Rasfunderingar för ny hund... Brukshundsraser, vilka har jag glömt?

Sv: Rasfunderingar för ny hund... Brukshundsraser, vilka har jag glömt?

Jag sitter och kör häst på åkrarna medan rådjuren äter en bit ifrån. Sätter de av i hopp därifrån så kan min hund också sätta fart men det räcker med ett Nej så avbryter hon. Måste ha ett riktigt bra förbudsord som sitter. ;)

Då tycker jag du ska informera alla malleägare (samt schäfrar) om detta. Hur deras förbudsord ska bli så rejält att det stoppar dom mitt i jakten.

Jag måste bara älska människor som anser att bara för att man löser sin egna hund på ett visst sätt så går alla andras att lösa på samma vis. Är det inte alldeles underbart?

Jag sitter och kör häst på åkrarna medan rådjuren äter en bit ifrån. Sätter de av i hopp därifrån så kan min hund också sätta fart men det räcker med ett Nej så avbryter hon. Måste ha ett riktigt bra förbudsord som sitter. ;)

Min hund drar nog inte ens iväg efter överhuvudtaget.
Men det, skulle jag tro, beror nog på att hon har mycket mindre jaktlust än en "generell" malle eller schäfer, inte så mycket på att vår ordlösa kommunikation är så stark just där. ;)

Just jaktlusten med t ex schäfer (som min sambo är intresserad av) drar jag mig lite för, faktiskt. En hel del är ju riktiga mongon i närheten av vilt.

Vart vill du komma med den kommentaren?

kl

En sak jag funderat på; hur i hela friden bär folk med exempelvis malle eller schäfer sig åt för att tävla rapport? I don't get it. Hur man får en jaktidiot att inte dra efter vilt när den är lös i skogen1 km från matte??

Jag är så sugen på schäfer som nästa hund men orkar inte ha samma meck som med min lilla viltgalna terrier här hemma. Jag vill ha en hund som jag kan ha lös och träna och tävla bruks.

Ja, jag vet att det handlar om träning men ändå.

kl

En sak jag funderat på; hur i hela friden bär folk med exempelvis malle eller schäfer sig åt för att tävla rapport? I don't get it. Hur man får en jaktidiot att inte dra efter vilt när den är lös i skogen1 km från matte??

När de har en uppgift att utföra så gör de det. De vet att de ska springa till den andra stationen och därför jagar de inte då. Det är underbart med schäfer :)

kl

Nu vet jag inte om du ironiserade. Men jakt kan ju användas och triggas på många sätt och att löpa från punkt A till B stimulerar definitivt jakten. Dessutom får man ju träna så pass att hunden ser värde i att komma till en station. Kan säga att min hund är så kåt på boll att hon med största sannolikhet hade kunnat hoppa en hinderbana av rådjur om hon bara finge jaga eller kampa med den en stund. Bollen är ju ett byte, en belöning. Sen ska det förtydligas att hon VET att glo efter vilt=vrålförbannad matte. Att däremot komma till matte är trevligt och kul, ibland kan man till och med få något för det.

Jakten är en BRA egenskap..om den styrs rätt!

Det är ju olika på hundar, man startar inte en rapporttävling om man har en hund som jagar vilt. De tendenserna har man ju sett redan i början av träningarna och fungerar det inte så fortsätter man inte utan får ägna sig åt någon annan bruksgren.

Senast ändrad:

Jag är så sugen på schäfer som nästa hund men orkar inte ha samma meck som med min lilla viltgalna terrier här hemma. Jag vill ha en hund som jag kan ha lös och träna och tävla bruks.

Ja, jag vet att det handlar om träning men ändå.

Kan nästan lova att du får det lättare med schäfern . Jag har min tik okopplad i princip jämt, men visst jobbar vi ofta med vardagslydnaden också.
Har du haft terrier innan kommer du bara bli så förvånad när inkallningen fungerar omedelbart ( :D) och du får ett frågande uttryck "vad kan jag göra för dig?" .

Om 15 veckor eller mer landar det en katt hemma hos oss..Hur ska det gå med en jaktidiot? Ärligt talat är det schäfern jag är minst bekymrad över. Hon kan måhända bli sugen på att springa efter, men samtidigt vet hon reglerna och VILL vara mig till lags. Den lille vite djävulen däremot vet jag inte riktigt vad jag ska göra med, han är inte ett dugg intresserad av att lyssna på mig när det kommer till så fräcka grejjer som katter. Han har det inte i sig naturligt att vilja vara mig till lags.

Jakten används just i rapport. Kanske därför det fungerar även för jaktidioter. Sen vet jag flera hundar som går över på viltjakt om dom tappar bort sig på sträckan.

Vet även en malle som kom ikapp hunden framför, mallen går in i jakt och suger tag i hunden före. Vilket resulterade i ett stort slagsmål. Mitt under en tävling.

Jag ironiserar absolut inte! Jämför ju bara med min, hon älska att arbeta (älskar lydnad, spår, uppletande och särskilt budföring som är det BÄSTA BÄSTA, man får ju springa fort fort! :D ) men skulle det komma något smaskigt djur förbi (eller kanske doften av det) så släpper hon allt.

Om en schäfer generellt väljer boll/kampdutt framför rådjur så då finns det väl ändå en viss skillnad mellan rena jakthundar och schäfer/malle? Om man nu ska generalisera.

Sen får man inte glömma individer. Jag vet (iofs ett fåtal) mallar som inte jagar. Eller ens har så mkt lust. Men de flesta mallar och bruksschäfrar jag har i min närhet skulle mer än gärna smaka på ett rådjur eller en hare.

Kan också räkna upp ett par individer som ätit katter, både egna och grannars. Både inomhus och utomhus. Det finns individer med jakt, sen finns det dom med jakt. Sen har vi dom som triggas av smärta och har stor jaktlust. Där kan du nog bolla med kampdutt bäst du vill.

Ja, jag förstår att är jaktlusten man utnyttjar. Har även hört någon berätta om att det händer ibland att hundarna väntar in varandra och sedan av någon slags instinkt "jagar i flock" resten av sträckan.

Om jag nu får tjata vidare om min så har jag ju bara erfarenhet av henne och jag kommer aldrig våga släppa henne lös ens vid arbete (så sjukt synd och tråkigt men det är ju inte hennes fel, hon är ju avlad för det). Skulle aldrig lita på att hon skulle koncentrera sig på det hon ska göra.

Men jag antar att man lär känna sin hund och känner på sig om det funkar eller ej.

Jag har testat Rapport med min Beauceron, och han älskade det! Tyvärr fick jag rådet att inte fortsätta regelbundet pga hans D-höfter :(, annars hade det varit en suverän grej för honom. Nu älskar han visserligen att springa fort och han har en hel del jakt i sig :angel: men för honom handlade Rapportsträckan om hans sociala besatthet, hur underbart roligt det var att få hålla koll på matte och husse (vi tränade ihop) i full fart över stock och sten!
Borde inte de flesta rådjur dra sig undan och ur området när det dräller av folk och springande hundar? Min hund skulle inte ge sig ut och leta upp ett rådjur, däremot drar han om det hoppar ut framför nosen på honom...

Jo de gör nog det. Man går ju sträckorna tillsammans så det blir ju både ljud och doft.

Låter härligt, det ser jag fram emot!;)

Hoppas den lille vite sköter sig!

Om en schäfer generellt väljer boll/kampdutt framför rådjur så då finns det väl ändå en viss skillnad mellan rena jakthundar och schäfer/malle? Om man nu ska generalisera.

Ja, men det beror ju på hur man har jobbat med det också. Det är ju en form av manipulation. Jag har med vilja gjort min hund tokig på boll (vilket jag nästankan ångra idag då det ligger lite i överkant). Hunden (individen) gör ju det den anser är mest värt, eftersom att den är en opportunist. Just min hund tycker att det allra bästa i världen är bollen, och detta har jag ju använt till min fördel..men man får ju se till vad man kan göra med den hund man har framför sig. Men ja, det är definitivt skillnad på jakten i en jakthund och jakten i en brukshund. Det är ju egenskaperna i sin helhet som gör hunden.

Jakten används just i rapport. Kanske därför det fungerar även för jaktidioter. Sen vet jag flera hundar som går över på viltjakt om dom tappar bort sig på sträckan.

Ja, tappar de bort sig på sträckan och det dyker upp ett rådjur så ja ;) Men det är väldigt sällan vilt ute på rapportsträckorna, man går ju sträckan både folk och hundar innan man skickar hundar så viltet skräms bort (precis som nån skrev) :) Och det är ju samma med sökrutorna, oftast försvinner ev vilt när man vallar rutan.

Jag har kört rapport och sök med schäfrar o sök med mallar och gemensamt för alla fyra har varit att man har fått jobba ganska hårt för att få kontroll på jaktlusten på vanliga skogspromenader men att det inte varit ngt problem alls när de haft en arbetsuppgift (alltså inga problem i arbete även innan jag kunnat lite på dem på vanliga skogspromenader). Har de god arbetslust och motivation för uppgiften så brukar de inte leta vilt när de jobbar :)

Vart vill du komma med den kommentaren?

Det var mest den här kommentaren som jag ville belysa att man inte ska generalisera:
"Det är ju inga enkla raser att ha med sig lösa på ridturen"
Min tränare har Malle som han stoppar med förbudsord om det drar iväg en hare framför nosen på henne. Jag har allt att tacka denna tränare för. Han är guld värd! :love:

En liten följdfråga till er alla som har Mallar och Schäfrar som inte är 100% viltrena. Hur vågar ni ha dem okopplade i skogen? Risken finns ju alltid att det finns vilt bakom nästa kurva.

Det var mest den här kommentaren som jag ville belysa att man inte ska generalisera:
"Det är ju inga enkla raser att ha med sig lösa på ridturen"
Min tränare har Malle som han stoppar med förbudsord om det drar iväg en hare framför nosen på henne. Jag har allt att tacka denna tränare för. Han är guld värd! :love:

En liten följdfråga till er alla som har Mallar och Schäfrar som inte är 100% viltrena. Hur vågar ni ha dem okopplade i skogen? Risken finns ju alltid att det finns vilt bakom nästa kurva.

Tja, det är iaf betydligt vanligare att man får jobba mkt hårt för att kunna ha sin schäfer/malle lös i skogen än vad det är med mer sällskapsavlade raser. Man kan inte skaffa schäfer/malle för att ha en enkel hund att ha med på ridturen liksom, ska man kunna det får man med de allra flesta individerna lägga ner väldigt mkt träning på det. M a o, generellt inga enkla raser att ha med när man rider/kör. Man måste ju dessutom ha ännu bättre lydnad på en hund som man har med när man rider än när man går, möjligheterna att påverka hunden blir ju betydligt mindre om man sitter till häst?

Att det finns schäfrar och mallar som efter mkt träning kan stoppas med ett nej när det dyker upp en hare är väl självklart. Men att det skulle funka av sig själv, som det gjorde med t ex min berner sennen som jag haft, det är ovanligt. Klart det finns såna individer, men det är ovanligt, iaf på bruksvarianterna.

Och svaret på din fråga vad man gör med icke viltrena hundar på skogspromenaden är väl rätt självklart, man släpper inte hunden lös då förrän man har en riktigt bra inkallning/stoppkommando!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 636
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 732
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 480
Senast: Wonna
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka