Du får ju tävla från att han är 10 månader (har jag för mig), så de lär ju inte behöva vara gamla för kurs, de måste ju få lära sig innan tävlingsålder Vad du kan göra redan nu, innan kurs, är att leka mycket med honom, hitta olika belöningsformer, försöka ta reda på vilka belöningar som fungerar bra och mindre bra och i vilka situationer.
Min förra tik tex, hon blev extremt(!) ivrig och glad av köttbullar, så ivrig att det inte kunde användas vid inlärning av olika moment, hon blev för taggad och glömde tänka. Istället fick jag använda tråkigt godis (typ torrfoderbitar) vid inlärning och först när hon förstod och vi skulle få upp lite tempo i utförandet av momenten, då kunde jag använda köttbullarna och belöna när det gick riktigt bra. Lyckas du få hyfsad koll på sådant redan innan träningen börjar seriöst, då har du nog mycket gratis sedan.
Vilket godis som helst går bra! Väldigt matglad och lättlärd. Har precis börjat lära honom att gå fot med kontakt, spelar ingen roll vilket godis vi har.
Sitt, ligg, osv kan han redan. Jag ska lära honom stå också! Det tycks vara grunderna för att kunna anmäla sig till en kurs i alla fall. För då kanske vi kan gå en i höst.