Ränta & amortering

Har haft som livsplan att ha så låga utgifter som möjligt den dag jag blir pensionär, men har under de sista åren kommit till insikt att det kan vara praktiskt att ha kvar nån form av lån på bostaden då den dagen kommer.

Idag är därför amorteringens total 600:- medan 465:- betalas i ränta på ett lån i trakten av värdet på svensk standardbil av 2013 årsmodell.
Mest praktiskt är att ha tillgängliga pengar.
Det är dessa pengar som sätter nivån på vilken standard man kan leva på.
Storleken på lånen som man tog för 30 år sedan påverkar inte så mycket.

Det finns obelånade bostadsrättsföreningar också.
Man får sikta på dem när man söker bostad.
I en obelånad bostadsrättsförening kan man vara tvungen att pytsa in med pengar i form av cash om det uppstår renoveringsbehov i fastigheten.

Det innebär att de flyttar lånet från föreningen till individen och det kan vara bra eller dåligt beroende på din egen möjlighet till bra ekonomisk förvaltning av dina pengar?

Mest praktiskt är att ha tillgängliga pengar.
Det är dessa pengar som sätter nivån på vilken standard man kan leva på.
Storleken på lånen som man tog för 30 år sedan påverkar inte så mycket.
Oj vilken utsaga efter den hyperinflation vi haft sista 30 åren. Vissa Sadlar kostar 40 lapp nu. Praktiskt är inte detsamma som ekonomiskt. De som har köpt fastigheter och lånat Max har ju vunnit enormt och hela företag är ju uppbyggda på låneekonomin och fastighetsboom.

Nu kan ju framtiden ändras och inflation gå ned men de sista decennierna så är ju det rådet möjligen praktiskt men otroligt finansiellt oklokt.

Upptagen idag , skriver enbart detta inlägg i debattebån, beklagar.

För övrigt , hur många hästar kan ni inhysa har ni på er ränta?

I en obelånad bostadsrättsförening kan man vara tvungen att pytsa in med pengar i form av cash om det uppstår renoveringsbehov i fastigheten.

Det innebär att de flyttar lånet från föreningen till individen och det kan vara bra eller dåligt beroende på din egen möjlighet till bra ekonomisk förvaltning av dina pengar
Fördelen med att ha lånen på sig själv är ju att man då kan göra avdrag för dem.
En annan lösning är att ta lån den dag som det behövs och sedan amortera ner dem.

Oj vilken utsaga efter den hyperinflation vi haft sista 30 åren. Vissa Sadlar kostar 40 lapp nu. Praktiskt är inte detsamma som ekonomiskt. De som har köpt fastigheter och lånat Max har ju vunnit enormt och hela företag är ju uppbyggda på låneekonomin och fastighetsboom.

Nu kan ju framtiden ändras och inflation gå ned men de sista decennierna så är ju det rådet möjligen praktiskt men otroligt finansiellt oklokt.

Upptagen idag , skriver enbart detta inlägg i debattebån, beklagar.

För övrigt , hur många hästar kan ni inhysa har ni på er ränta?
Jag förstår inte riktigt vad du vill säga här.
Men när jag köpte gården så lånade vi 100% till det.
Belåningsgraden i dag är under 30% trots att jag har tagit nya lån för utbyggnader och renoveringar.
Att amortera i dag är betydligt mer ansträngande än att amortera i morgon när pengarna har sjunkit i värde.
Bästa investeringen är renovering och underhåll som kommer att kosta mer i morgon.

Det där med hästarna förstår jag inte.
Är det hur många hästar som får plats på gården eller hur många hästar som räntan skulle räcka till att inackordera?

Hästar är inte det intressanta på min gård utan det är bostäder.
Läget, nära Stockholm, gör att bostäder är lätta att hyra ut.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 861
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Goddag allvetande Buke. Jag blev så förvirrad idag, hjälp mig tack. Jo, vi har ett huslån, eller rättare sagt vi har tre huslån ett på...
Svar
13
· Visningar
818
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag och min sambo äger vårt hus tillsammans. Vi gick in med olika förutsättningar och har reglerat det i ett skrivet avtal. Den ena av...
Svar
5
· Visningar
802
Senast: lil-sis
·
Juridik & Ekonomi Är det kutym att Vd i ett bolag köper/äger aktier i det bolag hen är vd i? Och när man avgår för att börja i ett annat bolag säljer sin...
Svar
6
· Visningar
463
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka