Raser till turridning?

W

wewait_90

Jag vet inte riktig om jag hamnat rätt men men... :)
Jag letar efter raser som passar till turridning, och har väl ett hum om några, men inga konkreta exempel. Jag har fastnat för Nordlandshästen, men jag har svårt att hitta info om den. Vore kul att höra lite om rasen, temperament, ridning osv. Även lite om antalet hästar i sverige vore kul, vad jag förstår finns de nästan bara i norge...
Tips om bra raser alltså! Tack på förhand

Sv: Raser till turridning?

vet inte om några i sverige men i norge är dom ganska vanliga. googla på nordlandshest eller lyngshest. jag lärde mig rida på en sån. :) dom är små, mkt egen vilja, blir ofta gammla och har bra hälsa. är du kort och inte väger för mkt är det en bra turhäst, men inte annars.

Vad vänder du till för ryttare? För nybörjaren är ju islänningen svårslagen. Nordsvensk och fjord och tinker för den som ridit några gånger. Jag har ridit många långturer utomlands och upptäckt att araben är väldigt vanlig som turridningshäst

I närheten där jag bor har de turridning med nordsvenskar, både bruks och travisar. Otroligt trevliga individer som passar perfekt till sitt jobb, finns både till lite mer vana ryttare och ursnälla nybörjarhästar.

Ullis

Jag hör ofta att "islänningar är så stabila och bra, de är så lätta" men jag håller inte alls med. Jag tycker islänningar kräver mer av ryttaren, dels för att de har flera gångarter och dels för att vissa är speciellt i temperamentet.
Skulle mkt hellre ha t ex nordsvenskar, tinker, haflinger mm som är lite större, bara för att islänningar är viktbärande så betyder det inte att de gillar att ha 100kilos män på ryggen.
De tinkrar och haflinger jag haft kontakt med har det dessutom gått lättare vid inridningen och de har "snabbare" kunnat vara med på turridningen.

Jag skulle varmt recommendera finskhästen! de är ju ganska passlig storlek.. runt stor ponny/liten häst.. fast det finns även större och mindre också... ;) finskhästen har ju också ett väldigt bra och lungt lynne. :bump:

När jag drev turridningsverksamhet för några år sedan, så hade jag följande:

Halvblod (svenska, danska o polska), travare, nordsvenska hästar, korsningsponnyer och arabkorsning.

Med andra ord - det spelar nog inte så stor roll vilken ras man väljer, huvudsaken är att hästen/individen passar för turridning (= lugn, lätthanterlig, viktbärande osv), och att man har hästar som kan gå med både vuxna och barn.

Jag kan tänka mig att araben kan passa bra, de är ofta kloka och uthålliga. Jag har just nu nybörjarlektioner på min arabvalack, och han är en klippa. Naturligtvis är det en individfråga.

basjkirer går ju på turridning lite här å var (har ridit basjkirer i 5 år) dom funkar oftast väldigt bra tycker jag

som någon innan skulle jag starkt rekomendera araben.
en mycket uthållig och klok häst.

men det är som sagt en individfråga och det gäller väl att hitta dom lugna typerna.

Min kompis hade en nordlandshäst, jättesnäll o trevlig men liten.. Kanske lite svårt med turridning för en vuxen, hon var typ 130 hög..:)

Senast ändrad:

Det hade ju varit fanatstiskt roligt om det kom lite nordlandshästar även till vårt land... :banana:

Annars tycker jag att du ska ta dig en noggrann titt på FELL ponnyerna - en ras som av ngn anledning aldrig fått riktigt fäste här i landet. Helt underbara, starka ,snälla och viktbärande!

Tack för alla tips! det var verkligen en salig blandning av raser :)
jag har ju tänkt arbeta mest med vildmarksridning, tror inte jag nämnde det tidigare, men då känns det som att varmblod inte riktigt passar in... och sen vore det lite extra roligt att använda nordiska raser, speciellt tyskar och andra från kontinenten skulle väl nappa mkt på det. tack än en gång för hjälpen!

Jag säger bara....fjordingar....:love:

Hittar man bara rätt individer så är dom underbara att ha på turridning....lugna och stabila....

Jag säger bara....fjordingar....:love:

Hittar man bara rätt individer så är dom underbara att ha på turridning....lugna och stabila....

är inte dom bäst till brukskörning? dom verkar så tunga o klumpiga... men det kanske finns olika typer?

vet inte om några i sverige men i norge är dom ganska vanliga. googla på nordlandshest eller lyngshest. jag lärde mig rida på en sån. :) dom är små, mkt egen vilja, blir ofta gammla och har bra hälsa. är du kort och inte väger för mkt är det en bra turhäst, men inte annars.

men är inte dom ungefär som islänningar i kroppen? det har jag fått höra iaf. hur mkt tror du dom klarar??

nej dom är inte som islänningar i kroppen....mycket grövre fram och ser framtunga ut, mer som körhästar...

basjkirer går ju på turridning lite här å var (har ridit basjkirer i 5 år) dom funkar oftast väldigt bra tycker jag

du har inte lust att berätta lite om rasen, varför har du fastnat för dom? vet du hur många det finns? var i landet bor du ungefär? jag visste inte ens att de fanns i sverige :)

nej dom är inte som islänningar i kroppen....mycket grövre fram och ser framtunga ut, mer som körhästar...

jaha... är det körning de brukar användas till eller är det mer en exteriör svaghet?? hindrar det dem på något sätt?

jaha... är det körning de brukar användas till eller är det mer en exteriör svaghet?? hindrar det dem på något sätt?

Jag svarade bara på jämförelsen med isis, dom kan inte vara framtunga för det hindrar tölten..

Fjordingar är viktbärande och passar säkert bra på turridning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 462
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar