Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sur på mig själv som sabbade för min hund igår och fick oss diskade. Min hund fick sniff på frestelsen redan vid startskylten och jag tappade koncentrationen och så gick jag fel väg utan att ens märka det. Fick slita som en slav för att behålla hunden, det blåste så doften av den grillade kycklingen i frestelsen störde min hund hela tiden. Fick använda "stränga rösten" ett par gånger så jag trodde det var det som fick mig diskad tills jag såg protokollet... Jo, jag hade gått fel väg två gånger faktiskt. Gjort en enkel slalom där det var dubbel slalom, så jag missade två skyltar.

Kanske jag borde ta en tävlingspaus med tiken, för om jag måste säga ifrån strängt för att hon ska kunna jobba nära frestelsen är det ju inte kul för henne och då behöver vi mera grundträning så det blir kul. Tänkte därför nästan stryka oss från den tävling vi ska på idag. Men jag har bestämt mig för att vi i alla fall ska åka dit, och att målet är att det ska vara en kul dag med miljöträning och massa skoj för båda hundarna. Så får vi se hur hon känns och om vi går till start.

Sur på mig själv som sabbade för min hund igår och fick oss diskade. Min hund fick sniff på frestelsen redan vid startskylten och jag tappade koncentrationen och så gick jag fel väg utan att ens märka det. Fick slita som en slav för att behålla hunden, det blåste så doften av den grillade kycklingen i frestelsen störde min hund hela tiden. Fick använda "stränga rösten" ett par gånger så jag trodde det var det som fick mig diskad tills jag såg protokollet... Jo, jag hade gått fel väg två gånger faktiskt. Gjort en enkel slalom där det var dubbel slalom, så jag missade två skyltar.

Kanske jag borde ta en tävlingspaus med tiken, för om jag måste säga ifrån strängt för att hon ska kunna jobba nära frestelsen är det ju inte kul för henne och då behöver vi mera grundträning så det blir kul. Tänkte därför nästan stryka oss från den tävling vi ska på idag. Men jag har bestämt mig för att vi i alla fall ska åka dit, och att målet är att det ska vara en kul dag med miljöträning och massa skoj för båda hundarna. Så får vi se hur hon känns och om vi går till start.

Om du har tur är kanske frestelsen inte med

Vafan? Grillad kyckling? Låter ju inte helt lämpligt att ha som frestelse OM någon hund nu skulle få för sig att äta den innan någon hinner stoppa hunden...

Vafan? Grillad kyckling? Låter ju inte helt lämpligt att ha som frestelse OM någon hund nu skulle få för sig att äta den innan någon hinner stoppa hunden...

Det var en burk i rostfritt stål med hål i locket.
Idag valde jag att utgå eftersom det luktade förbålt gott i frestelsen idag också och jag då tappade koncentrationen och rundade en kon för mycket. Satte ned henne, rörde henne och gick sen till en annan del av banan där hon fick utföra de sista fem skyltarna vilket gick jättebra och så fick hon sin korv. Nu ska hon ha tävlingsfritt en månad så ska vi bara jobba med kontakt under frestelse.

Gick förbi torget i centrum nu vid kvällsrastningen. Passade på att träna lite rallylydnad med Aysu och OJ vad duktig hon var :D Kanonfokus, snabba reaktioner och allt bara flöt på. Det gick lite folk runtomkring där som störning och jag fick såklart se till att inte krocka med dem också :p

Jag hade ju inga skyltar eller koner med, men försökte tänka på vad som kan ingå i en bana och göra lite av olika moment. Det blev några snurrar åt både höger och vänster, "gå runt", sitt framför, sitt-stå, spring, gå långsamt och en del vanliga svängar.

Ville inte be henne att lägga sig också då marken där på torget inte är sådär jättemysig. Läggandet är dock inget som helst problem. Slalom och spiraler kunde vi av förklarliga skäl inte göra men jag vet att hon inte bryr sig nämnvärt om koner och jag själv har inga problem att hitta rätt väg vid de momenten. Några moment jag missade som jag hade kunnat gjort där på torget?

Nu ska jag nog kolla efter en tävling att debutera på. Det blir i så fall... fjärde gången gillt. Ungefär... :cool:

Sådär! Jag hittade en tävling att efteranmäla oss till. Det är bra, då har vi lite tid kvar att träna men inte så mycket tid kvar att jag hinner ångra mig :p Hittade en annan tävling också med löjligt få anmälda, en med dubbla starter. Funderar på att anmäla mig till båda där med. Har jag extrem jäkla tur så fixar vi RLD N på bara någon vecka, men det är inte så troligt :p Hade dock varit bra att tävla några gånger innan valp kommer hem, för efter det lär jag inte hinna iväg på tävlingar på ett tag.

Jag har anmält oss till en inofficiell nästa vecka, startar två klasser. En där belöning är tillåten och en som går enligt officiella reglerna, bra övning inför den officiella debuten en vecka senare! Nu ska jag ta och anmäla mig till rasmästerskapen också. Åtminstone borde vi ju få lite tävlingsrutin den kommande månaden! :p

Har anmält mig och unghunden till första tävlingen nu, blir debut om en vecka. Vad behöver jag? Känner mig helt oförberedd, men stamtavla, vaccinationsintyg, medlemskort, vad mer?

Har anmält mig och unghunden till första tävlingen nu, blir debut om en vecka. Vad behöver jag? Känner mig helt oförberedd, men stamtavla, vaccinationsintyg, medlemskort, vad mer?

Du behöver inte ha med mer saker än så :) Vad jag brukar försöka med innan tävlingar är att ta fram ordentlig vägbeskrivning (om det inte är en plats jag besökt många gånger och hittar till utantill) och se till att vara på plats i god tid. Jag vill inte behöva checka in i sista sekund utan kunna göra det, sedan gå en sväng på området och se var toalett finns, var det är lämpligt att rasta hunden, kolla var själva banan är osv. När jag har koll på allt det så kan i alla fall jag koppla av :)

Du behöver inte ha med mer saker än så :) Vad jag brukar försöka med innan tävlingar är att ta fram ordentlig vägbeskrivning (om det inte är en plats jag besökt många gånger och hittar till utantill) och se till att vara på plats i god tid. Jag vill inte behöva checka in i sista sekund utan kunna göra det, sedan gå en sväng på området och se var toalett finns, var det är lämpligt att rasta hunden, kolla var själva banan är osv. När jag har koll på allt det så kan i alla fall jag koppla av :)

Tack nu känns det lite lugnare, ska tänka på att vara där i tid så lilltjejen kan bekanta sig med alla nya intryck . Brukar ni ha med er stolar, bur något sånt? Är dubbelklass så tävlar både förmiddag och eftermiddag.

Tack nu känns det lite lugnare, ska tänka på att vara där i tid så lilltjejen kan bekanta sig med alla nya intryck . Brukar ni ha med er stolar, bur något sånt? Är dubbelklass så tävlar både förmiddag och eftermiddag.

Jag har aldrig med sådant, men jag har istället ordnat så att mina hundar kan ligga riktigt svalt och bekvämt i bilen. Hade det inte gått att ordna så hade jag säkert haft med bur. Likadant så sitter jag antingen i bilen eller på en filt på marken. Trots att jag har bil så orkar jag inte "släpa" på stolar ;) (kan ha något att göra med att jag har väldigt liten bil också)

Jag har alltid med stol och bur då det jämt är sååååååå lång väntan på rallytävlingar. Särskilt när det ska tävlas nybörjarklass då en del tar 5-10 minuter på sig att gå hela banan. Sen brukar det ta lång tid innan själva prisutdelningen också så i alla fall kag tycker det är skönt att ha något att sitta på och en lugn plats för hunden att vara i.

Jag och Melker har 5 starter framför oss och hoppas att få i alla fall 2 godkända i Avancerad så vi kan få titeln. Så det får bli lite finslipning på vissa moment innan dess.
Någon som ska till Mariestad(15/8) Jönköping(30/8) eller Motala(13/9)?

Imorgon gör vi ett nytt försök i avancerad med hanen en dryg månad efter disaster-rundan :) Har tränat en hel del men fortfarande är svårigheten att jag själv ska hinna planera och vara steget före eftersom skyltarna kommer TÄTT när man har stor hund. Har provat att kedja moment med hopp och tränat mycket högerhandling och byten och den svåra vändningen "helt om från varandra".

Det som fortfarande är svårast är sitt-lämna-ett steg i de olika varianterna när jag ska ta ett steg förbi hundens näsa när den sitter i höger eller vänster fotposition. Stor hund, kort matte - hur tar man sig förbi hunden på ett steg rakt åt sidan, och att den dessutom sitter kvar när man tränger sig förbi den? Det momentet i olika varianter verkar vara domarnas favorit att döma av de banor vi sett och förekommer gärna mer än en gång.

Planen är att vara där i mycket god tid och verkligen hinna plugga in banan och planera för de olika svårigheterna, var jag ska ligga steget före. Så att jag verkligen KAN banan själv och hinner med att ligga steget före i handlingen.

Så målet för våra två starter är:
- ej diskad
- glad och snäll mot hunden oavsett hur det går
- bra belöningsprocess så att hunden uppfattar att det lönade sig att jobba

Blir det dessutom ett resultat i närheten av godkänt får jag vara mycket nöjd.

Blev tyvärr ingen start idag för mig och Melker då han var dålig i magen eller rättare sagt hård i magen och ville inte bajsa. Så han har varit hängig och slö. Hoppas att det släpper, piggare nu druckit en del vatten och skulle busa lite med sin anka när vi var ute förut.

Så målet för våra två starter är:
- ej diskad
- glad och snäll mot hunden oavsett hur det går
- bra belöningsprocess så att hunden uppfattar att det lönade sig att jobba

Blir det dessutom ett resultat i närheten av godkänt får jag vara mycket nöjd.

Ja det blev i alla fall ETT resultat i närheten av godkänt, 65 p. Andra rundan blev vi diskade. 8:ans frestelse var 1:a skylt väldigt nära banavgränsningen och min hund nosade, kom ur position och trampade över banbandet. Jag fortsatte trots att jag visste att vi var diskade och det var lite upp och ned, rätt mycket gick bra men det var också lite fel här och där. I en 270-grader höger i högerhandling spårade min hund ur litegrann och då tog jag tag i honom, vi var ju redan diskade. Sen slutförde vi rätt bra och honnören gick också bra.

Döm om min förvåning sen när jag fick protokollet och såg att det var just när jag rörde honom, på den trettonde skylten, som diskmarkeringen var. Domaren hade inte sett att vi klev över banbandet. Hade jag då inte rört honom hade vi visserligen inte varit godkända men i alla fall haft c:a 60 poäng. Note to self: döm inte själv, det är domaren som dömer!

I alla fall är det märkligt att hunden som gick klockrent genom fortsättningsklassen har börjat nosa på frestelsen nu i avancerad, trots all tid vi lagt på att träna momentet. Nu var det köttbullar i frestelsen, något jag tränat väldigt mycket med själv, men tydligen var just dessa köttbullar något extra intressant.

Hur tränar ni på åttans frestelse? Hur skapar ni bra situationer som liknar tävling, att frestelsen inte luktar som matte och kan störa över hela banan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka