Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma för oss, 17500 kr i ränta och 9500 i amortering. Belåningsgrad 85%Stockholmare här
Drygt 20000 i ränta och strax över 9000 i amortering Lyckligtvis är vi två som delar på det.
Visserligen betalar man månadsavgift i brf, men i hus har man ju underhållskostnader istället. Månadsavgiften i brf är ju framförallt för att täcka underhållskostnader i Bostadsrättsföreningen (fasad, fönster, tvättstuga osv.)Inget amorteringskrav (lånet togs innan det kom och nu har vi dessutom belåningsgrad under kravet)
Amorterar 6000:- månad
Betalar ca 10 000:- i ränta
För att jämförelsen ska blir mer korrekt kanske även boendeform behövs. Folk som bor i brf betalar ju ofta ytterligare ränta och amortering men som är "dolt" i månadsavgiften.
Så länge jag jobbade betalade jag av så mycket jag kunde. Och har nu amoteringsfritt och överkomlig ränta på det lilla återstående lånet.Ränta drygt 1700:-. Amorterar 6000:-. Prioriterar att bli av med lånen och kommer fortsätta så länge jag har möjlighet.
Det är ofta en massa räntor på lån som bostadsrättsföreningen har.Visserligen betalar man månadsavgift i brf, men i hus har man ju underhållskostnader istället. Månadsavgiften i brf är ju framförallt för att täcka underhållskostnader i Bostadsrättsföreningen (fasad, fönster, tvättstuga osv.)
Visserligen betalar man månadsavgift i brf, men i hus har man ju underhållskostnader istället. Månadsavgiften i brf är ju framförallt för att täcka underhållskostnader i Bostadsrättsföreningen (fasad, fönster, tvättstuga osv.)
Visserligen betalar man månadsavgift i brf, men i hus har man ju underhållskostnader istället. Månadsavgiften i brf är ju framförallt för att täcka underhållskostnader i Bostadsrättsföreningen (fasad, fönster, tvättstuga osv.)
Fast tråden jämför ju inte boendekostnader generellt, utan lånekostnader.
Exempel: Jag bor i ett friköpt parhus, min kollega bor i ett brf-parhus som har en månadsavgift på ca 7000:- i månaden. Stor del av avgiften går till att finansiera föreningens lån. Kollegans parhus är däremot billigare i inköp än mitt.
Att då rakt av jämföra bolånekostnader utan att veta förutsättningarna blir missvisande.
Att sen jag har kostnader som kollegan inte har pga egen fastighet är helt sant. Men det är ju inte räntor och amortering.
Jo, jag är medveten om att de flesta bostadsrättsföreningenar har lån men för min del har den delen alltid varit en liten del. Men det är såklart för att de brf jag har ägt lgh i antingen inte har haft några lån alls eller låga lån.Bor man i brf är man dubbelbelånad, egna lån och föreningens lån, bara mer eller mindre dubbelbelånad.
Brf med nyproduktion har en okej belåning med lån på 10 000-15 000 per kvm. Det betyder att det finns föreningar med högre belåning. Det betalar man för med sin månadskostnad och kan slå hårt ekonomisk när förningens lån ska läggas om till högre räntor.
Det finns obelånade bostadsrättsföreningar också.Bor man i brf är man dubbelbelånad, egna lån och föreningens lån, bara mer eller mindre dubbelbelånad.
Brf med nyproduktion har en okej belåning med lån på 10 000-15 000 per kvm. Det betyder att det finns föreningar med högre belåning. Det betalar man för med sin månadskostnad och kan slå hårt ekonomisk när förningens lån ska läggas om till högre räntor.