Rasfunderingar för ny hund... Brukshundsraser, vilka har jag glömt?

Sv: Rasfunderingar för ny hund... Brukshundsraser, vilka har jag glömt?

Det var mest den här kommentaren som jag ville belysa att man inte ska generalisera:
"Det är ju inga enkla raser att ha med sig lösa på ridturen"
Min tränare har Malle som han stoppar med förbudsord om det drar iväg en hare framför nosen på henne. Jag har allt att tacka denna tränare för. Han är guld värd! :love:

En liten följdfråga till er alla som har Mallar och Schäfrar som inte är 100% viltrena. Hur vågar ni ha dem okopplade i skogen? Risken finns ju alltid att det finns vilt bakom nästa kurva.

Fast generalisera är ju precis det man ska göra? Dvs att det är väldigt vanligt att det är mycket jakt i bruksschäfer samt malinois. Sedan finns det individer! Att din tränare kan ha sin hund lös och den stoppar på vilt säger ju ingenting om hundens jaktegenskaper, har hen lyckats träna så pass att den inte sticker efter vilt så är väl det super, men det kan lika gärna bero på tränarens förmåga som att hunden kanske generellt har mindre jakt i sig än snittet i rasen.

kl

Nu har jag ju bara en valp-plutt än så länge, 5 mån.. Men vi har lyckats springa på lite vilt, och så en och annan katt/hund:D

Än så länge har det räckt att "bryta" spänningen med ett kraftigt nej eller att håva upp pipbollen och lekt med.

Peppar peppar, jag är väl intressantare i det läget, och jag ber till gudarna att så ska förbli.

Men nu är det 100 år sen jag hade valp, men som han "beter" sig nu i dagsläget med vilt, ger det en viss föraning om hur det kommer att bli? Eller är han bara valping nu och sen kommer fan lös:eek: ?
Jag förstår att det är inviduellt, men man kanske har lite hum om framtiden..

För övrigt så kan jag bara säga, ojoj vilken skillnad att ha en schäfer mot en riesen, med en riesen fick man slita sitt hår, här bara flyter det på:D

Det är bland annat det som får mig att fundera på om det verkligen är lämpligt med malle, för om det inte lyckas. Och en magkänsla som säger att jag inte vet vad jag ger mig in på... Samtidigt om jag inte chansar, så vet jag inte om det lyckas...

Det känns som det är väldigt svårt att få chansen att ta över färdig hund, speciellt när schäfern inte är ett alternativ?

/Camilla

Vi tog som sagt över en Malle från polisen och har flertalet kollegor som gjort det samma, även de större uppfödarna har i mellanåt äldre hundar som om placeras. Har du pratat något med hundtränaren på det företaget som du jobbar på? Vi har haft suverän hjälp av våran, det var även han som letade upp våran hund åt oss. Nu visste vi inte då att det just skulle bli en mallefjant utan enbart en lämplig hund. Du är välkommen att skicka ett PM om du vill prata mer om just väktarbitarna med hund, det sprutar verkligen inlägg i tråden så jag hänger inte riktigt med ;) (jag sover när det bubblas som mest här :angel:)

Jag har faktiskt också blivit erbjuden en Mallehanne från polisen, en 2-årig hund som inte riktigt höll måttet för sitt jobb. Den som erbjöd mig hunden är en välrenommerad hundkännare som jobbat med hund inom polisen och som alltså visste, att det ändå var en jättebra hund som han med gott samvete kunde erbjuda till en småbarnsförälder utan Mallevana!
Så, jag tror det finns en hel del Mallar med jättebra grundträning på köpet, att tillgå via polisen. Hur man hittar dom vet jag dock inte ...

Vi tog som sagt över en Malle från polisen och har flertalet kollegor som gjort det samma, även de större uppfödarna har i mellanåt äldre hundar som om placeras. Har du pratat något med hundtränaren på det företaget som du jobbar på? Vi har haft suverän hjälp av våran, det var även han som letade upp våran hund åt oss. Nu visste vi inte då att det just skulle bli en mallefjant utan enbart en lämplig hund. Du är välkommen att skicka ett PM om du vill prata mer om just väktarbitarna med hund, det sprutar verkligen inlägg i tråden så jag hänger inte riktigt med ;) (jag sover när det bubblas som mest här :angel:)

Ja, det verkar inte vara så ovanligt att mallarna kommer i retur till uppfödarna, så jag skulle slänga ut krokar hos olika uppfödare som är inriktade på tjänst.

Ja, det verkar inte vara så ovanligt att mallarna kommer i retur till uppfödarna, så jag skulle slänga ut krokar hos olika uppfödare som är inriktade på tjänst.

Ja, de är ju så jobbiga så en del skickar tillbaka dem :D

Man kan ju maila några uppfödare och anmäla sitt intresse för en "retur", och så klart surfa runt på hemsidor. Min uppfödare (Daneskjold) har en 10 mån hane för omplacering, Lindjax har en hane, Bahusias har en tik (ev en hane åxå).

Men att ta en omplacering kan ju vara mer krävande än att ta en 8 v valp, det beror ju helt på vart hunden har varit och hur den haft det.

Håller med fullständigt :bow:! Och särskilt det som jag fetmarkerat, jag fattar inte folk som tror att de måste skaffa en otroligt arbetsvillig brukshund för lite långpromenader och kanske något spår och ev lite lydnadsträning :confused:?!

Allmänt KL

Med mina Cavalierer som jag hade förut tränade jag både spår, lydnad, agility, hade med i stallet och gick på promenader i timtal. Men många verkar tro att man måste ha en schäfer/malle/rottweiler etc för att kunna göra det :p. Jag har sett alldeles för många som köpt sig brukshundar, fått en hund som krävt alldeles för mycket, och sen har både hund och ägare blivit djupt olyckliga :(.

I mitt fall kanske är det för jag stött på flera schäfrar som är nöjda med att leva som gårdshund, dvs med mindre stimulans än vad jag tänkt mig erbjuda utan att de mår dåligt. Och de har inte sett ut som räkor så det är inga utställningshundar heller. Det är iallafall min erfarenhet som tydligen skiljer sig mycket från andra. Jag har också sett arbetande schäfrar men de verkar också kunna coola ner sig nån vecka om man är sjuk eller dylikt.

Men sen så vet jag inte så mycket mer om dem som personlighet heller egentligen. Det är ju därför man frågar för att få veta mer :idea:

Men självklart KAN de vila om man är sjuk en vecka?? De är ju så illa tvugna...sen säger jag inte att det är så avkopplande alla gånger :angel:

Angående schäfrar. Det finns typ femtioelva olika varianter av schäfer (som jag sa). Många avlar inte efter rasstandard heller, det är världens populäraste ras efter labben=många uppfödare har "sin" åsikt om hur en schäfer ska vara. Hur många gånger har man inte hört om de som föder upp "äkta" schäfrar som är STORA, rakryggade och långhåriga? Egenskaper som lustigt nog aldrig existerat i rasstandarden. För nej, inte en en bruksschäfer ska ha spikrak rygg...och! En exteriörlinjerad hund måste inte per definition se ut som en räka.

Och därför som sagt frågar man! :D

Jag har aldrig varit helt insatt i det här men ska jag ha en schäfer vill jag ju ha en riktig schäfer och inte nån "schoffpotatis" typ. Jag känner att jag inte har större tillit för de som inte avlar bruksschäfrar (brukshundar öht, min collie kommer från en kennel som avlar fram aktiva brukshundar, träffat många långhåriga som inte haft päls nog för att ställas ut eller haft fel på öronen, mamman till min knasboll har underbett och pappan har för kort svans men kullen blev kanon generellt!) just för jag är ute efter mentalt bra hund! Jag klurar redan nu på nästa hund trots jag vet att jag kommer få jobba 8 h om dagen men då vi inte vill göra oss av med vår knasboll blir det dagmatte som gäller eller så blir det hundgården med isolerad koja/inne på vintern om kojan inte är varm nog så får nån komma o rasta dem under dagen. Jag vill gärna se en lekkamrat till Knasen och en till hund som jag kan aktivera och leka med förutom Knasen. Typ dubbel glädje kan man säga :D Som sagt - det lutar åt en till collie när tiden är kommen, och då korthårig.

Och med det ville du säga...?
Att en Chodsky pes är ungefär lika krävande som en collie, alltså inte lika krävande som en riktig schäfer?

(eller så var det fel knapp du tryckte på)

*kl*

Jag tillhör dem som tycker att schäfern är en "enkel" hund där man har väldigt mycket gratis. Jag har också träffat ett gäng bruksavlade schäfrar som har en ganska "normal" aktivitetsnivå, dvs de ägs av bruksintresserade människor men dessa har hunden som en hobby, inte som ett yrke. De klarar att det inte händer så mycket på några dagar, utan att gå i taket. Många av mallarna jag har träffat har haft en högre aktivitetsnivå och har betydligt svårare för att bara slappa några dagar. I arbete är det kanske inte så stor skillnad, men min erfarenhet är att de skiljer sig rätt mycket i vardagen. Dock finns det ju alltid individuella skillnader, jag har träffat schäfrar som varit rejält gasade också, och mallar som haft en ganska låg aktivitetsnivå.

*kl*

Jag tillhör dem som tycker att schäfern är en "enkel" hund där man har väldigt mycket gratis. Jag har också träffat ett gäng bruksavlade schäfrar som har en ganska "normal" aktivitetsnivå, dvs de ägs av bruksintresserade människor men dessa har hunden som en hobby, inte som ett yrke. De klarar att det inte händer så mycket på några dagar, utan att gå i taket. Många av mallarna jag har träffat har haft en högre aktivitetsnivå och har betydligt svårare för att bara slappa några dagar. I arbete är det kanske inte så stor skillnad, men min erfarenhet är att de skiljer sig rätt mycket i vardagen. Dock finns det ju alltid individuella skillnader, jag har träffat schäfrar som varit rejält gasade också, och mallar som haft en ganska låg aktivitetsnivå.

Jag har ungefär lika tycke som dig.
Som unghund tycker jag schäfern kan vara otroligt jobbig.
Jag tror att om man är intresserad av det som hunden är till för så blir hunden tillfreds och funkar i vardagen.

Man har mycket gratis på en schäfer, de tycker ju om att vara till lags och vill göra rätt.
Jag är väldigt glad att äga schäfer :)

.............................

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 636
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 732
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 480
Senast: Wonna
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka