Sv: Ras som är barnvänlig?
Tja, dom flesta hundar som är friska i huvudet klarar av barn mycket bra. Men det gäller förstås att barnen är relativt schysst mot dom också.
Jag har haft min Amstaff så länge som Sebastian funnits i familjen, han föddes när hunden var 7 mån gammal. Han är en rätt vild, tuff och nonchalant hund annars - men världens bästa storebror. Dom två förstår varandra precis, och har koll på gränserna. Gränserna har dom själva fått visa mig vart dom ska gå, och jag låter båda säga ifrån snällt själva. Det brukar nämligen räcka. Min son älskar att pussas med Amstaffen, som i sin tur också älskar det och kan pussas lite väääl mycket.. Men Sebastian visar när han tycker det är nog, och Benjamin fattar det. Skulle han inte göra det, går jag in och säger ifrån istället.
Han använde sig av Benjamins halsband som stöd när han skulle lära sig gå, han låtsas att han går koppelpromenader med honom, han håller honom i båda kinderna och pussas massvis.. Ja, där går ALLT hem, för Benjamin avgudar lillebrorsan i familjen. Många andra hundar skulle absolut inte uppskatta det.
Har en omplacerad Staff som också älskar barn över allt annat. Hon skulle aldrig ens säga ifrån, oavsett vad. Men hon är väldigt förarvek och försiktig också.
Min Grand Danois valp är 4 mån nu, och redan mycket duktig med sonen
Han är lite klumpig fortfarande (16 v gammal, 28 kg..), men nu är Sebastian så pass stor att han inte dör av att ramla på rumpan ibland om valpen tränger sig förbi..