Rasfunderingar för ny hund... Brukshundsraser, vilka har jag glömt?

Sv: Rasfunderingar för ny hund... Brukshundsraser, vilka har jag glömt?

Ärligt talat finns det få skillnader mellan en bra malle och en bra schäfer. Det skulle vara att mallen kanske är något kvickare, både i sitt rörelseregister men även mentalt. Huvudsaken är att hunden är balanserad.

Jag tycker inte heller att skillnaderna är jättestora. Men generellt tycker jag att mallarna är högre tempererade, med lite sämre nerver, mer social kamplust och lite mer förarveka :)

Temperamentet och kamplusten gör dem ofta lite jobbigare till vardags än en schäfer, men svårare vet jag väl inte. Lite mer tålamodsprövande och kräver lite mer fingertoppskänsla :angel: Men det är ju mkt en personlig grej, vilken ras man föredrar. Precis som det är en smaksak om man vill ha hane eller tik. Men som väktarhund eller skyddshund skulle jag inte i en sekund fundera över ngt annat än en bruksavlad malle eller dito schäfer. Det skulle vara en HH då, finns ju en del jättetrevliga såna åxå :p

Riesenschnauzer? En av mina morbröder har haft flera Riesen som väktarhund. Eftersom det är en trimras så är den väl lite mer allergivänlig än andra pälsigare raser.

Annars vet jag inget om bruksraser så jag smyger härifrån nu. :)

Håller med , ffa om fingertoppskänslan! Schäfrar kan ju vara lite "brötigare" på så vis.

Visst finns det en och annan bra utställningsmalle men sååå gott om dem är det väl ändå inte? Jag har då träffat betydligt fler mentalt riktigt dåliga utst.mallar än jag har träffat bra. Jag vet inte heller vilka utst.mallar du menar som ligger i topp i brukset? Jag har då bara sett bruksmallar på SM under de senaste åren.

Här pratar vi ju om en tänkt väktarhund dessutom, själv skulle jag då inte gå ner ensam i nån mörk källare med ngt annat än en riktigt bra hund ;)

Har precis samma erfarenhet.

Reagerar du även på långhåriga schäfrar? Några långhår har ju en lite annan, mjukare pälskvalitet än vanliga korthåriga.

*kl*

Kastar in två till alternativ bara för att höra vad folk tycker (;)).

Beuceron eller Hovawart?

Fast det kanske är svårt att hitta tillräckligt bra hundmaterial till tjänst.

Finns EN kennel jag skulle köpa beauceron från om jag ville ha en brukshund. Men så får man tänka på att de är lite svårare vad gäller andra bitar, förighet osv. En egenskap som är guld värd om man vill ha en hund med driv!

Ska man köpa malle så kan man lika gärna köpa en malle med alla bitarna på plats (eh, ja för att vara malle då!). Att tro att man får en enklare hund för att man tittar på utställningslinjer är bara naivt. Tvärtom. Där har jag sett betydligt mer stressade hundar, skärpepåslag, nervösa, reserverade.

Beauceron eller Hoffe är ju lite som en bingolott. Man får hoppas på att man eventuellt (egentligen väldigt lite eventuellt!) får en ras som kanske klarar av ett L-test.

Ska man ha en tjänst så finns det bara två självklara kort för mig; schäfer eller malle. Båda med brukslinjer såklart!

*kl*

Kastar in två till alternativ bara för att höra vad folk tycker (;)).

Beuceron eller Hovawart?

Fast det kanske är svårt att hitta tillräckligt bra hundmaterial till tjänst.

Kan svara att i Tyskland avlas det fram bra Hoffar som används yrkesmässigt och till skydd. Vet om en kull här i Sverige just nu som har de förutsättningarna. Annars är intresset att använda hoffarna till annat än bruks-, försvarsmakts- (fmtjh), lydnad- och utställning liten i Sverige.
Men de beskrivs som persikor: Mjuka och goa på utsidan men stenhårda inuti!

Man får hoppas på att man eventuellt (egentligen väldigt lite eventuellt!) får en ras som kanske klarar av ett L-test.

Precis. Sen är det ju även så att många hundar som släpps igenom som gk för väktarbruk verkligen inte är mkt till hund, det är ganska låga krav för det (till skillnad för g k att prövas för polisiär tjänst). Att hunden klarar L-test som väktarhund är minimikravet, sen måste man ju själv fundera på vilka krav man har på sin arbetskamrat i ett ensamt och utsatt yrke som väktarjobbet kan vara... Inte för att jag vet ngt om att jobba som väktare (är kontorsråtta och nöjd med det :angel:) men jag har sett en del L-test iaf ;)

Ska man köpa malle så kan man lika gärna köpa en malle med alla bitarna på plats (eh, ja för att vara malle då!). Att tro att man får en enklare hund för att man tittar på utställningslinjer är bara naivt. Tvärtom. Där har jag sett betydligt mer stressade hundar, skärpepåslag, nervösa, reserverade.

Beauceron eller Hoffe är ju lite som en bingolott. Man får hoppas på att man eventuellt (egentligen väldigt lite eventuellt!) får en ras som kanske klarar av ett L-test.

Ska man ha en tjänst så finns det bara två självklara kort för mig; schäfer eller malle. Båda med brukslinjer såklart!

Ja, men nu skrev du väl till fel person ändå ;)

Ni som sagt att det är få skillnader mellan en schäfer och malle -

Menar ni att de är ungefär lika krävande, förstås en bra schäfer och malle?

Jag har en bild av att schäfern klarar nån dag vila utan att jobba och kan vara nöjd med lite trix och enklare lydnadspass ett par dagar i veckan plus övrig aktiviteter som riktiga träning inför tävling (utan att nödvändigt tävla för den delen) som t.ex träna rallylydnad, vanlig lydnad med olika moment samt spåra/söka och ev agility om det är en liten schäfer som är frisk.
Är min bild av schäfern rimlig? Skulle en malle vara nöjd med det då också? Varför jag funderar är att jag vill ha en lite mindre och friskare hund och då är ju malle ett alternativ till schäfern. Men jag vill inte få en hund som är för mycket hund utan ska kunna klara av att vila i ett par dagar om jag skulle vara sjuk och inte orka aktivera den lika mycket mer än promenader och enklare klickerövningar.

(sorry ts för trådkap)

Jag undrar också lite som du. Och ursäktar trådkapningen...!
Det har ju i andra trådar pratats väldigt om hur krävande det är att äga en Malle, inte minst under de första åren, och det är verkligen inget jag betvivlar. Samtidigt har det nämnts, att Schäfern är en ganska "enkel" ras, om man är någorlunda insatt i hundägandets konst och vill vara aktiv med hunden. Vilket jag också tycker låter rimligt, då jag har erfarenhet av livet med Schäfrar själv.
I den här tråden sägs det att de två raserna egentligen är ganska lika varandra och fixar man en Schäfer kan man lika gärna ha en Malle.
Jag är inte kritisk eller ironisk - jag kliar mig bara lite i huvudet....

(svarar båda)

Enligt mina erfarenheter är mallen och schäfern precis lika krävande, och att mallen har ett rykte om sig att vara en värstinghund är det ju ingen som hymlar om. Vart det kommer ifrån har jag undrat väldigt länge! Är en hund svår eller mer krävande, är det i högsta grad individuellt och hurdan föraren är, eller hundens mentala och fysiska kondition tex. Har man en hund i toppform får man förvänta sig att den kommer att kräva mer för att bli trött och nöjd, en hund i lägre kondition förväntar sig inte lika mycket även om den lär förvänta sig något..men självklart ska den kunna vila en dag utan att bli skvatt galen oavsett om det är en malle eller schäfer, fast har hunden en dålig av-knapp och ägaren inte passivitetstränat kan man ju diskutera problematiken i det ytterligare.

Som jag skrev tidigare ser jag få skillnader i en bra malle och en bra schäfer.
SannaM sammanfattade det hela bra. Mallen är oftast något mer temperamentsfull (livlig) och har kanske mer social kamplust. En schäfer har ofta bättre nerver och är något mindre förarvek (på gott och ont).

Jag kan även säga att jag uppfattar schäfern som mer "förlåtande", mallen är snabbare i sitt tänk och i kombo med den sociala kamplusten det krävas mer fingertoppkänsla.

Annars sammanfattar jag både schäfern och mallen som hundar som generellt sett är temperamentsfulla med stor portion drifter, motor och hjärna (öh..beroende på hur man definierar det :angel: ).

Tror man att man kommer lindrigt undan för att man köper en bruksschäfer istället för malle, ja..då tänker man nog väldigt fel :D . Det mesta handlar om smaksak. Enda anledningen till att jag har schäfer istället för malle är för att jag tycker att de är mycket vackrare att se på, samt att jag tycker de har tillräckligt med temperament för att jag ska bli nöjd så att det räcker och blir över.

Senast ändrad:

Ni som sagt att det är få skillnader mellan en schäfer och malle -

Menar ni att de är ungefär lika krävande, förstås en bra schäfer och malle?

Jag har en bild av att schäfern klarar nån dag vila utan att jobba och kan vara nöjd med lite trix och enklare lydnadspass ett par dagar i veckan plus övrig aktiviteter som riktiga träning inför tävling (utan att nödvändigt tävla för den delen) som t.ex träna rallylydnad, vanlig lydnad med olika moment samt spåra/söka och ev agility om det är en liten schäfer som är frisk.
Är min bild av schäfern rimlig? Skulle en malle vara nöjd med det då också? Varför jag funderar är att jag vill ha en lite mindre och friskare hund och då är ju malle ett alternativ till schäfern. Men jag vill inte få en hund som är för mycket hund utan ska kunna klara av att vila i ett par dagar om jag skulle vara sjuk och inte orka aktivera den lika mycket mer än promenader och enklare klickerövningar.

(sorry ts för trådkap)

Nej, schäfern är inte någon "lightversion" av en malle om man säger så. Jag tycker ovanstående aktiviteter som nämnts låter lite lite, även om hunden säkert skulle vara "nöjd" med detta (beroende på hur man definierar det) . Jag skulle titta på en mindre aktiv ras än schäfer eller malinois om ovanstående var kriterierna för tilltänkt hund. Sålänge du inte hittar en vuxen (?) individ som kanske är coolare.

Man ska utgå från att bägge raserna togs fram för att kunna jobba "röva" av sig, och ändå be om mer.

Jag undrar också lite som du. Och ursäktar trådkapningen...!
Det har ju i andra trådar pratats väldigt om hur krävande det är att äga en Malle, inte minst under de första åren, och det är verkligen inget jag betvivlar. Samtidigt har det nämnts, att Schäfern är en ganska "enkel" ras, om man är någorlunda insatt i hundägandets konst och vill vara aktiv med hunden. Vilket jag också tycker låter rimligt, då jag har erfarenhet av livet med Schäfrar själv.
I den här tråden sägs det att de två raserna egentligen är ganska lika varandra och fixar man en Schäfer kan man lika gärna ha en Malle.
Jag är inte kritisk eller ironisk - jag kliar mig bara lite i huvudet....

Sedan får man ju tänka på att schäfern är en ENORMT stor ras i jämförelse med malinois! Jag har hört allt från folk som har "Rocky" på tomten, och han var "minsann jättenöjd med det livet!" Till de som inte vill arbeta alls (översätts ofta räkor) och till andra individer som jag snarare skulle räkna till aktiva sällskapshundar.

Enkel är ju oftast en definitionsfråga. Jag tycker de flesta schäfrar och mallar är "enkla". Jag är ju terriermänniska från början så från att ha gått från någon som frågar "varför" varje gång man ber om något till en annan som säger "gärna" är en enorm skillnad. Men jag kan inte låta bli att undra vilken typ av hund de som beskrivit rasen som "enkel" haft, eller stött på.

Kan du berätta mer om vad min uppfattning inte stämmer, dvs vad brukar hunden vilja ha mer av vardagen?

De schäfrar jag träffat har varit nöjda med mindre stimulans än det jag nämnt. Jag tror också det kan ha med uppväxten att göra.

Jag har länge velat ha en schäfer och tycker också att min lilla Knasboll inte är den jag söker men han har varit en jättebra förstahund då jag lärt mig massor och fortfarande lär mig massor av honom och det gör att jag känner att jag har en bra startpunkt och kan göra mer rätt från början.

Då jag är intresserad av en schäfer/malle i framtiden är jag beredd att se till att de får den stimulans de kräver. Att träna spår en dag i veckan behöver ju inte vara svårt, personspår innebär ju bara att man behöver nån (och sig själv) som lämnar spåret o leksak sen kan man tuta o köra själv. Ska man träna sök är det ju också enkelt att trampa upp en yta i t.ex skogen o gömma saker så får hunden leta. Ska man träna lydnad kan man baka in det i promenaden om man har ont om tid. Sen självklart bör man ha tid till att lägga ner 1-2 timmar ren träning ett par dagar i veckan. Utöver det kan man ju klickerträna. Men det blir ju ändå nån dag hit och dit som det inte händer mer än promenader.

Jag håller med MrsScrabtree. Den största skillnaden är nog att mallen (p g a skillnaderna som jag beskrev innan) i de flesta fall är ett snäpp jobbigare än schäfern att ha till vardags. De kräver lika mkt aktivering för att må bra (och båda kan klara lugna dagar då och då) men man blir tröttare av att äga en malle, eftersom allt går lite fortare när mallen får en dum idé :eek:

Men personligen skulle jag inte skaffa nån av raserna om jag inte ville tävla bruks. Inte så mkt för hundens skull, för den kan man aktivera ändå, men för att jag själv inte skulle orka med nackdelarna med malle/schäfer om jag inte hade tävling som mål :)

(Nu pratar jag om bruksavlade hundar, iaf vad gäller schäfern finns ju en del individer av exteriörvarianten som är väldigt lugna. Utst.mallarna däremot är ofta ännu jobbigare än bruksmallarna.)

Dock har jag hört mycket om utställningsschäfrar med mycket mentala problem och dessutom vill jag inte ha en hund som ser ut o bajsa konstant :(

Jag hade gärna tävlat men jag kan ju inte säga hur det ser ut för mig i framtiden. Kanske har jag möjligheten att åka o tävla varannan helg eller dylikt men det jag tänker på att det viktiga är väl inte att tävla utan det viktiga är väl träning i sig? Därav "träning inför tävling". T.ex jag sätter upp målen efter olika klasser utan att tävla dem. Tycker jag t.ex att hunden klarar av lydnad klass 1 så kan jag höja kraven på hunden i träningssammanhang.

För övrigt är jag intresserad av att tävla men vill inte det ska vara tvång just för jag inte vet hur livet ser ut sen, hästar kommer jag ju satsa helhjärtat på men jag kommer inte försumma hunden för det utan även vi åka o tävla när det finns lämpliga tävlingar.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 636
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 732
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 480
Senast: Wonna
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat