inte har hänt... Jag kan tänka mig att ridtravaren som vunnit i klassen som du pratar om är/var ordentligt riden och tävlade mot mindre utbildade "avlade ridhästar".

Tex. Lägg ner exakt lika mycket tid på en ridtravare och en "ridavlad" häst så tror jag (är rätt säker) att ridavlade hästen skulle ta fler rosetter och klättra högre i klasserna
Det är inget fel på ridtravaren, jag tycker att det är roligt att det går så pass bra för endel av dem, tyvärr så finns det många som inte blir rätt hanterade/ridna precis som många andra hästar oavsett ras. Det krävs mer arbete på en ridtravare och det är många som inte är tillräckligt skickliga som äger/rider ridtravaren.
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Min erfarenhet säger mig ATT det finns rasism i hästvärlden..

Mina erfarenheter säger mig att fjordingar, tinker (korsnig) och varmblodig travare drabbas av detta..

I nuläget har jag de två sistnämnda. En varmblodstravare född -90 och en tinkerkorsning född -98.

Konstigt nog när tinkerdamen gick att köra så var hon accepterad och MYCKET välkommen att hoppa in som extra häst i ridskoleverksamheten.. Nu när hon inte är körbar längre så är bemötandet annat..

Varmblodet va de många som rynkade på näsan åt när vi tog hem.. Tanken va ju att vi skulle ha honom som sällskapshäst åt lilla damen. MEN som läget utvecklade sig så är han min blivande tävlingshäst i körning..

Samma visa där. Det muttras en himla massa om travare. MEN i nästa stund så kan han vara bra att hoppa in med på lektion som extra körhäst.

JAG rider knappt Pelle, beroende på att jag tycker han är för stor för mig så jag kan inte rida ihop honom. Det lilla jag rider håller jag mig till skritt och trav för att kunna rida ihop honom i form!!
2 dagar i veckan har jag en medryttare som kommer. För att han ska få bli ordentligt riden i alla gångarter. De två tränar även lite hoppning ihop och kommer att prova lite tävling..

Det är SYND att folk inte kan SE HÄSTEN som individ och vad just DEN klarar av. Istället för att dömma på förhand efter ras/ storlek mm

Fast de så klart rasism och utanförskap finns ju överallt. Varför ska Hästvärlden vara annorlunda?? Tyvärr så är det ju så..

Anna-Carin
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag vet fortfarande inte om det handlar om rasism, utan att man inte sett någon av rasen som kunnat något och därför tror man att rasen kanske är så bra som man tror den är. Precis som alla kvinnliga chefer måste vara extra kompetenta för att inte bli ifrågasatta. Men jag tror detta kommer att vända, och ser man fler ridtravare, fjordingar etc som visar att de kan något annat än lufsa i skogen. Inte för att det är så stort fel med att ha en häst att lufsa i skogen med, men man bedömmer ju en häst efter sina egna önskemål. Håller jag på med dressyrhästar tycker jag att hopphästar kan vara ganska fula, och inte kan de röra sig heller. Mycket generaliserat. Och kommer man då som jag gjorde med en hopphäst till ett dressyrtävlingsstall så fick jag ju snabbt veta att om jag skulle utveckla min dressyr så skulle jag byta häst. Men tränset var fint, och det kunde jag ju ha till nästa häst (kom fram i en diskussion om att jag skulle klippa av en rem). Jag sålde inte hästen för att byta upp henne(byta ner?) mot en dressyrhäst, sålde henne för att det inte gick att klara häst och plugga i Danmark samtidigt.
Ulrika
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

det är så sant, gissa om folk slutar lyssna om jag säger att jag hoppat eller ridit dressyr med min häst, en nordsvensk. Det är så irriternade, man vill bara slå nåt hårt i huvet på dom :mad:
Håller med nån som skrev, ridfolk! Stämmer så bra, dom har så mkt fördomar!
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag har ridit en nordvensk som är utbildad LA dressyr. Oj vad hon var häftig! Gav verkligen mersmak! :)
Jag tycker det är så himla trevligt med välridna hästar.. Och väluppfostrade.. ;)
Ulrika
 
Sv: Rasism I HÄstvÄrlden?

Jag har ridit många många varmblod och har även ägt en själv. När jag hade ridit i ett visst antal år och ville fortsätta att utvecklas var det omöjligt för min häst att utvecklas med mig. Det tog helt enkelt stopp efter ett tag. Jag köpte då istället en arab som jag nu har ridit ganska länge och vi kan gå hur långt som helst tillsammans. Han gör allt jag ber honom om och lär sig hela tiden nya saker. Dessutom har "riktiga" ridhästar ett helt annat rörelsemönster än varmblod. Jag säger inte att det är något fel på varmblod, det beror helt enkelt på VAD man själv efterfrågar. Jag upplevde det som att varmblod var stumma, stela och ganska obekväma att rida på. En ridhäst av typ arab eller halvblod har mer luft i stegen och det känns mer som att gunga fram istället för att sitta och skava fram och tillbaka i sadeln. Men som sagt...det beror helt och hållet på vad man själv efterfrågar. En sak kan jag dock säga om varmblodet jag hade...Han hade ett underbart psyke och hade en väldigt speciell personlighet. Jag älskade honom verkligen och saknar honom otroligt mycket, trots att han snubblade hela tiden...!
:love:
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 383
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp