Ränta & amortering

Inget amorteringskrav (lånet togs innan det kom och nu har vi dessutom belåningsgrad under kravet)
Amorterar 6000:- månad
Betalar ca 10 000:- i ränta

För att jämförelsen ska blir mer korrekt kanske även boendeform behövs. Folk som bor i brf betalar ju ofta ytterligare ränta och amortering men som är "dolt" i månadsavgiften.

Vi betalar ca 9000 i ränta och 6000 i amortering. Amorteringen är standard, jag tror inte att man kan låta bli att amortera här (eller det är i alla fall ingenting jag vet något om). Räntebetalningarna är ungefär 30% högre än de var fram till i våras. Vi hade fast ränta på 2.39% de första fem åren, men när det löpte ut i våras fick vi vackert nöja oss med 5.19% istället. Det är kul med inflation!

Inget amorteringskrav (lånet togs innan det kom och nu har vi dessutom belåningsgrad under kravet)
Amorterar 6000:- månad
Betalar ca 10 000:- i ränta

För att jämförelsen ska blir mer korrekt kanske även boendeform behövs. Folk som bor i brf betalar ju ofta ytterligare ränta och amortering men som är "dolt" i månadsavgiften.
Visserligen betalar man månadsavgift i brf, men i hus har man ju underhållskostnader istället. Månadsavgiften i brf är ju framförallt för att täcka underhållskostnader i Bostadsrättsföreningen (fasad, fönster, tvättstuga osv.)

Jag amorterar inte eftersom att lånen är på en jordbruksfastighet.
Mina räntor är inte representativa eller intressanta eftersom att jag köpte gården för över 30 år sedan.

Visserligen betalar man månadsavgift i brf, men i hus har man ju underhållskostnader istället. Månadsavgiften i brf är ju framförallt för att täcka underhållskostnader i Bostadsrättsföreningen (fasad, fönster, tvättstuga osv.)

Fast tråden jämför ju inte boendekostnader generellt, utan lånekostnader.

Exempel: Jag bor i ett friköpt parhus, min kollega bor i ett brf-parhus som har en månadsavgift på ca 7000:- i månaden. Stor del av avgiften går till att finansiera föreningens lån. Kollegans parhus är däremot billigare i inköp än mitt.

Att då rakt av jämföra bolånekostnader utan att veta förutsättningarna blir missvisande.

Att sen jag har kostnader som kollegan inte har pga egen fastighet är helt sant. Men det är ju inte räntor och amortering.

Har haft som livsplan att ha så låga utgifter som möjligt den dag jag blir pensionär, men har under de sista åren kommit till insikt att det kan vara praktiskt att ha kvar nån form av lån på bostaden då den dagen kommer.

Idag är därför amorteringens total 600:- medan 465:- betalas i ränta på ett lån i trakten av värdet på svensk standardbil av 2013 årsmodell.

Massor. Betalar ca 19000 varav 3700 är amortering. Hoppas på sänkning snart. Ska läggas om 1 nov men har inte fått besked än.

Amorterar 3000:- och räntan är just nu strax över 4000:- Har väl runt 60% i belåningsgrad tror jag. Villa på landet som jag köpte ensam 2016. Planen just nu är att sälja och lägga pengar på att bygga en lägenhet i min pappas gamla snickeriverkstad, förhoppningsvis ha rätt lite lån och vara skuldfri innan jag fyller femtio.

Bor man i brf är man dubbelbelånad, egna lån och föreningens lån, bara mer eller mindre dubbelbelånad.

Brf med nyproduktion har en okej belåning med lån på 10 000-15 000 per kvm. Det betyder att det finns föreningar med högre belåning. Det betalar man för med sin månadskostnad och kan slå hårt ekonomisk när förningens lån ska läggas om till högre räntor.

Fast tråden jämför ju inte boendekostnader generellt, utan lånekostnader.

Exempel: Jag bor i ett friköpt parhus, min kollega bor i ett brf-parhus som har en månadsavgift på ca 7000:- i månaden. Stor del av avgiften går till att finansiera föreningens lån. Kollegans parhus är däremot billigare i inköp än mitt.

Att då rakt av jämföra bolånekostnader utan att veta förutsättningarna blir missvisande.

Att sen jag har kostnader som kollegan inte har pga egen fastighet är helt sant. Men det är ju inte räntor och amortering.

Bor man i brf är man dubbelbelånad, egna lån och föreningens lån, bara mer eller mindre dubbelbelånad.

Brf med nyproduktion har en okej belåning med lån på 10 000-15 000 per kvm. Det betyder att det finns föreningar med högre belåning. Det betalar man för med sin månadskostnad och kan slå hårt ekonomisk när förningens lån ska läggas om till högre räntor.
Jo, jag är medveten om att de flesta bostadsrättsföreningenar har lån men för min del har den delen alltid varit en liten del. Men det är såklart för att de brf jag har ägt lgh i antingen inte har haft några lån alls eller låga lån.

Lån på 10 000-15 000 per kvm är för mig väldigt högt. De två gånger jag har köpt lgh har riktlinjen varit max 3000 kr per kvm. Förra föreningen var som sagt skuldfri och nuvarande har en belåning på 2000 kr per kvm, en ok kassa och följer underhållsplanen. Ingen ny föreningen dock.

Men jag förstår vad ni menar.

Kul med så många svar! Väldigt intressant att läsa och jämföra med andra och sig själv. Vi har precis värderat om huset och kunde därför sänka amorteringskravet. Har haft rörlig ränta under inflationen och tycker precis som någon skrev att det är skönt att den verkar vara på väg ned. Nästa steg är att se om det går att förhandla om räntan hos befintlig bank och jämföra med andra banker.

Det finns obelånade bostadsrättsföreningar också.
Man får sikta på dem när man söker bostad.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 861
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Goddag allvetande Buke. Jag blev så förvirrad idag, hjälp mig tack. Jo, vi har ett huslån, eller rättare sagt vi har tre huslån ett på...
Svar
13
· Visningar
818
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag och min sambo äger vårt hus tillsammans. Vi gick in med olika förutsättningar och har reglerat det i ett skrivet avtal. Den ena av...
Svar
5
· Visningar
802
Senast: lil-sis
·
Juridik & Ekonomi Är det kutym att Vd i ett bolag köper/äger aktier i det bolag hen är vd i? Och när man avgår för att börja i ett annat bolag säljer sin...
Svar
6
· Visningar
463
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka