Ras för mig?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Trollduva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 3 256
Sv: Ras för mig?

Vad är det egentligen som talar för att jag som nyhundsägare INTE skulle välja just tollare?

Kanske låter lite trist, men det som talar emot är att tollaren inte är en hund för nybörjare. Det finns flertalet "enklare" hundar som visst kräver daglig aktivering och som passar bra till det du har skrivit här att du vill använda hunden till.

För att vända på steken, vad är det som gör att du vill ha just en tollare? Jag tror att det går att hitta ungefär samma egenskaper hos en hund som är mer lämpad som förstahund.

Jag vill ha en interligent, pigg, glad, arbetsvillig, energisk hund som är vig och smidig och med mycket personlighet. Den är precis lagom stor samt att modellen är 100% i min smak.

Har du något bättre förslag på hund med dessa egenskaper så dela gärna med dig.

Förut var du ju inne på dalmatiner och finsk lapphund, de är inte din modell till 100% eller?

Jag tror att det är lite lurigt att låsa sig för mycket vid en viss ras, speciellt när man ska skaffa sin första hund.

Finns massor av trevliga hundar som jag tror kan passa:
* Schnauzer
* Släthårig foxterrier
* Am.Staff
* Dansk-svensk gårdshund (kanske något liten)

Observera att jag inte menar att sänka ditt självförtroende eller att jag säger att det absolut inte skulle fungera med en tollare, men jag tror att du skulle få det väldigt mycket enklare om du väljer en annan ras.

Nej varken dalmatiner eller finsk lapphund är min modell till 100%, men jag gillar dom ändå.

Och jag började inte titta på raser samtidigt som jag startade den här tråden, har redan ägnat många timmar framför böcker och hemsidor och bläddrat. Och de tre raserna som nämns i första inlägget är de jag gillat bäst hittills.

Dansk-svensk gårdshund har jag nämnt tidigare i tråden att jag inte är intresserad av.
De andra raserna har jag inte direkt heller känt att jag vill ha.. amstaffen ligger väl bäst till isf. Ska kolla närmre på den.

tänkte precis på KH collie. eller kanske pincher, schnauzer eller pudel.

pinschern har jag kollat på (nämnde det tidigare i tråden :p ) och verkar ganska intressant.
Pudel vill jag absolut inte ha, har för mycket dålig erfarenhet av dom :crazy:

Det tror jag inte heller, jag är bara envis och gillar utmaningar :p

Min familj har alltid haft Tollare (utom just nu). Sen jag var liten har de blivit tre stycken tollare i familjen. Antingen har vi fått tre "måndags exemplar" eller så är vi väl en väldigt energisk familj. Ingen av våra tre tollare har varit vare sig hyperenergiska eller känslig. Visst behövde de mkt aktivering och tankeverksamhet, men tycker det är övedrivet att säga att man ska stryka den som första hund. Man ska veta vad man ger sig in på och läsa på och enligt mig gärna prata med flertalet uppfödare osv. Det är en hund som kräver mkt men är man bara verkligen inställd på det och är redo att jobba lite så tror jag det går bra. Menar inte att jag är ngn form av expert bara för att vi haft tre eller bara för att jag träffat många, men min erfarenhet är inte att de är känsliga på det sättet.

Tack för ditt svar. :)

Jag har träffat två tollare som jag "umgåtts" lite mer med. Det var flera flera år sedan och det var första gången jag kom i kontakt med rasen.
Det var en äldre herre och hans son, och ingen av hundarna tyckte jag betedde sig stressigt eller känsligt. Jag och min kompis (vi var ca 11 år) fick gå ut med dem själva på promenad och de var hellugna hela tiden. Pigga och energiska var de visserligen, men det var nog lite därför jag tyckte så mycket om dom redan då.

Att detta dessutom var på en ganska välbesökt camping under en hundutställning (med flera andra hundar på området) tycker jag tyder på att hundarna ändå var trygga.

Men man kan ju inte döma en hel ras efter två individer, så därför har jag velat få andras åsikter också :D

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag gillar ingen i grupp 9, har redan kollat. Min pojkväns syster har två cavaliers och jag gillar dom inte alls.
Rent generellt så tycker jag raserna i den gruppen både är alldeles för små och för fula :o :p :crazy:

Har du kollat på kromfohrländer?
Annars funderar jag också på kh collie och schnauzer?

Jag är en utpräglad jakt och lydnadstönt med erfarenhet från drivande jakthundar i bagaget. Jag har nu min första tollare, en tik på snart två år och jag har redan flertalet gånger undrat om jag jag verkligen kommer att ro detta iland.
Jag ser att du redan fått en massa tips och kanske även sånt du inte vill höra, men då jag har erfarenheter från rasen själv så lägger jag mig i för det vore synd om första hunden inte motsvarade dina förväntningar oavsett ras.
JA tollarna har ett bedårende utseende som gör att man bara smälter och det alerta kroppsspråket kan göra en SÅÅ glad- MEN- du skrev att du gillade bordercollien men du insett dina begränsningar. Därför vill jag klargöra att tollaren i stort sett är en apporterande bordercollie i röd kostym (min vallar tom. vilket hon inte är ensam om i tollar världen) detta vet jag då jag och mina tollarkompisar brukar träna lydnad med några BC. Att träna en tollare kräver otrolig fingertoppskänsla, minsta överslag åt något håll och det blir pannkaka av allt, vilket är otroligt frustrerande. Jag har förstått att du inte vill tävla och även jag har svårt att tänka mig hur man kan upprätthålla träningsambitionen som krävs för att fylla tollarens aktivitetsbehov utan ett mål att sträva mot tex. jaktprov el. lydnadsdiplom. Jag har fått beröm för att min tollare är ovanligt stabil i psyket i jämförelse andra ur rasen, hon är alltid vänlig och glad med detta slår ibland över till nervositet och osäkerhet, så stabil nja... Observera att jag även har lärdomar från andra tollare genom de tollare jag tränar ihop med.
Så mitt råd måste bli-överväg noga, precis som du gör nu vad som passar dig, tollaren hamnar absolut i facket som olämplig första hund. Det ska framförallt vara vara kul att ha hund tänk på det att träna en tollare kan ibland vara som att gå över ån tusen gånger för att hämta vatten- man är så nära men det kan ta lång tid innan man får "släcka törsten". Till sist- kan inte "flat" vara något då? Lite ödmjukare i framtoningen och ffa stabilare men mkt ändå mkt fart. Särskilt om du vill "amatörjaga"
Lycka till!

Har du erfarenhet av flatten??? Jag har alltid funderat över skillnaderna mellan flat och tollare, men inte fått några åsikter från någon som haft flera av båda!!
Tycker inte flatten heller är en passande "första hund" som folk så fint kallar det.

Till TS:Själv är jag av den åsikten att en människa som aldrig haft hund ofta har större förutsättningar att vilja lära sig mera/allt om hundar! Läser man på tillräkligt och lyckas sålla fram de viktiga delarna i hundfostran så tror jag inte man får några stora problem oavsett ras. Det är sen då man inte har viljan/förståndet att ta åt sig nya metoder och att vilja läsa av sin hund som man får problem!! Alltför många har bestämmt sig att de vet bäst bara för att de haft många hundar, och ofta är de sådana som har de flesta problemen!!

Läs på allt du kommer över och om du bestämmer dig för tollare så se fram emot massa jobbiga härliga dagar med en pigg buse som kräver en del svett och tårar!! Har du bestämmt dig att du klarar det då gör du nog det också!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 026
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 873
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 760
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 002
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka