Sv: Rasfunderingar för ny hund... Brukshundsraser, vilka har jag glömt?
Fast generalisera är ju precis det man ska göra? Dvs att det är väldigt vanligt att det är mycket jakt i bruksschäfer samt malinois. Sedan finns det individer! Att din tränare kan ha sin hund lös och den stoppar på vilt säger ju ingenting om hundens jaktegenskaper, har hen lyckats träna så pass att den inte sticker efter vilt så är väl det super, men det kan lika gärna bero på tränarens förmåga som att hunden kanske generellt har mindre jakt i sig än snittet i rasen.
Det var mest den här kommentaren som jag ville belysa att man inte ska generalisera:
"Det är ju inga enkla raser att ha med sig lösa på ridturen"
Min tränare har Malle som han stoppar med förbudsord om det drar iväg en hare framför nosen på henne. Jag har allt att tacka denna tränare för. Han är guld värd!
En liten följdfråga till er alla som har Mallar och Schäfrar som inte är 100% viltrena. Hur vågar ni ha dem okopplade i skogen? Risken finns ju alltid att det finns vilt bakom nästa kurva.
Fast generalisera är ju precis det man ska göra? Dvs att det är väldigt vanligt att det är mycket jakt i bruksschäfer samt malinois. Sedan finns det individer! Att din tränare kan ha sin hund lös och den stoppar på vilt säger ju ingenting om hundens jaktegenskaper, har hen lyckats träna så pass att den inte sticker efter vilt så är väl det super, men det kan lika gärna bero på tränarens förmåga som att hunden kanske generellt har mindre jakt i sig än snittet i rasen.