Rasfråga... hoppas jag ej tröttar ut er

Sv: Rasfråga... hoppas jag ej tröttar ut er

Jag har svårt att vara så positiv då jag träffat för många hundar som är fruktansvärt understimulerade pga av att köparen trodde dom köte sig en sällskapshund som man kunde träna med lite då och då.

( talar jag främst om raserna labrador, golden och springer )

Det du tog upp med valpköpare kan nog hända, men det hör tyvärr inte till majoriteten . Då skulle vi inte ha understimulerade hundar.

Vi har så många raser att välja ibland, varför inte se sina begränsingar och läsa på om raserna som faktiskt passar en själv?

Helt klart dräller det av understimulerade hundar i landet. Jag har dock en annan syn på varför jämfört med dig. Att man överhuvud taget tror att det finns hundar som mår bra av att agera soffkuddar och promenadsällskap enbart är enligt min mening den stora missen. Inte att man väljer att aktivera en hund på annat sätt än vad den ursprungligen är avlad för.

Vi har nog bägge två den synen på hundhållning att hundarna skall aktivera hjärna och kropp. Däremot har vi lite olika syn på vad som är lämplig aktivering. Där kommer vi nog aldrig att bli riktigt överens.

Mvh
Duvan

visst är det så, men det är främst uppfödarnas ansvar att se till att det inte händer. köparens ansvar är att sålla bort de oseriösa uppfödare som ändå finns.

Egentligen så har vi, eller jag håller med i din syn också ;)

Dock är jag försiktig numera med att föreslå en labbe, golden eller spinger till en familj som jag inte är säker på att dom förstått att dessa raser INTE är sällskapshundar.

Jag har själv funderat på Labrador eftersom det är dags att skaffa hund ( jag är ingen jägare och kommer heller aldrig bli ) Dock skulle jag ha löst det på annat sätt.

Som du skriver
Aktivera med andra aktiviteter som, bruks agility apportering m.m

Dock skulle jag även låtit hunden få sin naturliga gen tillfredsställd, genom att låna ut den några/någon vecka under fågelssäsongen till min bror som är jägare.

Så jag håller med om att man kan skaffa en hund som är avlad för ett ändamål och aktivera den tillräckligt med annat.

Dock vill jag inte ta bort den naturliga instinkt som hunden faktiskt har .

/ M som är mer än lovligt yr just nu i sina inlägg

Tack för alla svar... det blir nog en släthårig fox! Har snackat lite med en uppfödare och den verkar passa mig... ha d gött

Nervkonstitutionen...Mäts i princip inte på en "sällskapshund"... Men det är bland det viktigaste du har för en retriever... Det är lite skillnad på att vara duktig på plan, mot att kunna vara lös och hålla tyst medans en annan hund springer på markeringar. Det sitter inte bara i lydnaden eller träningen. Ett bruksprov är på det sättet ingen avelsutvärdering ö h t för en retriever!! Till och med min knäppgök klarar det ju ;)

Antar att skyddet kan motsvara det?? Alltså där ställs det väl eg. mest krav på hunden...?

En mops!

Det finns mopsar som tävlar i lydnad med bra resultat!

Agility är kanske ej dens bästa gren.

Det här är väldigt mycket hund, bra vakthund som varnar UTAN att vara bjäbbig.

Coolt utseende!

Jag har ifs bara träffat ett fåtal mopsar men dom har gett bra intryck!

/KT

Att döma ut en ras på en fjollligt tants joller är kanske att överdriva....

Schipperke är en mycket trevlig lite ras. Fast inte en ras för någon som inte vet vad den vill och inte sätter gränser.
Den har mycket vakt och mycket vilja. Tyvärr visar sig detta ganska ofta när det blir fel typ av ägare eftersom den trots sin litenhet inte är en helt lätt ras.
Men för den som vill ha en sportig, allert och mångsidig liten hund med väldigt lättsköttpäls är den ett utmärkt val. Fast man måste uppskatta en hund som virrar runt hela dagarna :bump:

/pewa - stor schippefan

Aspelut! Men som jag sa, så hade jag fått en viss aversion, inte dömt ut hela rasen - även jag inser att denna matte inte är ägnad att få rasen att framstå i sitt rätta ljus.

Hej!!

Jag vill föreslå en Petit Basset Griffon Vendeén!!

-De blir runt 35 cm höga!

-De är strävhåriga, alltså inte allt för långhåriga, men de kan trimmas ner rejält om man nu vill ha en mera korthårig variant!!

-Det är visserligen en jakthund, men jag vet flera som håller på med agility (tänk på att de har lång rygg bara) och de är intelligenta hundar fast de är mycket envisa!! (krävs en MASSA tålamod)

-Även fast det i grund och botten är en jakthund så är den inte Basset för intet!! De ÄLSKAR att sova, och då menar jag i timmar, på rygg, snarkandes!! Visst behöver de motion som alla hundar för att må bra, men blir man sjuk i ett par dagar så kommer denna hundras inte att riva huset för dig... det kan jag lova!!!

-Jag skulle säga att det är en bra nybörjarhund. De är vänliga, lugna, sociala hundar som passar både som jakthund och som sällskapshund för en ensam person eller för barnfamiljen.

-Lättlärd!? Nja, men med mycket tålamod och humor så får man en kanonhund!!!

-Det är heller inte nån speciellt vanlig ras i Sverige, absolut inte bland top 20, säkert inte bland top 100 heller!!??

Lycka till med hundletandet!!

Re: Petit Basset Griffon Vendeén

Njae... tror inte det! Vill ej ha så mkt jakthund...

Dansk/Svensk gårdshund? Jack russel? Jag tycker mkt om foxen men min kille gör inte det...

Får leta vidare.. :confused:

cairnterrier eller borderterrier.
kanske någon redan har föreslagt då jag inte orkade läsa igenom hela tråden :crazy:

www.cairnterrier.nu
alla registrerade uppfödare bland cairn.

Jo, jag vet att man säger det. Men jag har nu haft förmånen att träffa flera Aussies som inte nödvändigtvis fick jobba massor men som ändå var väldigt stabila och trevliga i psyket. Inte apatiska då alltså, utan nöjda av att få vara med sin flock och utforska världen tillsammans med sina ägare och hundkompisar av samma ras. Så jag vidhåller att de inte blir som de BC som jag har träffat som inte fick jobba med huvet tillräckligt mycket..

Nu är det väl så att även om jag har ett visst bruksintresse så är jag nog en av dem som "drar ner rasen längre i sällskapsträsket" eftersom jag till största delen har min Boxer som sällskap. Det tycks dock min hund trivas alldeles utmärkt med så därför skäms jag inte för att jag rekommenderar den.
Fast nu var det iofs allra mest en markering mot den som ansåg att man bara kunde rekommendera sin egen ras, för att det var det enda man visste tillräckligt om... *hepp!*

Ingen som tycker DSG?

Är lite inne på denna... kan ingen berätta för mig om denna rasen...

Har även kikat på borderterrier, verkar vara en trevlig ras men det där med trimmning (?), får se hur det blir!

Kleinspitz finns också med på kolla-hund-listan :cool:

Först vill jag säga att jag själv äger en PBGV.

-Även fast det i grund och botten är en jakthund så är den inte Basset för intet!! De ÄLSKAR att sova, och då menar jag i timmar, på rygg, snarkandes!! Visst behöver de motion som alla hundar för att må bra, men blir man sjuk i ett par dagar så kommer denna hundras inte att riva huset för dig... det kan jag lova!!!
En PBGV är en mycket livlig ras. Jag har 2 hundar till, jämte och tax, och PBGV är den som sover/vilar minst av dessa. Hon är alltid igång. Lägger sig sist på kvällen och upp först på mogonen. Däremot kräver hon mindre motion/aktivering än jämten, men det är också en dålig jämförelse då jämten kräver enormt mycket.

-Jag skulle säga att det är en bra nybörjarhund. De är vänliga, lugna, sociala hundar som passar både som jakthund och som sällskapshund för en ensam person eller för barnfamiljen.

Tycker inte att man ska skaffa en PBGV om man inte har tänkt att jaga, dock finns det en hel del av denna ras som tyvärr inte jagar och vill man ha en PBGV till annat så tycker jag att man kan ta en som ska omplaceras för att den inte jagar.

Det är visserligen en jakthund, men jag vet flera som håller på med agility (tänk på att de har lång rygg bara) och de är intelligenta hundar fast de är mycket envisa!! (krävs en MASSA tålamod)
-Lättlärd!? Nja, men med mycket tålamod och humor så får man en kanonhund!!!

Din senaste kommentar stämmer, dock inte det om att de är intelligenta, de är för lite dumma/sena, däremot är vår en riktig baddare på att lura jämten. Har också hört att de funkar bra i agility vilket kan vara en bra aktivering när det inte är jaktsäsong. Känner också till ett par som tränar lydnad med sina, de är väl rätt duktiga, men nosen lämnar aldrig marken.

-Det är heller inte nån speciellt vanlig ras i Sverige, absolut inte bland top 20, säkert inte bland top 100 heller!!??

Den är inte med bland 20 i topp, men ovanlig är den inte. 2003 föddes det 324 valpar och det kan jämföras med ex dobermann där det föddes 319 valpar och för att ta en "poppis" ras, Chihuahua, korthårig föddes det 299 valpar förra året. Tror möjligtvis att du blandar ihop det med Grand Basset Griffon Vendéen där det föddes 0 valpar 2003 och endast 6 st året innan.

(om ingen har sagt det redan) en petit brabancon !!! urfina och trevliga ska själv köpa en tik liten och snäll ..... korthår ... underbar :) fina bilder på hem.passagen.se/griffon/griffoner petit brabancon heter den korthåriga alltså men finns både som strävhår och långhåriga ... urfina och små ... 3-4 kg

Ferrari skrev:
Jag vill ha en ras som är: :smirk:

* ca 20-50 cm hög
* Inte för lång päls, spetspäls e ok
* Funka för agility/lydnad och ev bruks
* Inte bli överaktiv ifall man är sjuk
* Hyfsat bra nybörjarhund
* Lättlärd
* Inte för populär ras, alltså helst ingen på 20-i-topp listan :angel:

Rasen ska vara en sån att den kan ta d lugnt... inte en typ bc el kelpie då asså...
Utan mer att man kanske går i ungefär 2 timmar ena dagen och tränar lite spår och andra dagen går 1 ½ timma och slappar sen...
Har funderat på vissa terrier, kooiker, olika spetsar mfl :D

Har ni några förslag? :confused:
jag tror att Jack Russel kanske kan vara en ganska bra hundras för dig

Hej Clintan!!

Jag äger också en PBGV, har bekanta som också äger sådana och känner uppfödare osv så rasen är inte heller obekant för mig!

Det jag skrev om att de inte är en Bassett för intet stämmer iallafall på de flesta PBGV jag känner, min kan sova hur länge som helst och är aldrig uppe först på morgonen, däremot först i säng på kvällen!! Jag tror att det är väldigt individuellt hur livliga de är!!!

Varför inte köpa en PBGV om man inte tänker använda dom till jakt?? Jag tycker inte att det är synd om dem om de inte får jaga, har man aldrig jagat med dom sedan valptiden så vad kan de då sakna!!?? Varför inte aktivera dem på annat sätt som ex agility, spårning, stallhund eller vad som helst som man kan göra med vilken hund som helst!?? Isåfall skulle man ju inte heller ha taxen, settern, springer spanieln eller labradoren som sällskapshundar då de ju också är ämnade för jakt!!!

Intelligenta tror jag visst att de är!!! De är envisa, har nosen i backen jämt, lite egensinniga, men intelligenta -Absolut!! Tror inte att någon hundras kan klassas som dum.

Det där med top 20 jag skrev, jag tänkte nog mest på den där popularitetslistan som toppas av Golden osv, inte tror jag att Petiten hamnar på den oavsett födda valpar. Top 100 är den kanske, men du kan ju inte påstå att den är så pass vanlig att "svensson" känner igen den när man är ute och går med den... Har hittills inte mött många här i stan som vet vad det är för ras jag har... :o

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hjälp mig att klura på raser! Pappa har nu precis gått i pension, och de vill nu ha hund på heltid. Jag hade en Australisk terrier som...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 759
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 792
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 676
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar