Ras för mig?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Trollduva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 3 256
T

Trollduva

Nu vill jag ha lite hjälp här av er med erfarenhet :)

Jag är väldans sugen på att skaffa hund. Inte som läget ser ut idag, men någon gång i framtiden om kanske ett år om läget passar sig då.

Jag har kollat runt på lite olika sidor och redan nu börjat läsa lite om olika raser för att vara ute i god tid och verkligen känna att jag väljer rätt.

De raserna jag fastnat för är främst tre
• Dalmatiner
• Tollare (har alltid varit något av en favorit)
• Finsk lapphund

Det jag är ute efter är främst en sällskapshund jag kan aktivera mig med. Ha som promenad- och joggkompis, träna lydnad, kanske lite agillity för skojs skull. Jag är även rätt anpassningsbar till vad som är mest skoj för hunden/"bäst" för rasen. Jag är inte främmande för varken jakt eller vallning eller vad man nu kan tänka sig "behöva".
Till saken hör också att jag aldrig haft hund tidigare men att jag aldrig skulle tveka att be mer kunniga om råd och hjälp. Vill ju ändå att hunden och jag ska ha det bra tillsammans :)
I dagsläget bor jag i lägenhet, en ganska liten etta, men kommer antagligen flytta till något större till hösten, och ev. kommer hunden att behöva vara ensam någon timme om dagen.

Vad jag vill veta är vad ni har för erfarenhet av de här tre raserna, och hur ni tror att de skulle passa just mig? :)
Tacksam för allt :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ras för mig?

Den enda av de raserna som jag har erfarenhet av är tollare, en av mina absoluta favoritraser men också något av en dröm för tillfället.
Jag tycker att tollaren verkar väldigt trevlig, men också krävande. Tror att det kan vara svårt att inse exakt hur mycket tid de verkligen behöver.
Eftersom jag aldrig haft en helt egen hund, så kommer jag inte att välja tollare den dagen jag blir med egen hund.
Själv tycker jag absolut att man ska jaga med sin tollare. Jag vet att det finns tollare som mår bra utan att jaga, men det är det de är framavlade för. När de dessutom har ett väldigt rasspecifikt jaktsätt så är det något som jag tycker att man ska uppmuntra. Om jag någon gång skaffar en tollare så ska jag ha tillgång till någon som vill och kan jaga med den.
De tollare jag har mött har varit aktiva, vänliga och varit väldigt vackra! :love:

jag hade strukit tollaren direkt. de är verkligen superenergiska och ganska känsliga. däremot håller jag inte med glittra om att de behöver "jaga", för det är inte det de är framavlade till. tollaren är en apportör, och det behöver inte nödvändigtvis innebära att den apporterar djur.

när du väljer ras, så tänk på att det kan ta väldigt mycket tid att träna, och att det kräver ett brinnande intresse (särskilt när det är +1 grad och regnar horisontellt). så har du inte det intresset för långtidsprojekt eller är en hurtbulle så sortera bort de arbetande raserna.

Finsk lapphund tycker jag var ett utmärkt förslag :).

Jag tänkte väl ungefär som du när jag skulle skaffa hund, jag visste inte riktigt vad jag ville göra med den och tänkte att jag kunde göra det som passar rasen bäst. Sen valde jag en hund som inte behöver så där supermycket aktivering och det är jag jätteglad för. Det lilla hon behöver är alldeles lagom. :)

Vad jag försöker få fram är att om du inte VET att du tycker jakt/vallning osv är kul, så kanske du ska börja med en ras som inte MÅSTE göra något sånt. Även om du skaffar en ras som inte är avlad för det kan du ju prova på det mesta och se om det är något för dig.

Tack för alla svar :)

Jo, jag har förstått vilken energisk liten ras tollaren är, men det har inte avskräckt mig. Och jag är inte rädd för att vara ute när det är väder. Men jag har även förstått att det kanske inte är den ultimata förstahundsrasen och det är just därför jag även kollat upp andra raser.

Men Dalmatiner då? Det står nog främst mellan Dalmatiner och Finska lapphunden. "Finnen" har egentligen lite väl mycket päls och känns för kompakt för min smak, men där har jag verkligen fastnat för det jag hört om temperament osv.
Men är det ingen som har erfarenhet av dalmatiner?

Mjo, jag kan nog hålla med dig där.

Vad har du för ras nu då? :)

Eller hur :D

Kan du specifiera lite mer exakt VARFÖR du tycker det var ett utmärkt val så skulle jag bli jätteglad :)
Har du egna erfarenheter osv.

Nu har jag tittat lite ytterligare på en ras, nämligen pinscher.
De svarta är ju bara... :love:

Är det något som egentligen skiljer dvärgpinschern från den 'vanliga' pinschern? Mer än storleken såklart.

Jag har en lapsk vallhund men eftersom de tillhör samma rasklubb så har jag sett och hört lite om de finska.

Den finska ses som regel mycket "mjukare" och inte lika krävande som den lapska.
Jag tycker det verkar som en lite mer "lightversion" av den lapska.
Men de är ändå väldigt fartiga och pigga och glada så det räcker till allt det du vill prova på.
Modiga, trevliga, vänliga, glada och oftast väldigt friska hundar.

nackdel jag kan komma på: fäller 2ggr per år

Frågar du mig så är deras päls väldigt gullig :D. Vad jag förstått så är inte pälsen alls svårskött.

Det här du sa
en sällskapshund jag kan aktivera mig med. Ha som promenad- och joggkompis, träna lydnad, kanske lite agillity för skojs skull.
Därför tyckte jag Finsk lät som om det skulle passa alldeles utmärkt :) . Det var ju dessutom en bonus att du hade tänkt lite på det själv redan.

Bor du i Sthlm/Uppsalaområdet tycker jag du ska gå på utställning i helgen SKK+SLK och titta på fina finska :) .

Okej, tack för ditt svar :)

Jo det där med fällningen känns ju inte så lockande, men det lär man ju få leva med vilken ras man än väljer. Mer eller mindre iaf, och det känns ju dumt att välja bort en ras enbart av den anledningen.

Åh, synd att jag inte är i stockholm den här helgen då.. :/ Har pojkvän där och kommer flytta dit om en månad, men den här helgen är vi "lediga" från varandra så jag ska inte dit. Det var ju typiskt :p

En fördel med både pinscher och dalmatiner är att det finns kennlar i samma stad (Bro) som jag ska flytta till, så det är nog väldigt lätt att få komma och hälsa på och lära känna raserna bättre. Vad jag vet finns inga finska just där. Fast det går ju alltid ordna på något sätt.

Om du gillar dalmatiner så kan du även ta en titt på Rhodesian ridgeback. Storlek och utseende (förutom färgen då) är densamma men de skiljer sig åt i temperament.

Här kan du läsa lite mer om dem och se om det kan vara något som passar.

Tack, jag ska kolla! :)

Jag har minnen från när jag var yngre att jag hörde folk prata om ridgeback som en ganska svårtämjd och nästan agressiv ras. Det stämmer inte alls eller?

Tack, jag ska kolla! :)

Jag har minnen från när jag var yngre att jag hörde folk prata om ridgeback som en ganska svårtämjd och nästan agressiv ras. Det stämmer inte alls eller?

Finns säkert individer som är både svårtämjda och aggressiva men det finns det ju inom alla raser :cool:

Förr i tiden (typ 60-70-talet) var RR mycket mer skarp än vad den är idag. På en tiden var ju avelsbasen så liten så det avlades säkert på individer som idag skulle kasseras i avel.

Läs infosidan jag länkade till :) RR är en egensinnig ras som kräver en hel del av sin förare men så är ju även dalmatinern. De är väldigt lättlärda men inga slavar. Ingen ras man ska välja om man har ambition att inom ett år tävla i elitlydnad men dagens RR lämpar sig mkt väl till enklare lydnads- och bruksarbete (det är många som idag plockar både LP1 och LP2) och de är ena hejare på att spåra.

Jo det såklart. Minns det bara så väldigt tydligt. Sedan kan ju de här människorna haft dålig erfarenhet från rasen också.

Nej tävling är definitivt inget för mig, det är jag på tok för nervös för :crazy:
Kanske att jag skulle våga pallra mig iväg på något litet för att få lite bekräftelse på vad man kan, men inget mer. Jag är definitivt ingen tävlingsmänniska :p
Och tålamod har jag ingen bristvara av heller, även fast jag nog helst vill ha en lättlärd ras. Eftersom jag är nybörjare känns det bäst så.

Jag sitter och bläddrar vidare lite på rasen nu, så får vi se om jag fastnar eller ej :)

Jag letar också efter förstahund och har letat länge efter bästa rasen för mig! Tollare är stor favorit, men jag har nu insett att den kanske inte är den ultimata förstahunden. Dessutom tycker jag att hunden ska sysselsättas med det den är avlad i generationer för. Man köper ju liksom inte en shire om man letar hopphäst! :)

Nu har jag nog helt bestämt mig för dansk/svensk gårdshund. :love: :love: En mycket allsidig hund som inte är avlad för bara jakt eller vallning, den kan göra lite av varje.

Lycka till med rasvalet!!!

Håller med. Men som jag skrev så är jag inte främmande för att att sysselsätta mig med ex. jakt eller apportering om det nu krävs av rasen :)
Egentligen har jag alltid drömt om att få äga en bordercollie, men jag inser mina begränsningar :p

Dansk-svensk gårdshund är jag personligen inte så förtjust i. Dels är den lite väl liten (vill ha något större) samt att jag har haft både ett ex och en kompis med denna ras och ingen av hundarna blev jag särskillt förtjust i. Plus att den ena fällde konstant kändes det som :crazy:

Jag har en staffordshire bullterrier. :) Kunde inte ha gjort ett bättre val, det känns som att jag lyckades hitta den perfekta rasen för mig. :)

Plus att den ena fällde konstant kändes det som
Men då är nog inte dalmatiner något heller, vår fällde iaf varje dag året runt... Gråmelerade kläder var det enda som funkade :p Håren satte sig ju fast överallt med!

Jag tycker iofs. att ett par veckor två ggr. per år inte är så mycket om man jämför med vissa raser som tex. dalmatiner som fäller konstant.
Jag försökte syfta på att det nog inte finns så många nackdelar med rasen när det var det värsta jag kunde komma på ;) . Lättlärda är de också som tillägg..
Jag tar personligen hellre en ras som fäller två ggr. per år än en hund som behöver trimmas.

62 Uppfödare finns enligt SLKs hemsida så någon borde väl finnas i närheten tycker jag :D . Har du kollat där?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 026
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 874
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 760
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 002
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka