Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du får ju tävla från att han är 10 månader (har jag för mig), så de lär ju inte behöva vara gamla för kurs, de måste ju få lära sig innan tävlingsålder :p Vad du kan göra redan nu, innan kurs, är att leka mycket med honom, hitta olika belöningsformer, försöka ta reda på vilka belöningar som fungerar bra och mindre bra och i vilka situationer.

Min förra tik tex, hon blev extremt(!) ivrig och glad av köttbullar, så ivrig att det inte kunde användas vid inlärning av olika moment, hon blev för taggad och glömde tänka. Istället fick jag använda tråkigt godis (typ torrfoderbitar) vid inlärning och först när hon förstod och vi skulle få upp lite tempo i utförandet av momenten, då kunde jag använda köttbullarna och belöna när det gick riktigt bra. Lyckas du få hyfsad koll på sådant redan innan träningen börjar seriöst, då har du nog mycket gratis sedan.

Vilket godis som helst går bra! Väldigt matglad och lättlärd. Har precis börjat lära honom att gå fot med kontakt, spelar ingen roll vilket godis vi har. :)

Sitt, ligg, osv kan han redan. Jag ska lära honom stå också! Det tycks vara grunderna för att kunna anmäla sig till en kurs i alla fall. För då kanske vi kan gå en i höst. :)

Vi ska på inofficiell tävling igen i juli, målet är att kunna dra ner på belöningarna ytterligare. Tävlingen är på hemmaplan så det borde ju vara lättare för honom att hålla motivationen i den miljön. :)

Vilket godis som helst går bra! Väldigt matglad och lättlärd. Har precis börjat lära honom att gå fot med kontakt, spelar ingen roll vilket godis vi har. :)

Sitt, ligg, osv kan han redan. Jag ska lära honom stå också! Det tycks vara grunderna för att kunna anmäla sig till en kurs i alla fall. För då kanske vi kan gå en i höst. :)

Låter finfint!

Kan han sitt, ligg, fot med kontakt och stå, då kan ni ju i princip allt för att tävla och du behöver bara plugga in skyltarna hemma vid datorn ;) Bara sitt framför och att han ska gå runt dig som saknas. Värt att tänka på redan nu, om du har någon fundering på att eventuellt tävla i de högre klasserna sedan: lär in fotgåendet på både höger och vänster sida. Det är för många (de flesta kanske) skitsvårt att lära in fotgående på högersidan om de är allt för insnöade på att gå fot på vänster sida. Med senaste dåren började jag direkt med fotgående på båda sidor, och det känns jättebra trots att vi inte ens debuterat nybörjarklass än :p

Nu är frågan. Ta en till start i nybörjarklass fastän vi har diplomet eller flytta upp till fortsättning?
Mest orolig för 8ans frestelse då jag inte förstår riktigt hur jag ska gå där. Annars tror jag vi bör fixa det mesta (utom mattes nerver :p).

Fortsätt i nybörjarklass några gånger till medan ni tränar på momenten i forsättning. Det skadar aldrig med tävlingsvana, och nerverna är lättare att a under kontroll om man är säker på momenten!

Nu är frågan. Ta en till start i nybörjarklass fastän vi har diplomet eller flytta upp till fortsättning?
Mest orolig för 8ans frestelse då jag inte förstår riktigt hur jag ska gå där. Annars tror jag vi bör fixa det mesta (utom mattes nerver :p).

Jag tycker flytta upp! Så länge vovve kan alla nya moment. Är så mycket lättare när kopplet försvinner och mycket roligare att tävla fortsättning!
Du går som en 8 runt konerna (inte runt frestelserna) men på banvandringen kommer ju domaren visa hur ni ska gå så det är inga problem :)

Det har gått undan för oss. I slutet av februari startade vi nybörjar och nu är diplomet i fortsättning klart. Alla lopp utom ett har varit godkänt där hon blev jätterädd för en tung dörr som smällde igen bakom rumpan på henne, efter det var hon så osäker så jag gick diska oss.

Nu funderar vi på start i avancerad till hösten men jag är osäker på om vi ska gå upp. Är inte riktigt bekväm med att lära in högerhandling eftersom vi även sysslar med lydnaden. Är det någon här som sysslar med både och? Har hundarna blivit förvirrad?

Nu funderar vi på start i avancerad till hösten men jag är osäker på om vi ska gå upp. Är inte riktigt bekväm med att lära in högerhandling eftersom vi även sysslar med lydnaden. Är det någon här som sysslar med både och? Har hundarna blivit förvirrad?

Tror inte det är någon risk för förvirring hos hunden så länge du är tydlig ;) Har du olika kommandon för höger- och vänstersidan är det väl inte troligare att hon plötsligt går fot på högersidan än att hon tex sätter sig när du säger "ligg"?
Jag har försökt lära in högerhandling på hund som börjat med vanlig lydnad. Det var så jäkla svårt att jag ångrar att jag inte från början lärde in fotgående på båda sidor (det gjorde jag istället med nästa vovve, mycket bättre så!).

Det har gått undan för oss. I slutet av februari startade vi nybörjar och nu är diplomet i fortsättning klart. Alla lopp utom ett har varit godkänt där hon blev jätterädd för en tung dörr som smällde igen bakom rumpan på henne, efter det var hon så osäker så jag gick diska oss.

Jag kör både och och upplever ingen förvirring alls. Dock mycket svårt att få in en bra högerhandling när man har en så uttalad vänsterhandling från lydnaden. Nästa hund ska jag definitivt lära in både och från början, även om jag fortfarande satsar med på tävlingslydnad.

Tycker faktiskt inte alls det var svårt att lära in högerhandlingen på min hund. Det var som att lära in vilket nytt moment som helst och han fattade snabbt. Det man får tänka på är ju att faktiskt lära in det från början och inte tro att man ska kunna flytta över fotgåendet från vänstra sidan på nåt sätt. Däremot det som har varit knepigt för min hund har varit att använda bakdelen rätt i högerhandlingen, det tog ett tag innan han fattade att man kunde trampa åt det hållet också. :p

Upplever inte heller någon förvirring när vi tränar lydnad. Har tydliga kommandon. Har dessutom nytta av högerhandlingen också i andra situationer, exempelvis på ridturer när det ibland är mer lämpligt att ha hunden på högra sidan. :)

Jag har kört både höger och vänster fot med båda mina och tycker inte det är förvirrande. I högerhandlingen använder jag höjd högerhand som signal, samma som agility. Högerhandling förekommer ju inte i tävlingslydnaden så inget problem att det blir dubbelkommando. Var noga med att aldrig belöna att hunden byter sida själv, det har jag slarvat med ibland så därför har jag det problemet.

"Fot" är att gå till vänster, sätta sig automatiskt och inte behöva något handkommando. "Höger" är att gå till höger och följa högerhanden.

Hur bra det fungerar på tävling återstår att se :) vi debuterar avancerad klass inofficiellt på måndag.

Tycker faktiskt inte alls det var svårt att lära in högerhandlingen på min hund. Det var som att lära in vilket nytt moment som helst och han fattade snabbt. Det man får tänka på är ju att faktiskt lära in det från början och inte tro att man ska kunna flytta över fotgåendet från vänstra sidan på nåt sätt. Däremot det som har varit knepigt för min hund har varit att använda bakdelen rätt i högerhandlingen, det tog ett tag innan han fattade att man kunde trampa åt det hållet också. :p

Upplever inte heller någon förvirring när vi tränar lydnad. Har tydliga kommandon. Har dessutom nytta av högerhandlingen också i andra situationer, exempelvis på ridturer när det ibland är mer lämpligt att ha hunden på högra sidan. :)

Jag hade inte heller något problem att få in hunden till höger eller att få den att gå fot, det svåra för henne är att veta vad hon ska göra med rumpan så fort något mer händer på högersidan än bara att vi går. Bara att få in rumpan ordentligt rakt vid sitt eller ligg är tydligen jättesvårt om man är lydnadshund :p
Nu har vi precis börjat om med klossträning för att få henne att förstå att bakdelen även kan flytta åt andra hållet. Så vi börjar från basic!

Jag hade inte heller något problem att få in hunden till höger eller att få den att gå fot, det svåra för henne är att veta vad hon ska göra med rumpan så fort något mer händer på högersidan än bara att vi går.

Ja, det problemet har vi också slitit med idag. Svängar till vänster t ex sitt - helt om - sitt är jättesvårt.

Skönt att höra att högerhandling inte är nått problem. Jag tänker att det kan bli svårt för hundarna att hitta rätt sida vid exempelvis inkallning men tänkte att jag skulle ha ett tydligt handkommando för höger för att undvika missförstånd. Tror inte inlärningen blir några större problem faktiskt.

Dagens tävlingsmål uppnådda :D

Dahlia fick 96 poäng ich en tredje placering av 23 (målet var att få över 90 och gärna pallplats) och Nova fick 87 poäng och en 8:e plats av 31 (mål för henne var kvalificerat resultat).

Så jag är mer än nöjd!

Känner mig dock fortfarande inte redo för avancerad klass med Dahlia. Den där jäkla högerhandlingen....

Är anmäld till nybörjarklass i Falsterbo nästa helg men får se om vi startar, ska bli 30 grader och Jussi är väldigt värmekänslig, känns inte riktigt ok att starta honom i såfall. Får väl hoppas att värmen dröjer lite till :)

Sådär, den 23/7 blir det tävling för oss, om vi inte blir bortlottade då. Nu ska vi träna massor! Tränade lite i köket ikväll med en extremt glad och entusiastisk liten Aysu. Hoppas vi kan få till ungefär samma känsla på tävlingen.

Hur bra det fungerar på tävling återstår att se :) vi debuterar avancerad klass inofficiellt på måndag.

Hehe, ja det var intressant att försöka sig på avancerad bana för första gången. Första reaktionen var SHIT VAD SVÅRT! Domaren hade lagt en bana med nästan bara högerhandling och dessutom gjort banan väldigt mycket mindre än nybörjarbanan bredvid vilket gjorde att skyltarna kom hur tätt som helst - en klar extra svårighet för oss som har stora hundar!

Första rundan gick min hund av banan i andra momentet, "Helt om från varandra" som var placerad helt nära banmarkeringen så min yviga hund gick över förstås.

Andra rundan tog vi oss runt med 42!!! poäng varav -10 var jag som fick hjärnsläpp i 270-vänster från högerhandling. 270-vänster ska hunden backa sig runt ju.... ja, så blev det 270-höger istället och jag stod där med näsan åt fel håll och kände mig dum :o

Så fick vi -10 i honnören också eftersom prinsen rätt som det var utan förvarning lade sig ned när han tyckte det tog lång tid utan att något hände. Jaha, då vet vi det, mera stadga.

Om dessa två moment hade gått normalt hade jag nu faktiskt nästan klarat godkänt!! Därför känner jag mig inte alls särskilt missnöjd utan snarare pepp att starta officiellt, vilket är tur med tanke på att jag redan har anmält mig.

Fast det är klart, jag låter nog inte min hjälte följa med på prisutdelningen nästa gång. För han gick i taket när folk applåderade och fick spelet och drog omkull mig. Nästa gång får han vara i bilen.

Vad kan jag mer berätta.. tiken har tävlat nybörjarklass i lördags och fick 82 p efter att totalt ha glömt bort vad "ligg" betyder. ("Va??? Aldrig hört det ordet förr matte???")
Lite surt när vi hade chans på sån fin poäng, och dessutom hade blivit bortlottade från andra klassen. I alla fall blev det ju hennes andra godkända resultat i nybörjarklass och på lördag startar vi igen och hoppas att hon presterar normalt så det blir RLD N och jag slipper den där förbenade nybörjarklassen.

Skönt att höra att högerhandling inte är nått problem.

Nej, så sa jag nog inte.. Det är inget problem för hunden att köra både rally och vanlig lydnad med tanke på högerhandling. Sen är högerhandling en sak för sig och en svårighet är att du ska kunna göra alla andra rallymoment spegelvänt. Du upptäcker att det är många saker som blir annorlunda, t ex tysksvängen som är något väldigt enkelt i vänsterhandling kräver i högerhandling en helt annan sorts signaler.

Jag gör min tysksväng i höger såhär:
1. höger fot med hand och röstkommando
2. samtidigt som jag vänder mot hunden tar jag upp vänsterhand och gör ett framförbyte (agility) med vänster, tar samtidigt undan höger hand
3. tar hunden på vänsterhanden förbi och bakom ryggen på mig samtidigt som jag snabbt vänder runt och
4. tar upp hunden på högerhanden

En del har ett röstkommando för att göra det tydligare men eftersom min hund kan agilitybyten blev detta lösningen för oss.

Inlärningen är jag inte orolig över, det får ta den tid det tar. Inga problem menar jag med att hundarna inte verkar blanda ihop. Vi stressar långsamt så det lär nog inte bli så mycket tävlande på ett bra tag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka