Sv: Rasfråga... hoppas jag ej tröttar ut er
Då ställer jag en motfråga.
Varför köper man en hund ex: jakthund om man inte är intresserad av jakt.
Det finns så många raser att välja ibland så varför måste man promt ha en ras trots att man inte kan/vill aktivera deras framavlade behov ?
Även om du inte tränar jakt med din jakthund som valp så finns det fortfarande kvar år av jaktavel i hunden och det kan inte du som ägare träna bort genom att strunta i att jaga.
Det står jag för och det gäller alla de raser som du nämde.
Varför inte köpa en PBGV om man inte tänker använda dom till jakt?? Jag tycker inte att det är synd om dem om de inte får jaga, har man aldrig jagat med dom sedan valptiden så vad kan de då sakna!!?? Varför inte aktivera dem på annat sätt som ex agility, spårning, stallhund eller vad som helst som man kan göra med vilken hund som helst!?? Isåfall skulle man ju inte heller ha taxen, settern, springer spanieln eller labradoren som sällskapshundar då de ju också är ämnade för jakt!!!
Då ställer jag en motfråga.
Varför köper man en hund ex: jakthund om man inte är intresserad av jakt.
Det finns så många raser att välja ibland så varför måste man promt ha en ras trots att man inte kan/vill aktivera deras framavlade behov ?
Även om du inte tränar jakt med din jakthund som valp så finns det fortfarande kvar år av jaktavel i hunden och det kan inte du som ägare träna bort genom att strunta i att jaga.
Det står jag för och det gäller alla de raser som du nämde.