Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick idag ett meddelande från tävlingen jag anmält till. Vi är med i första klassen (eller vad man nu ska kalla det) och på första reservplats inför andra klassen. Kanske dags att börja träna ordentligt nu? :p

Fick idag ett meddelande från tävlingen jag anmält till. Vi är med i första klassen (eller vad man nu ska kalla det) och på första reservplats inför andra klassen. Kanske dags att börja träna ordentligt nu? :p

Äsch. Du har redan tränat ordentligt. Nu ska du bara njuta och ha kul!

Äsch. Du har redan tränat ordentligt. Nu ska du bara njuta och ha kul!

Näe, det är just det jag inte har :D Men ja, jag ska träna mer (framförallt träna mer med koppel på..) och lägga upp en plan för hur vi ska få till en så bra tävling som möjligt. Vi har startnummer 3, så det är åtminstone ingen risk att Aysu blir för mentalt trött innan start för att orka med mig. Alltid något...

Jag ska på samma tävling med Dahlias mamma Nova! Hennes matte förstår sig inte på det här med rally och frågade om inte jag vill tävla med henne. Såklart jag ville! :) Hade tur och kom med på båda tävlingar.
Så nu hoppas jag bara att Nova inte är på landet då utan hemma så jag kan tävla med henne :D

Jag ska på samma tävling med Dahlias mamma Nova! Hennes matte förstår sig inte på det här med rally och frågade om inte jag vill tävla med henne. Såklart jag ville! :) Hade tur och kom med på båda tävlingar.
Så nu hoppas jag bara att Nova inte är på landet då utan hemma så jag kan tävla med henne :D

Åh så kul! Då ses vi där :D

Åh, har helt glömt bort att skriva här!

Jag har tränat på med min galna flat! Sen vår debut-tävling har vi inte tävlat något mer officiellt, mest bara för att jag är så sjukt dålig på att komma ihåg att anmäla mig till tävlingar... Tänker liksom att "okej, 5 juli är sista anmälningsdagen, får inte glömma bort det!" och sen har det helt plötsligt gått flera veckor och jag har inte haft en tanke alls på att anmäla mig.. :banghead: Måste skaffa nån kalender eller något så jag har lite koll på saker och ting!

I vilket fall så var vi med på skolmästerskap i agility och rallylydnad i början av juni. Var rätt många anmälda till rallyn faktiskt, jättekul! Klara var såå taggad på uppvärmningen men väl inne på banan tappade hon all glöd och blev jätteseg :( Men det gick bra iallafall, vi klarade alla moment och slutade med 98 poäng (tror vi fick avdrag för sträckt koppel) som skolmästare i rallylydnad 2015! :banana:

Gulp, ja imorgon gäller det. Båda hundarna gör debut i högre klass på samma tävling. Veckans träning har handlat mest om 8:ans frestelse, ett svårt moment för båda, och mycket högerhandling med hanen. Nu kan jag inte göra mer, nu får det gå som det går. 5:40 ringer klockan imorgon bitti..

Gulp, ja imorgon gäller det. Båda hundarna gör debut i högre klass på samma tävling. Veckans träning har handlat mest om 8:ans frestelse, ett svårt moment för båda, och mycket högerhandling med hanen. Nu kan jag inte göra mer, nu får det gå som det går. 5:40 ringer klockan imorgon bitti..

Heja heja! :D

Vi gjorde tredje godkända rundan i nybörjarklassen i vårvintras och startade igår fortsättningsklassen för första gången. Den första klassen gick jättebra och hade det inte varit för att hon la sig istället för att sätta sig vid en skylt så skulle vi ha vunnit! När det var dags för andra klassen var hon betydligt tröttare och rätt seg. Vi fick problem i åttans frestelse och jag fick bli lite arg på henne tyvärr, efter det var hon ännu mindre med mig och vi fick till sist bara 46 poäng.

Jag hade fram till för en vecka sedan missat att åttans frestelse dyker upp redan i fortsättningsklassen så vi hade knappt tränat på den, och aldrig med leksaker som det var i det här fallet. Innan nästa start måste jag verkligen träna ordentligt på drt momentet.

Jag känner att jag nog har missat lite i grundträningen med min hund när det kommer till att ignorera bollar eller godis på marken när man jobbar. Är det någon som har något bra tips på hur jag ska träna?
Jag tänker att jag ska försöka med omvänd lockelse men jag är osäker på om det kommer att vara "tillräckligt" när det dyker upp en burk med kattmat eller en fotboll. Ett annat alternativ är att köra med koppel och snabbt korrigera när hon tappat fokus på mig för att sedan belöna ordentligt när hon tittar på mig. Men jag är osäker på om jag är nog snabb och vill inte att hon ska få en negativ känsla för momentet. Kommer ju dessutom att vara utan koppel på tävling så är risk att hon känner att det är skillnad.

Ja, hur har ni tränat? Måste vara fler än jag som har en hund som är alldeles för intresserad av allt som ligger på backen :p

Gulp, ja imorgon gäller det. Båda hundarna gör debut i högre klass på samma tävling.

Ja, man ska väl inte bara skriva här när det går bra, eller...
Dagen började katastrof med att jag av någon anledning tappade min plånbok när jag lastade bilen och fick leta efter den i 20 minuter. Sen körde jag fel och sladdade in på parkeringen ett par minuter innan banvandringen för avancerad klass skulle börja. Vi hade startnummer 2 så jag fick slarva mig igenom banvandringen för att få någon tid att värma upp. Det kändes dock väldigt bra den korta stunden så jag var full av hopp när jag kom in på banan.

Svårigheterna började direkt med ett sidbyte framför och därpå ett sitt-skicka över hinder och min hund hoppade före sitt och där gjorde jag mitt första totalfel som inte bara tog ett -10 och gick vidare. Nästa moment var 8:ans frestelse från högerhandling och när hunden redan var lite osäker så kom den över på vänster sidan (plus att han förstås nosade och gjorde allt möjligt annat också. -25.

Sen var det någon av alla hundra sitt framför-varianterna och jag minns inte om jag gjorde fel variant eller om jag satte om hunden, men -10 blev det det i alla fall.

Hänger ni med?

Sen följde det faktiskt några skyltar jag klarade fram till nr 7 som var backa tre steg och det KAN min hund men plötsligt så nej, det vill jag inte. Sen klarade vi lite igen och fick lite avdrag här och var fram till nr 11 som var läggande under gång - gå runt och jag mitt nöt kommenderade vid skylten trots att jag vet att min hund behöver några steg på sig. Så jag fick stanna och fick ju då fel övning igen självklart. Sen klarade vi oss till nr 14 där jag inte vet vad vi fick -10 för, det var sitt, lämna, ett steg vänster, sitt, och jag vet inte om min hund inte stannade kvar eller om jag glömde det avslutande sitt eller om det var något med mitt steg som domaren inte var nöjd med.

Summan av alla avdragen blev -99 och alltså har jag kvalat in i den exklusiva "vi som fått mindre än 10 p på en rallytävling"-klubben! Ändå är jag konstigt nog inte så missnöjd nu när jag har sovit på saken en natt. Det var ju inte bara min hunds första avancerad klass utan även min. Vi klarade helt om från varandra och för all del några andra avancerad-moment också.

Hur gick det för tiken då.. ja hon glömde bort hur man sitter framför och det förekom tre gånger på banan så -30 fick jag där. Så var det några småfel här och där så 61 p blev det för henne, inte godkänt men i jämförelse med hanen inte så mycket att väsnas om.

Nu ska vi alla tre på rallykurs i helgen, det ser jag fram emot!!!

Idag har vi tävlat inofficiellt igen. Betydligt bättre känsla än förra gången, den här gången hade jag iallafall hunden med mig största delen av banan! Tyvärr reste han sig två gånger under Sitt och gå runt hunden. Så det kostade oss sammanlagt 13 poäng. Några andra mindre fel fick vi också, så det slutade på 82 poäng och en 9:e plats. Däremot fick vi dagens domarpris, så det var ju roligt. :) Och framförallt en bra erfarenhet, snart är vi nog klara för officiell start också!

Ja, hur har ni tränat? Måste vara fler än jag som har en hund som är alldeles för intresserad av allt som ligger på backen :p

Min Wahidah visade sig vara väldigt störningskänslig på så sätt att hon "vandrade iväg" om hon såg något kul (typ godis, rolig människa eller annat). Att bara "gå nära" fick alltså inte vara bra nog för henne, istället såg jag till att ha samma fotgående som i vanlig lydnad, där hon alltså gick och tittade på mig hela tiden. Det var den biten jag var absolut mest petig med när det gällde henne, för att inte råka förlora hennes uppmärksamhet.

Såhär blev det att se ut när vi tränade och tävlade rallylydnad. (missen vid "stå" i filmen är helt och hållet mitt fel, jag kom på mitt i själva momentet att jag ville göra på ett annat sätt än vad jag påbörjat... :angel: )

Det är visst inte meningen att vi ska tävla rallylydnad, Aysu och jag. Nu har jag faktiskt tränat på hyfsat bra och Aysu börjar bli duktig. Vi skulle tävlat nästa vecka och fick dessutom veta att det blivit en strykning, så två starter på en kväll skulle det bli.
Sedan visade det sig att jag behövde vara kennelvakt på "min" kennel och absolut blir tvungen att åka härifrån samma kväll som tävlingen skulle varit. Jag prioriterar absolut att vara kennelvakt före en tävling, så det blev bara till att stryka sig, igen.

Får se när sjutton jag och Aysu kommer debutera egentligen. I år i alla fall, hoppas jag...

Vad trist @Red_Chili.

Har gått en jättebra banträningskurs som gav massor både för hanens och tikens svårigheter så det ska bli kul att komma iväg med tiken igen i fortsättningsklass. Hanen har karens pga medicin men är anmäld till en tävling i mitten av augusti.

Jag har lagt ned lite tid med tävlingskalendern för att fundera över hur många starter han ska göra i avancerad klass och hur tätt. Det finns ganska gott om tävlingar, frågan är hur mycket jag vill och orkar och har råd med.

Innan dess är det tiken som ska göra två starter i fortsättningsklass. Ska nog anmäla dem båda på en dubbeltävling i slutet av augusti då båda har chansen att göra två starter var.

Det gick jättebra för mig och Nova åå båda tävlingar förra veckan så nu har hon RLD N :)

Funderar på om jag inte ska anmäla Dahlia till en avancerad ändå i augusti och chansa och hoppas på det bästa :D högerhandlingen är lååångt ifrån perfekt men en del banor jag tittat på har känts ganska okej ändå. Hm får se..

Tränade lite med Aysu nu på kvällen, hon hade tråkigt och det fanns kvar lite av hennes kvällsmat. Att belöna med köttfärs och VoH var visst populärt, för oj vilken fart det blev på henne ;) Jätteduktig var hon genom hela passet och nu ligger hon lugnt i soffan och vilar lite till.
Filmade också, såhär såg en liten del av träningen ut. Ska se om jag kan lägga in hela filmen på youtube sedan
https://instagram.com/p/52naAzPxRA/

Hupp, då var vi anmälda till vår första officiella tävling om tre veckor! Känner mig inte det minsta redo, men vet också att jag inte är den typens människa som någonsin gör det så det får bära eller brista! :D Antingen kommer hunden att lyssna eller så gör han inte det, i värsta fall får vi väl avbryta. Det är väl inte värre än så. Momenten kan han iallafall, det är koncentrationen det hänger på!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka