Rasfunderingar för ny hund... Brukshundsraser, vilka har jag glömt?

Sv: Rasfunderingar för ny hund... Brukshundsraser, vilka har jag glömt?

Det jag eventuellt skulle kunna benämna som "enkelt" hos Schäfern, är väl att den i allmänhet har en enorm Will To Please, den VILL verkligen vara en till lags och göra det man ber den om. De Schäfrar jag levde med (i England) blev fruktansvärt nere om dom fick för sig att jag var missnöjd med nåt och jag fick alltid vara uppmärksam på detta. Medan Labradorerna visst ville göra mig glad, men dom ville minst lika gärna dra iväg på egna äventyrligheter och/eller hitta på egna saker som jag inte nödvändigtvis var så glad över.....
Min Beauceron har inte samma önskan att vara mig till lags som Schäfrarna, även om han är extremt "nära" och alltid vill vara med mig och "göra det jag gör", han skulle t.ex. aldrig komma på tanken att ranta iväg på egna utflykter (om det inte handlar om rådjur...:o) eller ens vara missnöjd med mina ideér. ALLT jag gör är vansinnigt roligt för honom.
Nåt jag inte kan säga om en del andra raser jag träffat...
Mallen har jag ingen egen personlig erfarenhet av alls.

Kan du berätta mer om vad min uppfattning inte stämmer, dvs vad brukar hunden vilja ha mer av vardagen?

De schäfrar jag träffat har varit nöjda med mindre stimulans än det jag nämnt. Jag tror också det kan ha med uppväxten att göra.

Jag har länge velat ha en schäfer och tycker också att min lilla Knasboll inte är den jag söker men han har varit en jättebra förstahund då jag lärt mig massor och fortfarande lär mig massor av honom och det gör att jag känner att jag har en bra startpunkt och kan göra mer rätt från början.

Då jag är intresserad av en schäfer/malle i framtiden är jag beredd att se till att de får den stimulans de kräver. Att träna spår en dag i veckan behöver ju inte vara svårt, personspår innebär ju bara att man behöver nån (och sig själv) som lämnar spåret o leksak sen kan man tuta o köra själv. Ska man träna sök är det ju också enkelt att trampa upp en yta i t.ex skogen o gömma saker så får hunden leta. Ska man träna lydnad kan man baka in det i promenaden om man har ont om tid. Sen självklart bör man ha tid till att lägga ner 1-2 timmar ren träning ett par dagar i veckan. Utöver det kan man ju klickerträna. Men det blir ju ändå nån dag hit och dit som det inte händer mer än promenader.

Jag kanske är dum, men jag tycker ändå att man ska skaffa en annan ras för det där ändamålet. Min malinois hade iallafall inte blivit tillfredsställd och dräglig i sin vardag om hon fick ett spår i veckan (och varför ska du behöva någon för det? Det räcker med dig själv?) samt ett uppletande på liten yta i skogen. Och lite lydnad på promenaden.

Min tik är iallafall en sådan hund att ju mer hon lär sig desto mer måste jag utmana henne. Efter XX antal små upptrampade rutor i skogen så kommer hon inte alls mattas av. Hon behöver hela tiden utmanas och få ut mer av sin träning.

Jag har väldigt svårt för att bruksschäfrar och bruksmallar ska passa in i massa mallar som egentligen en pudel passar in i. Att man ska anpassa raser efter vilka förare som vill ha dom. För mig är en bruksschäfer och malinois arbetsmaskiner, som mår bäst av att arbeta så mycket som möjligt. Om man nu inte vill arbeta så mycket som möjligt utan bara lite ostrukturerat då och då, kan man inte se sig om efter annat mer lämpligt då?

Ska man kolla på skillnaden mellan schäfer och malinois så tycker jag folk skrivit det så bra. Mallen är snabbare och kvickare, man måste vara något steg framför. Schäfern tycks vara mer stabil, bättre nerver och kan sortera innan dom agerar. Sen finns det alltid individer. Jag har ju träffat schäfrar som varit lika högtempade och livliga som mallar. Och jag har träffat mallar som varit "kommer jag inte idag så kommer jag imorgon." Men man ska ju inte utgå ifrån att man får ett undantag ifrån en ras.

Schäfrar har mkt will to please och min erfarenhet är att mallarna har ännu mera (nästan för mkt - vissa individer kan vara överdrivet förarveka). Men ges det tillfälle till jakt så drar de flesta gladeligen och de har ofta modet och uthålligheten att jaga lååångt. Man får jobba mkt med jaktbiten för att få kontroll på det med både mallar o schäfrar, det är min absoluta erfarenhet. Jag har haft berner sennen innan och då fanns inte det problemet alls fast hon var en ovanligt pigg och framåt berner :)

Ang att tävla så tycker jag inte att det är ett måste, men man bör vara väldigt intresserad av att träna hund om man ska ha en bruksschäfer eller dito malle. Man får inte tänka att man ska aktivera hunden för att den ska må bra, man måste tycka att det är SKITROLIGT att träna hund :love:

Känns som det här får passa in i en annan tråd, kapar ju TS tråd nu :p

Varför jag menade nån annan än mig själv är för att hunden inte ska bara lära sig spåra efter mitt spår (har sett hundar som inte kunde spåra andras eftersom den var van vid att spåra efter mattes lukter.)

Vad gör du? Du har väl ett jobb och häst också? Hur hinner du med en så pass aktiv hund? Hinner du borde jag kunna hinna jag också men är nyfiken hur ni andra strukturerar upp era vardagar om ni har häst och 8 timmars jobb plus aktiv brukshund?

(Ja, jag är oerfaren och har tydligen bara träffat mindre krävande schäfrar, varför jag tar upp detta är just för jag vill veta mer hur aktiveringsbehovet egentligen ser ut hos en "normal" bruksschäfer/malle. Hur ni hinner med osv. Så för att få den hunden jag söker så måste jag ju veta mer. Collien är inte vad jag söker känner jag, inte som det är idag. Men jag vill inte heller ta mig vatten över huvudet så jag måste ändå ha en hund som är rimlig för mig inte bara för att jag vill ha en sån hund)

Det jag eventuellt skulle kunna benämna som "enkelt" hos Schäfern, är väl att den i allmänhet har en enorm Will To Please, den VILL verkligen vara en till lags och göra det man ber den om. De Schäfrar jag levde med (i England) blev fruktansvärt nere om dom fick för sig att jag var missnöjd med nåt och jag fick alltid vara uppmärksam på detta. Medan Labradorerna visst ville göra mig glad, men dom ville minst lika gärna dra iväg på egna äventyrligheter och/eller hitta på egna saker som jag inte nödvändigtvis var så glad över.....
Min Beauceron har inte samma önskan att vara mig till lags som Schäfrarna, även om han är extremt "nära" och alltid vill vara med mig och "göra det jag gör", han skulle t.ex. aldrig komma på tanken att ranta iväg på egna utflykter (om det inte handlar om rådjur...:o) eller ens vara missnöjd med mina ideér. ALLT jag gör är vansinnigt roligt för honom.
Nåt jag inte kan säga om en del andra raser jag träffat...
Mallen har jag ingen egen personlig erfarenhet av alls.
Visst är dom det! Men inte att förglömma att i och med att iaf brukslinjerna ofta kommer med ett driftspaket som är en bit över medel får man också ha överseende .. Visst VILL min tik vara mig till lags helst av allt och hitta på roligheter med mig. Men hade jag inte lagt ner tid att bygga en relation och förväntan på mig så hade hon säkerligen hittat på egna sätt att göra" roligheter" på själv.

Om schäfern är förig, så är mallen ännu mer förarvänlig. Jag vågar påstå att jag träffat fler malinois som varit betydligt mer lättstyrda än schäferdito. Brötiga schäfrar finns det ganska gott om. Jag skulle inte säga att förighet är en bristvara, men en bristfälligare iaf..

Hinner du borde jag kunna hinna jag också men är nyfiken hur ni andra strukturerar upp era vardagar om ni har häst och 8 timmars jobb plus aktiv brukshund?

Jag jobbar deltid, har å andra sidan två barn (med en annan hundidiot som tar halva ansvaret ;) ). Jag har haft egen häst förut och skulle aldrig komma på tanken att ha en malle eller schäfer och häst samtidigt. Iaf inte om man måste jobba också :) Jag säger inte att det inte går, för så kan man ju inte uttala sig om andras liv, men jag skulle never ever försöka kombinera häst/krävande brukshund/jobb. Det är ju inga enkla raser att ha med sig lösa på ridturen heller...:devil:

Känns som det här får passa in i en annan tråd, kapar ju TS tråd nu :p

Varför jag menade nån annan än mig själv är för att hunden inte ska bara lära sig spåra efter mitt spår (har sett hundar som inte kunde spåra andras eftersom den var van vid att spåra efter mattes lukter.)

Vad gör du? Du har väl ett jobb och häst också? Hur hinner du med en så pass aktiv hund? Hinner du borde jag kunna hinna jag också men är nyfiken hur ni andra strukturerar upp era vardagar om ni har häst och 8 timmars jobb plus aktiv brukshund?

(Ja, jag är oerfaren och har tydligen bara träffat mindre krävande schäfrar, varför jag tar upp detta är just för jag vill veta mer hur aktiveringsbehovet egentligen ser ut hos en "normal" bruksschäfer/malle. Hur ni hinner med osv. Så för att få den hunden jag söker så måste jag ju veta mer. Collien är inte vad jag söker känner jag, inte som det är idag. Men jag vill inte heller ta mig vatten över huvudet så jag måste ändå ha en hund som är rimlig för mig inte bara för att jag vill ha en sån hund)

Ja, att träna spår för att så småningom tävla (eller ha i tjänst) kan man eller bör man ha ett träningsgäng.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa malle eller schäfer och sedan "aktivera" bara för att hunden ska vara nöjd. Det är som Sanna skriver, man ska älska hundträning. Att skaffa en bruksmalle eller bruksschäfer är mer som en livsstil anser jag själv. Det mesta kretsar kring hundträning, läger, socialt osv. Det är inte så att jag ser det som ett nödvändigt ont att träna min hund (för det mesta...). Men jag köpte en hund för att träna. Jag köpte inte en hund för att ha, som sedan måste aktiveras. Jag frågade mig själv vad jag ville göra; "Träna bruks och tävla! Vad finns det för raser då?". Det var inte på tal om en frågeställning; "Hm, vad vill jag ha för en hund? Okey, jag vill ha en malle. Då får jag försöka lägga något spår, träna lite lydnad."

Nej, jag har inte häst. Jag hade aldrig hunnit med att vara såpass aktiv med mina hundar om jag hade haft häst. Man kan såklart ha häst och hund, men jag har hittills aldrig träffat någon som lyckats vara lika aktiv på båda fronterna. Mitt hunderi är också mitt enda intresse. All min lediga tid går dit. Jag önskar att jag hann med ett seriöst hästeri också, men den tiden finns inte.

Det jag reagerar på är att många människor idag tror att dom är så mycket mer aktiva än vad dom är. Som om att en bruksschäfer eller malle är det enda som skulle passa in i deras superduperaktiva livsstil. Som sedan visar sig vara ett par långpromenader i veckan, hunden ska kunna vara med på ridturer (rent fysiskt är det väldigt få hundar som inte klarar det!) och köra lydnad då och då. Det finns så många andra raser som passar in där. Som skulle må jättebra av ett sånt aktivt liv.

Kanske är jag partisk, för att hela mitt umgänge är människor som andas hund och träning.

Jag håller nog med dig och de andra. Nästa hund jag skaffar kommer även det att bli en korthårig collie, om än ännu mer utvald för att kunna träna och tävla med. Men eftersom jag inte är inställd på att tävla elit eller skydd eller för den del verkligen ha hund som livsstil så känns en korthårig collie från bra linjer som ett mycket vettigare val för det jag vill göra än en mer utpräglad brukshund. Jag är jätteglad att jag tänkte enligt principen "hellre lite mindre kapacitet men också mindre krävande" än tvärtom när jag skaffade Rover.

Jag håller med. Det är inte för inte att jag skaffade en tibbe nu senast. Nu har vår spårgrupp tyvärr dött ut, men ambitionen var att åka spårträffar en gång i veckan, gå lite kurser och träna för skojs skull.

Jag hade långt högre ambitioner (och sämre självinsikt) när jag skaffade rottisen för tio år sedan, men det blev precis som någon skrev - inte så mycket med det i slutänden. Då var jag tacksam att det var en lagom rottis (dock inte en tjockweiler!) jag skaffat mig och inte en arbetsmaskin.

Med muppias ambition hade jag skaffat en aktiv sällskapshund med will to please.

Senast ändrad:

Jag jobbar deltid, har å andra sidan två barn (med en annan hundidiot som tar halva ansvaret ;) ). Jag har haft egen häst förut och skulle aldrig komma på tanken att ha en malle eller schäfer och häst samtidigt. Iaf inte om man måste jobba också :) Jag säger inte att det inte går, för så kan man ju inte uttala sig om andras liv, men jag skulle never ever försöka kombinera häst/krävande brukshund/jobb. Det är ju inga enkla raser att ha med sig lösa på ridturen heller...:devil:

Jag har testat att ha border collie, tre till fem ridhästar + halvttidsstudier + extrajobb. Det var inte alls kul och faktiskt helt orimligt i längden; iallafall om jag skulle hinna med det och att leva samtidigt (typ käka, sova, tvätta mina byxor och duscha).

Nu pluggar jag heltid, håller ett par kurser och jobbar extra en morgon i veckan och har en border collie + får. Ingen häst ALLS hade hunnits med där, trots att jag får hjälp. Hunden hade inte varit nöjd, helt klart, trots att hon hade funkat kanon att ha med på ridturer. Det tröttar ju liksom inte ut henne. ;)

(Nu är min råtta ingen brukshund i den bemärkelsen, men en arbetande hund är det ju och det tar tid. )

Jag måste ha haft tur då min Schäfer är det enklaste enkla att ha med på rid- och körturer med hästarna :)

Ja, det tycker jag nog. De flesta bruksschäfrar jag känner är väldigt benägna att dra på vilt och man måste vara på alerten hela tiden om man ska ha dem lösa i skogen :) Även om man har tränat det mkt så kan man liksom inte helt slappna av på skogspromenaderna och till häst har man ju inte samma kontroll.

Jag måste ha haft tur då min Schäfer är det enklaste enkla att ha med på rid- och körturer med hästarna :)

Jo det tycker jag nog! Sen säger inte jag att det är omöjligt. Min tik kan utan problem följa med på ridturer. Men dels har jag fått antijaktträna henne stenhårt (och vi har inte alltid varit vänner under våra diskussioner), men dessutom har jag fått jobba med henne att låta bli hästen. Hon har haft tendenser att vilja fixera sig vid hästen om gångarten gått i snabbare mak än slö skritt.

Numera är hon störtskön att ha med, men visst har vi fått jobba för det!

Hur kommer det sig att du vill ha just schäfer elelr malle? Det du räknar upp (och mer) gör jag med min setter, och då anser jag inte honom vara så krävande ras alls. Jag skulle aldrig skaffa schäfer eller malle på de premisserna.

Finns EN kennel jag skulle köpa beauceron från om jag ville ha en brukshund. Men så får man tänka på att de är lite svårare vad gäller andra bitar, förighet osv. En egenskap som är guld värd om man vill ha en hund med driv!

Jag älskar mina beauceroner men jag skulle inte rekommendera rasen till någon som är ute efter ett väktarhundsämne.

Men jag vete katten om jag tycker att förigheten är en svag punkt? Jag upplever mina (och många andra) båssar som väldigt föriga.

Däremot finns det brister rent generellt inom rasen med t.ex. dådkraft och kamplust/arbetsvilja/uthållighet, samt även en del ljudrädslor. Rasen är dessutom fortfarande ojämn och visst finns det riktigt bra beauceroner men det finns också mindre lyckade exemplar. Nu kan de "mindre lyckade" exemplaren säert funka bra som sällskaps- och tävlingshundar i rätt händer (jag har själv ett par av mina som inte är direkt topphundar mentalt men ändå nog så trevliga för det jag vill ha dem till) men det räcker ju absolut inte till när vi pratar hundar som ska gå i tjänst.

Nej, jag hade i det här fallet rekommenderat malle eller schäfer, finns väl inte så himla mycket andra "säkra kort" att välja på, precis som många andra här i tråden redan sagt. :)

Jag jobbar 8 timmar om dagen och är hemifrån iaf 9-9,5 timmar de dagar det är mycket på jobbet. Jag har haft tur med att sambon är hemma ofta så att han kan sköta rastning på dagarna. Däremot är det full rulle när jag kommer hem då, vi åker 4 mil och tränar i grupp 2-4 dagar i veckan, resten nöter vi hemma eller med träningsvänner i närheten. Är det högsäsong tränar jag MINST 5 av 7 dagar i veckan , men allra oftast blir det varje dag. Jag kör IPO och är det inte lydnad som ska nötas så är det spåret eller skyddet eller något rejält fyspass som ska göras.

I vinter har vi haft lågsäsong, och visst. Även om hon numera kan sjuttioelva tricks och sällan inte gör någonting så märker jag vilken mycket lyckligare hund jag har när det ÄR full rulle! Det är som att se en bordercollie valla, man riktigt njuter av att se hur hundarna bara trivs med sina "jobb". Vad de var skapta att göra!

Men jag vete katten om jag tycker att förigheten är en svag punkt? Jag upplever mina (och många andra) båssar som väldigt föriga.

Visst kan de vara föriga, men i jämförelse med vad? ;)

Fast jag jämför ju i kombination med det övriga driftspaketet. Jag skulle anse att en schäfer eller malle generellt är mer styrbar i förhållande till sitt driftspaket än de flesta andra raser ( har dock ingen erfarenhet av HH)...som oftast inte har mycket till driftspaket i jämförelse!

De beuceroner jag träffat som varit "brukslinjerade" (om man nu kan kalla det så ) har visst varit supertrevliga och med en hel del will to please..men samtidigt mer clowniga och påhittiga. Svårt att förklara, men det är inte denna villkorslösa "dyrkan" till sin förare. Lite mer egen vilja har de allt haft.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 636
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 732
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 480
Senast: Wonna
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat