Rapporteringskod

Men jag tycker ändå att man ska vara hård med att hundarna ska kunna hanteras så på nått sätt tycker jag det var bra att det rapporterades på en gång även om jag denna gång ansåg att det helt och hållet var något domaren provocerade fram.

Håller med! Och just när man ser att det rör sig om ett enstaka tillfälle och hunden i övrigt verkar fungera som den ska skulle jag helt enkelt fråga vad som hände vid tillfället och se till att träffa hunden och bilda mig en egen uppfattning. Det är som sagt absolut inte så att jag ser en rapporteringskod som något som diskvalificerar en hund, däremot skulle jag kolla upp lite extra för att se om det berodde på hundens egenskaper eller bara olyckliga omständigheter.

• Gilla
Reactions: Is
Min morrade förra utställningen också. Då vid tandvisning. Vi har tränat sjukt mycket och han har varit så himla duktig. Vågade chansa på idag men det gick åt skogen. Förra gången fick han rapport. Så det krävs inte mycket. Han har alltså inte en tendens till att bitas. Han bara låter.

Jag är jättedeppig. :(

Usch vad tråkigt! Jag hade i ditt läge inte velat ställa ut igen. Just för att jag aldrig kommer att ha möjlighet att någonsin tävla (dvs alla hundsporter, inte bara utställning) med min hund igen om den får en tredje rapport. Jag vill ha möjligheten att kunna tävla i alla grenar med hunden. Vem vet vad jag kommer ha lust att göra om 3 år?

Troligtvis har han ju någon form av reservation inom sig. En annan hund hade völ säkert hoppat till eller blivit lite osäker/rädd vid sådan "bufflig" hantering men inte visat tänderna eller morrat.

Min hund var på sin första utställning i vintras och råkade ut för en domare som ville gräva i munnen och räkna varenda tand. Han är den typen av hund som inte är särskilt intresserad av personer han inte känner och reagerade genom att dra sig bakåt lite. Jag blev faktiskt orolig över att det var ett tecken på social osäkerhet så jag frågade dels folk som sett det hela, dels har jag låtit kunnigt folk iaktta honom i samma typ av situationer. De har alla sagt samma sak; han förstår helt enkelt inte varför någon främling ska in i hans mun och rota men är inte det minsta rädd. Därför har vi kört tandvisning i alla möjliga situationer så att det blivit något vardagligt - ett lydnadstrick som ger godis.

Det är guld värt att ha någon vid sidan om som kan läsa av ens hund och avgöra varför den ryggar/morrar/nafsar så att man kan träna utifrån det.

Jag tycker nog att det har gått lite till överdrift om hundar rapporteras för att de morrar. De måste ju få tala om vad de känner? För en hund med integritet så är det inte så himla mysigt att någon rotar den i munnen eller känner på kulorna samtidigt som de lutar sig över hunden. De flesta hundar har trots allt en ganska lång bit mellan ett morr och ett bett. Den gamla tiken jag hade skulle nog aldrig bita någon i en hanteringssituation, hon var socialt trygg. Men hon hade en stor portion integritet. Så började domare eller veterinärer hantera utan att hälsa artigt först fick de veta att hon inte tyckte det var en bra idé.

Att man rapporterar hundar som hugger (även varningshugg i luften) tycker jag är en annan femma. Då är det ju ett reellt hot mot den som ska hantera hunden. Men de som bara muttrar lite tycker jag man kunde diska och inget mer.

Jag kommer ställa inofficiellt och i dk tills hunden är 110% säker. Men det känns hemskt när han köptes in som tävlingshund. Han är mitt lilla hjärta men man blir ju så ledsen.

Min tik har en rapporteringskod sen en utställning där hon som junior träffar på en domare som börjar med att göra mig i nervös. Där han börjar med att, utan att hälsa på henne, drar henne i örat och direkt efter det börjar gräva henne långt bak i munnen. Och då muttrar hon mot honom. Ingen tendens till bett, hon höjer inte ens läppen men hon muttrar på honom. Trist att få en rapporteringskod på det då han inte ens tittade tänderna själv på BIR-hunden. Det blir en orättvis bedömning tycker jag. Den hunden hade ju lika gärna också kunnat åka ut med en rapporteringskod, men det vet vi ju inte...

Jag blir lite irriterad av att läsa era kommentarer, på domarn alltså. Har någon av er ifrågasatt beslutet?

Jag hade blivit tokig om hunden blivit illa behandlad och sen fått skit för att den inte är en maskin. Men jag vet också hur förvirrat och luddigt det kan vara på utställning.

Jag kommer ställa inofficiellt och i dk tills hunden är 110% säker. Men det känns hemskt när han köptes in som tävlingshund. Han är mitt lilla hjärta men man blir ju så ledsen.

Väldigt tråkigt för dig! Jag tror dock att man rapporteras in även på inoff så kolla upp det innan du provar även där.

Jag blir lite irriterad av att läsa era kommentarer, på domarn alltså. Har någon av er ifrågasatt beslutet?

Jag hade blivit tokig om hunden blivit illa behandlad och sen fått skit för att den inte är en maskin. Men jag vet också hur förvirrat och luddigt det kan vara på utställning.

Nä hundarna ska fan inte behöva ta vilken skit som helst! Så har domarna provocerat hundarna (som jag faktiskt tycker att det är när man sliter tag i örat utan att hälsa, abrupt lutar sig över dem och vrider om halsbandet så de inte har någon stans att ta vägen etc etc) så ska de inte rapporteras heller. Det är väldigt orättvist mot hundarna och framförallt ägarna. Jag hade blivit snortokig!
Man kan ju tycka att domarna ska vara hundmänniskor och förstå bättre.

Det är ju domaren som bestämmer om hunden ska diskvalificeras pga mentaliteten, och därmed få rapportkod A, så där ligger man väl lite i ett moment 22. För domaren skulle nog aldrig anse att hen provocerar hundarna.

Däremot kan vem som helst fylla i en blankett om oacceptabelt beteende. Fast det görs väldigt sällan, med de ringsekreterare jag pratat med så gör man det bara i regel om det blir blodvite, typ. Om jag inte misstar mig, så blir då hunden direkt avstängd från tävlan, tills ägaren ber om att låta beslutet omprövas.

Problemet är väl att det som alltid kommer att vara olika åsikt om domarens respektive hundens beteende beroende på vem man frågar. Helt klart finns det domare som beter sig oacceptabelt mot hundar och där hunden har all rätt att freda sig med en morrning men å andra sidan så finns det minst lika många hundägare som har rosenskimrande glasögon på när de tittar på sina hundar och deras beteende och försvarar dem in absurdum. Det märks på tävlingar, utställningar och inte minst MH/MT.

Precis som Lavender skriver så är det domaren som bestämmer även om det kommer att bli orättvisa bedömningar ibland. Men det är trots allt också domaren som riskerar att bli biten och även att skicka fram en hund med mentala problem, vilket de OCKSÅ fått massa skit för.

Min hund fick "bara" VG för domaren ha drog sig tillbaka för och han förklarade att det var just därför. Helt ok för mig, hellre det än att en hund som är skygg premieras.

Jag är ju såklart jätteledsen för detta och det är katastrof om han blir avstängd på livstid. Det är tonårsfasoner att muttra. Skicka ut oss med ett Good...men en rapporteringskod. :(

@lady_vip Visst blev jag ledsen och upprörd där och då. Jag tänkte överklaga till bestyrelsen, men jag orkade faktiskt inte ta tag i det. Det är helt jäkla hopplöst att få igenom nåt sånt fick jag veta. Inte ens ringsekreteraren förstod vad som hände och tyckte inte att hunden skulle få en rapporteringskod.. men jaja, hon har fått en och man kan tycka vad man vill om det. Det får vara vad det är och hon ska inte ställas ut något mer (hon är för ful för att kunna konkurrera ändå ;) ). Min tanke var ändå från början att den utställningen skulle bli hennes sista. Ironiskt nog fick hon "trevligt temperament" på kritiken från dagen innan för en annan domare ;)
Det är som det är och vi satsar på brukset nu när hon är återställd sen operationen i vintras. Jag vill inte betala massa pengar i anmälningsavgifter och bensinpengar för att få veta att min hund har raka vinklar bak, för omarkerat stop, saknar "massa" (läs fett), det vet jag redan utan att visa henne för en domare ;)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 421
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 033
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 629
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 668
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar