Rapporteringskod

Narcissa

Trådstartare
Någon som vet vad som gäller? Får alla hundar som får nolla på utställning en rapporteringskod?
Vet ju att efter tre stycken är det tävlingsförbud.

Någon som vet vad som gäller? Får alla hundar som får nolla på utställning en rapporteringskod?
Vet ju att efter tre stycken är det tävlingsförbud.

Nej det får dom inte. Rapporteringskod A får en hund endast om den visat tydliga brister i mentalitet/uppförande som till exempel morrat mot domaren, för rädd för att undersökas men även aggressivitet mot andra hundar kan ge rapporteringskod a.
Man kan få en nolla för att hunden har stora brister i sin exteriör, men inget fel på mentaliteten, och då får man självklart ingen rapporteringskod.

Rapporteringskod A bör man väl få veta redan på utställningsplatsen och inte i efterhand - står på bedömningssedeln troligtvis ? Eller har jag helt fel ???

Åh tusan - vad skumt. Väldigt märkligt då vederbörande kanske anmält till fler utställningar flera helger i rad ju, men inte vet om en diskad hund helt plötsligt fått rapporteringskod !

Ja absolut. Tråkigt. Min hund ska iaf inte ställas igen förrän slyngelåldern är all världens väg och han har lärt sig att uppföra sig.

Står det inget disqualified pga mentalitet i kritiken?
Det ska stå i kritiken, men det kan ringsekreterarna ha missat. Hade jag varit du hade jag kontaktat SKK.

Ja absolut. Tråkigt. Min hund ska iaf inte ställas igen förrän slyngelåldern är all världens väg och han har lärt sig att uppföra sig.

Då får du med alla sannolikhet rapporteringskod A. Det ska det ju vara i ett sådant läge. Om det inte står diskvalificerad pga exteriör i kritiken så torde man alltså också få en rapportering.

De har fyllt i D. Domaren skrev typ: för dagen ilsken. :(

Hunden pussade domaren innan men ville inte att domaren skulle känna på kulorna. :(

Min gamla tik morrade på domarna varje gång det var tandvisning på lydnadstävling och hon blev aldrig rapporterad. Har även hört av bekanta om flera "nästan bettsituationer" i utställningssammanhang och ingen har fått rapporteringskod A. Enda hunden jag vet om som har fått det gick till angrepp på en funktionär på en brukstävling. Så jag tror det ska mycket till!

Min morrade förra utställningen också. Då vid tandvisning. Vi har tränat sjukt mycket och han har varit så himla duktig. Vågade chansa på idag men det gick åt skogen. Förra gången fick han rapport. Så det krävs inte mycket. Han har alltså inte en tendens till att bitas. Han bara låter.

Jag är jättedeppig. :(

Min gamla tik morrade på domarna varje gång det var tandvisning på lydnadstävling och hon blev aldrig rapporterad. Har även hört av bekanta om flera "nästan bettsituationer" i utställningssammanhang och ingen har fått rapporteringskod A. Enda hunden jag vet om som har fått det gick till angrepp på en funktionär på en brukstävling. Så jag tror det ska mycket till!

Så är det i alla fall inte längre. Man har blivit hårdare på detta, med all rätt. Däremot vet jag inte hur vanligt det är att man gör en anmälan om olämpligt beteende till SKK, troligtvis inte lika vanligt.
En hund som morrar åt domaren, oavsett lydnad eller utställning ska rapporteras. Även hundar som till exempel springer fram till andra hundar under en platsliggning riskerar en rapportkod a.

Jag hoppas att de blivit hårdare angående detta och rapporterar hundar som morrar åt domaren. När jag var på utställning för 4 år sedan ca så var det en championhane som morrade och högg åt domaren varpå domaren skojjar till sig lite och utbrister '' ja dom är ju lite såhär den här rasen'' och låtsas som ingenting hänt. Samma hund ett år efter nyper tag i en annan hund utanför ringen (championhanen är alltså under bedömning och springer i konkurrensen när han hoppar ut över ringbandet och nyper hunden som står utanför ringen) och inte ens då händer det något. Rasen är ju lite så.. Skitdåligt!!

Så jag hoppas verkligen att de skärpt till rapporteringen . Hundar ska inte belönas när de beter sig såhär.

Jag tycker också att det är bra att man blivit hårdare. Även om det är trist för den enskilde hundägaren så är det väldigt bra ur avelshänsyn att kunna se vilka hundar som som visat så dålig mentalitet - både avseende aggressiva tendenser och rädsla - att domaren är tvungen att rapportera dem.
Det finns säkert hundar som har Rapporteringskod A som inte alls har några mentala brister men det är åtminstone för mig som valpköpare en signal om att jag ska vara extra noga med att kolla upp exempelvis tillgänglighet.

Absolut. Men det känns så tråkigt för mig som har en junior som fått för sig att det är jätteläskigt när någon tar honom på kulorna. Han är utställd flera gånger och har skött sig fantastiskt bra....utom de två sista. En kod till och han är spärrad för vidare tävling. Världens gladaste och mysigaste hund.

Absolut. Men det känns så tråkigt för mig som har en junior som fått för sig att det är jätteläskigt när någon tar honom på kulorna. Han är utställd flera gånger och har skött sig fantastiskt bra....utom de två sista. En kod till och han är spärrad för vidare tävling. Världens gladaste och mysigaste hund.

I ditt läge hade jag väntat tills hunden känns säkrare och sedan tränat massor och sedan bara ställt på inoffare och inte ställt officiellt förrän jag är 100% säker på att hunden klarar av det.

Fick rapporterings kod A för ett par år sedan på en utställningen. Hunden gjorde enligt mig egentligen inget fel utan domarn var så jäkla hårdhänt. Vid tandvisningen rycker han tag i halsbandet utan att först hälsa på hunden och vrider om näven ett varv så att han hade halsbandet virat ett varv runt näven. Halsbandet drogs alltså åt extremt hårt bakom öronen på hunden för att den inte skulle kunna backa (han gjorde lika på alla hundar men de som visste om det sedan innan hade extremt långa halskedjor på sina hundar, det hade inte vi)Detta gjorde att hunden fick smått panik när halsbandet drogs åt och alla flyktvägar spärrades av och började kasta sig och som sista utväg lyfte på läppen. Vilket resulterade i direkt utvisning och rapportkod A. Det var inte så att han gjorde utfall mot domaren eller var speciellt arg men hela situationen var bara så galen.

Hunden var vid tillfället fyra år och gick i bland annat elitskydd. Har verken före eller efter det fått någon anmärkning vid tandvisning.... Men jag tycker ändå att man ska vara hård med att hundarna ska kunna hanteras så på nått sätt tycker jag det var bra att det rapporterades på en gång även om jag denna gång ansåg att det helt och hållet var något domaren provocerade fram.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 662
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 524
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske... 10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 752
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 263
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bichon havanais
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025