Rasfunderingar för ny hund... Brukshundsraser, vilka har jag glömt?

Sv: Rasfunderingar för ny hund... Brukshundsraser, vilka har jag glömt?

Fast jag jämför ju i kombination med det övriga driftspaketet. Jag skulle anse att en schäfer eller malle generellt är mer styrbar i förhållande till sitt driftspaket än de flesta andra raser ( har dock ingen erfarenhet av HH)...som oftast inte har mycket till driftspaket i jämförelse!

De beuceroner jag träffat som varit "brukslinjerade" (om man nu kan kalla det så ) har visst varit supertrevliga och med en hel del will to please..men samtidigt mer clowniga och påhittiga. Svårt att förklara, men det är inte denna villkorslösa "dyrkan" till sin förare. Lite mer egen vilja har de allt haft.

Jo, det har du nog helt rätt i, det här med mer styrbara i förhållande till sitt driftspaket vad gäller schäfer och malle. Inte många andra raser som har det driftspaketet, det är ju helt sant och det gör ju förstås det lite svårare att jämföra också.

Tror inte mina båssar kan räknas vara av "brukslinjer" direkt.... ;)

Clownighet har de gott om men också en fin förmåga att veta när den där clownigheten uppskattas, typ på promenaden eller när vi busar är den helt okej, däremot när vi tränar/tävlar är det full fokus och inget trams. Påhittiga är de så det räcker och blir över och visst finns det egen vilja men jag tycker ändå inte jag ser mycket av den (även om jag vet att den finns) utan de påminner faktiskt mycket om de schäfrar jag haft.

Men frågan är väl hur de skulle vara om de hade lite större driftspaket... är ju svårt att gissa sånt. :)

Då förstår jag bättre hur det är att ha en så utpräglad brukshund. Självklart kommer jag aktivera just för jag vill. Jag tycker ju det är jätteroligt! Men jag vill inte känna att det är tvunget att tävla.

Nån spårgrupp finns nog på brukshundsklubben här men det är nog svårt att hitta plats.

Nu med större insikt i hur mycket arbete det är så tror jag att en korthårig collie skulle sitta fint som nästa hund, de är ju också bättre än långhåriga om nu jag inte tittar på någon annan bruksras. Jag vill kunna tävla nån gång utan att känna att jag måste för hundens välbefinnande.
Jag är för övrigt jättenöjd med Knasen nu när han är äldre, han kampar bättre nu också så det är riktigt roligt, sen lär han sig så fruktansvärt snabbt också! Och han känns alldeles lagom också :laugh:

Varför jag tänkte på schäfer/malle är mest för jag alltid drömt om en arbetande hund som gärna vill ge allt. Jag vill ju också köra lite IPO, då är ju de rätt. Men det var det med tiden, det är jättesvårt o hinna med allt. Jag tror att i många fall lyckas man underskatta hur mycket arbete det kan ligga bakom.

Nyttigt för mig att veta iallafall, jag andas ju inte hund för tillfället om man säger så. Den dagen jag känner att jag verkligen vill gå in för det kan jag skaffa en schäfer eller malle. Men inte förrän då.

Bra att du får fundera lite.

Något du däremot kommer få stora problem med är att hitta en grupp som kör IPO. Inte bara nog med att det är svårt att hitta en grupp med plats. Jag har aldrig hört om någon grupp som tar in folk för att dom vill träna IPO men inte tävla. Det finns inga figuranter i världen som lägger tid och kropp på att träna upp ekipage för skojs skull.

Då förstår jag bättre hur det är att ha en så utpräglad brukshund. Självklart kommer jag aktivera just för jag vill. Jag tycker ju det är jätteroligt! Men jag vill inte känna att det är tvunget att tävla.

Nån spårgrupp finns nog på brukshundsklubben här men det är nog svårt att hitta plats.

Nu med större insikt i hur mycket arbete det är så tror jag att en korthårig collie skulle sitta fint som nästa hund, de är ju också bättre än långhåriga om nu jag inte tittar på någon annan bruksras. Jag vill kunna tävla nån gång utan att känna att jag måste för hundens välbefinnande.
Jag är för övrigt jättenöjd med Knasen nu när han är äldre, han kampar bättre nu också så det är riktigt roligt, sen lär han sig så fruktansvärt snabbt också! Och han känns alldeles lagom också :laugh:

Varför jag tänkte på schäfer/malle är mest för jag alltid drömt om en arbetande hund som gärna vill ge allt. Jag vill ju också köra lite IPO, då är ju de rätt. Men det var det med tiden, det är jättesvårt o hinna med allt. Jag tror att i många fall lyckas man underskatta hur mycket arbete det kan ligga bakom.

Nyttigt för mig att veta iallafall, jag andas ju inte hund för tillfället om man säger så. Den dagen jag känner att jag verkligen vill gå in för det kan jag skaffa en schäfer eller malle. Men inte förrän då.
Det låter vettigt. En spårgrupp kan man dra ihop med ett gäng vänner.

Spårbloggens spårgrupp har självdött under det senaste året. Folk har flyttat, fått barn osv så det blev färre och färre träffar med färre och färre deltagare.
Det är kanske inte omöjligt att sparka igång den igen, men nu när jag är utan bil igen är jag inte jättemotiverad just nu.

En av grejerna med en hund med mycket i är att det som är en fördel när man tränar och tävlar rätt ofta är en nackdel i vardagen. Tex kamplust och jaktinstinkt.

Min rottis har tex stor dådkraft och är måttligt hård (eller hård? Jag minns inte!) vilket är bra eftersom han inte tar illa upp om jag tex råkar trampa på honom, om han dundrar in en trästam så att stickorna ryker när han spårar eller om narkomaner attackerar oss på spårvagnshållplatsen (har jag nämnt att han är idiotmagnet?).
Men det gör samtidigt att jag aldrig hade litat på att getterna elstaket skulle hålla honom ute (eller inne) eftersom han skulle kunna ta en rejäl kyss om det var något han verkligen vill göra och han hejdade sig knappt den gången jag fastnade i spårlinan och nästan skallade in en bildörr och allmänt slog mig rätt illa och hunden bara fortsätter eftersom han fäst på spåret (För en gångs skull!!) med mig som en dragg i slutet på linan...
Att saker gör ont eller är otäcka bekommer honom helt enkelt inte speciellt mycket.
På gott och ont.

Det är ju nån här som fick montera bort sin hund från gardinerna...Kamplusten finns ju inte bara på plan...

Senast ändrad:

Jag förstår inte alls vem det var som monterade loss mallevalpen ifrån gardinerna :angel:

Kan inte du klista in Nikes korning? Den är så väldigt belysandet...
När vrålapan var som värst så surfade jag på malleägares bloggar så kändes livet plötsligt mycket lättare :-)

(Med en tibbe har man liksom andra utmaningar, kom just hem från kursen. Så länge jag har en påse köttbullar i handen har jag världen lydigaste hund. Vad ska vi gå kurs för kan man undra?! Problemet är att att Utan köttbullar så finns det inget som helst skäl att lyda....)

Funderar fram och tillbaka över det där med hundras, och som det känns just nu kan jag inte riktigt kom på något vettigt alternativ till mallen. Men funderar samtidigt om det är lite för stor aktiveringskrav på det om jag inte lyckas med mina planer att ha hunden i jobbet(väktare) som är planen. Tillägga att schäfern är inte ett alternativ endast för att jag då är tvungen att ha den som hundgårdshund, då jag små allergiproblem och just schäfern vet jag att det inte fungerar med.

Framför allt som väktare själv, vem kommer ha hunden om du inte lyckas med målet med att kunna ha den i jobbet? Jag skulle inte vilja ha våran malle om vi båda jobbade natt och ingen utav oss skulle ha honom i tjänsten. Herrejesus, det räcker med de gånger man är lite för lat på en ledighet och inte engagerar sig i att engagera honom psykiskt.

Om det stora målet är att ha hunden i tjänsten, har du funderat något på att ta en hund som redan är uppkörd och färdig? (färdig i den bemärkelsen att hunden redan varit uppkörd och ni som ekipage behöver köra upp tillsammans) Jag är mycket glad att våran första tjänstehund så gott som var klar när vi fick honom, han kom då från polisen. Det har varit en resa utan desslike iaf. Vi börjar nu planera för valp och allt det pusslande som finns med det.

Kan inte du klista in Nikes korning? Den är så väldigt belysandet...

Här är inlägget om Nikes korning ;)
http://sannam.blogg.se/2010/october/starta-pa-max-och-sen-oka.html

Och i det här inlägget finns själva protokollet :)
http://sannam.blogg.se/2010/october/nikes-mt.html

Du har sååå rätt i att de egenskaper som kan vara bra i tävling och träning ofta är jobbiga till vardags. I mallarnas fall är det oftast kamplusten som ständigt gör sig påmind och kan yttra sig i att vilja bita och slita i det mesta :cool: Nike är snart 4 år och hyfsat välutbildad men varenda promenad börjar med att jag får montera loss henne från kopplet :o:crazy:

Något du däremot kommer få stora problem med är att hitta en grupp som kör IPO. Inte bara nog med att det är svårt att hitta en grupp med plats. Jag har aldrig hört om någon grupp som tar in folk för att dom vill träna IPO men inte tävla. Det finns inga figuranter i världen som lägger tid och kropp på att träna upp ekipage för skojs skull.

Nej nej, kör jag IPO så blir det tävling också såklart. Med tanke på hur mycket jobb man lägger ner i IPO så är det ju klart man har målet att tävla. Men jag kanske inte känner för att tuta o köra fullt ut men vill ändå ha schäfer/malle i ett tag först.

Jag känner att jag förlorat så mycket på min häst (försöker bli av med henne nu), tre jävla år utan framgång så jag vill inte överge hästeriet till förmån för hundar än. Jag lever och andas hästar fortfarande.

Den dagen den sorgen kanske jag skaffar mig en schäfer/malle så får vi se. Men fram till dess kan jag vara nöjd med den väldigt allrounda collien :)

Precis, och även om man skulle hitta en IPO grupp/tränare så ska man passa sig för att bara ta "första bästa". Have the t-shirt! Inte en bra idé!

Det är ju nån här som fick montera bort sin hund från gardinerna...Kamplusten finns ju inte bara på plan...

Min tik går sällan loss på möblerna (men bädda sängen är en jättekul lek! ) , men det har hänt att folk som har ett stort rörelseregister och är väldigt livliga i sin framtoning fått en hund i kläderna :o ... Det är ju också en grej att fundera över om man vill ha en hund som är "såhär". Man får vara beredd på diverse egenheter , och det besvärligaste är ju att de ofta och gärna använder munnen till det vilket kan bli besvärligt om det skulle råka hända att de får för sig att vilja kampa med den som flaxar. För många människor är ju hunden "elak" och aggressiv för att den biter. Även om det inte är allvarligt eller gör skada kan det ta lång tid att förklara för folk vad skillnaden mellan aggression och kamplust är..(och be om ursäkt) :p

Ja, att träna spår för att så småningom tävla (eller ha i tjänst) kan man eller bör man ha ett träningsgäng.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa malle eller schäfer och sedan "aktivera" bara för att hunden ska vara nöjd. Det är som Sanna skriver, man ska älska hundträning. Att skaffa en bruksmalle eller bruksschäfer är mer som en livsstil anser jag själv. Det mesta kretsar kring hundträning, läger, socialt osv. Det är inte så att jag ser det som ett nödvändigt ont att träna min hund (för det mesta...). Men jag köpte en hund för att träna. Jag köpte inte en hund för att ha, som sedan måste aktiveras. Jag frågade mig själv vad jag ville göra; "Träna bruks och tävla! Vad finns det för raser då?". Det var inte på tal om en frågeställning; "Hm, vad vill jag ha för en hund? Okey, jag vill ha en malle. Då får jag försöka lägga något spår, träna lite lydnad."

Nej, jag har inte häst. Jag hade aldrig hunnit med att vara såpass aktiv med mina hundar om jag hade haft häst. Man kan såklart ha häst och hund, men jag har hittills aldrig träffat någon som lyckats vara lika aktiv på båda fronterna. Mitt hunderi är också mitt enda intresse. All min lediga tid går dit. Jag önskar att jag hann med ett seriöst hästeri också, men den tiden finns inte.

Det jag reagerar på är att många människor idag tror att dom är så mycket mer aktiva än vad dom är. Som om att en bruksschäfer eller malle är det enda som skulle passa in i deras superduperaktiva livsstil. Som sedan visar sig vara ett par långpromenader i veckan, hunden ska kunna vara med på ridturer (rent fysiskt är det väldigt få hundar som inte klarar det!) och köra lydnad då och då. Det finns så många andra raser som passar in där. Som skulle må jättebra av ett sånt aktivt liv.
Kanske är jag partisk, för att hela mitt umgänge är människor som andas hund och träning.

Håller med fullständigt :bow:! Och särskilt det som jag fetmarkerat, jag fattar inte folk som tror att de måste skaffa en otroligt arbetsvillig brukshund för lite långpromenader och kanske något spår och ev lite lydnadsträning :confused:?!

Allmänt KL

Med mina Cavalierer som jag hade förut tränade jag både spår, lydnad, agility, hade med i stallet och gick på promenader i timtal. Men många verkar tro att man måste ha en schäfer/malle/rottweiler etc för att kunna göra det :p. Jag har sett alldeles för många som köpt sig brukshundar, fått en hund som krävt alldeles för mycket, och sen har både hund och ägare blivit djupt olyckliga :(.

Framför allt som väktare själv, vem kommer ha hunden om du inte lyckas med målet med att kunna ha den i jobbet? Jag skulle inte vilja ha våran malle om vi båda jobbade natt och ingen utav oss skulle ha honom i tjänsten. Herrejesus, det räcker med de gånger man är lite för lat på en ledighet och inte engagerar sig i att engagera honom psykiskt.

Om det stora målet är att ha hunden i tjänsten, har du funderat något på att ta en hund som redan är uppkörd och färdig? (färdig i den bemärkelsen att hunden redan varit uppkörd och ni som ekipage behöver köra upp tillsammans) Jag är mycket glad att våran första tjänstehund så gott som var klar när vi fick honom, han kom då från polisen. Det har varit en resa utan desslike iaf. Vi börjar nu planera för valp och allt det pusslande som finns med det.

Det är bland annat det som får mig att fundera på om det verkligen är lämpligt med malle, för om det inte lyckas. Och en magkänsla som säger att jag inte vet vad jag ger mig in på... Samtidigt om jag inte chansar, så vet jag inte om det lyckas...

Det känns som det är väldigt svårt att få chansen att ta över färdig hund, speciellt när schäfern inte är ett alternativ?

/Camilla

Och förresten det gör mig absolut inget att tråden flytit lite rundor...
Det har ju varit en massa intressanta resonemang :)

/Camilla

Min tik går sällan loss på möblerna (men bädda sängen är en jättekul lek! ) , men det har hänt att folk som har ett stort rörelseregister och är väldigt livliga i sin framtoning fått en hund i kläderna :o ... Det är ju också en grej att fundera över om man vill ha en hund som är "såhär". Man får vara beredd på diverse egenheter , och det besvärligaste är ju att de ofta och gärna använder munnen till det vilket kan bli besvärligt om det skulle råka hända att de får för sig att vilja kampa med den som flaxar. För många människor är ju hunden "elak" och aggressiv för att den biter. Även om det inte är allvarligt eller gör skada kan det ta lång tid att förklara för folk vad skillnaden mellan aggression och kamplust är..(och be om ursäkt) :p

Hahaa det där känner jag igen från min Beauceron :D -Nej han BITS inte, han bara TUGGAR!
Eller när splitternya dunjackan från England bara blev fem minuter gammal, eller var det en halv minut?
Allt ska slitas och dras i, han har lärt sig liiite på äldre dar (4 år...) att man inte får kampa med allt, men är det nåt han har i överflöd av och mer därtill, är det just kamplusten. Där fick han full pott på korningens MT och visst är det kul - han tar hellre en kampdust än en köttbulle som belöning, och DET vill inte säga lite!!! Får han kampa kan han strunta blankt i stöddiga hanhundar som blåser upp sig två meter bort, och det vill heller inte säga lite... Ehm.
Att han sen har en massa flams och clownerier som han tar till när han tycker nån är besvärlig, är en annan sak, igen.

Senast ändrad:

Jo, det där känner jag igen lite från min kortis också men samtidigt är det en stor skillnad mot hundar/raser med RIKTIGT stor kamplust - dels är jag övertygad om att det krävs mer innan han går igång. Dels räcker det, som nyss när jag hade en kängurucollie som hängde i ärmarna på mig på promenaden bara för att han var glad och leksugen, att jag lugnt säger "Nu räcker det" för att han ska varva ner. Jag kan tänka mig att det krävs mer om man har en krokodilmalle.

Jo, det där känner jag igen lite från min kortis också men samtidigt är det en stor skillnad mot hundar/raser med RIKTIGT stor kamplust - dels är jag övertygad om att det krävs mer innan han går igång. Dels räcker det, som nyss när jag hade en kängurucollie som hängde i ärmarna på mig på promenaden bara för att han var glad och leksugen, att jag lugnt säger "Nu räcker det" för att han ska varva ner. Jag kan tänka mig att det krävs mer om man har en krokodilmalle.

Nu har ju jag schäfer som jag får montera loss från diverse många gånger,men visst. Det som gör det besvärligare med mallen är ju kamplusten i kombo med livligheten och temperamentet. Min westie har också mycket kamplust, men han är andra sidan inte särskilt högtempad i jämförelse med schäfer eller mallen. Även om mallen generellt är mer högtempad än schäfern, är schäfern fortfarande en väldigt högtempad hund!

Senast ändrad:

Jag tog mest malle som exempel, kunde lika gärna skrivit skruvtångsschäfer. ;) Just det där att de aldrig GER sig är väl det som gör dem till fantastiska brukshundar men också något som kan göra dem en smula pestiga i vardagen.

Det tycker jag nog till stor del att du har haft ja.

Jag sitter och kör häst på åkrarna medan rådjuren äter en bit ifrån. Sätter de av i hopp därifrån så kan min hund också sätta fart men det räcker med ett Nej så avbryter hon. Måste ha ett riktigt bra förbudsord som sitter. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 636
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 732
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 480
Senast: Wonna
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka