Rallylydnad!

attempt

Trådstartare
Vilka här tränar eller har tänkt att börja träna Rallylydnad?

Jag ska börja med min "schäfer"pojke, och vill ha inspiration, tips och bilder av er. :bump:

Vilken hundras har du?
Ålder på dig och på hunden?
Hur går det för er?
Hur ofta tränar ni?
Har du tävlat, hur har det gått?
Någon planerad tävling?

Är det krav på att hunden måste ha någon viss särskild försäkring + vaccinering innan man börjar att träna?

Sv: Rallylydnad!

Jag kör rallylydnad med mina två :) Tokrolig och härlig träningsform, ett enormt bra komplement till agilityn som vi tränar (och tävlar) mest.

Vilken hundras har du?
Phaléne och Papillon
Jag är 23, hundarna 5 och 4 år
Hur går det för er?
Väldigt bra. Både hundarna och jag tycker att det är superkul. Vi är inte menade att köra traditionell lydnad..men rallylydnad har blivit våran grej :) Agilityn är egentligen våran huvudsakliga sysselsättning och rallylydnaden kompletterar den ytterst bra.
Hur ofta tränar ni?
Dagligen. Framförallt på promenader, varenda dag, men även i grupp lite då och då.
Inte än. Är väl tänkt att det ska bli någon gång.
Någon planerad tävling?
Nej.

Är det krav på att hunden måste ha någon viss särskild försäkring + vaccinering innan man börjar att träna?
Träna kan väl alla göra.. Däremot lär du väl se till att hunden är registrerad, vaccinerad osv..det vanliga.

Slänger med två bilder på mina busar från tränigstillfällen:
070825VKK%20121.jpg

PB030006-1.JPG

Vilken hundras har du?
Dvärgpinscher

Hunden 3,5 jag 25

Hur går det för er?
Hunden har dåliga leder och ska vandra vidare till drömmarnas land om en månad, så vi tränar inte längre, men vi var nog ganska ok nybörjare :)

Hur ofta tränar ni?
En gång i veckan . varierat med agility. (Dock inte längre)

Vi hade en liten intern tävling, det gick inte så bra. Han var för pigg o hade kopplet sträck för lång tid av banan. Alltså diskad.

Någon planerad tävling?
Nej :)

Är det en erkänd tävlingsform ännu? Sist jag hade koll, var det bara en skoj grej, men finns ju tex inte SM osv, som det gör med agility. Det är nog påväg mot det hållet dock!

*kl*

Jag körde mycket rally med min älsta tik förut, men hon är pensionerad numera:) Hon tyckte det var grymt roligt och för henne vad det väldigt lätt... (har man ett 100% stabilt fotgående är det faktiskt rätt lätt no).

Tanken är att min lilla som nu är 6 månader ska köra det också. Lätta och roliga resultat att få liksom.

Har en hel del bilder men hittade en som visar rallyns fart lite grann
kopia_av_rallylydnad_8mars08_029_12.jpg

Gilly

Ni ser ut att ha en väldigt fin kontakt!
Vad är det för ras?

Min kursledare ringde nyss och sa att jag inte fick plats i höstens grupp, utan får vänta till nästa omgång, som startar i januari.. segt.. Men då har jag något att se fram emot under hela vintern.

Ja, det är fruktansvärt trist, men jag försöker vara osjälvisk, och se till Arnes bästa, hans ben orkar inte mer, det är så mycket som talar för det.
Har fått datum nu, det gör inte saken lättare, men jag försöker vänta att bryta ihop till dagen då det är dags.

Förlåt, hade inte alls med ts att göra!

Det enda man kan göra är väl att se till att ens vän har det som bäst de sista dagarna i sitt liv, och verkligen inte försöka att vara ledsen eller deppig under den tiden, det märker och känner vovven av.
Jag beundrar dig som tänker på din hunds bästa, man blir lätt egoistisk när det gäller sådant och tänker att man vill ha kvar sin hund till varje pris, trots att den lider.
Du hade väl en greyhound också? Så du har någon att trösta dig hos efteråt.
Styrkekramar!

Men har ni inga träningsgrupper då?
Gilly

Jo, jag och några kompisar till mig brukar träffas och "lekträna" lite på hinder, sök, promenader osv. Men det vore ju roligare om man gick en kurs, fick lära sig alla regler, bedömningar och få lite mer "koll" på det hela av en riktig instruktör.
Men visst kan vi täffas och träna tillsammans av det vi redan kan, det står ju ganska mycket på internet om hur man ska gå tillväga, om de olika momenten osv.

Det enda man kan göra är väl att se till att ens vän har det som bäst de sista dagarna i sitt liv, och verkligen inte försöka att vara ledsen eller deppig under den tiden, det märker och känner vovven av.
Jag beundrar dig som tänker på din hunds bästa, man blir lätt egoistisk när det gäller sådant och tänker att man vill ha kvar sin hund till varje pris, trots att den lider.
Du hade väl en greyhound också? Så du har någon att trösta dig hos efteråt.
Styrkekramar!

Du förväxlar mig med användaren Aningsfull :) Jag har bara detta lilla pyret till hund. Kanske kommer det en ny hund nästa sommar, det beror på hur allt känns då.

Min kompis sa någon väldigt klokt till mig häromdagen:

"Man kallas ju förare för sin hund, om man då tränar rallylydnad.... är man ju rallyförare" :rofl::rofl::bow:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 520
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 246
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka